Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.5°C17.4°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
11.3°C15.6°C
3 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
14 °C
12.0°C14.4°C
3 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.4°C16.8°C
3 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
11 °C
11.0°C11.0°C
1 BF 72%
ΕΡΓΟΣΕ / Αποχαιρέτα το Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΡΓΟΣΕ / Αποχαιρέτα το Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά

τραινοσε τρένο
EUROKINISSI/ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Με την ολοκλήρωση των έργων, ο χρόνος της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη με τρένο θα μειωθεί στις 3 ώρες και 15 λεπτά».

Στις 30 Μαρτίου του 2021 η ΕΡΓΟΣΕ υπό τη σημερινή διοίκηση Βίνη ανακοίνωνε με τυμπανοκρουσίες την υπογραφή πρόσθετης σύμβασης για τη ολοκλήρωση των έργων σηματοδότησης στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.  Όμως έναν χρόνο μετά όχι μόνο δεν υπάρχει πρόοδος στα έργα, αλλά με επιστολή του παραιτείται σήμερα και ο πρόεδρος της επιτροπής που είναι αρμόδια για την εγκατάσταση του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου των τρένων ETCS (European Control Train System), καταγγέλλοντας κακοδιαχείριση, καθυστερήσεις και μείζονα ζητήματα ασφάλειας κυκλοφορίας των τρένων.

Η εξέλιξη των χρηματοδοτούμενων από τα ευρωπαϊκά ταμεία έργων του ETCS στον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι μια «πολύπαθη» ιστορία, με πλούσιο υλικό κακοδιαχείρισης και ευθύνες των ξένων και ελληνικών εργολαβικών εταιρειών που έχουν αναλάβει την υλοποίηση των δύο συμβάσεων για σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης των γραμμών προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος κυκλοφορίας των συρμών και συνάμα να γίνει πιο ασφαλές το ταξίδι με το τρένο.

Η πιο αμαρτωλή σύμβαση, που υπογράφηκε το 2014, είναι η Σύμβαση 717 για την ανάταξη της σηματοδότησης των γραμμών, που εκτελείται παράλληλα με τη Σύμβαση 10005 για την εγκατάσταση του συστήματος ETCS στα ίδια τμήματα. Τη Σύμβαση 717 έχει αναλάβει η κοινοπραξία των εταιρειών ΤΟΜΗ (θυγατρική του ΑΚΤΩΡΑ) και της γαλλικής Alstom, η οποία εκτίναξε τον αρχικό προϋπολογισμό 41,3 εκατ. του έργου, καθώς έφτασε να προσθέσει τουλάχιστον άλλα 13,3 εκατ. ευρώ για να διεκπεραιώσει την ανάταξη. Την έτερη σύμβαση 10005 έχει αναλάβει η κοινοπραξία των ΤΕΡΝΑ και της γαλλικής THALES, η οποία, ενώ και εκείνη ξεκίνησε με προϋπολογισμό έργου τα 3,8 εκατ. ευρώ, κατέληξε να ενταχθεί σε επόμενο τελικά ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 12,5 εκατ. ευρώ.

Στην επιστολή του ο παραιτηθείς πρόεδρος επιρρίπτει ευθύνες για κακοδιαχείριση και καθυστερήσεις των έργων, καθώς και μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της 717, ενώ καταγγέλλει χαρακτηριστικά ότι υφίσταται συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου στο οποίο θα γίνεται «κυκλοφορία τρένων […] με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

Την παραίτηση «σήκωσε» πολιτικά ο τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Ν. Παππάς, ο οποίος εγκάλεσε τους Κ. Μητσοτάκη και Κ. Καραμανλή πως παραμένουν έκθετοι μετά τις καταγγελίες του προέδρου για τα συστήματα ασφαλείας, καθώς και πως «η καταστροφική και επικίνδυνη πολιτική τους υποβαθμίζει το τρένο και τις υπηρεσίες του και δημιουργεί ‘εκπτώσεις’ στην ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL