Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.0°C21.2°C
3 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.1°C20.5°C
2 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
21.0°C22.0°C
4 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.7°C19.9°C
4 BF 74%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
17.4°C20.9°C
2 BF 40%
ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ / Ως πότε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας θα παραμένει διοικητικά «ακέφαλη»;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ / Ως πότε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας θα παραμένει διοικητικά «ακέφαλη»;

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΒΟΥΛΗ
(ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Την παράνομη καθυστέρηση στην πλήρωση της θέσης του Διοικητή της «Εθνικής Αρχής Διαφάνειας» (ΕΑΔ) πέραν των προθεσμιών, που ορίζει ο ιδρυτικός νόμος (Ν. 4622/2019), αναδεικνύουν στη Βουλή με επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσαν  βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία της τομεάρχη Εσωτερικών και βουλευτή Βοιωτίας Γιώτας Πούλου, προς την αρμόδια Υπουργό Εσωτερικών, κ. Νίκη Κεραμέως.

Όπως σημειώνουν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης ενώ ο Ν. 4622/2019 ορίζει προθεσμία δυο μηνών για την πλήρωση κενών θέσεων της ΕΑΔ, η θέση του Διοικητή της, μετά και τις «αδιευκρίνιστες» παραιτήσεις του κ. Μπίνη και του κ. Τσουπλάκη, παραμένει κενή, όπως συμβαίνει και με τις δυο θέσεις μελών του Δ.Σ».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

«Ο ελεγκτικός ρόλος της ΕΑΔ απαξιώνεται συστηματικά από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, όπως άλλωστε υποβαθμίζεται διαρκώς και ο ρόλος των Ανεξάρτητων Αρχών, όπως συνέβη και με την Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ)!» επισημαίνουν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σε αυτό το πλαίσιο, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητούν από την αρμόδια Υπουργό, κ. Νίκη Κεραμέως, να επιληφθεί του θέματος και να δώσει απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα σχετικά με την πλήρωση της θέσης του Διοικητή και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΑΔ.

Αναλυτικά η ερώτηση

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Εσωτερικών 

Θέμα: Κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την επιλογή διενέργειας Εσωτερικού Ελέγχου για την διαρροή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα εκλογέων εξωτερικού από το ΥΠΕΣ 

Σε συνέχεια της από 04/03/2024 Επίκαιρης Ερώτησής μου (Α.Π.: 789), επανέρχομαι με τα εξής νέα στοιχεία: 

Η Προεδρία της Κυβέρνησης επέλεξε να παρέμβει άμεσα στο μείζον θεσμικό και πολιτικό ζήτημα της διαρροής των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα εκλογέων εξωτερικού, μέσω των αιφνίδιων «καρατομήσεων» του Γενικού Γραμματέα Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης του Υπουργείου Εσωτερικών (ΥΠΕΣ), κ. Μ. Σταυριανουδάκη, και του Γραμματέα Αποδήμων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Ν. Θεοδωρόπουλου, χωρίς όμως να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες Εσωτερικού Ελέγχου στο ΥΠΕΣ, πολύ πριν παραδοθεί σχετικό πόρισμα (το οποίο αναμένει και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών για να προχωρήσει το έργο της), και χωρίς το περιεχόμενό του να έχει δημοσιοποιηθεί. Η παρέμβαση αυτή εγείρει σοβαρά ερωτήματα αναφορικά με τους λόγους για τους οποίους επέλεξε η Προεδρία της Κυβέρνησης να προκαταβάλλει τα συμπεράσματα της τυπικά ορισμένης διοικητικής έρευνας, και δημιουργεί βάσιμες υποψίες συγκάλυψης «συγκοινωνούντων δοχείων» και σχέσεων διαπλοκής μεταξύ κυβερνητικών στελεχών του ΥΠΕΣ και μελών του κομματικού μηχανισμού της Νέας Δημοκρατίας. 

Επιπλέον, ερωτήματα προκαλεί και η επιλογή της ηγεσίας του ΥΠΕΣ για την διενέργεια Εσωτερικού Ελέγχου, διαδικασίας που καθορίζεται από τις διατάξεις του Ν. 4795/2021, αντί της κατάλληλης διαδικασίας της «Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης» (ΕΔΕ) για τη διερεύνηση διοικητικών παραπτωμάτων, όπως προβλέπεται από τον Υπαλληλικό Κώδικα.   

Ωστόσο, βάσει των άρθρων 10,13 και 14 του Ν. 4795/2021, προκύπτει ότι η «Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου» (ΜΕΕ) του ΥΠΕΣ θα έπρεπε να είναι ένας εκ των ελεγχόμενων για τη διαρροή υπηρεσιών του Υπουργείου, αφού οι αρμοδιότητές της περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την (αρ. 10, παρ. 1γ) διασφάλιση της ορθής, αποτελεσματικής και ασφαλούς διαχείρισης και χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων,· την (άρθ. 10, παρ. 2β)  κατάρτιση Ετήσιου ή Πολυετούς Προγράμματος Εργασιών και την αξιολόγηση των κινδύνων του φορέα, την (άρθ. 10, παρ. 2γ) διενέργεια έκτακτων ελέγχων και την αξιολόγηση και ιεράρχηση των κινδύνων που απειλούν τη λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων του, τον (άρθ. 10, παρ. 2ιβ) έλεγχο των πληροφοριακών συστημάτων ως προς την αποτελεσματικότητά τους για την επίτευξη των στόχων του φορέα,· την (άρθ. 10, παρ. 2ιδ) κατάρτιση Ετήσιας Έκθεσης με Γνώμη, την (άρθ. 10, παρ. 2ιε) γνωστοποίηση στις αρμόδιες υπηρεσίες και στον πειθαρχικό Προϊστάμενο τυχόν ενδείξεων απάτης ή έλλειψης ακεραιότητας ή πειθαρχικής ευθύνης υπαλλήλων,· την (άρθ. 13, παρ. 1) κατάθεση Ετήσιας Έκθεσης του προηγούμενου έτους στον επικεφαλής του φορέα και στην Επιτροπή Ελέγχου· αλλά και την (αρ. 14, παρ. 2) τροποποίηση του Ετήσιου Προγράμματος, όταν ο προϊστάμενος της ΜΕΕ κρίνει ότι αυτό απαιτείται λόγω εξωγενών ή ενδογενών παραγόντων. Ωστόσο, ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί εάν η διαρροή προσωπικών δεδομένων, η οποία βάσει των δηλώσεων της κας Ασημακοπούλου, είχαν γίνει τον Ιανουάριο, έχει συμπεριληφθεί στην πρόβλεψη του Προϊσταμένου της αρμόδιας «Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου» του ΥΠΕΣ για την τροποποίηση του ετήσιου Προγραμματισμού Εργασιών, με στόχο την προστασία των προσωπικών δεδομένων των εκλογέων.   

Τέλος, δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί ούτε εάν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΣ έχουν παραλάβει, με την προβλεπόμενη διαδικασία, το «Υποσύστημα Αιτήσεων Επιστολικής Ψήφου» από την ανάδοχη εταιρία, δηλαδή τα προβλεπόμενα παραδοτέα της από  05/02/2024 σύμβασης απευθείας ανάθεσης ανάπτυξης λογισμικού για την επιστολική ψήφο, η οποία φαίνεται να παραδόθηκε στις 09/02/2024.   

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός :

  1. Γιατί αντί της «Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης» (ΕΔΕ) επιλέχθηκε η διενέργεια Εσωτερικού Ελέγχου από την «Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου» (ΜΕΕ) του ΥΠΕΣ, η οποία πρέπει να είναι ελεγχόμενη για τη διαρροή των προσωπικών δεδομένων; Πώς γίνεται η ΜΕΕ, δηλαδή ένας εκ των ελεγχόμενων –βάσει των άρθρων 10,13 και 14 του Ν. 4795/2021– υπηρεσιών του ΥΠΕΣ, να είναι ταυτόχρονα και ελεγκτής;
  2. Έχουν παραληφθεί τα παραδοτέα όπως το «Υποσύστημα Αιτήσεων Επιστολικής Ψήφου» της σύμβασης της αναδόχου εταιρίας από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, ώστε να γνωρίζουμε ποιος έχει πλέον την αποκλειστική ευθύνη για την χρήση και τη λειτουργία του και αν γενικά έχουν ληφθεί μέτρα για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων εφόσον αποδείχτηκε η ελλιπής προστασία των δεδομένων των εκλογέων; 

Η Ερωτώσα Βουλευτής

Πούλου Γιώτα

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL