Έκκληση προς όλους και κυρίως προς τους απεργούς πείνας "για πρόταξη της ζωής ως υπέρτατης αξίας" έκανε ο υπουργός Δικαιοσύνης Νίκος Παρασκευόπουλος καταθέτοντας χθες στη Βουλή το νομοσχέδιο που αφορά "Μεταρρυθμίσεις ποινικών διατάξεων, κατάργηση των καταστημάτων κράτησης Γ τύπου και άλλες διατάξεις". Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι εξετάζεται σοβαρά η υποβολή τροπολογίας στο νομοσχέδιο για "τον κατ' οίκον περιορισμό σε συγκατηγορούμενους συζύγους, συμβίους ή συγγενείς εξ αίματος έως δεύτερου βαθμού εφόσον η αποδιδόμενη πράξη οφείλεται σε σύγκρουση καθηκόντων εξαιτίας της σχέσης αυτής".
Το αίτημα να πάψει πια η ποινικοποίηση των συγγενικών και των φιλικών σχέσεων ήταν ένα από τα βασικά αιτήματα των απεργών πείνας, που ζητούσαν την αποφυλάκιση της συντρόφου του Γεράσιμου Τσάκαλου, ακριβώς όπως αποφασίστηκε από το Συμβούλιο Εφετών και για τη μητέρα του. Ταυτόχρονα, η αρχή της συλλογικής ευθύνης, που περιλαμβάνει τους συγγενείς και φίλους κατηγορουμένων, έχει επικριθεί σφοδρά από την Αριστερά και τον ΣΥΡΙΖΑ ως ξένη προς τις αρχές του δικαιϊκού πολιτισμού.
Όσον αφορά το νομοσχέδιο, με τις διατάξεις του προβλέπονται η κατάργηση των φυλακών τύπου Γ, καθώς θεωρείται "απολύτως επαρκής" η αντιμετώπιση των κρατουμένων με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, η αποφυλάκιση των ανήλικων κρατουμένων και των βαριά ασθενών και ανάπηρων, μείωση των χρόνων για την "υφ' όρον απόλυση", εναλλακτικές ποινές κράτησης για τους τοξικοεξαρτημένους, αλλά και διάταξη με την οποία εφεξής θα τιμωρείται o εκφοβισμός προσώπων (bulling).
Αναλυτικά, προβλέπεται:
* Κατ' οίκον έκτιση των ποινών για καταδικασμένους που έχουν κάθειρξη έως δέκα χρόνια κι έχουν υπερβεί το 75ο έτος της ηλικίας τους, για κατάδικους με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω και για κατάδικους με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω εφόσον κριθεί ότι η παραμονή τους στη φυλακή είναι ιδιαίτερα επαχθής για την κατάσταση της υγείας τους.
* Μειώνεται σε 2/5 από τα 3/5 το χρονικό διάστημα της ποινής για την υφ' όρον απόλυση, ενώ σε περίπτωση ισοβίων τα είκοσι χρόνια έκτισης μειώνονται στα δεκαπέντε αν ο κατάδικος είναι πάνω από 70 ετών. Σε περιπτώσεις που η ποινή είναι σωρευτική, ο κατάδικος απολύεται μετά από δεκαεννέα έτη.
* Υπολογίζεται διπλή κάθε μέρα έκτισης της ποινής για όσους πάσχουν από ημιπληγία, παραπληγία, τους καρκινοπαθείς, τους νεφροπαθείς, τους φυματικούς, τους φορείς του AIDS και όσους συμμετέχουν σε προγράμματα απεξάρτησης από ναρκωτικά. Η προσμέτρηση της ποινής δεν διακόπτεται λόγω νοσηλείας στο νοσοκομείο των φυλακών ή στο ψυχιατρείο.
* Καταργούνται οι φυλακές ανηλίκων, καθώς οι αξιόποινες πράξεις που τελέστηκαν από παιδιά ηλικίας 8-15 ετών δεν καταλογίζονται σε αυτά. Στα καταστήματα κράτησης νέων θα παραμείνουν μόνο οι ανήλικοι που είναι δεκαπέντε ετών και άνω και εφόσον η πράξη τους επισύρει την ισόβια κάθειρξη.
* Δεν προφυλακίζονται όσοι είναι ανάπηροι σε ποσοστό 67% και άνω, αλλά και οι υπόδικοι με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω εφόσον η παραμονή τους στη φυλακή απειλεί την υγεία τους.
* Αποφυλακίζονται όσοι εκτίουν ποινή που δεν υπερβαίνει τα πέντε έτη, ενώ για κρατούμενους με ποινές άνω των δέκα ετών προβλέπεται αποφυλάκιση αν έχουν συμπληρώσει το 1/3 πραγματικής έκτισης ποινής.
Αναστολή ποινών για όσους παρακολουθούν πρόγραμμα απεξάρτησης
Το νομοσχέδιο επίσης επιφέρει τροποποιήσεις στη νομοθεσία για τα ναρκωτικά καθώς:
* Αναστέλλονται οι δικαστικές ποινές για όσους παρακολουθούν προγράμματα απεξάρτησης.
* Οι εξαρτημένοι που επιθυμούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα εισάγονται σε θεραπευτικό ή ειδικό κατάστημα κράτησης και έχουν ευεργετικό υπολογισμό ημερών ποινής.
* Απολύονται όσοι έχουν καταδικαστεί για ναρκωτικά κι έχουν παρακολουθήσει με επιτυχία προγράμματα απεξάρτησης, ενώ ο χρόνος παραμονής σε θεραπευτικό πρόγραμμα σε κάθε περίπτωση θεωρείται ως χρόνος έκτισης ποινής.
ΕΙΡ.ΛΑΖ.