Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
10.6°C16.5°C
1 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
13 °C
11.1°C14.9°C
2 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
8.0°C14.4°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.8°C14.1°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
5 °C
4.9°C11.8°C
0 BF 100%
Έλενα Κουντουρά στην «Α» / Να εξασφαλίσουμε ότι η ενεργειακή μετάβαση θα είναι κοινωνικά δίκαιη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Έλενα Κουντουρά στην «Α» / Να εξασφαλίσουμε ότι η ενεργειακή μετάβαση θα είναι κοινωνικά δίκαιη

Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Την ανάγκη η ενεργειακή μετάβαση στην Ε.Ε. να είναι ταυτόχρονα και «κοινωνικά δίκαιη» επισημαίνει στην ΑΥΓΗ της Κυριακής η Έλενα Κουντουρά. Η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία σημειώνει ότι, παράλληλα με την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, «απαιτούνται αξιόπιστα, ασφαλή και φθηνά μέσα μεταφοράς και να καταστούν οι πόλεις μας φιλικές για ποδηλάτες και πεζούς».

Οσον αφορά τα ζητήματα της βίας κατά των γυναικών, υπογραμμίζει ότι το Δικαστήριο της Ε.Ε. έχει επιτρέψει στο Συμβούλιο να προχωρήσει στην κύρωση της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης, παρά την κωλυσιεργία κάποιων κρατών-μελών, καλώντας την ευρωπαϊκή ηγεσία «να δείξει την αναγκαία πολιτική βούληση». Τέλος, η Έ. Κουντουρά αναφέρεται εκτενώς στις προτεραιότητες του Ευρωκοινοβουλίου κατά τον τελευταίο χρόνο της θητείας του και στις προσπάθειες να ολοκληρωθούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση, την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας και πολλά άλλα.

Η Ε.Ε. προχωρά σε παύση παραγωγής αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2035. Εκτιμάτε ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός; Ποια είναι σήμερα η κατάσταση της Ε.Ε. σε σχέση με τους στόχους για την ενεργειακή μετάβαση και την εικόνα παγκοσμίως;

Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης επιβάλλει να μειώσουμε δραστικά κατά 90% έως το 2050 τις εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές. Η απόφαση απαγόρευσης στην Ε.Ε. έως το 2035 των νέων οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα είναι στόχος αναγκαίος στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού και χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση για να γίνει και εφικτός. Κυρίως οφείλουμε να εξασφαλίσουμε ότι η μετάβαση θα είναι κοινωνικά δίκαιη. Ως συντονίστρια της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) της Left πιέζω για πολιτικές που θα εξασφαλίζουν ότι κανένας πολίτης δεν θα στερηθεί το δικαίωμα σε ασφαλή και προσιτή οικονομικά μετακίνηση. Δεν αρκεί επομένως να μειωθούν έως το 2030 οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων στα επίπεδα των συμβατικών. Απαιτούνται αξιόπιστα, ασφαλή και φθηνά μέσα μεταφοράς και να καταστούν οι πόλεις μας φιλικές για ποδηλάτες και πεζούς.

Πρόσφατα αναδείξατε το ζήτημα της σημαντικής καθυστέρησης της Ε.Ε. σε σχέση με την κύρωση της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης. Ποια θα πρέπει να είναι τα βασικά βήματα από εδώ και πέρα για την προστασία των θυμάτων έμφυλης βίας;

Η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης είναι το πιο ουσιαστικό, ισχυρό και ολοκληρωμένο δεσμευτικό εργαλείο αντιμετώπισης και πρόληψης της έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας που βρίσκεται σε έξαρση. Όμως δεν έχει ακόμη κυρωθεί από την Ε.Ε. επειδή ορισμένα κράτη-μέλη αρνούνται ή καθυστερούν να την κυρώσουν. Το Δικαστήριο της Ε.Ε. γνωμοδότησε ήδη από τον Οκτώβριο του 2021 ότι η Ε.Ε. μπορεί να προχωρήσει μόνη της στην κύρωση. Υπάρχει αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Στην τελευταία Ολομέλεια ζήτησα το Συμβούλιο να δείξει την αναγκαία πολιτική βούληση ώστε να προχωρήσει άμεσα η Ε.Ε. στη Σύμβαση.

Συγχρόνως διεκδικήσαμε από την Κομισιόν να θεσπίσει μία ολιστική Κοινοτική Οδηγία αντιμετώπισης όλων των μορφών βίας, που θα συμπληρώσει την εφαρμογή της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης, καθώς καθορίζει ελάχιστα πρότυπα για τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. σε θέματα, όπως η ποινικοποίηση των αδικημάτων στο Διαδίκτυο. Εκπροσωπώντας τη Left, κατέθεσα σειρά σημαντικών τροπολογιών για να βελτιωθεί η Κοινοτική Οδηγία που θα υιοθετηθεί μέσα στο 2023.

Η Ε.Ε. φαίνεται να προχωρά το πορτοφόλι ψηφιακής ταυτότητας. Έχετε εικόνα για το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του; Πώς θα επηρεάσει την καθημερινότητα των πολιτών της Ε.Ε.;

Ο Κανονισμός βρίσκεται ακόμη υπό διαπραγμάτευση με το Συμβούλιο. Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που συνδιαμόρφωσα ως εισηγήτρια της Left, βελτιώνει κατά πολύ την αρχική πρόταση της Κομισιόν. Στόχος είναι η καθολική, για πρώτη φορά, πρόσβαση των Ευρωπαίων πολιτών και των επιχειρήσεων σε ασφαλή και αξιόπιστη ηλεκτρονική ταυτοποίηση και επαλήθευση ταυτότητας μέσω προσωπικού, ασφαλούς και διαλειτουργικού ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού στο κινητό τηλέφωνό τους, αλλά προαιρετικά και με πλήρη έλεγχο των προσωπικών στοιχείων που μοιράζονται και των δεδομένων που ανταλλάσσουν.

Βασική καινοτομία είναι ότι οι πολίτες θα μπορούν σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε. να αποδείξουν την ταυτότητά τους, εάν χρειαστεί, για την πρόσβασή τους σε διαδικτυακές υπηρεσίες και να ανταλλάξουν ψηφιακά έγγραφα, όπως το δίπλωμα οδήγησης ή οι τίτλοι σπουδών τους. Επίσης, θα μπορούν να αποδείξουν ένα συγκεκριμένο στοιχείο, όπως η ηλικία, δίχως να αποκαλύψουν άλλα προσωπικά τους δεδομένα, με λιγότερα εμπόδια και χωρίς επιπλέον κόστος. Από την υιοθέτηση του νέου Κανονισμού τα κράτη-μέλη θα έχουν προθεσμία μέχρι 18 μήνες για να εκδώσουν ή να αναγνωρίσουν τουλάχιστον ένα ευρωπαϊκό πορτοφόλι ψηφιακής ταυτότητας.

Το Ευρωκοινοβούλιο έχει ξεκινήσει τον τελευταίο πλήρη χρόνο θητείας του πριν τις ευρωεκλογές. Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες το 2023;

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εργάζεται εντατικά να ολοκληρώσει το έργο του μέχρι τη λήξη της θητείας του τον Μάιο του 2024. Στο επίκεντρο βρίσκονται το διακύβευμα της κλιματικής κρίσης αλλά και η κοινωνική και οικονομική ανάκαμψη από τον αντίκτυπο των έκτακτων πολλαπλών κρίσεων που έπληξαν την Ευρώπη. Στους τομείς αρμοδιότητάς μου στις Επιτροπές Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) και Ενέργειας, Βιομηχανίας και Έρευνας (ITRE) επιδιώκουμε με ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα να ολοκληρώσουμε νομοθετικές πρωτοβουλίες για την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση που επείγουν.

Διαπραγματευόμαστε καίριους νομοθετικούς φακέλους, ανάμεσά τους τις Πράξεις για τα Βιομηχανικά Δεδομένα και την Τεχνητή Νοημοσύνη, και προτάσεις για τα μικροκυκλώματα, την κυβερνοασφάλεια, τη συνδεσιμότητα, το 5G, τη διαλειτουργικότητα, τις ΜμΕ, το αέριο και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, που ακόμη δεν έχουν υιοθετηθεί. Συγχρόνως, η Κομισιόν έχει δεσμευτεί ότι οι προτάσεις της έκθεσης-ψηφίσματος για την Οδική Ασφάλεια, που κατάρτισα ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, θα συμπεριληφθούν στην αναθεώρηση του νομικού πλαισίου το 2023, με στόχο τη μείωση κατά 50% των θυμάτων από τροχαίες συγκρούσεις το 2030.

Στην Επιτροπή Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ισότητας των Φύλων (FEMM) διαπραγματευόμαστε την Οδηγία για την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας, έναν νομοθετικό φάκελο-ορόσημο όλης της θητείας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL