Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
19.9°C23.4°C
3 BF 48%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.6°C24.2°C
4 BF 35%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.8°C25.9°C
2 BF 37%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
19 °C
18.3°C21.0°C
6 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
22 °C
21.8°C23.0°C
2 BF 36%
Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Σε υπερεργασία ο οδοστρωτήρας Χατζηδάκη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Σε υπερεργασία ο οδοστρωτήρας Χατζηδάκη

ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ

Μετά την καθιέρωση της δεκάωρης εργασίας και των απλήρωτων υπερωριών με τον αντεργατικό Νόμο 4808, ο εργασιακός “οδοστρωτήρας” Χατζηδάκη συνεχίζει να δουλεύει ασταμάτητα, ακόμα και σε ρυθμούς υπερεργασίας, προκαλώντας νέες μισθολογικές απώλειες στους εργαζόμενους και προσφέροντας ακόμα πιο φθηνή εργασία σε εργοδότες και επιχειρήσεις.

Επικαλούμενος τη δήθεν απλοποίηση των διαδικασιών, ο υπουργός Εργασίας, αφού πρώτα έκρυψε σε ένα δελτίο Τύπου άσχετου περιεχομένου ολόκληρη υπουργική απόφαση, τώρα προβάλλει ως... κατάργηση της γραφειοκρατίας την υποχρέωση του εργοδότη να δηλώνει προκαταβολικά μέσω sms την υπερωρία του εργαζομένου του!

Με βάση την υπουργική απόφαση, από τις 29 Νοεμβρίου και μετά οι εργοδότες δεν θα έχουν την υποχρέωση να δηλώσουν την υπερεργασία που παρέχει ο εργαζόμενος. Αυτομάτως όσοι εργοδότες δεν θα δηλώνουν την υπερεργασία (μία ώρα για κάθε μέρα και έως πέντε ώρες για πενθήμερη απασχόληση και έως οχτώ ώρες για εξαήμερη απασχόληση) θα μπορούν να μην την πληρώνουν, καθώς κανένας δεν θα τους ελέγχει.

Έτσι οι εργαζόμενοι χάνουν την προσαύξηση 20% που καταβάλλεται για κάθε μία επιπλέον ώρα απασχόλησης, δηλαδή θα έχουν μείωση του μισθού τους και οι εργοδότες ακόμα πιο φθηνή εργασία.

Εκτίθεται και γελοιοποιείται...

“Όπως γνωρίζουν καλύτερα απ’ όλους οι εργαζόμενοι, χρόνος εργασίας που δεν δηλώνεται εκ των προτέρων δεν ελέγχεται και δεν πληρώνεται” σημειώνει σε δήλωσή της η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ  Έφη Αχτσιόγλου.

“Θα αρκούσαν τρεις λέξεις, ‘Ναι, το καταργούμε’, από την πλευρά του υπουργείου Εργασίας, οι οποίες θα έσωζαν τη νεοφιλελεύθερη τιμή του κ. Χατζηδάκη. Ωστόσο επέλεξε να γελοιοποιηθεί με λεκτικούς και νοηματικούς ακροβατισμούς. Δικό του θέμα. Η πραγματικότητα είναι μία: η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη κάνει ένα ακόμη δώρο στην εργοδοτική παραβατικότητα, ανοίγει διάπλατα τον δρόμο στην απλήρωτη εργασία... Ο οδοστρωτήρας τους δουλεύει υπερωρίες” καταλήγει στη δήλωσή της.

Καταργείται η κατοχύρωση της πληρωμής

“Στην πραγματικότητα καταργείται η βασική δικλίδα ασφαλείας που προέβλεπε η σχετική ρύθμιση της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που κατοχύρωνε την πληρωμή της υπερεργασίας, επέτρεπε τη δυνατότητα αποτελεσματικού ελέγχου από το ΣΕΠΕ και λειτουργούσε αποτρεπτικά στην εργοδοτική παραβατικότητα. Σε μία απορρυθμισμένη και ανεξέλεγκτη αγορά εργασίας εξαιτίας των κυβερνητικών επιλογών, η απόφαση αυτή θα οδηγήσει σε μία ώρα απλήρωτη εργασία πέραν του οκταώρου.

Αποτελεί πρόκληση η επίκληση από το υπουργείο Εργασίας λόγων απλούστευσης της διαδικασίας και ο χαρακτηρισμός της ρύθμισης του ΣΥΡΙΖΑ ως ‘γραφειοκρατικής διαδικασίας’. Προφανώς για το επιτελικό κράτος της Ν.Δ. η κατάλυση της προστασίας των εργαζομένων και η απαξίωση των ελεγκτικών μηχανισμών αποτελούν ‘απλούστευση διαδικασιών’» σημειώνει από την πλευρά της η τομεάρχης Εργασίας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.

Ωράριο μέχρι εξαντλήσεως για τους οδηγούς των ΚΤΕΛ

Σύμφωνα με τη Μ. Ξενογιαννακοπούλου, η υπουργική απόφαση ανοίγει την πόρτα εκπρόθεσμης δήλωσης για περιπτώσεις αδήλωτης εργασίας και ακυρώνει τη δυνατότητα ελέγχου του ΣΕΠΕ και επιβολής των σχετικών κυρώσεων (με την πρόβλεψη ότι η υποβολή των εντύπων E3, E5, E6 και Ε7 στο Π.Σ. «Εργάνη», τα οποία κατέστησαν εκπρόθεσμα από 30.11.2021 και μετά, γίνεται μόνο ηλεκτρονικά και άπαξ), ενώ τίθεται σε εφαρμογή το άρθρο 75 του τελευταίου εργασιακού νόμου που επιβάλλει εξαντλητικά ωράρια για τους οδηγούς των ΚΤΕΛ.

“Τίθεται σε εφαρμογή η απαράδεκτη πρόβλεψη του άρθρου 75 του Νόμου Χατζηδάκη, σύμφωνα με την οποία οι εργοδότες που απασχολούν οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων και τουριστικών λεωφορείων, καθώς και υπεραστικά και αστικά ΚΤΕΛ που απασχολούν οδηγούς λεωφορείων μπορούν να καταχωρούν ετεροχρονισμένα εντός 15 ημερών μετά το τέλος κάθε εβδομαδιαίας περιόδου εργασίας στο έντυπο Ε4 στο Π.Σ. ‘Εργάνη’ την αλλαγή ή τροποποίηση του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων, καθώς και στο έντυπο Ε8 την υπερωριακή απασχόλησή τους.

Στη Βουλή είχαμε ασκήσει έντονη κριτική σε αυτήν τη διάταξη, επειδή δημιουργεί ένα καθεστώς απαράδεκτης διάκρισης και εργοδοτικής ασυδοσίας εις βάρος των εργαζομένων στις μεταφορές, της υγείας και της ασφάλειάς τους, αλλά και της οδικής ασφάλειας συνολικά, καθώς η εξάντληση και η φυσική κόπωση των οδηγών από την κατάχρηση του ωραρίου μπορεί να οδηγήσει σε δυστυχήματα”.

Ερωτήματα

Συγκεκριμένα ερωτήματα θέτει προς τον υπουργό Εργασίας για την σκοπιμότητα της απόφασης ο δικηγόρος εργατολόγος Διον. Τεμπονέρας:

1. Πώς είναι γραφειοκρατική και σύνθετη μια διαδικασία που γίνεται σε λίγα δευτερόλεπτα, μέσω κινητού τηλεφώνου, από τον εργοδότη;

2. Γιατί παραμένει η προαναγγελία των υπερωριών και όχι της υπερεργασίας, αφού και στις δύο περιπτώσεις έχουμε υπέρβαση των χρονικών ορίων εργασίας, που συνεπιφέρουν πρόσθετη αμοιβή των εργαζομένων;

3. Ο κ. Βρουτσης συμφωνεί άραγε με τις αλλαγές αυτές ή ήταν «γραφειοκράτης» όταν θέσπιζε αντίστοιχη υποχρέωση το 2019;

4. Πώς θα ελέγχει εφεξής το ΣΕΠΕ τις παραβάσεις ωραρίου, ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, που οι έλεγχοι με φυσική παρουσία είναι από δύσκολοι έως αδύνατοι;

5. Πώς θα εξασφαλίζουν οι τηλεργαζόμενοι την πληρωμή της υπερεργασίας, όταν το ΣΕΠΕ είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάνει ελέγχους στις οικίες των εργαζομένων;

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL