Live τώρα    
13°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
10.9°C14.0°C
1 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
8 °C
7.4°C9.3°C
1 BF 86%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
10.0°C13.8°C
3 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
14 °C
12.7°C13.8°C
2 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
7 °C
6.8°C6.8°C
1 BF 82%
Προϋπολογισμός 2025 / Αναξιόπιστο παρελθόν, λάθος προβλέψεις για το μέλλον
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Προϋπολογισμός 2025 / Αναξιόπιστο παρελθόν, λάθος προβλέψεις για το μέλλον

Χατζηδάκης
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI

Εναν χρόνο πριν ξεσπάσει η οικονομική κρίση που οδήγησε στα Μνημόνια, το 2009, η Ελλάδα έκλεινε τη χρονιά με Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) στα 237,5 δισ. ευρώ και η Πορτογαλία στα 179,1 δισ., δηλαδή η Ελλάδα εν σχέσει με τη σχεδόν ίδια πληθυσμιακά χώρα της Ιβηρικής παρήγαγε 62,89 δισεκατομμύρια μεγαλύτερο ΑΕΠ. Και οι δύο χώρες αποτέλεσαν μέλη των PIGS (Πορτογαλία, Ιρλανδία, Ελλάδα, Ισπανία), χρεοκόπησαν και μπήκαν από την Ε.Ε. σε καθεστώς Μνημονίων. Σήμερα, 15 χρόνια μετά, η Πορτογαλία έχει (στοιχεία της Eurostat για το 2023) ΑΕΠ 265,5 δισ. ευρώ και η Ελλάδα 220,3, δηλαδή εκεί που η Πορτογαλία υστερούσε κατά 62,89 δισ. έναντι της Ελλάδας την ξεπερνάει πλέον κατά 45,22 δισ. ευρώ! Η Πορτογαλία βγήκε νωρίτερα από τα Μνημόνια από την Ελλάδα και έκανε τεράστια άλματα… Η εξέλιξη αυτή δείχνει τη χρόνια οικονομική δυσπραγία στην οποία έχει περιπέσει η Ελλάδα. Μάλιστα, την τελευταία τετραετία (2019-2023), για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, η διαφορά υπέρ της Πορτογαλίας (όπου υπάρχει συμμαχική κυβέρνηση της ευρύτερης Αριστεράς) διευρύνθηκε εις βάρος της Ελλάδας της κυβέρνησης Μητσοτάκη από τα 31 στα 45 δισ. ευρώ.

Πραγματικό ΑΕΠ στο 79,5% του 2007

Για ακόμη μία φορά η κυβέρνηση Μητσοτάκη διά του υπουργού Εθνικής Οικονομίας κατέθεσε ένα προσχέδιο προϋπολογισμού με βάση ευφάνταστες υποθέσεις, οι οποίες έχουν αποδειχθεί αβάσιμες πολλές φορές στο παρελθόν. Βεβαίως, ο πρώτος ευφάνταστος ισχυρισμός είναι της «ισχυρής ελληνικής οικονομίας». Η σύγκριση της ανάπτυξής της με την αντίστοιχη της Πορτογαλίας αποδεικνύει του λόγου το αληθές.

Σε προηγούμενα φύλλα της ΑΥΓΗΣ της Κυριακής έχουμε αναφερθεί εν εκτάσει στο γεγονός ότι χωρίς τον πληθωρισμό, που έχει ως αποτέλεσμα η κυβέρνηση Μητσοτάκη να εισπράττει ετησίως από έμμεσους φόρους 9-10 δισ. ευρώ περισσότερα εν σχέσει με το 2020, δεν θα υπήρχαν ούτε πρωτογενή πλεονάσματα ούτε θετικά ισοζύγια. Ούτε ο «ιλουστρασιόν» προϋπολογισμός, που πλασάρεται στους οίκους αξιολόγησης και στους διεθνείς οργανισμούς. Για δε το ΑΕΠ είχαμε υποστηρίξει ότι χρειάζεται και αυτό αποπληθωρισμό για να συγκριθεί με τα προ κρίσης επίπεδα.

Στο τεύχος της 31ης Ιανουαρίου 2024 του newsletter «7 ημέρες Οικονομία» (τεύχος 491, σελ. 6) του τμήματος έρευνας της Eurobank από επεξεργασία των εκτιμήσεων του ΔΝΤ, της ΕΛΣΤΑΤ αλλά και του εγκυρότατου Focus Economics (συγκεντρώνει και επεξεργάζεται στοιχεία και εκτιμήσεις άνω των 400 κορυφαίων οικονομικών οργανισμών, τραπεζών και θεσμικών επενδυτών από όλο τον πλανήτη) προκύπτουν τα ακόλουθα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία:

- Το επίπεδο του ΑΕΠ, παρά την ονομαστική αύξησή του αρκετά πάνω από τα 200 δισ. ευρώ, ουσιαστικά βρίσκεται στο 79,5% του 2007.

- Με βάση τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ, θα φτάσει -σε πραγματικές αποπληθωρισμένες τιμές- στα επίπεδα του 2007 το μακρινό 2037, δηλαδή μετά από 13 χρόνια, βάσει των προβλεπόμενων από το Ταμείο ρυθμών ανάπτυξης.

- Πιο αισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις των διεθνών επενδυτών, που από τον συγκερασμό τους, όπως παραθέτει το Focus, η επίτευξη του στόχου προσδιορίζεται για το 2032.

Και οι δύο πλευρές συμφωνούν ότι στο τέλος του 2022 το πραγματικό ΑΕΠ της Ελλάδας ήταν στο 79,5% του ΑΕΠ του 2007, ενώ ως το τέλος του 2027 θα έχει φτάσει κατά το ΔΝΤ στο 87,7% του ΑΕΠ του 2007 και κατά το Focus στο 90,5%. Η αλήθεια αυτή αποτυπώνεται και στην κατάταξη της χώρας στην προτελευταία θέση των 27 χωρών της Ε.Ε. ως προς την κατά κεφαλή αγοραστική δύναμη. Άρα οι κυβερνητικές κομπορρημοσύνες ότι η Ελλάδα επέστρεψε στην κανονικότητα είναι οικονομικά αβάσιμες.

Ευφάνταστες διαψευδόμενες προβλέψεις

Σε μια χώρα που το μεγαλύτερο τμήμα και πλέον του πληθυσμού πένεται, μιας και

* στο δεκαπενθήμερο μηδενίζεται σχεδόν ο μισθός,

* γιγαντώνεται το ιδιωτικό χρέος, με 1,3 εκατ. ΑΦΜ (αριθμός που «κρύβει» ουσιαστικά πάνω από το 35% των ελληνικών οικογενειών) να αντιμετωπίζουν προβλήματα κατασχέσεων και άλλων μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης (πρόκειται ουσιαστικά για τον κόσμο που έπαθε τεράστιες οικονομικές ζημιές τη μνημονιακή περίοδο),

η κυβέρνηση επιμένει και στο νέο σχέδιο προϋπολογισμού σε προβλέψεις και εκτιμήσεις που έχουν επανειλημμένως διαψευστεί. Για να στηρίξει την πρόβλεψη της σημαντικής αύξησης του ΑΕΠ ισχυρίζεται ότι οι επενδύσεις (ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου) θα αυξηθούν το 2025 κατά 8,4%. Για το 2024 είχε προβλέψει αύξηση 15,1% και τώρα έρχεται στην εισαγωγική έκθεση του σχεδίου του νέου προϋπολογισμού να εκτιμήσει ότι η πραγματοποίηση θα φτάσει μόλις στο… 6,7%, δηλαδή ούτε στα μισά. Αυτήν την «κακιά συνήθεια» η κυβέρνηση την έχει από τον πρώτο προϋπολογισμό που κατέθεσε το 2020 για το 2021. Τότε προέβλεπε αύξηση των επενδύσεων 23,2% (!) και η «μπίλια» έκατσε στο… 11,7%. Για το 2022 προέβλεπε 21,9% και πραγματοποιήθηκαν πάλι λιγότερες από τις μισές, δηλαδή το 10%. Για το 2023 προέβλεπε αύξηση 15,5% και πραγματοποιήθηκε αύξηση μόλις 7,1%. Δικαιούμαστε μάλλον, και ιδιαίτερα καλόπιστα με βάση τα προηγούμενα track records της κυβέρνησης Μητσοτάκη, να εκτιμήσουμε ότι και η φετινή πρόβλεψη για 8,4% κάπου στο 4% θα «καθίσει». Και βεβαίως αυτό θα επηρεάσει και την πρόβλεψη για το ΑΕΠ.

Τώρα πώς με χαμηλότερο ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου, με διευρυνόμενο συνεχώς έλλειμμα του ισοζυγίου συναλλαγών, με πρόβλεψη για χαμηλότερη αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης (1,6%) και μηδενική (0%) μεταβολή της δημόσιας κατανάλωσης το ΑΕΠ θα αυξηθεί το 2025 (2,3%) περισσότερο από το 2024, που ήταν 2,2%, μόνο η κυβέρνηση το ξέρει.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL