ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Με μια κίνηση υψηλής πολιτικής εμβέλειας, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ξαναδίνει στον ελληνικό λαό την αξιοπρέπειά του ή, πιο σωστά, τη δυνατότητα να επιλέξει εκείνος ανάμεσα στην αξιοπρέπεια ή τη μόνιμη δουλεία. «Επιτέλους, μετά από καιρό νιώθω ωραία ως Ελληνίδα!» έλεγε μια συμπολίτης μας σε ένα από τα χιλιάδες σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και στις συζητήσεις μεταξύ των πολιτών.
Το κλίμα εθνικής ανάτασης προανήγγειλε, κατ' ουσίαν, ο ίδιος ο πρωθυπουργός, προσερχόμενος το βράδυ της Παρασκευής στο Μέγαρο Μαξίμου για τη σύγκληση του κυβερνητικού συμβουλίου και κατόπιν του υπουργικού συμβουλίου. Και πώς το προανήγγειλε; Σηκώνοντας τον αντίχειρά του σε μια κίνηση έκφρασης χαράς.
Με αφετηρία την -ιστορική- λαϊκή εντολή της 25ης Ιανουαρίου, ο πρωθυπουργός ζητεί την ψήφο των πολιτών για τον ενταφιασμό της λιτότητας και των Μνημονίων. Ζητά εντέλει ένα περήφανο «όχι» στην απόπειρα ταπείνωσης του ελληνικού λαού και στα τελεσίγραφα. Όμως, ο πρωθυπουργός -καταρρίπτοντας εκ των προτέρων τη βασική προπαγάνδα της αντιπολίτευσης- υπογράμμισε και κάτι ακόμη: «η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει αναπόσπαστο κομμάτι της Ευρώπης και η Ευρώπη αναπόσπαστο κομμάτι της Ελλάδας».
Το παρασκήνιο της απόφασης
Ήταν μια απόφαση, την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός συνέλαβε και συζήτησε με τους υπουργούς (Γ. Δραγασάκη, Ν. Παππά, Ευκλ. Τσακαλώτο, Γ. Σακελλαρίδη) που ήταν μαζί του στις Βρυξέλλες, μετά την οριστική διαπίστωση ότι η άλλη πλευρά δεν είχε την παραμικρή διάθεση για λύση - το αντίθετο.
«Είχε δημιουργηθεί αδιέξοδο, δεν υπήρχε περίπτωση για λύση που να εξασφαλίζει οικονομική βιωσιμότητα και προοπτική» σημείωνε μιλώντας στην «Αυγή» της Κυριακής ένας από τους υπουργούς στους οποίους ο πρωθυπουργός εκμυστηρεύτηκε την πρωτοβουλία του.
Και άλλος υπουργός ανέφερε ότι «δεν υπήρχε καν η καλόπιστη διάθεση εκ μέρους των δανειστών. Τους διέκρινε τις τελευταίες ημέρες μια συνεχώς μαξιμαλιστική τάση». Και το κυριότερο; «Επεδίωκαν -σύμφωνα με τον ίδιο υπουργό, αλλά και σε μια εκτίμηση γενικότερης αποδοχής εντός του υπουργικού σχήματος- την ανατροπή της κυβέρνησης».
Την κυβερνητική πρωτοβουλία είχαν προαναγγείλει υπουργοί το πρωί της Παρασκευής: ο υπουργός Εσωτερικών Νίκος Βούτσης είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο του δημοψηφίσματος όπως και εκείνο των εκλογών, λέγοντας επί λέξει «όλα είναι ανοιχτά, οτιδήποτε προβλέπει το Σύνταγμά μας», εκτός από -διευκρίνισε- καταστάσεις επανάληψης των Ιουλιανών.
Αλλά και ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης είχε προϊδεάσει για το δημοψήφισμα, σημειώνοντας πως διλήμματα που είναι εκτός της εντολής που δόθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ απαντώνται μόνο διά της προσφυγής στον λαό και πάλι.
Περιοδείες από τον Αλ. Τσίπρα
Έως την επόμενη Κυριακή, με τον πρωθυπουργό επικεφαλής, όλα τα στελέχη της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ ξεκινούν περιοδείες για την κατοχύρωση ενός ακόμη πιο ισχυρού «όχι», ενώ σήμερα ενδέχεται να συνεδριάσει η Κεντρική Επιτροπή (τις οριστικές αποφάσεις θα τις έπαιρνε η Πολιτική Γραμματεία χθες το πρωί).
Την ίδια στιγμή, η Αθήνα προσβλέπει σε «καθαρό τοπίο» από την ευρωπαϊκή ηγεσία και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ούτως ώστε οι Έλληνες ψηφοφόροι να αποφασίσουν ανεπηρέαστοι από εξωτερικές παρεμβάσεις. Για τον λόγο αυτό, συνάντηση με τον πρόεδρο της ΕΚΤ είχαν χθες ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης και ο αν. υπουργός Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, στην οποία θα ζητούσαν την εξασφάλιση χρηματοπιστωτικής σταθερότητας ώς το δημοψήφισμα.
Είχε προηγηθεί, την Παρασκευή το βράδυ, τηλεφωνική επικοινωνία του Αλ. Τσίπρα με τον Φρ. Ολάντ, την Άν. Μέρκελ και τον Μ. Ντράγκι. Την Τρίτη αναμένεται να συνεδριάσει η γερμανική Βουλή με αντικείμενο την επέκταση του προγράμματος.
Δηλώσεις υπουργών
Η εισήγηση του πρωθυπουργού εγκρίθηκε ομόφωνα στο κυβερνητικό και το υπουργικό συμβούλιο, κάτι που αποτυπώθηκε και στις δηλώσεις υπουργών που έγιναν αμέσως μετά.
«Είναι μια πολύ καλή νύχτα και θα ξημερώσει μια πολύ καλή ημέρα» δήλωνε εισαγωγικά ο Νίκος Παππάς, καταγγέλλοντας στη συνέχεια ακραίους κύκλους του ΔΝΤ και της Ε.Ε. που επιχειρούν να ταυτίσουν το ευρώ με τα Μνημόνια, υπονοώντας ότι θα είναι κάτι που θα σπάσει στην πράξη ο ελληνικός λαός. Όμως, ο υπουργός Επικρατείας απηύθυνε, επίσης, αυστηρή προειδοποίηση και σε όσους θεσμικούς ή πολιτικούς παράγοντες παίξουν ανεύθυνα παιχνίδια με την οικονομία και με τις καταθέσεις των πολιτών. «Αναλαμβάνουν την ευθύνη» ήταν το μήνυμά του.
«Ο λαός δημοκρατικά θα απαντήσει και θα πάρει τις τύχες στα χέρια του. Το δίλημμα είναι σαφές. Ναι ή όχι στο δίλημμα για τις βάρβαρες προτάσεις λεηλασίας των μισθωτών. Η απάντηση του ελληνικού λαού θα είναι ένα συντριπτικό μεγάλο υπερπλειοψηφικό όχι. Όλοι θα ψηφίσουν 'όχι' για να στηρίξουν μια περήφανη εθνική κοινωνική προσπάθεια» προέβλεπε ο Παναγιώτης Λαφαζάνης.
«Το δίλημμα δεν είναι αν παραμένουμε στο ευρώ ή αν επιστρέφουμε στη δραχμή» διευκρίνιζε ο Παναγιώτης Κουρουμπλής.
«Το 'όχι' στο δημοψήφισμα σημαίνει μήνυμα ελπίδας για ολόκληρη την Ευρώπη» υπογράμμιζε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γαβριήλ Σακελλαρίδης.
«Το ερώτημα -ανέφερε απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις ο Νίκος Ξυδάκης- απευθύνεται από μια κυρίαρχη κυβέρνηση σε έναν κυρίαρχο λαό. Εγώ δεν μπορώ να δεχθώ μια πρόταση [σ.σ.: των δανειστών] που καταδικάζει τα παιδιά μου».
Για «μέρα περηφάνιας» έκανε εξάλλου λόγο ο Χρήστος Σπίρτζης.
«Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος θα αποτελέσει μήνυμα δημοκρατίας για όλη την ήπειρο» διεμήνυε από την πλευρά του ο Γιώργος Κατρούγκαλος.
Ενώ, μέσω του twitter, ο Γιάνης Βαρουφάκης σχολίαζε: «H Δημοκρατία χρειαζόταν μια τονωτική ένεση στη Ευρωζώνη. Μόλις τη δώσαμε! Ας αποφασίσει ο λαός (Ενδιαφέρον πόσο ριζοσπαστικό ακούγεται αυτό!)».
«Στον εκβιασμό απαντάμε με δημοκρατία» ήταν το σχόλιο, στο ίδιο μέσο, του Νίκου Κοτζιά.
Σε διαφορετικό μήκος κύματος, ο Πάνος Καμμένος έκανε αναφορές στο ιστορικό παρελθόν: «Η ιστορία του Έθνους γράφτηκε με ΟΧΙ, το ΟΧΙ του 1940, το ΟΧΙ του Τάσσου Παπαδόπουλου στο σχέδιο ΑΝΑΝ, το ΟΧΙ της 5ης Ιουλίου στην ταπείνωσή μας».
Ζ. Κωνσταντοπούλου: Δικαίωση της λαϊκής εντολής
Προσερχόμενη στο Μέγαρο Μαξίμου, η πρόεδρος της Βουλής είπε, μεταξύ άλλων, ότι «η απόφαση της κυβέρνησης να αποταθεί στο Κοινοβούλιο και διά του Κοινοβουλίου και του Προέδρου της Δημοκρατίας στον ελληνικό λαό αποτελεί μια απόφαση η οποία δικαιώνει τη δημοκρατική επιταγή και τη λαϊκή εντολή». Και η Ζωή Κωνσταντοπούλου πρόσθεσε: «Οι μνημονιακοί εκβιασμοί, η ασφυξία που επιχείρησαν να επιβάλουν οι λεγόμενοι θεσμοί, αποτελούν βία κατά του Συντάγματος και κατά της Δημοκρατίας. Και την απάντηση αντίστασης καλείται να δώσει ο ελληνικός λαός με την ψήφο του στο δημοψήφισμα».