Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.0°C24.8°C
3 BF 39%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.0°C24.2°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C20.5°C
4 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.3°C19.8°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C24.0°C
3 BF 33%
Με Καλομοίρη στα Ολύμπια γενέθλιο αφιέρωμα στην Κάλλας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Με Καλομοίρη στα Ολύμπια γενέθλιο αφιέρωμα στην Κάλλας

133094546b.jpg

Επαίνου συνέχεια για τον «θρεπτικό» καλλιτεχνικό προγραμματισμό του Δημοτικού Μουσικού Θεάτρου «Μαρία Κάλλας» της ομφάλιας οδού Ακαδημίας με την ευκαιρία σημαντικού αφιερώματος επί τη συμπληρώσει, εντός του 2023, 100 ετών από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας. Αντιστικτικά προς τον ορυμαγδό εύκολης και καταχρηστικής επίκλησης του οικείου στους πάντες ονόματος της απόλυτης πριμαντόνας του 20ού αιώνα, η εκδήλωση εστιάσθηκε απολύτως στη δική της δράση, φωτίζοντας ρεπερτόριο που η νεαρή Μαριάννα Καλογεροπούλου φέρεται ότι είχε υπερασπισθεί στα χρόνια της νεανικής θητείας της ως πρωταγωνίστριας της νεοπαγούς ακόμη τότε Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Παρεμπιπτόντως δεν διασώζονται ηχητικά τεκμήρια της επίδοσής της. Οι θρυλούμενες «συρμάτινες» ταινίες του Γερμανικού Ραδιοφωνικού Σταθμού Αθηνών δεν έχουν ανευρεθεί, ενώ οι ολιγάριθμοι ιδιωτικοί δίσκοι γραμμοφώνου, τους οποίους η τότε ακόμη Marie Calas φέρεται ότι χάραξε και αξιοποίησε ως επισκεπτήριες κάρτες κατά την άκαρπη διετία 1945-1947 των ακροάσεών της στις ΗΠΑ, όπως μας εμπιστεύθηκε ο ίδιος ο κάτοχός τους μαέστρος Χριστόφορος Ζαφ. Σπυρόπουλος, παραδόθηκαν μεν σε εκείνον από τη στενή του φίλη Louise Casellotti, δεν έχουν όμως μέχρι σήμερα παρουσιασθεί δημόσια. Το «ελλαδικό» ρεπερτόριο, στο οποίο η Κάλλας δεν έμελλε να επιστρέψει ποτέ αργότερα, συμπεριελάμβανε την εναρκτήρια της σκηνικής της σταδιοδρομίας οπερέτα του Franz von Suppé «Boccaccio», την όπερα του Eugen dAlbert «Tiefland», τον «Fidelio» του Μπετόβεν (ιδέα για τη Λεονώρα της παρέχει σπάραγμα από τα ηχογραφημένα σεμινάρια της απόμαχης στο Julliard School, ενώ η μαρτυρία της αυτόπτη θεατή παράστασης τού 1944 Έλλης Σολομωνίδου-Μπαλάνου αναμένει την επείγουσα καταγραφή της από τους άοκνους ερευνητές του Ωδείου Αθηνών), καθώς και την καταληκτική των εμφανίσεών της στην Ελλάδα -μία και μοναδική- παρουσίαση της οπερέτας «Der Bettelstudent» του Carl Millöcker.

Στην περίπτωση πάντως παραστάσεων του μουσικού δράματος «Ο Πρωτομάστορας», που ο Μανώλης Καλομοίρης συνέθεσε πάνω σε -κατά βάσιν- ιδία διασκευή θεατρικού έργου του Νίκου Καζαντζάκη, η συμμετοχή τής μόλις 21ετούς Καλογεροπούλου προοριζόταν για δευτερεύοντα χαρακτήρα, αλλά, αν δεν μας έχει διαφύγει κάποιο νεότερο τεκμήριο ιστορικής έρευνας, μάλλον εκλήθη να επωμισθεί την πρωταγωνίστρια Σμαράγδα τουλάχιστον για μία από 6 παραστάσεις στο Ηρώδειο (29, 30 Ιουλίου και 1, 3 ,5 και 6 Αυγούστου 1944), ως κάλυψη για την προβλεπόμενη Ζωζώ Ρεμούνδου.

Η πολύτιμη, μία και μοναδική, συναυλιακή παρουσίαση του έργου στις 27 Ιανουαρίου, στην κατάμεστη αίθουσα «Μαρία Κάλλας» του πρώην εθνικού μας λυρικού θεάτρου, έγινε σε κλίμα γενικής συγκίνησης και εκ του λόγου ότι αφορούσε έργο του συνθέτη που φιλοδόξησε και επέτυχε να καθιερωθεί ως ο γενάρχης μιας Ελληνικής Εθνικής Σχολής κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα του 19ου αιώνα. Τα εξαίρετα κείμενα της εν άλλοις εκλεκτής λυρικής καλλιτέχνιδας Μάιρας Μηλολιδάκη εντείνουν τις αξιώσεις του Καλομοίρη ως θεμελιωτή μιας ελληνικής μουσικής «Μεγάλης Ιδέας», που συνέπεσε χρονικά με την έξαρση του εθνικού μας αλυτρωτισμού και την ανάδειξη του Ελευθερίου Βενιζέλου ως του εθνικού «Πρωτομάστορα»...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL