Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Κεντρικά Τζουμέρκα Άρτας / Άφησαν τα παιδιά χωρίς μεταφορά και σχολείο για ένα μήνα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κεντρικά Τζουμέρκα Άρτας / Άφησαν τα παιδιά χωρίς μεταφορά και σχολείο για ένα μήνα

Τζουμέρκα Άρτας
(EUROKINISSI)

Την περασμένη Τρίτη 18 Οκτωβρίου ο κ. Γιώργος είδε τα παιδάκια του, 10 και 7,5 ετών, να φοράνε μετά από καιρό πάλι τη σάκα τους. Μετά από 35 και πλέον ημέρες μπορούσαν επιτέλους να πάνε και πάλι σχολείο. Ο λόγος της αποχής τους απ’ τα μαθήματα εντοπίζεται στην αδιαφορία του κράτους, επί εβδομάδες ολόκληρες, να βρει λύση στο ζήτημα της μετακίνησής τους απ’ το σπίτι στο Δημοτικό, το οποίο βρίσκεται 11 χλμ. μακριά, και μόνο κατόπιν επίμονων διαμαρτυριών των γονέων, εξαιτίας των οποίων έφτασαν να βρουν και τον μπελά τους, ο δήμος έβαλε μεταφορικό μέσο για να κάνει τα δρομολόγια, μια λύση, όμως, που έχει χαρακτηριστεί προσωρινή.

Η οικογένεια του κ. Γιώργου ζει στη Ράχα, περιοχή του ορεινού συνοικισμού Καρυά Τετρακώμου, που βρίσκεται στα Κεντρικά Τζουμέρκα της Άρτας. Το σχολείο βρίσκεται στο κέντρο του Τετρακώμου κι είναι αδύνατο, σε αντίθεση με ό,τι έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε συνήθως στις γειτονιές των πόλεων, να πάνε και να γυρίσουν μόνα τους τα παιδιά, καθώς πρέπει να διανύσουν με τα πόδια μια απόσταση αντίστοιχη μ’ εκείνη μεταξύ της πλατείας Συντάγματος και του Αμαρουσίου.

Τ’ αμάξι παίρνει μπρος για 10 ημέρες

Αδύνατο, όμως, λόγω των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν είναι και για τους ίδιους τους γονείς να πάνε τα παιδιά με δικό τους όχημα. Διότι δεν είναι μόνο τα 11 χλμ. που πρέπει να διανύουν μέχρι το σχολείο. Είναι και τα 11 για να γυρίσουν αφού τ’ αφήσουν και άλλα 22 που χρειάζονται για τις μεσημεριανές διαδρομές, σύνολο 44 χιλιόμετρα. «Εμείς αδυνατούσαμε να πάμε τα παιδιά, το αυτοκίνητο δεν έχει βενζίνη. Έχει για μια βδομάδα, 10 μέρες τον μήνα. Εγώ είμαι άνεργος εδώ και χρόνια. Και η γυναίκα μου το ίδιο, η οποία έχει 67% αναπηρία. Μετά εδώ ο δρόμος είναι ανηφορικός και χωματόδρομος, κινείσαι με πρώτη, δευτέρα, οπότε τα καύσιμα είναι πολύ περισσότερα απ’ ό,τι φαντάζεται κανείς για 11 χιλιόμετρα». Σ’ αντίστοιχη θέση βρίσκεται και η άλλη οικογένεια που έχει δύο παιδάκια στη Ράχα, 9 και 10 ετών, που και σ’ αυτή την περίπτωση οι γονείς είναι άνεργοι, ενώ δεν έχουν καν στη διάθεσή τους αυτοκίνητο.

Παλιότερα τα δρομολόγια μπορούσε να τ’ αναλάβει κάποιος γονιός επί πληρωμή από το κράτος. Με αυτό τον τρόπο και τα παιδιά πήγαιναν χωρίς κάποιο πρόβλημα στο σχολείο και δημιουργούνταν κάποιες θέσεις εργασίας. Με την αλλαγή της νομοθεσίας στερήθηκε αυτή η δυνατότητα και η γραμμή μπορούσε να δοθεί μόνο σ’ επαγγελματίες. Από εκείνους, όμως, το κόστος κρίνεται ασύμφορο. Ο τελευταίος ιδιώτης που είχε αναλάβει τα δρομολόγια το 2017 δήλωσε παραίτηση μετά το τέλος της περσινής χρονιάς «γιατί δεν έβγαινε το μεροκάματο». Από τότε έγιναν τρεις διαγωνισμοί, στους οποίους δεν εκδήλωσε κανένας ενδιαφέρον, και τα παιδιά έμειναν ως εκ τούτου χωρίς μεταφορικό μέσο.

Όπως εξηγεί ο κ. Γιώργος, ο οδηγός που αναλαμβάνει πληρώνεται μόνο τις διαδρομές από το σχολείο στο σπίτι κι όχι από το σημείο που ξεκινά. «Για να ’ρθει κάποιος απ’ την πόλη θα κάνει 80 χλμ. ως την πλατεία του χωριού και άλλα 80 που θα φύγει, οπότε θα έχει 160 χλμ. απλήρωτα και θα πληρωθεί μόνο αυτά τα 11 πηγαινέλα. Συνεπώς το μεροκάματο δεν του βγαίνει και δεν έρχεται. Δεν ενδιαφέρεται για τη γραμμή κανένας».

Υπέρβαση για τα καύσιμα η συμμετοχή στην... 28η

Σαν να μην έφτανε ότι είχαν τα παιδιά τους σπίτι απογοητευμένα, οι γονείς των δύο οικογενειών βρέθηκαν και να τρέχουν στα δικαστήρια, καθώς υπήρξε παρέμβαση από την Εισαγγελία για μη τήρηση του νόμου που προβλέπει ότι στην περίπτωση που δεν αναλάβει επαγγελματίας τη μετακίνηση, οφείλουν να την κάνουν οι ίδιοι, χωρίς κάποια οικονομική υποστήριξη βεβαίως. Τελικά, απαλλάχθηκαν απ’ τους μπελάδες μετά την απόφαση του δήμου να βάλει για την ώρα έστω δικό του όχημα και οδηγό. Μόλις, όμως, χθες, Πέμπτη, θεωρήθηκε οικονομική υπέρβαση να γίνει το δρομολόγιο για να πάνε τα παιδιά στην πρόβα του σχολείου τους για την 28η κι έτσι ανέλαβε να στριμώξει και τα τέσσερα στο δικό του αυτοκίνητο ο κ. Γιώργος. Όπως θα κάνει και σήμερα.

Το πρόβλημα, όμως, δεν περιορίζεται στο δικό τους χωριό. Ίδιες περιπτώσεις με μαθητές που δεν πάνε σχολείο γιατί δεν διατίθεται μεταφορικό και οι γονείς τους αδυνατούν να σηκώσουν το κόστος υπάρχουν, επίσης, και σε διπλανά χωριά της Άρτας, αλλά και σ’ εκείνα των Τρικάλων. Αυτή η πραγματικότητα δείχνει στην ουσία ότι ακόμη και σήμερα πολιτική για την υποστήριξη της υπαίθρου δεν υπάρχει, πόσο μάλλον το ελάχιστο ενδιαφέρον για τα τελευταία σπίτια στα οποία έχει μείνει ν’ αχνίζει η καμινάδα και να ζουν ακόμη οικογένειες. «Εμείς μεγαλώσαμε εδώ, άνθρωποι από τα χωριά έπαιρναν τις γραμμές, υπήρχαν κάποιες θέσεις εργασίας, έφυγαν κι αυτές. Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα εδώ, τ’ αγροτικά πάνε χάλια. Μ’ ό,τι και ν’ ασχοληθείς, δηλαδή».

Εκείνο που ζητάνε, λέει ο κ. Γιώργος, είναι είτε να δοθεί η παλαιότερη δυνατότητα της μετακίνησης των παιδιών με κάλυψη του κόστους από τους γονείς είτε «τουλάχιστον να εξασφαλιστεί μ’ έναν τρόπο ότι θα πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο κι ας είναι κι επαγγελματίας όποιος αναλάβει. Αρκεί τα παιδιά να πηγαίνουν σχολείο, αυτό μας ενδιαφέρει πιο πολύ».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL