Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.1°C17.3°C
3 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
11.3°C14.6°C
2 BF 70%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
11.5°C14.4°C
3 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.3°C15.2°C
2 BF 70%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
10 °C
10.4°C10.4°C
1 BF 74%
Βρετανική Κοινωνιολογική Εταιρεία / Επιστολή σε Κεραμέως - «Μην καταργήσετε την Κοινωνιολογία»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Βρετανική Κοινωνιολογική Εταιρεία / Επιστολή σε Κεραμέως - «Μην καταργήσετε την Κοινωνιολογία»

Η Νίκη Κεραμέως
(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ)

Αντιδράσεις και εκτός συνόρων φέρνει η κατάργηση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από το Λύκειο. Η Βρετανική Κοινωνιολογική Εταιρεία σε παρέμβασή της ενώνεται με τους Έλληνες κοινωνικούς επιστήμονες που ζητούν την επαναφορά των μαθημάτων στα ωρολόγια προγράμματα σπουδών των σχολείων που καταργήθηκαν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Η πρόεδρος της Βρετανικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας, καθηγήτρια Susan Halford, σε ανοιχτή επιστολή της προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ζητά να επανεξεταστεί η απόφαση κατάργησης του μαθήματος της Κοινωνιολογίας σημειώνοντας «το να αρνηθούμε στους μαθητές  την ευκαιρία να αναπτύξουν αυτήν τη γνώση και κατανόηση, καθώς και τις δεξιότητες κριτικής, αναλυτικής και αντανακλαστικής σκέψης που προσφέρει μια κοινωνιολογική εκπαίδευση, φαίνεται εξωπραγματικό, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι».

«Καθώς αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες της παγκόσμιας πανδημίας, της κλιματικής αλλαγής, του μαζικών μετακινήσεων, της ανισότητας και της αυξανόμενης ψυχικής ασθένειας, η Κοινωνιολογία θα πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο στην αναζήτηση λύσεων».  

Όπως επισημαίνει η Susan Halford, στην επιστολή «η απόφασή σας να καταργήσετε την Κοινωνιολογία» σημαίνει θέματα όπως συνέπειες της παγκόσμιας πανδημίας, της κλιματικής αλλαγής, του μαζικών μετακινήσεων, της ανισότητας και της αυξανόμενης ψυχικής ασθένειας, δεν θα έχουν πλέον θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα  στην Ελλάδα. «Το να αρνηθούμε στους μαθητές  την ευκαιρία να αναπτύξουν αυτήν τη γνώση και κατανόηση, καθώς και τις δεξιότητες κριτικής, αναλυτικής και αντανακλαστικής σκέψης που προσφέρει μια κοινωνιολογική εκπαίδευση, φαίνεται εξωπραγματικό, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι». 

«Αδυνατούμε να κατανοήσουμε πώς ένα σύγχρονο δημοκρατικό κράτος θα μπορούσε να ακολουθήσει αυτό το μονοπάτι» τονίζει η Susan Halford

Παράλληλα η Βρετανική Κοινωνιολογική Εταιρεία ανέλαβε δράση για τον τερματισμό της διδασκαλίας της Κοινωνιολογίας από τα ελληνικά σχολεία, συλλέγοντας υπογραφές ενάντια στην απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Όπως τονίζεται η κοινωνιολογία, συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, στην κατανόηση των κοινωνικών φαινομένων, στην αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων αλλά και βοηθά τους μαθητές να καλλιεργήσουν σχέσεις με τους γύρω τους και να γίνουν μέλη μιας κοινότητας.
Η μελέτη θεμάτων όπως οι διακρίσεις, τα στερεότυπα, η εγκληματικότητα, οι ανισότητες, η κοινωνική αδικία, δεν θα είναι πλέον μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος της Ελλάδας.

Ζητούν έτσι από το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας να επαναφέρει τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών στα σχολεία.

Ολόκληρη η επιστολή προς την υπουργό Παιδείας:

Αγαπητή Υπουργέ Κεραμέως, 

Η Βρετανική Κοινωνιολογική Εταιρεία προσεγγίστηκε πρόσφατα από μέλη της Ελληνικής Ένωσης κοινωνιολόγων και από  ομάδα Εκπαιδευτικών Κοινωνιολογίας στην Ελλάδα. Είμαστε συγκλονισμένοι από την πρόσφατη απόφασή σας να τερματίσετε τη διδασκαλία της Κοινωνιολογίας στα Ελληνικά Λύκεια από αυτό το έτος. Κατανοούμε ότι αυτό επικυρώθηκε ως «πολιτική απόφαση», αλλά και ότι δεν έχει δοθεί καμία  επιστημονική ή παιδαγωγική αιτιολόγηση. 

Γνωρίζουμε τις πολλές εκστρατείες που διεξάγονται επί του παρόντος στην Ελλάδα, με επικεφαλής καθηγητές και ακαδημαϊκούς, και γράφουμε για να εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας σε αυτές τις εκστρατείες. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντικό να υπερασπιστούμε την επιστήμη μας δηλώνοντας με σαφήνεια την αξία της κοινωνιολογικής εκπαίδευσης και να περιγράψουμε τι θα χάσει η επόμενη γενιά εάν τηρηθεί αυτή η απόφαση. 

Η κοινωνιολογία παρέχει τα θεμέλια για την εμπειρική και θεωρητική ανάλυση των πιο πιεστικών προκλήσεων της εποχής μας. Η Κοινωνιολογία επικεντρώνεται σε ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης, ανισότητας και αλλαγής και  καλλιεργεί την έρευνα και την γνώση που είναι αναπόσπαστο μέρος της ανάπτυξης της κοινωνικής συνείδησης και της κοινωνικής νοημοσύνης. 

Η κοινωνιολογία μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση της επόμενης γενιάς για την κατανομή του πλούτου και την κοινωνική ισότητα, για τις σχέσεις μεταξύ των φυλών και των φύλων και για το πώς μπορεί να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής μας, ιδίως η υγεία και η εκπαίδευση, μέσω των κοινωνικών παρεμβάσεων.  

Οι κοινωνιολογικές γνώσεις και δεξιότητες είναι βασικές σε πολλά επαγγέλματα, τη διοίκηση, την βιομηχανία και τον κοινοτικό τομέα, και καλλιεργούν ευαισθητοποιημένους και ενεργούς πολίτες με κοινωνικά αντανακλαστικά. 

Καθώς αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες της παγκόσμιας πανδημίας, της κλιματικής αλλαγής, του μαζικών μετακινήσεων, της ανισότητας και της αυξανόμενης ψυχικής ασθένειας, η Κοινωνιολογία θα πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο στην αναζήτηση λύσεων.

Η απόφασή σας να καταργήσετε την Κοινωνιολογία  σημαίνει ότι αυτά τα θέματα δεν θα έχουν πλέον θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα  στην Ελλάδα. Το να αρνηθούμε στους μαθητές  την ευκαιρία να αναπτύξουν αυτήν τη γνώση και κατανόηση, καθώς και τις δεξιότητες κριτικής, αναλυτικής και αντανακλαστικής σκέψης που προσφέρει μια κοινωνιολογική εκπαίδευση, φαίνεται εξωπραγματικό, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι. 

Αδυνατούμε να κατανοήσουμε πώς ένα σύγχρονο δημοκρατικό κράτος θα μπορούσε να ακολουθήσει αυτό το μονοπάτι.

Σας καλούμε επειγόντως να επανεξετάσετε αυτήν την απόφαση. 

Με εκτίμηση,
Η καθηγήτρια Susan Halford
Πρόεδρος της Βρετανικής Κοινωνιολογικής Ένωσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL