Την κατάργηση των υποχρεωτικών εκπτώσεων (rebate) και της αυτόματης επιστροφής (clawback) από όλα τα κοινωφελή ιδρύματα προνοιακού χαρακτήρα αποφάσισε το υπουργείο Υγείας. Το μέτρο αναμένεται να ανακουφίσει οικονομικά τις συγκεκριμένες δομές, ενώ με την υπαγωγή τους στο «κλειστό νοσήλιο» προβλέπεται η αποζημίωσή τους από τον ΕΟΠΥΥ για τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους ασφαλισμένους του οργανισμού.
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, που παραχώρησε χθες ο υπουργός Υγείας Παναγιώτης Κουρουμπλής, εξήγησε ότι η εν λόγω απόφαση ελήφθη προκειμένου «να στηρίξουμε τις προνοιακές δομές, οι οποίες, λόγω των μνημονιακών rebate και clawback που τους επέβαλαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, κινδύνευαν να αφανιστούν».
Σύμφωνα με τον κ. Κουρουμπλή, rebate και clawback είχαν οδηγήσει σε μείωση του ημερήσιου νοσηλίου ανά ασθενή, από 34 στα 20 ευρώ, με αποτέλεσμα οι προνοιακές δομές να αντιμετωπίζουν λειτουργικά προβλήματα λόγω περιορισμένων οικονομικών πόρων.
«Προχωρούμε σ αυτή την κίνηση για να πάρουν μια ανάσα αυτά τα ιδρύματα. Κάποιος πρέπει να νοιαστεί για τους αδυνάμους κι αυτοί δεν είναι οι δανειστές» τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υγείας σημειώνοντας ότι το αίτημα των θεσμών για περικοπή 900 εκατομμυρίων ευρώ από την Πρόνοια είναι «διαστροφικό και καταστροφικό».
Ο κ. Κουρουμπλής ανακοίνωσε επίσης την ένταξη των δομών ημερήσιας διαβίωσης, γνωστών και ως «προστατευόμενα διαμερίσματα», στο κλειστό νοσήλιο, δηλαδή πλέον θα αποζημιώνονται για τις υπηρεσίες που παρέχουν από τον ΕΟΠΥΥ. Εντός των ημερών αναμένεται η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης.
Το υπουργείο Υγείας προχωρά επίσης στην σύνταξη νέου νομοσχεδίου που θα καθορίζει το καθεστώς λειτουργίας των δομών φροντίδας χρονίως πασχόντων ατόμων. Στόχος είναι μέσω αξιοκρατικών κριτηρίων λειτουργίας, να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το κράτος πως λειτουργούν οι συγκεκριμένες δομές.
Τέλος, προς οικονομική ανακούφιση των προνοιακών ιδρυμάτων ο κ. Κουρουμπλής ανακοίνωσε ότι καταργεί τις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες και ο οικονομικός έλεγχος τους πλέον θα γίνεται από κρατικούς φορείς.
Στηρίζουμε το «ΟΧΙ»
Σχολιάζοντας την πολιτική κατάσταση ο υπουργός Υγείας την χαρακτήρισε «δύσκολη μέρα αλλά στα δύσκολα φαίνονται οι καλοί καπετάνιοι. Ο ελληνισμός, όμως, έχει εμπειρία στις δυσκολίες, έχει γερό DNA και είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε».
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με έγγραφο του υπουργείου Υγείας το οποίο φέρεται ότι εστάλη στις διοικήσεις των νοσοκομείων και προτρέπει έμμεσα για τη στήριξη του «όχι» στο δημοψήφισμα, ο κ. Κουρουμπλής τόνισε ότι «σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να στηρίξουμε το "ΟΧΙ". Αν όμως η κυβέρνηση δεχθεί την περικοπή των 900 εκατ. ευρώ από την Πρόνοια, όπως έχει προταθεί από τους θεσμούς, εγώ θα παραιτηθώ».
Στην επιμονή των δημοσιογράφων για την ύπαρξη του εγγράφου, ο υπουργός Υγείας το χαρακτήρισε «ενημερωτικό σημείωμα».
«Δεν θα επιτρέψω φαινόμενα μαυραγοριτισμού στην Υγεία»
Τέλος, ο κ. Κουρουμπλής ξεκαθάρισε σε όλους τους τόνους ότι δεν θα γίνουν ανεκτά φαινόμενα μαυραγοριτισμού στο θέμα των φαρμάκων. «Θα μετανιώσει σκληρά όποιος επιχειρήσει να εκμεταλλευθεί την κατάσταση. Υπήρξε φαρμακαποθήκη στην Αθήνα που εκβιαστικά ζητούσε μόνο μετρητά για να παραδώσει φάρμακα στα φαρμακεία, αλλά με τη δική μας βούληση το ζήτημα αντιμετωπίστηκε. Δεν θα επιτρέψω φαινόμενα μαυραγοριτισμού στην Υγεία».
Επίσης, τόνισε ότι μέχρι τώρα κανένα νοσοκομείο δεν έχει αντιμετωπίσει λειτουργικό πρόβλημα και έλλειψη υλικών. «Υπάρχουν διαθέσιμα 164 εκατ. ευρώ, άμεσα διαθέσιμα, για τα νοσοκομεία, αν υπάρξει οποιοδήποτε πρόβλημα», κατέληξε ο υπουργός Υγείας.