Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
15.6°C18.5°C
2 BF 65%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.9°C18.6°C
3 BF 54%
ΠΑΤΡΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
15 °C
14.9°C17.6°C
5 BF 83%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
16.1°C18.2°C
5 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
16 °C
15.7°C16.2°C
4 BF 82%
Οργισμένη ομορφιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οργισμένη ομορφιά

Το annexΜ παρουσιάζει, στο πλαίσιο της σειράς «Project Space - Νέες Παραγωγές», υπό την διεύθυνση της ιδρύτριάς του Άννας Καφέτση, την ατομική έκθεση ζωγραφικής του Νίκου Καναρέλη, με τίτλο «Τίποτα δεν είναι αληθινό παρά μόνο ο τρόπος που νιώθω», μέχρι τις 19 Ιανουαρίου 2020, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος

ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΥ

Η ατομική έκθεση του Νίκου Καναρέλη αποτελείται από μια ενότητα ζωγραφικών έργων και σχεδίων με βασικό θέμα τον θυμό. Τα έργα του αποτυπώνουν τις εκρήξεις θυμού μιας νεαρής γυναίκας και τις σωματικές αλλαγές που συνοδεύουν τη συναισθηματική της εκτόνωση. Αναπόφευκτα, κοιτώντας τα, μου έρχεται στο μυαλό το έργο του Edvard Munch «Η Κραυγή». Φιλοτεχνημένο το 1893 από τον Νορβηγό εξπρεσιονιστή, δείχνει έναν άνδρα να περπατά σε μία γέφυρα στο ηλιοβασίλεμα, με το κεφάλι του ανάμεσα στις παλάμες του και μία έκφραση τρόμου στο πρόσωπό του. Ο Καναρέλης προσπαθεί με τον δικό του τρόπο να τραβήξει το πέπλο μυστηρίου στο βαθιά προσωπικό και συναισθηματικό αμφιταλαντευόμενο υπόβαθρο της νεαρής έφηβης αλλά και του ίδιου του εαυτού καθώς και του καθενός από εμάς, πίσω από το βουβό ουρλιαχτό, που θα μπορούσε να είναι κραυγή θυμού, βοήθειας, τρόμου. Θα μπορούσε μάλιστα να είναι μία αναφορά στον τρόμο που προκλήθηκε από τα γεγονότα της τελευταίας δεκαετίας ή ίσως απλά μία αναφορά στην αγωνία της ανθρώπινης ύπαρξης.

Οι προσωπογραφίες του δεν απαθανατίζουν απλώς τη στιγμιαία οργή της νεαρής γυναίκας, αλλά και τους πρωτογενείς φόβους της. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της εικαστικής ψυχοθεραπείας, συνομιλούσε με το μοντέλο του σχετικά με τα θέματα που την απασχολούν ενώ παράλληλα τραβούσε φωτογραφίες και ηθελημένα προκαλούσε τις αντιδράσεις της, χωρίς ωστόσο να μας αποκαλύπτει την πηγή των αλλεπάλληλων εσωτερικών εκρήξεών της. Με αυτό το τρόπο δημιούργησε τις συγκεκριμένες προσωπογραφίες «οργισμένης ομορφιάς», όπως χαρακτηριστικά σημειώνει. Τα πορτρέτα του Καναρέλη φανερώνουν την πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων. Όπως δηλώνει ο ίδιος για τη ζωγραφική του: «Στα αρχαία ελληνικά, η λέξη θυμός σημαίνει μεταξύ άλλων, ψυχή. Ταυτίζεται δηλαδή με το συναίσθημα, που αποτελεί και τον πυρήνα της ύπαρξής μας. Ο θυμός είναι το όριο μεταξύ της λογικής και του συναισθήματος - σ’ αυτό ακριβώς το όριο θέλω να βρίσκεται και η ζωγραφική μου.»

Ο καλλιτέχνης αναφέρει χαρακτηριστικά στον κατάλογο της έκθεσης του: «Θέλω να υπάρχει το πνεύμα της Αθήνας στην τέχνη μου. Για εμένα το πνεύμα αυτής της πόλης είναι απροσδιόριστο, και το ίδιο ισχύει για τα έργα μου». Με τον τρόπο αυτό εστιάζει στην ιδιοτυπία της Αθήνας, του πνεύματος της πόλης, εμπνεόμενος από το άναρχο αλλά και γεμάτο ζωή τοπίο της.

Σύμφωνα με τον γερμανό φιλόσοφο Walter Benjamin η πόλη αποτελεί «μήτρα των εξελίξεων, φιλόξενο καταφύγιο και λημέρι με την σχετική ανωνυμία που τη χαρακτηρίζει, αλλά και τόπο εχθρικό, τόπο αποξένωσης από τη φύση, χώρο απομόνωσης και μελαγχολίας».

Στο επίκεντρο του προβληματισμού του καλλιτέχνη σε σχέση με την αστική πραγματικότητα βρίσκονται ζητήματα θυμού, μνήμης και ιστορίας, οι σχέσεις ανάμεσα στον ιδιωτικό και στον δημόσιο χώρο, η αποξένωση, η αγωνία, η μελαγχολία και η ελευθερία της έκφρασης, οι σχέσεις εξουσίας μεταξύ των διαφορετικών φύλων. Επίσης, διακρίνεται ο προβληματισμός του για το αν θα πρέπει οι γυναίκες να κρίνονται πάντα βάσει υψηλότερων προτύπων. Με τα έργα του επιδιώκει να προσδώσει σε πρόσφατους συλλογισμούς και εμπειρίες μία συμβολική διάσταση.

Ο Νίκος Καναρέλης, αντιδρώντας στα ποικίλα ερεθίσματα που προσφέρει η πόλη μας, επιχειρεί να προσεγγίσει το αληθινό της πρόσωπο, την πραγματική της όψη, που δεν έχει να κάνει τόσο με την μορφή της αλλά με τον τρόπο που δομείται και λειτουργεί η κοινωνία της.

Τέλος, τα πορτραίτα αυτά, χωρίς να επιδιώκουν τον εντυπωσιασμό, προσπαθούν να προκαλέσουν στο θεατή νέες σκέψεις και νέες σχέσεις με το περιβάλλον στο οποίο εντάσσονται, την Αθήνα, και να τον οδηγήσουν να ανακαλέσει κάποια προσωπική του εμπειρία.

* Η Άννα Χατζηνάσιου είναι σύμβουλος τέχνης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL