Εκείνο που θέλουμε είναι η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα για πάντα στον χώρο όπου ανήκουν» τόνισε χθες ο γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης, επιβεβαιώνοντας παράλληλα τις «καλές σχέσεις μεταξύ Μουσείου της Ακρόπολης και Βρετανικού Μουσείου». Όπως ήταν φυσικό, το θέμα της επιστροφής των γλυπτών πρωτοστάτησε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου με αφορμή την έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα», που εγκαινιάζεται αύριο, Πέμπτη, από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
«Ολος ο δυτικός πολιτισμός θέλει η επιστροφή των Μαρμάρων να είναι η αφορμή για να δούμε και πάλι τον πλανήτη ενωμένο κάτω από το σύμβολό του, τον Παρθενώνα, το μνημείο της αρμονίας, της αρχιτεκτονικής τελειότητας και της Δημοκρατίας» είπε χαρακτηριστικά. Χρησιμοποίησε, μάλιστα, ένα μεταφορικό σχήμα, λέγοντας ότι «αν ο δυτικός κόσμος αποδέχεται την Αθήνα ως “μητέρα” του, τη Ρώμη ως “κόρη” και τις υπόλοιπες πόλεις της Ευρώπης ως “παιδιά” της, τότε είναι επιτακτικό η “μητέρα” να επανακτήσει την ακεραιότητά της με την επανένωση των Γλυπτών στον Παρθενώνα, το μνημείο της αρχιτεκτονικής τελειότητας και της Δημοκρατίας». «Σήμερα, με όλες αυτές τις κρίσεις, είναι απαραίτητο να σκεφτούμε το κοινό καλό για την ανθρωπότητα, όχι μόνο για την Ελλάδα. Αυτό δεν είναι μόνο σύμβολο της Ελλάδας, αλλά της ανθρωπότητας» πρόσθεσε.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε εκτενώς στην έκθεση, στην οποία και ξενάγησε τους δημοσιογράφους, εξηγώντας «πως η ελληνική αρχαιότητα συλλαμβάνει, σχεδιάζει και αποδίδει μιαν ιδέα και πώς αυτή στη συνέχεια περνάει και διατρέχει τις μετέπειτα περιόδους». Με 164 έργα, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, από διαφορετικά υλικά και εποχές (νομίσματα, κεραμικά, αγγεία, ανάγλυφα, αγάλματα, χειρόγραφα και βιβλία, τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής), η έκθεση χωρίζεται σε έξι ενότητες -Χρόνος, Φύση, Θεότητες, Άνθρωπος και Ανθρώπινη Φύση, Θεσμοί, «Αλληγορίες»- και έναν Επίλογο. Καθεμία από αυτές έχει μία ή περισσότερες υποενότητες, ενώ αξιοσημείωτο είναι το σχήμα των ενοτήτων στον χώρο της έκθεσης, όπου η διαδρομή των επισκεπτών δεν είναι μόνο χρονολογική και γραμμική, αλλά υπάρχουν δίοδοι διαφυγής του ματιού προς συγγενείς ενότητες, έργο δύσκολο και περίπλοκο, προς τιμήν των σχεδιαστών της έκθεσης.
Προσωποποιήσεις, συμβολισμοί και αλληγορίες
Ο μονολεκτικός τίτλος της έκθεσης «ΝοΗΜΑΤΑ» παραπέμπει στα νοήματα της θεματικής πλοκής, όπως εξηγεί ο κ. Σταμπολίδης, καθώς οι προσωποποιήσεις, οι συμβολισμοί και οι αλληγορίες είναι «καθοριστικές σταθερές που διατρέχουν την έκθεση ως διαχρονικά νήματα». Χαρακτηριστικά ανθρωποκεντρικός ο ελληνικός πολιτισμός, δεν αποδίδει μόνο τους θεούς κατ’ εικόνα και ομοίωση των ανθρώπων, «αλλά προσωποποιεί και την ίδια τη φύση, τον χρόνο, τις έννοιες, τις ιδέες και τους θεσμούς, τον ψυχισμό του, τα συναισθήματα και τις τέχνες», καταλήγει ο διευθυντής του μουσείου.
Γενικώς, η έκθεση, κατά τον κ. Σταμπολίδη -ο οποίος σημείωσε ότι είναι μία έκθεση που ήθελε να πραγματοποιήσει εδώ και πολλά χρόνια, αλλά περίμενε μέχρι να βρεθούν ο κατάλληλος χώρος και χρόνος-, επιλέχθηκε κυρίως για να μεταφέρει όχι απλώς έναν διάλογο μεταξύ δύο διαφορετικών εποχών δημιουργίας, αλλά μία τετραλογία που θα παρουσίαζε μαζί τέσσερις διαφορετικές περιόδους της Τέχνης -αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση και νεότερη Τέχνη-, πώς, δηλαδή, η ελληνική αρχαιότητα συλλαμβάνει, σχεδιάζει και αποδίδει μια ιδέα και πώς αυτή στη συνέχεια περνάει και διατρέχει τις μετέπειτα περιόδους. Όπως τόνισε ο διευθυντής του μουσείου, η έκθεση αυτή θα πρέπει να «εκληφθεί ως παράδειγμα και όχι ολοκληρωμένη, καθώς θα ήταν αδύνατο να μεταφερθούν και να εκτεθούν όλα εκείνα τα έργα που θα επιθυμούσα να εκπροσωπήσουν τις ενότητές της». Τέλος, είπε ότι «η έκθεση αυτή αποτελεί συμβολή στην ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού στην ελληνική πρωτεύουσα, όπως γίνεται και σε άλλες πρωτεύουσες της Ευρώπης, όπου μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα αποτελούν ευκαιρίες απόδρασης τριημέρου και ενίσχυσης της οικονομίας και της φήμης της χώρας».
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 14 Απριλίου 2024.