Live τώρα    
28°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
28 °C
25.6°C29.2°C
4 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
26 °C
22.3°C27.8°C
2 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
28 °C
24.9°C28.8°C
2 BF 43%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
27 °C
24.9°C27.5°C
4 BF 47%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C24.0°C
0 BF 64%
Επαναπροωθήσεις / Ανατριχιαστική έρευνα – Οι «μυστικές φυλακές» σε πλοία της γραμμής Ελλάδα-Ιταλία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Επαναπροωθήσεις / Ανατριχιαστική έρευνα – Οι «μυστικές φυλακές» σε πλοία της γραμμής Ελλάδα-Ιταλία

Καράβι
wearesolomon.com

Παράνομες επαναπροωθήσεις προσφύγων και μεταναστών ακόμη και παιδιών, μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας με πλοία της γραμμής αποκαλύπτει έρευνα του wearesolomon.com.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της παραπάνω δημοσιογραφικής ερευνητικής ομάδας, πλοία της γραμμής τα οποία εκτελούν το δρομολόγιο μεταξύ των δύο χωρών, έχουν παράνομες «φυλακές». Σε αυτές, οι ιταλικές αρχές στοιβάζουν πρόσφυγες και μετανάστες οι οποίοι προσπάθησαν να φτάσουν, από την Ελλάδα, στη γειτονική χώρα.

Σύμφωνα με την πρακτική των ιταλικών αρχών, δεν επιτρέπεται στους μετανάστες να καταθέσουν αίτηση ασύλου και αφού τους κρατήσουν παράνομα στο λιμάνι που εντοπίζονται στη συνέχεια τους στέλνουν παράτυπα πίσω στην Ελλάδα.

«Εξαναγκάζονται να υπογράψουν έγγραφα σε γλώσσα που δεν καταλαβαίνουν, συχνά και να απαντήσουν ερωτήσεις δίχως διερμηνέα. Τους αφαιρούνται το κινητό, τα προσωπικά αντικείμενα, η ζώνη και τα παπούτσια. Σε κάποιες περιπτώσεις δένονται με χειροπέδες. Συνήθως, δεν έχουν καμία ενημέρωση για το τι συμβαίνει» αναφέρει χαρακτηριστικά το ίδιο δημοσίευμα το οποίο αποτελεί μέρος διασυνοριακής έρευνας υπό τον συντονισμό του Lighthouse Reports σε συνεργασία με τη γερμανική τηλεόραση (ARD Monitor), την ελβετική τηλεόραση (SRF), το διεθνές δίκτυο Al Jazeera και την ιταλική εφημερίδα Domani.

wearesolomon.com
wearesolomon.com

Οι παλιές τουαλέτες που έγιναν η «φυλακή»

Επικαλούμενη μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τη φρίκη, η έρευνα παρουσιάζει τις φυλακές που όπως σημειώνει υπάρχει στα πλοία της Attica Group. Αναφορικά με το πλοίο Asterion II, η «φυλακή» καλύπτεται από φωτογραφίες δημοφιλών καλοκαιρινών θερέτρων στην Ελλάδα. Πρακτικά, δίχως να το αντιληφθεί, περνάει από αυτή κάθε επιβάτης που ανεβαίνει τις κυλιόμενες σκάλες από το γκαράζ κατά την άφιξή του.

«Μέσα υπάρχει ένας χώρος με τρεις τουαλέτες που δεν είναι πια σε χρήση, και αυτό είναι το μέρος όπου με κρατούσαν», είπε ο Ραμίν στους wearesolomon προσθέτοντας ότι «μύριζε πολύ άσχημα, καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για τουαλέτα».

Για τους αιτούντες άσυλο υπάρχουν δύο στρώματα. Ο Ραμίν είπε πως το δικό του ήταν γεμάτο έντομα, τα οποία σκότωσε. Υπάρχει ακόμα μια σπασμένη λεκάνη, ενώ οι μαρτυρίες εργαζομένων και θυμάτων αναφέρουν και έναν νιπτήρα, τον οποίο μπορέσαμε επίσης να καταγράψουμε.

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα ο Μαχντί αναγνώρισε το μέλος του πληρώματος που του έφερνε φαγητό, από φωτογραφία.

Οι «φυλακές» των Superfast I και Superfast II

Μαρτυρίες θυμάτων πιστοποιούν ότι η ίδια πρακτική πραγματοποιείται και σε άλλα πλοία εταιρειών που εκτελούν τα δρομολόγια μεταξύ των λιμανιών της Ελλάδας (Πάτρα, Ηγουμενίτσα) και της Ιταλίας (Μπάρι, Ανκόνα, Μπρίντιζι, Βενετία).

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι ερευνητές δημοσιογράφοι, εντόπισαν και κατέγραψαν οπτικά για πρώτη φορά τις «φυλακές» και σε άλλα δύο πλοία της Superfast, τα Superfast I και Superfast II.

Στην εικονογράφηση που ακολουθεί, αποτυπώνεται σύμφωνα με την σχετική έκθεση το σημείο στο οποίο βρίσκονται οι «φυλακές» κάθε πλοίου.

lighthousereports.nl

Συμφωνία Ιταλίας – Ελλάδας

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παράνομες αυτές επαναπροωθήσεις βασίζονται σε μια διμερή συμφωνία «επανεισδοχής» μεταξύ Ρώμης και Αθήνας, η οποία βρίσκεται σε ισχύ από το 1999, η οποία όμως δεν έχει επικυρωθεί από το ιταλικό κοινοβούλιο.

Σε γραπτή απάντηση, το ελληνικό Λιμενικό παρέθεσε τα βήματα που ακολουθούνται, επιβεβαιώνοντας τα ευρήματα της έρευνας: «Στην περίπτωση των επανεισδοχών μεταναστών από την Ιταλία στην Ελλάδα, οι Ιταλικές Αρχές παραδίδουν τους μετανάστες, που εξήλθαν παράνομα από την Ελλάδα, στον πλοίαρχο του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου στο οποίο εντοπίσθηκαν. Μετά τον κατάπλου του εκάστοτε πλοίου στο λιμένα της Πάτρας ή της Ηγουμενίτσας, ο πλοίαρχος τους παραδίδει σε στελέχη του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ, τα οποία ενημερώνουν την τοπική Εισαγγελία. Εν συνεχεία, τα ανωτέρω στελέχη παραδίδουν τους μετανάστες στην ΕΛ.ΑΣ» .

Σύμφωνα δε, με στοιχεία του ελληνικού λιμενικού τα τελευταία δύο χρόνια επαναπροωθήθηκαν από την Ιταλία στην Ελλάδα τουλάχιστον 231 άτομα: 57 μετανάστες στην Ηγουμενίτσα και 17 στην Πάτρα το 2022. Το 2021 115 μετανάστες στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και 42 στο λιμάνι της Πάτρας.

wearesolomon.com

Οι αριθμοί αυτοί θα πρέπει να ληφθούν υπόψη με επιφύλαξη, καθώς συχνά τα θύματα υποστηρίζουν πως επαναπροωθήθηκαν δίχως να υπογράψουν οποιοδήποτε έγγραφο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι συμφωνία μεταξύ των δύο κρατών ορίζει ότι η Ιταλία μπορεί να επιστρέφει στην Ελλάδα μετανάστες που έχουν φτάσει από την Ελλάδα. Ωστόσο, σύμφωνα με το wearesolomon, ειδικοί επισημαίνουν ότι δεν έχει «καμία νομική βάση» και δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε όσους ζητούν άσυλο, καθώς συνιστά παραβίαση του δικαιώματος στην ελευθερία και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΣΔΑ).

Το ίδιο δημοσίευμά αναφέρει χαρακτηριστικά τους λόγους για τους οποίους χαρακτηρίζονται παράνομες οι επαναπροωθήσεις μεταναστών μεταξύ των δύο κρατών.

Τι λέει η Attica Group

Σύμφωνα με το wearesolomon.com η Attica Group διέψευσε κατηγορηματικά πως τέτοιου είδους πρακτικές σημειώνονται σε οποιοδήποτε πλοίο της, δίχως να προσφέρει επιμέρους στοιχεία. Στο ίδιο μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, ο όμιλος «συμβούλεψε» την ερευνητική ομάδα να μην δημοσιεύσουν αυτούς τους «ψευδείς ισχυρισμούς».

«Εάν παρόλα αυτά επιλέξετε να δημοσιεύσετε ένα τέτοιο ρεπορτάζ, το οποίο σας συμβουλεύουμε και πάλι να αποφύγετε, σας καλούμε να διασφαλίσετε πρώτα ότι δεν θα το συνδέσετε με οποιονδήποτε τρόπο, ρητά ή σιωπηρά, με την Attica Group και/ή με οποιαδήποτε εταιρεία-μέλος της και τα σκάφη της», κατέληγε η απάντηση, στην οποία ο όμιλος επιφυλασσόταν για «κάθε δικαίωμά» του.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL