Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
16.0°C20.9°C
3 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.2°C21.1°C
4 BF 42%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.6°C18.8°C
5 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.6°C19.8°C
5 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
2 BF 56%
Goody’s / Στα δικαστήρια για τη δικαίωση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Goody’s / Στα δικαστήρια για τη δικαίωση

ΝΤΕΛΙΒΕΡΙ

«Πήγα εκεί, πήγα να βάλω το κουτί, αλλά με σταμάτησε ο διευθυντής. Μου λέει 'έλα πάνω' και ανακοίνωσε την απόλυση. Του λέω 'γιατί;'. Μου λέει 'περικοπές'. Του απαντώ 'μεγάλοι άνθρωποι είμαστε και οι δύο, γιατί δεν λες την αλήθεια; Δεν ήρθα με τα χιόνια και με διώχνετε'. Μου λέει 'όχι, ποιος σου είπε τέτοια πράγματα'». Ο διάλογος εκτυλίχθηκε στο κατάστημα του Goody’s στην Ανθούπολη. Ο Αλέξανδρος, 48 χρόνων, που τον μοιράζεται μαζί μας, ήταν ο ένας από τους δύο διανομείς που αρνήθηκαν να δουλέψουν μέσα στα χιόνια τον περασμένο Ιανουάριο και απολύθηκαν εκδικητικά. Απόδειξη αυτού, ότι ήταν οι μόνοι που απομακρύνθηκαν, ενώ για την αντικατάστασή τους είχε φροντίσει ήδη η εργοδοσία πριν καν τους ενημερώσει για την απόλυση.

Δεν έμειναν όμως με σταυρωμένα τα χέρια. Στράφηκαν αρχικά στο Δίκτυο Εργαζομένων στον Επισιτισμό-Τουρισμό και μετά προσέφυγαν στο ΣΕΠΕ. Με τη σειρά του, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας αναγνώρισε τον καταχρηστικό χαρακτήρα των απολύσεων και ζήτησε από την επιχείρηση να τους προσλάβει πίσω. Εκείνη επιχείρησε να το κάνει ζητώντας τους να υπογράψουν νέα σύμβαση και να παραιτηθούν από την παλιά και απ' όσα δικαιούνταν από τον χρόνο που συμπλήρωναν ως υπάλληλοι της εταιρείας, απαιτώντας όμως να τηρηθούν οι ίδιοι όροι εργασίας, πράγμα που θα σήμαινε για τον Γιώργο, τον έτερο απολυμένο, 42 χρόνων, ότι θα έπαιρνε ένσημα για τετράωρο ενώ θα δούλευε στην πραγματικότητα δωδεκάωρο, όπως μας λέει. Η εργοδοσία αρνούταν επίσης να τους καταβάλει τα μεροκάματα τα οποία είχαν χάσει μέχρι να δικαιωθούν από την Επιθεώρηση Εργασίας, με συνέπεια να οδηγείται πλέον η υπόθεση στα δικαστήρια.

Η εταιρεία θεώρησε ότι θα τη γλύτωνε πατώντας σε μια πραγματικότητα που θέλει τους διανομείς να υφίστανται και αποδέχονται την οποιαδήποτε αδικία σε βάρος τους προκειμένου να κρατήσουν τη δουλειά τους, χωρίς να γίνεται κάτι γνωστό παραέξω. Για να αποφευχθεί δε ο οποιοσδήποτε κίνδυνος έκθεσης, όπως καταγγέλλουν οι απολυμένοι, ζήτησε από τους υπαλλήλους που τελικά εργάστηκαν εκείνες τις ημέρες να μην έχουν κουτί στο μηχανάκι ώστε να μη γίνουν αντιληπτοί σε περίπτωση ελέγχου, αφού η κυβέρνηση είχε εκδώσει ΦΕΚ που προέβλεπε την απαγόρευση εργασίας εκείνες τις ημέρες για τους εργαζόμενους σε δίκυκλο.

Στα δικαστήρια (17 και 26 Μαΐου) οι εργαζόμενοι θα διεκδικήσουν, εκτός των αποζημιώσεων που δικαιούνται και των μεροκάματων που έχασαν, τις απλήρωτες υπερωρίες, τα νυχτερινά, τις Κυριακές, τις αργίες, όπως και τα χρήματα για τα δώρα και τις βενζίνες. Απέναντί τους θα έχουν μια εργοδοσία που βρήκε πρώτα ν’ απαντήσει για την επιστροφή τους στο μαγαζί «απορώ πώς θέλετε να έρθετε να ξαναδουλέψετε μαζί μας». Μια εργοδοσία η οποία τους επαναπροσέλαβε αυτοβούλως, χωρίς την υπογραφή τους και τρεις ημέρες μετά πήγε δικαστικός επιμελητής στο σπίτι των απολυμένων για να τους παραδώσει χαρτί με τη δήθεν οικειοθελή αποχώρησή τους.

Η δική τους υπόθεση φανερώνει τη συμπεριφορά που αντιμετωπίζουν οι διανομείς στα περισσότερα μαγαζιά, στερούμενοι με θρασύτητα βασικά τους δικαιώματα. Την ίδια όμως στιγμή αναδεικνύει τη σημασία να συνασπίζονται και να διεκδικούν συλλογικά το δίκιο τους. Η ανάδειξη της υπόθεσης μέσα από τη δημοσιοποίησή της από το Δίκτυο Εργαζομένων στον Επισιτισμό-Τουρισμό πήρε πολύ μεγάλες διαστάσεις κι έφερε στην πόρτα του Goody’s τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Δεδομένου ακόμη ότι ο ίδιος εργοδότης λειτουργεί κι άλλα καταστήματα με το ίδιο brand ως franchize, μπορεί να λειτουργήσει θετικά αυτός ο αγώνας και για άλλους εργαζόμενους.  Όπως μαθαίνουμε μάλιστα, στο άκουσμα της εξέλιξης, προσέφυγε στο ΣΕΠΕ ακόμη ένας εργαζόμενος του κλάδου, διεκδικώντας να του καταβληθούν δεδουλευμένα που δεν έχει πληρωθεί.

ΣΒΕΟΔ

Μαρσαρίσματα στο Πεδίο του  Άρεως με αιτήματα για τα δίκυκλα

Στις 11 το πρωί της Κυριακής η εικόνα του περασμένου Σεπτέμβρη, με το Πεδίο του  Άρεως πλημμυρισμένο από μηχανάκια πέρα ως πέρα, θα επαναληφθεί. Οι εργαζόμενοι στα δίκυκλα κατεβαίνουν ξανά στον δρόμο, με το Σωματείο Βάσης (Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου) να δίνει ακόμη ένα αγωνιστικό ραντεβού εκεί όπου ξεκίνησε ο νικηφόρος και εμβληματικός αγώνας απέναντι στην efood.

Τα επίδικα για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας παραμένουν πολλά και κρίσιμα.  Όπως εξηγεί στο κάλεσμά της η ΣΒΕΟΔ, «από την Αθήνα µέχρι το Ρίο Ντε Τζανέιρο, από τα ψητοπωλεία της γειτονιάς µέχρι τις ψηφιακές πλατφόρμες, από τις πολυεθνικές εταιρείες ταχυμεταφορών μέχρι τις εγχώριες, ανεξάρτητα του μεγέθους τους, ο στόχος των εργοδοτών είναι πάντα και παντού, η µείωση του εργατικού κόστους, η εντατικοποίηση και η αύξηση της παραγωγικότητας και των κερδών τους».

Η φετινή απεργιακή επέτειος αποκτά ξεχωριστό νόημα, καθώς η ΣΒΕΟΔ πήρε την πρωτοβουλία και ήρθε σε επαφή με σωματεία και εργατικές συλλογικότητες σε όλες τις ηπείρους, σχεδιάζοντας μια διεθνή απεργία στο επάγγελμα. Μεταξύ των βασικών τους αιτημάτων είναι:

- Η απόδοση ένσημων βαρέων ανθυγιεινών σε όλους τους courier/ταχυµεταφορείς, delivery/ταχυδιανοµείς, υπάλληλους εξωτερικών εργασιών µε δίκυκλο.

- Η κατάργηση των αντεργατικών άρθρων του Ν. 4808/21 (νόµος Χατζηδάκη).

- Η πλήρης επαναφορά και ενίσχυση του 1264/1982 (συνεπάγεται μεταξύ άλλων την εκ νέου ισχυροποίηση της συνδικαλιστικής προστασίας).

- Η σύναψη συμβάσεων αορίστου χρόνου µε πλήρη µισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώµατα στις εταιρείες ψηφιακής διαµεσολάβησης (πλατφόρµες).

- Να μπει τέλος στην αδήλωτη και υποδηλωµένη εργασία.

- Να εφαρμοστεί καθολικά ο Ν. 4611/2019 (νόμος που ψηφίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και αφορά την παροχή μέσων προστασίας).

Μετά τη συγκέντρωσή τους στο Πεδίο του  Άρεως, οι εργαζόμενοι στα δίκυκλα θα πραγματοποιήσουν μοτοπορεία σε διάφορες περιοχές της Αθήνας.

Θεσμικά

Ακόμα ορισμένα αιτήματα που διατυπώνονται εν όψει της 1ης Μάη έρχονται από κούριερ, ταχυμεταφορείς και ταχυδρομικούς. Μιλώντας στην ΑΥΓΗ της Κυριακής, εργαζόμενοι του κλάδου τονίζουν ότι είναι πολύ σημαντικά επίσης τα εξής:

- «Η επαναφορά του βάσιμου λόγου απόλυσης. Είναι πολύ σημαντικό για τον κόσμο που δεν μπορεί εύκολα να συνδικαλιστεί. Τώρα ο κάθε εργοδότης απολύει και τρέχεις εσύ στο δικαστήριο να αποδείξεις ότι κακώς απολύθηκες. Ενώ πριν θα έπρεπε να υπάρχει σοβαρός λόγος για τον οποίο σε απολύει ο εργοδότης και θα έπρεπε αυτός να αποδείξει ότι… ορθώς απολύθηκες».

- «Η επαναφορά του νόμου για τη συνευθύνη των μητρικών εταιρειών έναντι των πρακτόρων. Στον κλάδο μας, όπως και σε άλλους, υπάρχει έντονα το φαινόμενο των εργολαβικών εργαζομένων μέσω ΕΠΑ (Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης). Είναι πολλές οι φορές που έχει συμβεί κάποια franchise εταιρεία να αλλάζει και να έρχεται η επόμενη και η μητρική εταιρεία να μην έχει καμία ευθύνη για τη χασούρα των εργαζόμενων, είτε είναι μισθοί είτε είναι οποιοδήποτε εργασιακό δικαίωμα».

- «Ακόμη ένα αίτημα είναι η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αόριστου. Εντάξει να δουλεύεις με εργολάβο, τουλάχιστον όμως να γίνει μια σύμβαση αορίστου χρόνου, ώστε όταν απολυθείς, να μπορείς να πάρεις και μια αποζημίωση. Με αυτό το καθεστώς μπορεί να δουλεύεις 15 χρόνια σε μια εταιρεία, να γίνεται μήνα τον μήνα νέα σύμβαση, ακόμη και βδομάδα τη βδομάδα, και κάποια στιγμή να σου πουν ‘ξέρεις η σύμβασή σου έληξε’, οπότε εκεί δεν… θεωρείται απόλυση».

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL