Για μαθήματα κυβερνητικής προπαγάνδας προκειμένου να αποσείσουν τις ευθύνες τους σε περίπτωση καταστροφικής πλημμύρας κάνουν λόγοι οι επιστήμονες με αφορμή τους fake news ισχυρισμούς του υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών Νίκου Ταχιάου ότι περιβαλλοντικές οργανώσεις μπλόκαρας τη χρηματοδότηση του αντιπλημμυρικού στον ποταμό Ερασίνο για χάρη του «Αττικόψαρου».
Οι ισχυρισμοί του Νίκου Ταχιάου έγιναν δεκτοί με πανηγυρικό τρόπο από τα άκρως φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ που άρχισαν τις λοιδορίες και τις ειρωνείες για τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τους φορείς που αντιτίθεται στον τρόπο που έχει σχεδιαστεί το αντιπλημμυρικό έργο στον Ερασίνο ποταμό.
Και κάπως έτσι με την κυβερνητική προπαγάνδα και τα fake news πέρασε στην πλειονότητα της κοινής γνώμης ότι περιβαλλοντικές οργανώσεις για να σώσου ένα ψάρι 3-7 εκατοστών θα θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή των πολιτών και τις περιουσίες τους.
Είναι, όμως, αυτή η αλήθεια ή πρόκειται για ακόμα ένα κυβερνητικό fake news; Την απάντηση δίνει ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, αγρονόμος τοπογράφος, επικεφαλής της ομάδας έρευνας και μελέτης ΓΕΩΜΥΘΙΚΗ και μέλος του ΔΣ Πανελλήνιου Συλλόγου «Ροή - Πολίτες Υπέρ των Ρεμάτων».
Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, που έχει μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων και ειδικά της Αττικής, με ανάρτησή του απαντά στην κυβερνητική προπαγάνδα περί του «Αττικόψαρου» που μπλόκαρε τη χρηματοδότηση του αντιπλημμυρικού έργου στον ποταμό Ερασίνο και εξηγεί αναλυτικά τις παραλείψεις της κυβέρνησης που οδήγησαν στο μπλοκάρισμα.
Όπως αναφέρει, «τα μαθήματα κυβερνητικής προπαγάνδας μας λένε ότι ένα ψάρι 3-7 εκατοστών που δεν το ήξερε ούτε η μάνα του στέκεται εμπόδιο στην ανάπτυξη που θέλει να φέρει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στον τόπο».
Και ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος συνεχίζει επισημαίνοντας τι δεν λέει η κυβέρνηση για τους λόγους για τους οποίους έχει μπλοκαριστεί η χρηματοδότηση του έργου και συγκεκριμένα:
Πρώτον: Το έργο δεν συμμορφώνεται με την εθνική νομοθεσία και πιο συγκεκριμένα για
i) εσφαλμένη κατηγοριοποίηση των θιγόμενων προστατευόμενων περιοχών,
ii) μη συμμόρφωση με τις διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας,
iii) παράλειψη εκτίμησης των επιπτώσεων για ένα ενδημικό και προστατευόμενο είδος ψαριού,
iv) καταβολή οικονομικής αποζημίωσης για τη μετεγκατάσταση των κατοίκων και εκκίνηση των εργασιών πριν εκδοθούν τα αναγκαία έγγραφα (πρόκειται συγκεκριμένα για το Προεδρικό Διάταγμα για την έγκριση των εργασιών στην περιοχή του Ερασίνου)
Δεύτερον: Το έργο δεν συμμορφώνεται με την ενωσιακή νομοθεσία, κυρίως
i) με την οδηγία για την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων/ΕΠΕ (μεταξύ άλλων πλημμελής ανάλυση εναλλακτικών λύσεων, ελλείψεις στα δεδομένα και στην έκθεση ΕΠΕ, μη καθορισμός κατάλληλων μέτρων μετριασμού και αντιστάθμισης),
ii) με την οδηγία για τους οικοτόπους (π.χ. δεν καθορίστηκαν κατάλληλοι στόχοι διατήρησης για την επίμαχη περιοχή και δεν διενεργήθηκε δέουσα εκτίμηση σύμφωνα με την εν λόγω οδηγία) και
iii) με την οδηγία-πλαίσιο για τα ύδατα (ΟΠΥ) και την οδηγία για τις πλημμύρες
Τρίτον: Υπάρχει παράλειψη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) να εκτιμήσει δεόντως το υποέργο και να συμμορφωθεί με τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά πρότυπα της ΕΤΕπ και με άλλες δεσμεύσεις της στον τομέα του περιβάλλοντος (π.χ. το Δελτίο Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Δεδομένων περιέχει ορισμένες πληροφορίες που είναι λανθασμένες και/ή δεν ισχύουν για την αντιπλημμυρική παρέμβαση στον Ερασίνο).
Τέταρτον: Η περιοχή που θίγεται από το υποέργο όχι μόνο είναι ενταγμένη στο δίκτυο Natura 2000, αλλά αποτελεί και προστατευόμενη περιοχή σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία. Ο Ερασίνος είναι μία από τις τρεις χαρακτηρισμένες περιοχές για το είδος «αττικόψαρο», το οποίο θεωρείται δυνάμει απειλούμενο, καθώς συμπεριλαμβάνεται στο τυποποιημένο έντυπο δεδομένων του τόπου και είναι επίσης εθνικής σημασίας καθώς έχει ενταχθεί στο εθνικό Κόκκινο Βιβλίο.
Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος επισημαίνει ότι το έργο καθυστερεί γιατί η ιθύνοντες κάνουν πλημμελή δουλειά και δεν σέβονται ούτε τους νόμους ούτε την επιστήμη και σημειώνει ότι «η αλήθεια από το ψέμα είναι μια Κυβέρνηση και ένα δημοσιογραφικό αφήγημα δρόμος».