Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.8°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.7°C17.0°C
1 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C17.1°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.8°C17.5°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.9°C
0 BF 62%
Νίκη Κεραμέως / Πρώτο βήμα υποβάθμισης ο διαχωρισμός σε καλά και κακά σχολεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νίκη Κεραμέως / Πρώτο βήμα υποβάθμισης ο διαχωρισμός σε καλά και κακά σχολεία

ΚΕΡΑΜΕΩΣ

Το νομοσχέδιο για την αυτονομία των σχολικών μονάδων, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης παρουσίασε χθες στο υπουργικό συμβούλιο η υπουργός Παιδείας, διατεινόμενη ότι «περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων, την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, με διαρκή παροχή ανατροφοδότησης, αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και συνεχείς επιμορφώσεις που οδηγούν στην επαγγελματική πρόοδο, στην ανάδειξη της διοίκησης της εκπαίδευσης σε κεντρικό πυλώνα παιδαγωγικής στήριξης του σχολείου, με επιστημονικά κριτήρια επιλογής και αξιολόγηση, στον εκσυγχρονισμό της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης», ενώ «υπάρχουν τομές, όπως το πολλαπλό βιβλίο, η αποκέντρωση και ευελιξία έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, η αξιολόγηση μαθητών με καινοτόμες μεθόδους, όπως η ‘ανεστραμμένη τάξη’».

Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, οι τέσσερις άξονες του νομοσχεδίου είναι: η μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και η ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών «με καθαρά βελτιωτικό, μη τιμωρητικό χαρακτήρα», η ίδρυση θέσεων στελεχών εκπαίδευσης που θα συμβάλλουν στην επιμόρφωση και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η εκκλησιαστική εκπαίδευση, η οποία «θα ενισχύσει την παρεχόμενη εκπαίδευση στους υποψήφιους κληρικούς».

Κατηγοριοποίηση σχολείων

«Μέσα στην πανδημία, με ευθύνη της κυβέρνησης η εκπαίδευση πήγε από το κακό στο χειρότερο. Εκτοξεύτηκαν οι κοινωνικές - εκπαιδευτικές ανισότητες, αντιμετωπίστηκαν με αυταρχισμό οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά. Κι ενώ βρισκόμαστε μπροστά σε μια δύσκολη χρονιά, κατά την οποία πρέπει να αποκατασταθεί η λειτουργία του σχολείου, να προωθηθεί η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ώστε να αντιμετωπιστούν τα μαθησιακά και τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα των μαθητών, η κυβέρνηση καταφεύγει σε μέτρα που θα επιδεινώσουν την κατάσταση και θα οδηγήσουν στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου» ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης.

Αναφερόμενος στο επικείμενο νομοσχέδιο είπε ότι επαναφέρει «παλαιοκομματικά πρότυπα, όπως ο παντοδύναμος διευθυντής σχολικής μονάδας, καθώς και ο αλήστου μνήμης 'επιθεωρητισμός', με πρόσχημα την αξιολόγηση. Στην ουσία εξαφανίζεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και το σχολείο ολοένα και περισσότερο προσομοιάζει με 'υποκατάστημα' εμπορικής αλυσίδας. Τα σχολεία κατηγοριοποιούνται ανά γειτονιά και δήμο. Αντί για άριστα σχολεία για όλα τα παιδιά, τα σχολεία διαχωρίζονται σε 'καλά' και 'κακά', ένα μέτρο που αποτελεί το πρώτο βήμα για να επιβληθούν τιμωρίες με τη μορφή στέρησης πόρων, όπως ήδη έχει συμβεί με τα πανεπιστήμια».

Όπως ανέφερε ο Ν. Φίλης, «δεν πρόκειται για νέες ιδέες, αλλά για επανάληψη χρεοκοπημένων παιδαγωγικών αντιλήψεων του νεοφιλελεύθερου - 'αγοραίου' σχολείου, με τις οποίες προάγονται ο ανταγωνισμός και η ανασφάλεια και όχι η ηρεμία και η συνεργασία στη σχολική ζωή». Επιπλέον, υπογράμμισε ότι «τέτοια σχέδια θα βρουν και πάλι αντιμέτωπη την εκπαιδευτική κοινότητα, τα παιδιά και τους γονείς που αγωνιούν και όλους εμάς που αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο ισότητας και ποιότητας».

Κερκόπορτα απολύσεων

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο έχει ήδη προκαλεί αντιδράσεις στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς, όπως τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, η διαδικασία της αξιολόγησης θα φέρει βίαιη ανατροπή των εργασιακών τους σχέσεων. Παρά το γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας ισχυρίζεται πως η αξιολόγηση θα έχει «βελτιωτικό χαρακτήρα», οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν την ανησυχία τους ότι μπορεί να ανοίξει την κερκόπορτα των απολύσεων και να μετατρέψει τα σχολεία σε επιχειρήσεις, κατηγοριοποιώντας τα και κατανέμοντας αναλογικά τους πόρους.

«Η μάχη για ένα δημοκρατικό, συμμετοχικό, συμπεριληπτικό σχολείο της γνώσης και της προκοπής θα δοθεί με ένταση μέσα και έξω από τη Βουλή. Και θα κριθεί στα σχολεία και τα πανεπιστήμια όταν θα ανοίξουν με το καλό τον Σεπτέμβριο. Με πρόσθετα υγειονομικά μέτρα, όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ και με τουλάχιστον 15.000 διορισμούς, αν δεν θέλουμε τα διδακτικά κενά να καλύπτονται από κακοπληρωμένες ελαστικές μορφές απασχόλησης των αναπληρωτών, που τείνουν να γίνουν ο κανόνας στην εκπαίδευση» σημείωσε καταλήγοντας ο Ν. Φίλης.

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

Ανατροπές στα εργασιακά

Προσχηματικός ο διάλογος, καταγγέλλει το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ Δ. Ακτύπης, που λέει στην ΑΥΓΗ ότι για μία ακόμη φορά η υπουργός ακολούθησε την τακτική "αποφασίζουμε και διατάσσουμε"

Εν μέσω θέρους και Πανελλαδικών εξετάσεων, η υπουργός Παιδείας αποφάσισε να καλέσει τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΟΛΜΕ και ΔΟΕ σε προσχηματικό διάλογο προκειμένου να παρουσιάσει το επικείμενο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τις επιλογές στελεχών, την αυτονομία των σχολικών μονάδων και την εκκλησιαστική εκπαίδευση.

Σύμφωνα με όσα είπε η Ν. Κεραμέως, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται σε δύο φάσεις. «Συγκεκριμένα, θα γίνεται ανά τέσσερα έτη από το σύμβουλο εκπαίδευσης και τον διευθυντή του σχολείου, οι οποίοι θα εξετάζουν τη διδακτική επάρκεια και το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης» λέει στην ΑΥΓΗ ο Δημήτρης Ακτύπης, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, ενώ «ανά δύο χρόνια θα εξετάζεται η υπηρεσιακή συνέπεια και η επάρκεια των εκπαιδευτικών από το σύμβουλο εκπαίδευσης και τον διευθυντή».

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον Δ. Ακτύπη, θα υπάρχει μια τετράβαθμη κλίμακα αξιολόγησης -εξαιρετικός, πολύ καλός, ικανοποιητικός και μη ικανοποιητικός-, ενώ οι δύο τελευταίες κλίμακες θα οδηγούν σε επιμόρφωση εκπαιδευτικών. «Ακόμα δεν έχουν ξεκαθαρίσει πώς θα γίνει η επιμόρφωση» λέει ο ίδιος, εκτιμώντας ότι «ο μη ικανοποιητικός βαθμός ίσως οδηγήσει σε απολύσεις. Δεν έχει ανακοινώσει κάτι τέτοιο, αλλά όλοι ξέρουμε τις συνέπειες των αξιολογήσεων».

Επιπλέον, η διαδικασία της αξιολόγησης αναμένεται να αποτελέσει πλήγμα για τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, καθώς θα δημιουργείται σχέση εξάρτησης με τους εκάστοτε διευθυντές και θα παρακωλύεται το εκπαιδευτικό τους έργο.

Προσχηματικός διάλογος

Από τη μία, η ΟΛΜΕ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί όταν δει ολόκληρο το νομοσχέδιο, το οποίο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα ψηφιστεί εντός του Ιουλίου. «Αντί η κ. Κεραμέως να κοιτάξει πώς θα αντιμετωπίσει τα προβλήματα που προέκυψαν στην πανδημία σε επίπεδο μορφωτικών, κοινωνικών και ψυχολογικών επιπτώσεων, εμμένει στην ψήφιση μέτρων που πλήττουν μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα» σημειώνει ο Δ. Ακτύπης. Σε ό,τι αφορά τη συνάντηση, υπογράμμισε ότι ήταν «προσχηματική», καθώς, ως συνήθως, η υπουργός Παιδείας παρουσίασε το νομοσχέδιο ακολουθώντας την τακτική τού «αποφασίζομεν και διατάσσομεν».

Σύμφωνα με τον Δ. Ακτύπη, πρόκειται για νομοσχέδιο το οποίο «θα προκαλέσει αντιδράσεις και κινητοποιήσεις», σχολιάζοντας πως είναι σύνηθες από το υπουργείο Παιδείας να «περνά αντιεκπαιδευτικά μέτρα μέσα στο καλοκαίρι προκειμένου να αποφύγει τις αντιδράσεις».

Αποκλεισμός της ΟΙΕΛΕ

Από την άλλη, η ΟΙΕΛΕ διαμαρτυρήθηκε για τον αποκλεισμό της από τις διαδικασίες διαλόγου και ζήτησε άμεσα συνάντηση με την υπουργό Παιδείας για το θέμα της αξιολόγησης.

Συγκεκριμένα, όπως επισήμανε η ομοσπονδία, «διαπιστώνοντας πως (για μία ακόμη φορά) η ΟΙΕΛΕ δεν καλείται σε διάλογο από την υπουργό Παιδείας, και μάλιστα για ζητήματα που αφορούν άμεσα και την ιδιωτική εκπαίδευση, υποχρεωθήκαμε να απευθύνουμε επιστολή διαμαρτυρίας στην υπουργό, ζητώντας άμεσα συνάντηση μαζί της».

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

Στον αέρα 2.000 εκπαιδευτικοί κοινωνικών επιστημών

Έξω από το υπουργείο Παιδείας βρέθηκαν χθες οι εκπαιδευτικοί, προκειμένου να εκφράσουν την αντίθεσή τους στον αφανισμό των κοινωνικών και καλλιτεχνικών μαθημάτων από τα σχολεία, που θα έχει ως αποτέλεσμα να οδηγηθούν στην απόλυση περισσότεροι από 2.000 εκπαιδευτικοί.

Σύμφωνα με όσα είπε στην ΑΥΓΗ η Στέλλα Μανουσογιωργάκη, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με την υπουργό Παιδείας, η οποία απέβη άκαρπη. «Η συνάντηση είχε προσχηματικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα, καθώς η κ. Κεραμέως δεν έδωσε καμία σαφή απάντηση σχετικά με τους 2.000 εκπαιδευτικούς που από 1η Σεπτεμβρίου θα μείνουν χωρίς αντικείμενο και θα κινδυνεύσουν με απολύσεις» ανέφερε η ίδια.

Παράλληλα, «δεν πήραμε καμία απάντηση ούτε για το φλέγον ζήτημα των 10.500 διορισμών που πρέπει να γίνουν άμεσα» τόνισε η Στ. Μανουσογιωργάκη. Υπενθυμίζεται ότι η ΟΛΜΕ είχε υποβάλει δύο αιτήματα για συναντήσεις, αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση από το υπουργείο Παιδείας. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίσουν τον αγώνα τους, ενώ θα επιδιώξουν νέα συνάντηση με την υπουργό προκειμένου να αποτρέψουν τον αφανισμό ενός ολόκληρου κλάδου επιστημών, με καταστροφικές συνέπειες για τις θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών και για τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL