Ούτε μια κουβέντα δεν είπαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης για το εκβιαστικό τελεσίγραφο των δανειστών κατά τις αντιδράσεις τους για την προκήρυξη δημοψηφίσματος από τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα. Παρ' ότι ο Αντ. Σαμαράς χαρακτήρισε "απαράδεκτη" τη συμφωνία που προτείνουν οι θεσμοί, τόσο η Ν.Δ. όσο και τα υπόλοιπα κόμματα δεν άνοιξαν τα χαρτιά τους ως προς το αν τοποθετούνται υπέρ του "ναι" ή του "όχι" στο δημοψήφισμα, παρά άσκησαν σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση και έφτασαν στο σημείο να ζητήσουν παραίτηση της κυβέρνησης και διεξαγωγή εκλογών.
"Ο κ. Τσίπρας έφερε τη χώρα σε απόλυτο αδιέξοδο. Ανάμεσα σε μια απαράδεκτη συμφωνία και στην έξοδο από την Ευρώπη! Η απαράδεκτη συμφωνία των «θεσμών» ελάχιστα διαφέρει από εκείνη που ο ίδιος πρότεινε πριν λίγες μέρες. Ενώ σήμερα ο κ. Τσίπρας οδηγεί σε δημοψήφισμα με ερώτημα ουσιαστικά Ναι ή Όχι στην Ευρώπη. Και προτείνει ρήξη με όλους τους εταίρους και έξοδο από το ευρώ!" υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ν.Δ., υιοθετώντας ένα δίλημμα που ώς τα ξημερώματα του Σαββάτου δεν είχε τολμήσει επισήμως να υιοθετήσει ούτε το... Βερολίνο. Ο Αντ. Σαμαράς χαρακτήρισε τον πρωθυπουργό "μοιραίο, αδύναμο και υπεύθυνο", τον κατηγόρησε πως "απομονώνει τη χώρα από την Ευρώπη" και πως "διχάζει τον ελληνικό λαό και ρίχνει στις πλάτες του τις ευθύνες που δεν μπορεί να αναλάβει ο ίδιος".
Πάντως, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κράτησε κλειστά τα χαρτιά του ως προς το τι προτείνει για το δημοψήφισμα, αφού κατέληξε λέγοντας: "Η ευρωπαϊκή ταυτότητα είναι κατάκτηση της Ελλάδας. Και η Νέα Δημοκρατία προφανώς τάσσεται με το μέτωπο της Δημοκρατίας και της Ευρώπης. Όχι υπέρ εκείνης ή της άλλης συμφωνίας. Αλλά υπέρ της ευρωπαϊκής προοπτικής της χώρας. Γιατί κάθε άλλη θέση θα ήταν ολέθρια, κοινωνικά και εθνικά, για την πατρίδα μας". Εν τω μεταξύ, χθες το πρωί, πριν από τη συνεδρίαση της Βουλής, είχε προγραμματιστεί συνεδρίαση του άτυπου Πολιτικού Συμβουλίου της Ν.Δ., με σκοπό τον καθορισμό της στάσης του κόμματος.
Στ. Θεοδωράκης: "Ρίχνουν την πατρίδα στον γκρεμό"
Τη μετατροπή του ερωτήματος του δημοψηφίσματος σε δίλημμα για το νόμισμα υιοθέτησε και ο επικεφαλής του Ποταμιού Στ. Θεοδωράκης. "Ο Αλ. Τσίπρας και ο Π. Καμμένος αποφάσισαν. Να ηγηθούν του λόμπι της δραχμής. Να βγάλουν τη χώρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Να ρίξουν την πατρίδα στον γκρεμό. Πέντε μήνες τώρα βόλευαν τα δικά τους παιδιά και αποδείχθηκαν ανίκανοι να κάνουν μια αξιοπρεπή συμφωνία ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης. Να ξέρουν ότι οι Έλληνες δεν θα παραδώσουν τις ζωές τους και το μέλλον των παιδιών τους σε τυχοδιώκτες που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η διάσωση των προνομίων τους και η νομή της εξουσίας. Θα αγωνιστούμε όλοι μαζί για μια Ελλάδα δυνατή, όρθια στην καρδιά της Ευρώπης" υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο Στ. Θεοδωράκης, αποφεύγοντας κι εκείνος με τη σειρά του να πάρει θέση επί της συμφωνίας.
Φ. Γεννηματά: "Να αποφασίσουν οι πολίτες με εκλογές"
Η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, στη δική της δήλωση, εξαπέλυσε επίσης σκληρή κριτική στην κυβέρνηση, αλλά προχώρησε και ένα βήμα παραπάνω: ζήτησε... εκλογές. "Η κυβέρνηση απέτυχε και οδηγεί τη χώρα σε μεγάλη εθνική περιπέτεια. Μετακυλύει τις δικές της ευθύνες για το αδιέξοδο της διαπραγμάτευσης στον ελληνικό λαό. Επιχειρεί να εγκλωβίσει τους πολίτες σε ένα πλαστό και διχαστικό δίλημμα, με τυχοδιωκτισμό και ανυπολόγιστο κόστος για τη χώρα" τόνισε η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, για να προσθέσει: "Το πραγματικό ερώτημα όμως του δημοψηφίσματος που εισηγείται εκβιαστικά ο κ. Τσίπρας είναι 'ναι ή όχι' στην Ευρώπη και στην ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας.
Δεν χρειάζεται δημοψήφισμα. Εφόσον ο κ. Τσίπρας αδυνατεί να λάβει υπεύθυνες αποφάσεις, οφείλει να παραιτηθεί και να αφήσει τους πολίτες να αποφασίσουν με εκλογές για το μέλλον το δικό τους και της χώρας". "Πιστεύουμε στη Δημοκρατία. Έχουμε εμπιστοσύνη στην ετυμηγορία του ελληνικού λαού, την κρίση τού κάθε Έλληνα και της κάθε Ελληνίδας. Η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων θέλει και απαιτεί η Ελλάδα να έχει ισότιμη συμμετοχή στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι και στη ζώνη του ευρώ" κατέληξε η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.
Ευ. Βενιζέλος: "Η πολιτική απάτη μετεξελίσσεται σε πραξικόπημα"
Ακόμη οξύτερος ήταν ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευ. Βενιζέλος. "Η πολιτική απάτη μετεξελίσσεται τώρα σε πραξικόπημα που ευτελίζει τις δημοκρατικές διαδικασίες, θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας και απειλεί το ιστορικό της κεκτημένο" τόνισε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, ισχυριζόμενος μάλιστα πως... "αποδεικνύεται με τον πιο ωμό τρόπο ότι η κυβέρνηση Τσίπρα - Καμμένου ποτέ δεν διαπραγματεύθηκε"! Μάλιστα, ο κ. Βενιζέλος κινδυνολόγησε και σε σχέση με το τραπεζικό σύστημα, τονίζοντας πως "τώρα, μόλις τρεις ημέρες πριν τη λήξη της παράτασης του προγράμματος, με τις τράπεζες σε οριακή κατάσταση να περιμένουν κάθε ημέρα τη βοήθεια του ELA, με τη χώρα υπό την άμεση απειλή ασύντακτης χρεοκοπίας, ο κ. Τσίπρας νομίζει ότι απεκδύεται της ευθύνης του, οργανώνοντας μια καρικατούρα δημοψηφίσματος κατά παράβαση του Συντάγματος". "Πρόκειται για απόπειρα πραξικοπήματος στο οποίο ελπίζω ότι δεν θα συμπράξει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, που είναι επιπλέον καθηγητής του Δημοσίου Δικαίου και θεματοφύλακας της ιστορικής μνήμης του Κωνσταντίνου Καραμανλή" κατέληξε ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, απευθυνόμενος εμμέσως πλην σαφώς στον πρώτο πολίτη της χώρας. Κατά τα λοιπά, και ο Ευ. Βενιζέλος δεν παρέλειψε να κινηθεί σε "γραμμή Σόιμπλε", αποφαινόμενος πως "το πραγματικό ερώτημα είναι ναι ή όχι στην Ευρώπη και στο ευρώ".
ΚΚΕ: "Όχι στο εκβιαστικό δίλημμα"
Χθες το μεσημέρι αναμενόταν και η συλλογική απόφαση του ΚΚΕ για τη στάση που θα τηρούσε έναντι του δημοψηφίσματος. Ωστόσο, ο Περισσός έδωσε ήδη από την Παρασκευή το στίγμα των προθέσεών του, αφού κατήγγειλε την κυβέρνηση για "εκβιασμό του λαού" και κάλεσε τους πολίτες "να πουν όχι και στους δανειστές και στην πρόταση της κυβέρνησης για νέα αντιλαϊκά μέτρα".
Η Χ.Α.
"Η κυβέρνηση, αφότου οδήγησε στη σημερινή κατάσταση, τώρα τεχνηέντως απαιτεί από τον λαό να επικυρώσει την εκχώρηση της εθνικής κυριαρχίας και τα αιματηρά μέτρα, τα οποία η ίδια πρότεινε έτσι κι αλλιώς", τόνισε και η νεοναζιστική συμμορία της Χρυσής Αυγής, καλώντας τον ελληνικό λαό "να δώσει την πρέπουσα απάντηση τόσο στην κυβέρνηση, όσο και στους 'θεσμούς': Όχι στα αιματηρά μέτρα και στην εκχώρηση εθνικής κυριαρχίας".
"Να φύγουν"
Αξίζει να σημειωθεί πως, μιλώντας στα κανάλια, πριν καν τα κόμματά τους πάρουν θέση, βουλευτές της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ ζητούσαν την παραίτηση της κυβέρνησης και ευθυγραμμίζονταν με τους δανειστές. "Δεν ξέρω αν θα φτάσει η κυβέρνηση στην επόμενη Κυριακή του δημοψηφίσματος" απεφάνθη στο Mega ο Ανδρ. Λοβέρδος, ενώ εκλογές ζήτησε ευθέως και ο Κυρ. Μητσοτάκης, διευκρινίζοντας πως αποτελεί προσωπική άποψή του. "Η κυβέρνηση αυτή είναι επικίνδυνη, πρέπει να φύγει τώρα. Αντί για δημοψήφισμα, να πάει σε εκλογές" υπογράμμισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ., ενώ ο έτερος κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Άδ. Γεωργιάδης χαρακτήρισε... "παράνομο" το δημοψήφισμα.
Γ. ΜΕΛ.