Live τώρα    
28°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
28 °C
26.0°C29.8°C
3 BF 50%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
27 °C
25.2°C27.5°C
3 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
29 °C
27.0°C33.2°C
2 BF 46%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
27 °C
24.9°C27.7°C
3 BF 54%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
27 °C
26.7°C26.7°C
3 BF 52%
Media / Και με κέρδη το 2020 τα κανάλια!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Media / Και με κέρδη το 2020 τα κανάλια!

Την οικονομική ύφεση της πανδημίας κατόρθωσαν να νικήσουν οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις με μικρές ή με καθόλου απώλειες στα έσοδά τους το 2020 της μεγάλης ύφεσης χάρη στις γενναιόδωρες επιδοτήσεις της κυβέρνησης. Παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, τα τηλεοπτικά κανάλια κατόρθωσαν να διατηρήσουν τα έσοδά τους και να διασωθούν, αν και η κυβέρνηση είχε φροντίσει από νωρίς να τα εντάξει στις πληττόμενες επιχειρήσεις με όλα τα σχετικά ευεργετήματα.

Η διαφημιστική δαπάνη

Ωστόσο την εικόνα της κατακρήμνισης των εσόδων των καναλιών, λόγω κατάρρευσης της διαφημιστικής δαπάνης, επιχείρησε να δώσει στους βουλευτές ο Πάνος Κυριακόπουλος εκ μέρους των τηλεοπτικών σταθμών, μιλώντας την περασμένη εβδομάδα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ως εκ των παραγόντων της αγοράς.

Ο πρόεδρος της  Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) υποστήριξε ευθέως ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί στην περίοδο της Covid-19 είχαν «μείωση εσόδων 50%». Η δήλωση έγινε προκειμένου να δικαιολογήσει την... έκπτωση 96% στη δόση του τιμήματος για τις άδειες με την οποία φιλοδωρήθηκαν οι σταθμοί, οι οποίοι καλούνται για το έτος 2020 να καταβάλουν 50.000 ευρώ, αντί 3,5 εκατ. ευρώ. Είναι έτσι όμως;

Τους ισχυρισμούς του κ. Κυριακόπουλου έρχεται λίγες μέρες μετά να καταρρίψει ένας άλλος παράγοντας της αγοράς, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδας Γρηγόρης Αντωνιάδης. Με συνέντευξή του στο κλαδικό περιοδικό για τη διαφήμιση και το μάρκετινγκ advertising.gr, στον δημοσιογράφο Δημήτρη Τσουκαλά, ο κ. Αντωνιάδης δίνει μια διαφορετική εκδοχή:

«Όσον αφορά τη διαφημιστική επένδυση, σύμφωνα µε εκτιμήσεις, η αγορά έκλεισε µε πτώση κοντά στο 8% (χωρίς τη δημόσια δαπάνη, κυρίως για την Covid-19), μικρότερη τελικά από τις προβλέψεις που είχαν γίνει με το ξέσπασμα της πανδημίας».

Η δημιουργική στατιστική

Ο πρόεδρος των διαφημιζομένων καταθέτει στη συνέντευξή του μια τελείως διαφορετική εικόνα από την εικόνα καταστροφής για τα κανάλια που παρουσιάζει ο πρόεδρος των τηλεοπτικών σταθμών. Και μιλάει μόνον γι’ αυτό που γνωρίζει καλά, δηλαδή την εμπορική διαφήμιση, εξαιρώντας τη δημόσια διαφημιστική δαπάνη, δηλαδή τα κονδύλια από τις «λίστες Πέτσα» για τις καμπάνιες «Μένουμε Σπίτι», «Εμβολιαζόμαστε» κ.λπ., που αποτελούν επιπλέον έσοδα για τα κανάλια.

Να σημειωθεί ότι ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδας (ΣΔΕ), με έτος ίδρυσης το 1978, περιλαμβάνει 84 από τις μεγαλύτερες εταιρείες που πωλούν προϊόντα και υπηρεσίες ευρείας κατανάλωσης στην Ελλάδα, από κινητή τηλεφωνία, τράπεζες, βιομηχανίες τροφίμων, σούπερ μάρκετ κ.λπ. και αποτελούν τον βασικό πυλώνα τροφοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών με διαφημιστικά έσοδα.

Η απόκλιση στις εκτιμήσεις για τον τζίρο των καναλιών το 2020 της πανδημίας μεταξύ του προέδρου των τηλεοπτικών σταθμών (-50%) και του προέδρου των διαφημιζομένων εταιρειών (-8%) είναι τεράστια και είναι προφανές ποιος επιχειρεί να θολώσει τα νερά, να δημιουργήσει λάθος εντυπώσεις και να αποκρύψει την αλήθεια.

Το μεγάλο κόλπο

Ο Γρ. Αντωνιάδης εξηγεί στην ίδια συνέντευξη πώς διασώθηκαν τα κανάλια και έφτασαν στο τέλος του έτους να έχουν τις ελάχιστες απώλειες.  Ή και καθόλου, αν συνυπολογιστεί το άφθονο κρατικό χρήμα. Δεδομένου μάλιστα ότι την άνοιξη 2020 η πτώση της διαφημιστικής δαπάνης ήταν ραγδαία:

«Η μείωση περιορίστηκε κυρίως επειδή η χώρα μας διαχειρίστηκε µε επιτυχία το πρώτο κύμα της πανδημίας. Ακόμα διότι κάποιες, κυρίως μεγάλες, εταιρείες ενίσχυσαν τη δαπάνη τους τούς μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο θεωρώντας δεδομένο το ευεργέτημα της προσαυξημένης έκπτωσης διαφημιστικής δαπάνης που ψηφίστηκε (έστω και αργά) τον Σεπτέμβριο, µε σκοπό την ενίσχυση της διαφημιστικής επένδυσης» αποσαφηνίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διαφημιζομένων.

Πρόκειται για την ελάφρυνση φόρου -επιστροφή γύρω στο 24%- για τους διαφημιζόμενους, οι οποίοι το 2020 αποφάσισαν να δαπανήσουν ποσά μεγαλύτερα ή ίσα με αυτά του 2019, όπως προέβλεπε διάταξη που πέρασε η κυβέρνηση. Από τη διάταξη έσπευσαν να επωφεληθούν μεγάλες διαφημιζόμενες εταιρείες διαπιστώνοντας μια ευκαιρία, αλλά την ίδια ώρα ενίσχυαν τους τζίρους των τηλεοπτικών σταθμών με φρέσκο χρήμα. Αυτό ήταν το χρήμα που τόνωσε τα έσοδά τους και τους έβγαλε ασφαλείς στο ξέφωτο του 2021.

Η εγγυημένη κερδοφορία

Μιλώντας με καθαρά νούμερα, εάν θεωρήσουμε ότι το συνολικό έσοδο των 6 μεγάλων τηλεοπτικών σταθμών από διαφήμιση το 2019 ήταν περί τα 300 εκατ. ευρώ, το ποσό αυτό μειώθηκε το 2020 γύρω στα 280 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Αντωνιάδη. Εάν σε αυτά προστεθεί το δημόσιο χρήμα από τις πάσης φύσεως λίστες Πέτσα, τα κανάλια ήρθαν «ίσα βάρκα ίσα νερά», τουλάχιστον ως προς τα έσοδα τους.

Διότι άλλη δέσμη διευκολύνσεων των καναλιών από την κυβέρνηση προβλέπει επιδότηση των τηλεοπτικών παραγωγών με 40%, «ελάφρυνση» από προσωπικό, αποζημίωση της Digea για της συχνότητες που της αφαιρέθηκαν και συνέχιση του καθεστώτος εγγυημένης κερδοφορίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL