Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.6°C18.7°C
1 BF 65%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.3°C16.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
13.7°C16.6°C
2 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.4°C16.8°C
2 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.9°C14.5°C
2 BF 71%
Πρότυπα σχολεία / Οάσεις «αριστείας» σε εκπαιδευτική έρημο η πολιτική της ΝΔ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πρότυπα σχολεία / Οάσεις «αριστείας» σε εκπαιδευτική έρημο η πολιτική της ΝΔ

Σχολείο διάδρομος
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Στην ανακοίνωση λειτουργίας 41 νέων πειραματικών και 9 πρότυπων σχολείων προχώρησε το υπουργείου Παιδείας για το επόμενο έτος, με την ηγεσία του υπουργείου αντί να αντιμετωπίσει τα υπαρκτά προβλήματα στην Παιδεία να επιχειρεί να καλλιεργήσει φρούδες ελπίδες σε μια μερίδα της ελληνικής κοινωνίας, υποσχόμενη λιγοστές «οάσεις αριστείας» σε μια γενικευμένη εκπαιδευτική έρημο.

Την ίδια ώρα, η εκπαίδευση έχει αφεθεί ανοχύρωτη στο έλεος της πανδημίας, με τις εκπαιδευτικές ανισότητες να διευρύνονται και το μορφωτικό επίπεδο της νέας γενιάς να υποβαθμίζεται λόγω της κυβερνητικής πολιτικής, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το «κόψιμο» 32.000 υποψηφίων, από τα ΑΕΙ.

Όπως τονίζουν με κοινή τους ανακοίνωση η ΕΠΕΚΕ Παιδείας και το τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, η κυβέρνηση, «επιμένει σε μια διχαστική πολιτική, με αιχμή την ίδρυση λιγοστών, ακόμα και μετά την αύξησή τους, Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων, που όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει, αλλά αντίθετα ενισχύει την ανισότητα και την κοινωνική αδικία. Και αυτή την πολιτική επιχειρεί να την επιβάλει παρά τις διαφωνίες και τις ισχυρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των τοπικών κοινωνιών».

Όπως επισημαίνει το υπουργείο Παιδείας, στη χώρα ο συνολικός αριθμός των Πειραματικών και Πρότυπων σχολείων είναι πλέον 112. Την ίδια ώρα, ωστόσο η πολιτική της κυβέρνησης για επέκταση του δικτύου των εν λόγω σχολείων καθίσταται ως ένα ακόμη εργαλείο διχασμού των τοπικών κοινωνιών και δημιουργίας αντιπαραθέσεων μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Παράλληλα, ο ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει ότι η πολιτική αυτή της κυβέρνησης «προχωρά με ποικίλες αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις, εκβιασμούς, αυθαίρετα κριτήρια και αποκλεισμούς των εκπαιδευτικών, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία αντέδρασαν στον αυταρχισμό και στα αντιπαιδαγωγικά σχέδια της κυβέρνησης».

Στην ίδια ανακοίνωση, σημειώνεται ότι η κυβέρνηση «επιμένει σε μια διχαστική πολιτική, με αιχμή την ίδρυση λιγοστών, ακόμα και μετά την αύξησή τους, Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων, που όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει, αλλά αντίθετα ενισχύει την ανισότητα και την κοινωνική αδικία. Και αυτή την πολιτική επιχειρεί να την επιβάλει παρά τις διαφωνίες και τις ισχυρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των τοπικών κοινωνιών».

Ακόμη ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι η πολιτική αυτή έχει ολέθριες συνέπειες, «καθιερώνοντας ένα εκπαιδευτικό σύστημα διαφορετικών ταχυτήτων» με την κυβέρνηση «να διαμηνύει ωμά και κυνικά πως η “χωροθέτηση” ενός ξεχωριστού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που παρέχει προνομιακές μορφωτικές ευκαιρίες σε λίγους, αποτελεί συνειδητή επιλογή. Την ίδια στιγμή, η μεγάλη πλειοψηφία των σχολείων εγκαταλείπεται στην τύχη της».

Καταλήγοντας, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης καλεί την υπουργό Παιδείας να απαντήσει:

  • γιατί αυτή η ποιοτική αναβάθμιση, στο βαθμό που είναι υπαρκτή και όχι ανέξοδη και φρούδα υπόσχεση, πρέπει να περιορίζεται σε ολιγάριθμα σχολεία και να μην αφορά το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας;
  • γιατί η προαγωγή καινοτομικών δράσεων, η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ σχολείων και πανεπιστημίων, οι επιμορφωτικές δράσεις για το διδακτικό προσωπικό, πρέπει να θεσμοθετούνται μόνο για τα Πειραματικά και τα Πρότυπα και όχι για όλα τα σχολεία;
  • γιατί η μεγάλη πλειονότητα των σχολείων πρέπει να καθηλώνεται σε στασιμότητα και υπανάπτυξη;

Τέλος, στην ίδια ανακοίνωση υπογραμμίζεται ότι «εκπαιδευτικοί και γονείς έχουν τους λόγους τους να αντιδρούν δυναμικά στη δημιουργία των σχολείων-ελίτ της Νέας Δημοκρατίας

» Οι εκπαιδευτικοί έχουν εδώ και χρόνια αντιληφθεί πως τα σχολεία - "νησίδες αριστείας" αποτελούν πεδίο πειραματισμού για την προαγωγή και καθιέρωση αντιδραστικών πρακτικών, με σημείο αιχμής την καθιέρωση μεθόδων τιμωρητικής αξιολόγησης. Υπενθυμίζεται πως τέτοιες μέθοδοι χρησιμοποιήθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν, οδηγώντας σε διαθεσιμότητες και απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών και κατάργηση σημαντικών ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ.

» Επίσης, οι γονείς έχουν αντιληφθεί πως η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να ακυρώσει το "σχολείο της γειτονιάς" και να υπονομεύσει τη δημόσια εκπαίδευση. Ακόμα, η ταύτιση των Πειραματικών Σχολείων με τα Πρότυπα ναρκοθετεί το διερευνητικό/πειραματικό τους χαρακτήρα, στερώντας τους τη δυνατότητά τους να συνεισφέρουν θετικά στη δημόσια εκπαίδευση.

» Ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, απορρίπτει κάθε αντίληψη και πρακτική που οδηγεί σε διαχωρισμό των μαθητών και μαθητριών σε διαφορετικά σχολεία βάσει των επιδόσεών τους. Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία "αρίστων", αλλά συνολική ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Σχολεία πρώτης προτεραιότητας σε ό,τι αφορά την κρατική μέριμνα πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές και μαθήτριες έχουν μειωμένες ευκαιρίες και δυνατότητες για εκπαίδευση και μόρφωση.

» Πρώτιστος στόχος αποτελεί η εξασφάλιση μιας ποιοτικά αναβαθμισμένης εκπαίδευσης για όλους και όλες, με όρους ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης. Είναι η ικανή και αναγκαία προϋπόθεση για την εμπέδωση των δημοκρατικών αξιών, την κοινωνική πρόοδο και την ευημερία».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL