Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Νομοσχέδιο Κεραμέως / Ελάχιστες βάσεις εισαγωγής ή εκτροπής από την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νομοσχέδιο Κεραμέως / Ελάχιστες βάσεις εισαγωγής ή εκτροπής από την τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Μαθήτρια βλέπει τα αποτελέσματα στις πανελλαδικές εξετάσεις
(EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ)

Οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν (τόσο στη διάρκεια της Χούντας που ανατρέχει ο υφυπουργός παιδείας κ. Συρίγος, όσο και το 2006-9), δημιούργησαν μεγάλα προβλήματα και καταργήθηκαν γιατί πολλές σχολές έμειναν χωρίς ή με ελάχιστους εισαγόμενους φοιτητές. Θα πρέπει να σημειώσουμε επιγραμματικά ότι τις προηγούμενες δεκαετίες:

  • Έγινε διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η οποία ήταν και είναι αντικειμενική παγκόσμια εξέλιξη. Στην τριτοβάθμια εντάχθηκαν και τα ΤΕΙ.
  • Οι σπουδές επιχειρήθηκε από τους συντηρητικούς κύκλους της ΕΕ και της χώρας μας να χωριστούν σε δυο κύκλους, ένα πρώτο μαζικό που να καλύπτει τη μεγάλη ζήτηση για σπουδές (και ως δεξαμενή απορρόφησης ποσοστών ανεργίας των νέων) κι ένα δεύτερο επιλεκτικό (συνθήκη Bologna).
  • Η τριτοβάθμια εκπαίδευση από συνταγματικά κατοχυρωμένη αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη του κράτους γίνεται και πεδίο ιδιωτικής πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητας.
  • Η φοίτηση σε πολλά τμήματα από εφαλτήριο κοινωνικής κινητικότητας έπαψε σταδιακά να συνεπάγεται  επαγγελματική σταδιοδρομία σε αντίστοιχο τομέα κάτι που άρχισε να αποτελεί και παράγοντα σχετικής αποξένωσης από τις σπουδές.
  • Το μέτρο των «βάσεων» ακυρώθηκε εκ των πραγμάτων σε κάθε προηγούμενη εφαρμογή του.  

Η Αριστερά και οι προοδευτικές δυνάμεις:

  • Δεν ήταν και δεν είναι υπέρ του περιορισμού του αριθμού των φοιτητών των δημόσιων ΑΕΙ.

Ο περιορισμός αυτός απλώς θα διόγκωνε την φοιτητική μετανάστευση και τα ιδιωτικά κολέγια. Οι πληττόμενοι από μια  τέτοια πολιτική είναι όσοι δεν έχουν δυνατότητες τέτοιων επιλογών ενώ το οικονομικό- κοινωνικό κόστος πολλαπλασιάζεται.

  • Εναντιωθήκαμε στη δημιουργία τμημάτων με «στενά» επιστημονικά αντικείμενα.
  • Στο θέμα της ανεργίας πτυχιούχων υπογραμμίζαμε πάντα ότι όλες οι επιστημονικές μελέτες και όλα τα Ευρωπαϊκά προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας ως πρώτο και βασικό μέτρο προτείνουν την υψηλότερη κατάρτιση, ειδίκευση και επανειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό σημαίνει ότι η υψηλότερη μόρφωση και κατάρτιση, εκτός από αυτοσκοπός και κοινωνικό αγαθό, είναι πλεονέκτημα που δίνει μεγαλύτερες δυνατότητες και όχι μειονέκτημα, συμβάλλει στη μείωση και όχι στην αύξηση της ανεργίας. Και οι πιο σκληροί τεχνοκράτες από δεκαετίες υποστηρίζουν ότι «η καλύτερη ειδίκευση είναι η μεγαλύτερη γενική μόρφωση». Σε όποιο επάγγελμα κι αν απασχοληθούν τελικά οι απόφοιτοι, οι σπουδές τους θα έχουν θετική αντανάκλαση στην απόδοσή τους, στο επίπεδο της εργασίας τους, στην προσαρμογή τους σε νέες συνθήκες, στην αυτοεκτίμησή τους και το κόστος των σπουδών τους, κοινωνικό και οικογενειακό, θα έχει στον ένα ή τον άλλο βαθμό αντίκρισμα.

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η ΝΔ, επιχειρεί:

  • να μειώσει δραστικά τον αριθμό των φοιτητών της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τις «βάσεις εισαγωγής».
  • να μειώσει σημαντικά τον αριθμό των τμημάτων με κριτήριο τη μικρή επιλεξιμότητα από τους μειωμένους εισαγόμενους φοιτητές και όχι την αναγκαιότητά τους.
  • να μετατοπίσει μέρος του κόστους σπουδών από τον κρατικό προϋπολογισμό στον οικογενειακό στρέφοντας μεγάλο μέρος των υποψηφίων στα ιδιωτικά κολέγια και στη φοιτητική μετανάστευση.

«Δεν είναι δυνατόν να εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τόσο χαμηλή βαθμολογία», λένε και εννοούν ότι ένας μαθητής με χαμηλές επιδόσεις στις εισαγωγικές εξετάσεις αποκλείετε να βελτιώσει την απόδοσή του στις σπουδές και ότι λίγο ψηλότερες βάσεις εξασφαλίζουν και υψηλότερο επίπεδο σπουδών στα τμήματα! Αν ίσχυε αυτή η θέση κάθε εκπαιδευτική προσπάθεια θα ήταν μάταιη. Πόσες ατομικές πορείες υψηλών και χαμηλών αφετηριακών βαθμολογικών επιδόσεων δείχνουν το αντίθετο.

Οι εισαγωγικές εξετάσεις είναι διαγωνισμός μεταξύ των υποψηφίων για κατάταξη σε σειρά και όχι για διαπίστωση του βαθμού κατοχής ενός επιπέδου γνώσεων (όπως οι προαγωγικές ή απολυτήριες).

Οι επιδώσεις των υποψηφίων κυμαίνονται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων και συνεπώς οι βάσεις μπορούν να ανέβουν ή να κατέβουν αντίστοιχα. Το πρόβλημα  της εισαγωγής με χαμηλή βαθμολογία σχετίζεται με το βαθμό αντιστοίχισης των θεμάτων με το επίπεδο της σχολικής διδασκαλίας και κυρίως με την διαβάθμιση της δυσκολίας τους.

Διαχρονικά στα Μαθηματικά λ.χ. πάνω από το 60%  γράφει κάτω από τη βάση. Στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για τους πτυχιούχους, αντίστοιχα, πολύ μεγάλο ποσοστό δεν πιάνει τη βάση.

Προφανώς υπάρχουν ακραίες περιπτώσεις εισαγωγής ορισμένων υποψηφίων με πολύ χαμηλή βαθμολογία σε μερικά τμήματα που θέλουν συγκεκριμένη αντιμετώπιση.

Η κ. Κεραμέως χρησιμοποιεί τις εξαιρέσεις για να ανατρέψει τον κανόνα. Οι ακραίες τιμές αλλοιώνουν την Στατιστική εικόνα. Δεν πρέπει να οδηγηθούμε σε λάθος συμπεράσματα για τις δυνατότητες των υποψηφίων κρίνοντας μόνο από την χαμηλή επίδοσή τους στα εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς που δεν είναι της ώρας να αναλύσουμε.

Η κ. Κεραμέως επιδίδεται σε περίπλοκες και επικίνδυνες στατιστικές ασκήσεις στην πλάτη των υποψηφίων και των οικογενειών τους. Εισηγείται ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) τον Μέσο Όρο των Μέσων Όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων του αντίστοιχου επιστημονικού πεδίου πολλαπλασιασμένο με ένα συντελεστή για κάθε τμήμα.

Τα άνω και κάτω όρια των συντελεστών των βάσεων εισαγωγής, σύμφωνα με το σχ. Νόμου, θα τα καθορίζει το Υπουργείο και τα τμήματα θα επιλέγουν κάποια ενδιάμεση τιμή. Η ελευθερία επιλογής των τμημάτων, μέσα σ’ αυτά τα όρια, για ορισμένα θα είναι μεταξύ απαξίωσης και κατάργησης.

Αν οι βαθμολογίες ακολουθούσαν περίπου κανονική κατανομή με συντελεστή το ένα οι μισοί υποψήφιοι θα είναι έτσι κι αλλιώς κάτω από την ΕΒΕ και θα μένουν απ’ έξω ανεξάρτητα  από τη βαθμολογία τους και ανεξαρτήτως κενών θέσεων. Το ποσοστό υποψηφίων κάτω από τη βάση θα μειώνεται στα τμήματα υψηλής βαθμολογίας εισαγωγής ενώ στα τμήματα  χαμηλότερων βαθμολογιών θα αυξάνεται. Γι’ αυτό εισάγει και το συντελεστή του τμήματος.

Εδώ και αρκετά χρόνια παρουσιάζεται στατιστικά διπλή συσσώρευση αφ’ ενός στις ανώτερες και αφ’ ετέρου στις χαμηλότερες βαθμολογίες και μειώνονται οι μεσαίες επιδόσεις όπως διαπιστώνουν οι εκπαιδευτικοί. Συνεπώς το πρόβλημα των στατιστικολόγων της κ. Κεραμέως περιπλέκεται.

Είναι γνωστό ότι οι προτιμήσεις των υποψηφίων αλλάζουν ανάλογα με τις εκάστοτε επαγγελματικές προοπτικές των τμημάτων (ας θυμηθούμε τις διακυμάνσεις στα παιδαγωγικά τμήματα).  

Τι θα γίνετε κάθε φορά με τα τμήματα με ελάχιστους φοιτητές θα μπαίνουν σε «καραντίνα»;

Η κυβέρνηση και η κ. Κεραμέως επιδιώκει να μειώσει τους φοιτητές και να καταργήσει πολλά τμήματα (όπως έχει ήδη πει, χωρίς ουσιαστική συζήτηση, με την ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική κοινότητα τα κόμματα και τους φορείς, πριν τις μελέτες για το χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας) και με τη μέθοδο μεταφοράς ευθύνης να το παρουσιάσει ως αποτέλεσμα απ’ τη μια της χαμηλής επίδοσης μέρους των υποψηφίων κι απ’ την άλλη της χαμηλής ζήτησης κάποιων τμημάτων.

Με τον περιορισμό στην επιλογή τμημάτων και τις δηλώσεις μηχανογραφικών σε δύο φάσεις θα βάζει πρώτα τη σφραγίδα της αποτυχίας σε πολλούς υποψήφιους και μετά θα τους δίνει τη δυνατότητα να επιλέξουν θέσεις που έμειναν κενές. Ο υποψήφιος δεν θα έχει την αίσθηση οτι είναι δική του επιλογή το τμήμα αλλά θα έχει την αίσθηση ότι πρέπει να αρκεστεί σε ότι έμεινε. Παραφράζοντας μια γνωστή ρήση: Οι χιλιάδες υποψήφιοι είναι στατιστική ο καθένας είναι προσωπική αγωνία.

Δεν είναι «πεδίο βολής φτηνό» οι εξετάσεις, οι υποψήφιοι και τα τμήματα για να πυροβολεί κατά βούληση κάθε υπουργός και υφυπουργός που αλλάζει, ακόμα και στην ίδια κυβέρνηση…  

Το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για πολλούς λόγους πρέπει να είναι απλό!

Να μην δημιουργεί δυσκολίες στις επιλογές των υποψηφίων, να ανοίγει κι όχι να κλείνει πόρτες, να μην δημιουργεί δεύτερες σκέψεις ως προς το αδιάβλητό του.

Η οπισθοδρομικότητα και η περιπλοκότητα των ρυθμίσεων του σχεδίου νόμου είναι μοναδική στα χρονικά! Η προσπάθεια εφαρμογής του θα έθετε σε μεγάλη δοκιμασία τους υποψήφιους, τις οικογένειές τους, τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (παρεμπιπτόντως και την μηχανοργάνωση του Υπουργείου παιδείας).

Αλλά οι περίπλοκες ρυθμίσεις απλούστατα αναιρούνται. 

Ο Θανάσης Βλάχος είναι εκπαιδευτικός

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL