ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΣΤΑΣ ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ
Πλήγμα στη διαπλοκή μίντια, τραπεζών και πολιτικού συστήματος δίνεται από το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες, σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς χθες στη Βουλή. "Ποια είναι η ρίζα των προβλημάτων της διαπλοκής; Μη βιώσιμα σχήματα, δανεισμός, διαπλοκή με το τραπεζικό σύστημα και αλληλοδιαπλοκή με το πολιτικό σύστημα. Αν αυτό δεν το αναγνωρίσουμε μεταξύ μας, δεν θα μπορούμε να πάμε σε μια κουβέντα σε ειλικρινή βάση" τόνισε.
Επίθεση στην Εθνική Επιτροπή Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών, αλλά και στην Digea, εξαπέλυσε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, αποκαλύπτοντας έργα και ημέρες της διοίκησης και των στελεχών της.
Το νομοσχέδιο εγκρίθηκε επί της αρχής από την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης και την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. Υπέρ ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, καταψήφισε μόνο το ΚΚΕ, ενώ όλα τα άλλα κόμματα επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια.
Συναίνεση
Ο Ν. Παππάς δεσμεύθηκε ότι θα επιδιώξει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση και συνεννόηση και θα δεχθεί τις θετικές παρατηρήσεις. "Θα πρέπει με λεπτομέρεια να συζητήσουμε για το τι μπορεί και τι πρέπει να ενσωματωθεί και σε κλίμα ευρύτατων συναινέσεων. Είναι εφικτή μια συναίνεση πέραν της κυβερνητικής πλειοψηφίας και μπορούμε να συζητήσουμε πώς μπορούμε να έχουμε το βέλτιστο νομοθετικό αποτέλεσμα" υπογράμμισε.
Η αντιπολίτευση υποστήριξε ότι ο υπουργός γίνεται "καναλάρχης" επειδή θα ορίζει τον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών. "Ο αριθμός αδειών και το τίμημα είναι οι μόνες αρμοδιότητες που μένουν στον υπουργό, επειδή η δημοπρασία θα γίνει από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Η συλλογιστική είναι -και είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε κι άλλες συλλογιστικές- να πάμε σε βιώσιμα σχήματα" τόνισε ο Ν. Παππάς.
"Ο απόλυτος συγκεντρωτισμός υπουργού - καναλάρχη" είπε ο εισηγητής της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης. Οι υπεραρμοδιότητες που δίνονται στον εκάστοτε αρμόδιο υπουργό αλλά και στον υπουργό Οικονομικών μάλλον ευνοούν τη διαπλοκή παρά την αντιμετωπίζουν, συμφώνησε και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Θόδωρος Παπαθεοδώρου.
Σπ. Λάππας: Ιστορική μέρα
"Επιχειρείται να μπει τάξη στο τοπίο της ιδιωτικής τηλεόρασης, σε ένα καθεστώς 25ετίας ιδιότυπης πολυνομίας στα όρια της νομιμότητας, κατ' άλλους στα όρια της παρανομίας" απάντησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Σπύρος Λάππας κάνοντας λόγο για "ιστορική μέρα".
Η αντιπολίτευση ισχυρίσθηκε πως, επειδή το σήμα πια είναι ψηφιακό, δεν χρειάζονται άδειες και μπορεί να εκπέμπει όποιος θέλει. "Αυτό ισοδυναμεί με έκκληση στην κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο". "Ο ελληνικός λαός, η κοινοβουλευτική πλειοψηφία και η κυβέρνηση δικαιούνται να γνωρίζουν αν υπάρχει αυτή η παραίνεση" απάντησε ο υπουργός Επικρατείας, προσθέτοντας πως "αν δεν ισχύει αυτό, θα είμαστε στη διάθεση όλων για να συζητήσουμε το πώς μπορεί να βελτιωθεί".
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης υποστήριξαν ότι η κυβέρνηση χειρίζεται το ζήτημα των τηλεοπτικών αδειών με τέτοιο τρόπο ώστε να έχει την υποστήριξη των καναλιών! "Αν αυτό ήταν το σχέδιο, έχει αποτύχει παταγωδώς" σχολίασε ο Ν. Παππάς, υπενθυμίζοντας ότι καμία από τις προηγούμενες κυβερνήσεις δεν παρεμποδίστηκε στο να εφαρμόσει τον φόρο τηλεοπτικών διαφημίσεων και να καταλογίσει τα τέλη τηλεοπτικών διαφημίσεων.
Χρ. Σπίρτζης: Δήθεν ανεξάρτητη η ΕΕΤΤ
Από την πλευρά του, ο Χρ. Σπίρτζης κατήγγειλε την ΕΕΤΤ πως "όχι μόνο δεν ανταποκρίθηκε στον ρόλο της, αλλά συνέβαλε αποφασιστικά στο στήσιμο, στη στρέβλωση και την αδιαφάνεια". Αναφέρθηκε ενδεικτικά στον χάρτη των συχνοτήτων, καταγγέλλοντας ότι "καμία υπηρεσία δεν έχει εγκρίνει τα 156 σημεία εκπομπής του χάρτη συχνοτήτων. Ψάξανε πολύ στο υπουργείο. Στο υπουργείο έχει εγκριθεί μια άλλη μελέτη, που έγινε με διαγωνιστική διαδικασία που την έκανε το Πανεπιστήμιο Πειραιά με το ΕΜΠ, προφανώς νομιμότατα, παρελήφθη από τις υπηρεσίες και προβλέπει 275 σημεία εκπομπής. Πώς βγήκε αυτή η υπουργική απόφαση με ευθύνη υπουργών της Ν.Δ.; Και 'κουτσουρεμένα' τα σημεία εκπομπής;". "Αν ένας από εμάς είχε πράξει ό,τι η ΕΕΤΤ, θα ήμασταν τουλάχιστον κρεμασμένοι στα μανταλάκια στα περίπτερα και στις αρμόδιες αρχές" είπε χαρακτηριστικά ο Χρ. Σπίρτζης.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην Digea, τονίζοντας ότι ο τρόπος που της δόθηκε η πλατφόρμα ψηφιακής εκπομπής "ήταν οι απόλυτες συνθήκες μη υγιούς ανταγωνισμού". "Υπάρχει μεγαλύτερη στρέβλωση από ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, το οποίο μάλιστα ανήκει σε μέρος του ανταγωνισμού;", αναρωτήθηκε, κάνοντας λόγο για "εντός εισαγωγικών ανεξάρτητων ΕΕΤΤ". "Σ' αυτή την πολιτική εμείς δεν έχουμε θέση. Εμείς υπηρετούμε άλλη πολιτική" είπε, δεσμευόμενος ότι "εμείς εγγυόμαστε ως κυβέρνηση την ανεξάρτητη λειτουργία των ρυθμιστικών αρχών".
Αποχώρηση Στ. Παναγούλη
Κατά την έναρξη της συνεδρίασης η αντιπολίτευση προκάλεσε ένταση επειδή η διάσκεψη των προέδρων της Βουλής αποφάσισε τη σύμπτυξη των χρόνων ώστε το νομοσχέδιο να ολοκληρωθεί μέσα σε 5 μέρες και να ψηφιστεί το Σάββατο. Ο υπουργός Επικρατείας υπενθύμισε ότι το νομοσχέδιο είναι στη διαβούλευση από τον Αύγουστο και δεν υπάρχει αιφνιδιασμός. Τελικά η προεδρεύουσα Χαρά Καφαντάρη διέκοψε τη συνεδρίαση και στη συνέχεια με ψηφοφορία αποφασίσθηκε η διαδικασία που είχε οριστεί.
Από τη συνεδρίαση αποχώρησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Στάθης Παναγούλης, δηλώνοντας ότι παρέλαβε το νομοσχέδιο 342 σελίδων ένα τέταρτο πριν ξεκινήσει η συνεδρίαση. "Επειδή δεν ανήκω στους 10 σοφούς και σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απαράδεκτη διαδικασία, αποχωρώ". Και στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook έγραψε: "Αποχώρησα από τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για τις άδειες των καναλιών -τα οποία λυμαίνονται οι ολιγάρχες εδώ και 25 χρόνια- διαμαρτυρόμενος προς τον παριστάμενο πρόεδρο της Βουλής και τον αρμόδιο υπουργό Επικρατείας. Ας εκληφθεί η ενέργειά μου αυτή ως πρώτη κίνηση απέναντι σε μια αντίληψη νομοθεσίας... fast track, ακόμη κι όταν πρόκειται για νομοσχέδιο που επιβάλλει κανόνες. Κανόνες όμως έχει και το Κοινοβούλιο".