ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ
Δέσμη μέτρων για την άμεση αποκομιδή απορριμμάτων από τους δρόμους του Πύργου και της Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και για τη μετάβαση στο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης πρότεινε κατά τη χθεσινή ευρεία σύσκεψη ο υπουργός Εσωτερικών Ν. Βούτσης και ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Τσιρώνης στους δημάρχους Γ. Λιατσή και Ευ. Κοτζιά. Στη σύσκεψη παρίσταντο ανώτατοι υπηρεσιακοί παράγοντες καθώς και αιρετοί εκπρόσωποι.
Εν τω μεταξύ, η κατάσταση παραμένει εκρηκτική, καθώς και στις δύο πόλεις, οι οποίες έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, σχολεία και παιδικοί σταθμοί να παραμένουν κλειστά με αποφάσεις της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και των δημοτικών συμβουλίων. Στον μεν Πύργο οι συσσωρευμένοι τόνοι σκουπιδιών ξεπερνούν τους 10.000 και στην Αρχαία Ολυμπία τους 400.
Οι δήμοι να καταθέσουν τις προτάσεις τους
Οι υπουργοί, επισημαίνοντας στους δημάρχους ότι "η διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης", τους κάλεσαν "σε συνεργασία με την Περιφέρεια να καταθέσουν τις προτάσεις τους", δεσμευόμενοι, όμως, ότι "θα υπάρξει αμέριστη υποστήριξη των υπουργείων και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Δυτικής Ελλάδας". Οι υπουργοί τόνισαν την ανάγκη για "άμεση μεταφορά των συσσωρευμένων απορριμμάτων σε περισσότερους ΧΥΤΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με τήρηση της ισχύουσας νομοθεσίας και ανάληψη των κατά νόμο υποχρεώσεων από τους δήμους". Ταυτόχρονα, κάλεσαν την Περιφέρεια να επιδείξει "πολύπλευρη υποστήριξη" στους δήμους και τον ΦΟΔΣΑ Δυτικής Ελλάδας να συνδράμει "έμπρακτα" "για την άμεση άρση του αδιεξόδου, με αποδοχή της μεταφοράς των συσσωρευμένων απορριμμάτων και υλοποίηση των σχετικών προγραμματικών συμβάσεων".
Να διαμορφωθεί μεταβασικό σχέδιο δράσης
Για το μεσομακροπρόθεσμο διάστημα, οι υπουργοί ζήτησαν "εντός ενάμιση μήνα να διαμορφωθεί με τη συνεργασία των δήμων της Ηλείας και της Περιφέρειας αναλυτικό, ρεαλιστικό και τεκμηριωμένο σχέδιο δράσης επί της μεταφοράς, προεπεξεργασίας και ενδιάμεσης μεταβατικής λύσης". Σύμφωνα με τους δυο υπουργούς, "το σχέδιο δράσης πρέπει να κινείται στην κατεύθυνση της ολοκληρωμένης διαχείρισης, με πρόληψη παραγωγής αποβλήτων, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση με τη μέγιστη διαλογή στην πηγή και προδιαλογή βιοαποβλήτων, ανάκτηση υλικών και ελαχιστοποίηση της διάθεσης, με ενεργή συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών".
Να αξιοποιηθεί η επιχορήγηση
Ειδικά για τον Δήμο Πύργου, οι υπουργοί τόνισαν ότι πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε "αξιοποίηση του χρηματικού ποσού των 500.000 ευρώ με το οποίο επιχορηγήθηκε ο Δήμος Πύργου για τη Μονάδα Μηχανικής Διαλογής και των 100.000 ευρώ με τα οποία επιχορηγήθηκε ο δήμος για τη μεταφορά των απορριμμάτων σε ΧΥΤΑ".
Εν τω μεταξύ, οι υπουργοί κάλεσαν τις δημοτικές αρχές Πύργου και Ολυμπίας "να προβούν στην άμεση και κατάλληλη αξιοποίηση όποιου παροπλισμένου και αναξιοποίητου εξοπλισμού τους για την αντιμετώπιση του προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων τους". Ζητούν τη μεσοπρόθεσμη νόμιμη χρήση του ΧΥΤΥ Τριανταφυλλιάς άμεσα μετά την αποπεράτωση - παραλαβή του για τη διάθεση υπολειμμάτων επεξεργασίας και όχι ανεπεξέργαστων σύμμεικτων. Ενώ για το θέμα των ενεργών ΧΑΔΑ, οι υπουργοί ζήτησαν την "άμεση, αποδεδειγμένη παύση λειτουργίας και εν συνεχεία αποκατάστασή τους", καθώς και τη "διευθέτηση των χώρων αποθήκευσης δεμάτων".
Απαιτείται μηνιαία έκθεση προόδου
Τέλος, οι υπουργοί απαίτησαν από τους δήμους "να συντάσσουν τακτικά (μηνιαία) τεκμηριωμένη έκθεση προόδου επί όλων των ανωτέρω προς τις προϊστάμενες αρμόδιες αρχές και στα υπουργεία Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ΥΠΑΠΕΝ".
Οι δήμαρχοι εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τη συνδρομή του υπουργείου και δεσμεύτηκαν να προχωρήσουν σε άμεσες ενέργειες, προκειμένου να αποσυρθούν τα σκουπίδια από την πόλη και να ανοίξουν άμεσα τα σχολεία και οι παιδικοί σταθμοί.