Κοντόφθαλμες και επιδερμικές θεωρεί ο χώρος της εστίασης τις περιοριστικές πρακτικές της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της πανδημίας καθώς πλήττουν καίρια έναν κλάδο ο οποίος όχι μόνο παρουσιάζει εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά υγειονομικού χαρακτήρα παραβατικότητας, αλλά επιπλέον συμβάλλει στην αντιμετώπιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Και τούτο, καθώς η εναλλακτική των κλειστών καταστημάτων, που είναι η κοσμοσυρροή σε πεζόδρομους και σε πλατείες, είναι πολλαπλά επικίνδυνη. Σύμφωνα δε με εκπροσώπους σωματείων της εστίασης, η παραβατικότητα των επιχειρήσεων τους προηγούμενους μήνες ήταν της τάξης του 1%, ενώ οι περισσότερες έχουν επενδύσει ώς έναν βαθμό σε πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας.
Αλλά ακόμη και τα «αντίμετρα» του διάρκειας ενός μηνός (και δίχως ουδείς να εγγυάται ότι το διάστημα αυτό δεν θα παραταθεί) «λουκέτου» που εξήγγειλε η κυβέρνηση είναι, όπως ομόφωνα ο κόσμος της εστίασης τα αποκαλεί, «ασπιρίνες στον καρκίνο».
Τα ανάμεικτα συναισθήματα απόγνωσης και οργής του σχεδόν μισού εκατομμυρίου κόσμου της εστίασης, επιχειρηματιών και απασχολουμένων, έχουν ήδη προκαλέσει τις πρώτες αντιδράσεις. Αυτές, κινούμενες στο σύνολό τους στο εύρος της νομιμότητας, ξεκινούν από την υποβολή προτάσεων προ την κυβέρνηση και εκτείνονται μέχρι την προκήρυξη συγκεντρώσεων σε όλη τη χώρα στις 10 Νοεμβρίου από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στον Επισιτισμό - Τουρισμό, ενώ κάποιοι δεν έχασαν τη χιουμοριστική τους διάθεση, οργανώνοντας ακόμη και happenings με φέρετρα για την «κηδεία της εστίασης».
Ad hoc μέτρα στήριξης ζητάει η εστίαση
Οι επιχειρήσεις του τομέα της εστίασης χαρακτηρίζουν «φειδωλές» τις ανακοινωθείσες κυβερνητικές αποφάσεις. Ζητούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και στήριξη της ρευστότητας με πάγωμα καταβολής ενοικίων, υποχρεωτικές εκπτώσεις και μείωση του ΦΠΑ σε όλες τις κατηγορίες.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), που αποτελεί το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των επαγγελματιών του κλάδου, συνοψίζει τους τέσσερις βασικούς άξονες αναγκαίας στήριξης, ζητώντας χρηματοδότηση μέσω επιχορηγήσεων, δηλαδή ένα νέο πρόγραμμα μη επιστρεπτέας προκαταβολής, την προώθηση «κουρέματος» οφειλών και δυνατότητας αποπληρωμής των συσσωρευμένων χρεών σε πολλές δόσεις, την υποχρεωτική μείωση των ενοικίων με παράλληλη στήριξη των ιδιοκτητών αλλά και πλήρη κάλυψη του μη μισθολογικού κόστους των εργαζομένων, δηλαδή των ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος.
Η Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ) ζητάει υποχρεωτική μείωση των ενοικίων κατά 40% για τους επόμενους έξι μήνες, ΦΠΑ στο 6% για τους επόμενους 12 μήνες -όπως συμβαίνει ήδη στην Ευρώπη- και πλήρη αναστολή καταβολής των μισθωμάτων στις περιοχές που μπαίνουν σε lockdown. Επίσης ζητάει ειδικό επιδοτούμενο πρόγραμμα χρηματοδότησης και κάλυψη 100% των ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος για το επόμενο εξάμηνο.
Το σωματείο Bareca, που αριθμεί 350 επιχειρήσεις στις οποίες απασχολούνται 24.000 εργαζόμενοι, θεωρεί ανεπαρκή τα μέτρα του β' κύματος της πανδημίας, δηλαδή τους δύο νέους γύρους επιστρεπτέας προκαταβολής, την επέκταση του επιδόματος 534 ευρώ για τους εργαζόμενους σε αναστολή εργασίας και την υποχρεωτική μείωση ενοικίου για επιχειρήσεις σε περιοχές αυξημένου κινδύνου.
Θύματα κοινωνικού αυτοματισμού
Πέραν της υλικής ζημιάς, η εστίαση υφίσταται και ηθική βλάβη που ενδεχομένως να την ζημιώσει και οικονομικά. Και τούτο, καθώς επιχειρείται να δοθεί η εντύπωση πως εστιατόρια και μπαρ αποτελούν χώρους ταχείας μετάδοσης του ιού. Παρότι, την περασμένη άνοιξη, έδωσαν διέξοδο από το φαινόμενο του συνωστισμού στις πλατείες.