Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.2°C21.3°C
3 BF 73%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ομίχλη
15 °C
12.6°C18.2°C
1 BF 90%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
16.5°C18.3°C
3 BF 73%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σκόνη
19 °C
18.8°C19.7°C
2 BF 87%
ΛΑΡΙΣΑ
Ασθενής ομίχλη
13 °C
12.9°C16.3°C
0 BF 100%
Καλάθι του νοικοκοιριού / Τρύπιο καλάθι για τους καταναλωτές
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Καλάθι του νοικοκοιριού / Τρύπιο καλάθι για τους καταναλωτές

(ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)

Χωρίς αντίκρισμα για τους ήδη επιβαρυμένους καταναλωτές εξελίσσεται το «καλάθι του νοικοκυριού». Όπως προκύπτει από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του συγκεκριμένου μέτρου, η πλειονότητα των προϊόντων ήταν ιδιωτικής ετικέτας και όχι επώνυμα. Κάποιες από τις 13 αλυσίδες εμπορίας που καταχώρισαν στην πλατφόρμα e-katanalotis προϊόντα δεν είχαν αποστείλει πλήρη κατάλογο αυτών, δηλαδή δεν κάλυψαν όλες τις κατηγορίες όπως αυτές περιγράφονται στον νόμο.

Αξίζει να επισημανθεί ότι ο ελλιπής κατάλογος επισύρει πρόστιμο 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση αυτή. Ωστόσο, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα δεν φάνηκε η πρόθεση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδ. Γεωργιάδη να προχωρήσει στα νόμιμα. Άλλωστε, όπως έχει φανεί, η πρόθεσή του ήταν η στήριξη των μεγάλων αλυσίδων, όπως καταγγέλλεται και από τις μικρότερες εταιρείες, καθότι το επικοινωνιακό σόου οδηγεί καταναλωτές προς τα μεγάλα σούπερ μάρκετ έναντι των μικρών και των μεσαίων.

Αυξήθηκαν οι τιμές εκτός «καλαθιού»

Την ίδια στιγμή εμφανίστηκαν νέες αυξημένες τιμές σε προϊόντα τα οποία βρίσκονται εκτός του «καλαθιού» του νοικοκυριού, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του ekatanalotis.gr. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος κίνδυνος είχε επισημανθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στη γνωμοδότηση την οποία είχε δημοσιοποιήσει πριν λίγες ημέρες. Μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» γέμισε κυρίως από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ στα ράφια συνεχίζεται το ράλι ανόδου των τιμών στα επώνυμα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ρύζι μακρύκοκκο (συσκευασία 4x125 γρ.) κατά την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 2,75 ευρώ. Μία ημέρα πριν, στις 31 Οκτωβρίου, η μέση τιμή ήταν στα 2,71 ευρώ, ενώ στις 26 Οκτωβρίου πωλούνταν στα 2,61 ευρώ. Αντίστοιχα, σοκολάτα ευρείας κατανάλωσης την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,44 ευρώ, όταν λίγες ημέρες πριν, στις 26 Οκτωβρίου, πωλούνταν στα 1,37 ευρώ. Κριτσίνια ολικής άλεσης την 1η Νοεμβρίου είχαν τιμή 1,73 ευρώ, όταν στις 28 Οκτωβρίου πωλούνταν στα 1,64 ευρώ. Υγρό καθαριστικό για άλατα (500 ml) την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,97 και μία ημέρα πριν 1,83 ευρώ. Μακαρόνια σπαγγέτι Νο5 500 γρ. την 1η Νοεμβρίου είχαν μέση τιμή 1,41 ευρώ και μία ημέρα πριν 1,39 ευρώ.

Ανοδος τον Οκτώβριο

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές στα τρόφιμα αυξήθηκαν στην Ελλάδα τον Οκτώβριο κατά 1,6% συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο και κατά 12,8% συγκριτικά με τον Οκτώβριο του 2021. Όπως προκύπτει, οι τιμές στο «ράφι» παραμένουν σε πολύ υψηλό επίπεδο, κάτι το οποίο συνεπάγεται ότι συνεχίζονται τα πλήγματα προς τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν να αντιμετωπίσουν τα απανωτά κύματα ακρίβειας που χτυπούν τις τσέπες τους. Μάλιστα, η κυβέρνηση φαίνεται να έχει αφήσει τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδ. Γεωργιάδη να επιδίδεται σε επικοινωνιακά σόου, αντί να λάβει ουσιαστικά μέτρα, όπως θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα.

Αυξήσεις 5% από την ανακοίνωση μέχρι την εφαρμογή

Πέραν των παραπάνω, αξίζει να επισημανθεί και η συνολική εικόνα σε σχέση με έναν χρόνο πριν, αλλά και συγκριτικά μετά την ημέρα που ανακοινώθηκε το «καλάθι του νοικοκυριού» μέχρι την ημέρα που εφαρμόστηκε. Όπως προκύπτει από στοιχεία που επεξεργάστηκε η ΑΥΓΗ της Κυριακής, είναι πολύ μεγάλες οι ανατιμήσεις βασικών προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μια λίστα των 20 προϊόντων ο συνολικός λογαριασμός έχει ανέβει κατά 26,5% συγκριτικά με τον περσινό Νοέμβριο, όταν και άρχισε να ξετυλίγεται το κυρίως «κουβάρι» της ακρίβειας. Ακόμη, από 5 Οκτωβρίου 2022, οπότε και ανακοινώθηκε το μέτρο του «καλαθιού», μέχρι τις 2 Νοεμβρίου του 2022, όταν και ξεκίνησε να εφαρμόζεται, σημειώθηκε αύξηση σχεδόν 5% (4,73%) κατά μέσο όρο σε μόλις 27 ημέρες για τα 20 αυτά προϊόντα.

Οι πραγματικές αυξήσεις στο «ράφι»

Από εκεί και πέρα και με βάση τιμές του e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης, από τις 11 Νοεμβρίου του 2021 μέχρι τις 2 Νοεμβρίου φέτος η μέση τιμή 1 λίτρου ηλιέλαιου έχει αυξηθεί κατά 73,9%. Στο αραβοσιτέλαιο η αύξηση φτάνει το 35,5% το ίδιο διάστημα, ενώ 1 κιλό αλεύρι πωλείται στο ράφι 34% ακριβότερα.

Επίσης, σε ένα τυπικό συσκευασμένο γιαούρτι η ανατίμηση φτάνει σε ποσοστό της τάξης του 48,7%, ενώ η ανατίμηση στο επώνυμο χαρτί υγείας φτάνει το 47,8% και η τιμή σε υγρό απορρυπαντικό έχει αυξηθεί κατά 100%!

Ένα λίτρο φρέσκο γάλα κοστίζει 14% ακριβότερα, ενώ η τιμή για τη συσκευασμένη φέτα των 400 γρ. είναι 23,6% υψηλότερη. Αύξηση της τάξης του 24,5% πρέπει να πληρώσει ο καταναλωτής για την καπνιστή γαλοπούλα, ενώ για τον στιγμιαίο καφέ 12,9% και για παρθένο ελαιόλαδο 1 λίτρου 13,1%.

Πάντως, μεγάλες ανατιμήσεις παρουσιάζουν τα προϊόντα μεταξύ 5 Οκτωβρίου και 2 Νοεμβρίου. Η τιμή για το ψωμί του τοστ έχει ανέβει κατά 14,1%, ενώ για τα μακαρόνια Νο6 περί το 33,3%. Ακόμη το αλεύρι 1 κιλού έχει «καπέλο» 10%, ενώ μια σοκολάτα 100 γρ. 6,9%. Επίσης, ένα πακέτο μεσαία αυγά 6 τεμαχίων έχει αυξηθεί κατά 6,4%, ενώ το χαρτί υγείας κατά 5,9%, όσο και ένα πακέτο ρύζι 1 κιλού.

Σε άνοδο ο τζίρος σούπερ μάρκετ λόγω πληθωρισμού

Την ίδια ώρα, τα σούπερ μάρκετ διαπίστωσαν ότι ο τζίρος τους ανέβηκε κατά πολύ μέσα στον Σεπτέμβριο (11,1%), ενώ σημείωσαν και οριακή άνοδο του όγκου πωλήσεων κατά 0,3%, αντιστρέφοντας την αρνητική πορεία των προηγούμενων μηνών. Ο τζίρος των σούπερ μάρκετ της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης διαμορφώθηκε στα 6,27 δισ. ευρώ το πρώτο εννεάμηνο του 2022, από 6 δισ. το 2021, σημειώνοντας αύξηση 4,5%. Ισχυρότερη άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις στα τυποποιημένα προϊόντα, που αυξήθηκαν κατά 5,9%, ενώ τα προϊόντα επί ζυγίω αυξήθηκαν κατά 4%.

Αξίζει να σημειωθεί πως η άνοδος του τζίρου προέρχεται αποκλειστικά από τις πληθωριστικές ανατιμήσεις, καθώς οι τιμές ανά τεμάχιο αυξήθηκαν κατά 5,5%, ενώ, αντίθετα, οι τεμαχιακές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,4%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL