Με ευχολόγια επιχειρεί για ακόμη μια φορά να αντιμετωπίσει η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών τη χαίνουσα πληγή της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στον πάτο της Ευρώπης, με 57 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους, ξεπερνώντας κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (44 θάνατοι).
Ο υπουργός Μεταφορών Κ. Καραμανλής παρουσίασε χθες, στο 8ο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας, τα οκτώ βήματα για τη μείωση των τροχαίων στην Ελλάδα περιγράφοντας γενικόλογες παρεμβάσεις, ενώ ενέταξε στον δρόμο για τη βελτίωση των θανατηφόρων ατυχημάτων την ολοκλήρωση ασφαλών αυτοκινητόδρομων, τους οποίους όμως ο ίδιος μπλόκαρε και καθυστέρησε με την ανάληψη της ηγεσίας τού υπουργείου Μεταφορών, όπως ο περίφημος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης.
Θλιβερή στατιστική
Η χώρα μας, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία για το 2021 που δημοσίευσε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εμφανίζεται στις πρώτες θέσεις στην κατάταξη των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, με 57 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους, μαζί με την Πολωνία (59), την Ουγγαρία (72), τη Λετονία (78), τη Βουλγαρία (81) και τη Ρουμανία (93). Την ίδια στιγμή, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 44 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το 2019 οι νεκροί στην Ελλάδα ανέρχονταν σε 64 ανά εκατομμύριο κατοίκους και μειώθηκαν σε 54 το 2020 και 57 πέρσι μόνο λόγω του περιορισμού της κυκλοφορίας που συνδέθηκε με τα μέτρα κατά της πανδημίας. Αντίστοιχη υφεσιακή τάση, εξάλλου, παρουσίασαν εύλογα και όλες οι υπόλοιπες χώρες, με την Ελλάδα ωστόσο να παραμένει ψηλά στους θανάτους στην Ε.Ε.
Επιπλέον, η Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat (2020), εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων μοτοσυκλετιστών στην Ε.Ε., που συνιστούν το 32,2% των θανάτων από τροχαία στη χώρα μας. Στην ίδια κατηγορία ακολουθούν η Κύπρος με 29,2% και το Λουξεμβούργο με 26,9%.
Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός Μεταφορών αρκέστηκε στο γνωστό ευχολόγιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου, που βασίζεται σε οκτώ θεμελιώδεις πυλώνες: 1. ολοκληρωμένος νόμος Οδικής Ασφάλειας με επικαιροποιημένο ΚΟΚ, 2. αποτελεσματικό Σύστημα Διαχείρισης Παραβάσεων, 3. πιο συστηματική επιτήρηση της Οδικής Ασφάλειας, 4. συνεκτικό πρόγραμμα βελτιώσεων στο υπεραστικό δίκτυο, 5. ολοκληρωμένο πρόγραμμα επεμβάσεων στις πόλεις 6. εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, που έχει ήδη συγκροτηθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, 7. συστηματική δεκαετή επικοινωνιακή πολιτική ευαισθητοποίησης του κοινού και 8. σύσταση ενός καινοτόμου για τα ελληνικά δεδομένα Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα συλλέγει τα χρηματικά ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ και θα τα κατανέμει στους δήμους για την υλοποίηση δράσεων Οδικής Ασφάλειας.
Εύκολα ευχολόγια
Την ίδια στιγμή, ο Κ. Καραμανλής δεν αφιέρωσε λέξη στα πεπραγμένα της συσταθείσας πέρυσι Κυβερνητικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, της οποίας προΐσταται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και η οποία ήρθε να αντικαταστήσει τη Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας που είχε συσταθεί από το 2010, επί εποχής Γ. Παπανδρέου.
Να σημειώσουμε ότι η επιδείνωση των επίσημων δεικτών έρχεται έπειτα από μια δεκαετία βελτίωσης των στατιστικών των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία μειώθηκαν κατά το ήμισυ την περίοδο 2010-2019, απόρροια φυσικά της ολοκλήρωσης μεγάλων και ασφαλέστερων οδικών αξόνων. Ενδεικτικό εξάλλου της κατάστασης στην οποία βρίσκονταν οι ελληνικοί δρόμοι πριν από μια δεκαετία είναι ότι το 2010 οι νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους ανέρχονταν στους 113.
Η Ελλάδα θεωρητικά πάντως έχει συνταχθεί με τον ευρωπαϊκό στόχο για τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 50% έως το 2030, ο οποίος δεν μπορεί να έρθει φυσικά με ευχολόγια…