Νέα σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν από τα μέχρι στιγμής δεδομένα που είδαν το φως της δημοσιότητας όσον αφορά στο πόρισμα του Πανεπιστημίου της Γάνδης, στο οποίο ανέθεσε την έρευνα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Σύμφωνα με το πόρισμα των επιστημόνων, η έκρηξη και η μεγάλη φωτιά προκλήθηκε από την ύπαρξη ποσότητας 3,5 - 4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, που ήταν σε δεξαμενή 1,5 Χ 2 μέτρα στο 3ο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Μάλιστα, επισημαίνουν όπως και το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων των συγγενών των θυμάτων στα Τέμπη ότι η μικρή διαρροή ελαίων σιλικόνης που περιείχαν οι μετασχηματιστές στα δύο πρώτα βαγόνια του εμπορικού συρμού δεν είναι ικανή για την πρόκληση της έκρηξης που σημειώθηκε, εκτίμηση που ενισχύεται και από το γεγονός ότι οι μετασχηματιστές δεν έχουν υποστεί παρά ελάχιστες ρωγμές. Τα στοιχεία είναι άκρως πολύτιμα καθώς σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των συγγενών 27 επιβάτες επέζησαν της σύγκρουσης και κάηκαν ζωντανοί στα Τέμπη.
Οι τρεις φάσεις της φωτιάς
Τμήματα του προσχεδίου δημοσίευσαν η Real News, η ΕφΣυν και σήμερα (5/2) η Καθημερινή. Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η αναφορά των επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Γάνδης στις τρεις φάσεις της φωτιάς μετά την έκρηξη. Συγκεκριμένα στο πόρισμα επισημαίνεται ότι από την επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62, πλήρως κατεστραμμένο από τη φωτιά είναι το πίσω μέρος του βαγονιού του εστιατορίου και το επιβατικό βαγόνι Β2. Στη συνέχεια αναλύονται οι τρεις φάσεις της φωτιάς και συγκεκριμένα:
-Το πρώτο ηλεκτρικό τόξο που δημιουργεί βραχυκύκλωμα και φωτεινή λάμψη παρατηρείται έξι κλάσματα του δευτερολέπτου μετά τη σύγκρουση των μηχανών ενώ ακολούθησαν άλλες δύο λάμψεις.
-Η έκρηξη ξεκινάει περίπου τρία κλάσματα του δευτερολέπτου αργότερα από το έδαφος και πιθανόν λόγω των σπινθήρων από τα φρένα. Η έκρηξη επεκτείνεται προς τα πάνω, σχηματίζοντας μια πυρκαγιά διαμέτρου περίπου 42 μέτρων που καίει για περίπου 2 δευτερόλεπτα, σηματοδοτώντας την πρώτη φάση της φωτιάς.

-Στη δεύτερη φάση, λίγα δευτερόλεπτα μετά την αρχική ανάφλεξη παρατηρείται νέα φωτιά σε «ακαθόριστο όγκο ή περιοχή» μακριά από την αρχική πυρκαγιά. Όμως, τροφοδοτείται η αρχική πυρκαγιά, η οποία διπλασιάζεται σε μέγεθος πριν σβήσει δευτερόλεπτα μετά την ανάφλεξη, σύμφωνα με το πόρισμα. Η διάρκεια αυτής της δεύτερης φάσης και το ύψος των πύρινων στηλών υποδεικνύουν ότι εμπλέκεται σημαντική ποσότητα καυσίμου, με βάση όσα αναφέρονται.

-Στην τρίτη φάση, δύο ξεχωριστές πυρκαγιές συνεχίζουν να καίνε στο επίπεδο του εδάφους, η μία κοντά στις μηχανές του εμπορικού τρένου, που πιθανόν θερμαίνει και τα έλαια σιλικόνης. Δημιουργείται εκεί εστία που σβήνει μόνη της πριν καταναλώσει όλη την ποσότητα λαδιού στον μετασχηματιστή. Άλλη φωτιά καίει στα απομεινάρια του βαγονιού του εστιατορίου με ισχυρή φλόγα και συνολική διάρκεια 2 ώρες. Αυτές οι δύο πυρκαγιές φαίνεται να καταναλώνουν κάθε υπόλοιπο καυσίμου που δεν έχει καταναλωθεί από την αρχική φωτιά. Η πρώτη προσπάθεια πυρόσβεσης πραγματοποιήθηκε 43 λεπτά μετά την έναρξη της φωτιάς από ένα μόνο πυροσβεστικό όχημα, καταφέρνοντας να την επηρεάσει ελάχιστα.
