Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18 °C
16.1°C18.9°C
2 BF 88%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
15.0°C19.0°C
3 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
13.9°C19.0°C
3 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.3°C20.0°C
1 BF 88%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
18.0°C18.9°C
2 BF 72%
Μάκι Ντιουμπατέ / Η ζωή και ο θάνατος του 44χρονου πρόσφυγα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μάκι Ντιουμπατέ / Η ζωή και ο θάνατος του 44χρονου πρόσφυγα

ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Ο Μάκι Ντιουμπατέ θάφτηκε πριν από δύο εβδομάδες, το Σάββατο 17 Απριλίου, χωρίς κανέναν από την οικογένειά του, λίγες ημέρες πριν συμπληρωθεί ένας μήνας από τον θάνατό του στο κέντρο κράτησης (ΠΡΟΚΕΚΑ) της Κω. Πέθανε άγνωστος μεταξύ αγνώστων, με έναν μαρτυρικό θάνατο, και θάφτηκε από ανθρώπους που τον γνώρισαν... πεθαμένο σε μια γωνιά της Αττικής που είναι άγνωστο αν ποτέ κανένας δικός του θα καταφέρει να φέρει ένα λουλούδι στον τάφο του.

Η πανδημία ίσως έχει κάνει πια κανόνα οι άνθρωποι να θάβονται σχεδόν μόνοι τους, χωρίς το τελευταίο αντίο από τις οικογένειες και τους φίλους τους, ωστόσο αυτό δεν μειώνει την αγριότητα των μοναχικών τάφων του Σχιστού, όπου συνήθως θάβονται οι μουσουλμάνοι μετανάστες, πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο στην Αττική.

Ο συνταξιούχος δάσκαλος πατέρας του Μάκι Ντιουμπατέ, όπως και η γυναίκα και τα δύο του αγόρια βρίσκονται στη Γουινέα και ο μοναδικός εν ζωή αδελφός του στην Τουρκία, στην Καντιούρα. Αυτός ήταν που προσπαθούσε από την Τουρκία να βρει βοήθεια για τον αδελφό του που σπάραζε από τους πόνους στο ΠΡΟΚΕΚΑ της Κω, όπου και τελικά άφησε την τελευταία του πνοή.  Όπως διηγείται στην ΑΥΓΗ της Κυριακής ο πρόεδρος της κοινότητας Γουινέας Καπί Ντιαλό, ο αδελφός τού Μάκι επικοινώνησε μαζί του την ημέρα που τελικά πέθανε ο Μάκι στην Κω, στις 24 Μαρτίου. Τα δύο αδέλφια είχαν καταφέρει να επικοινωνήσουν μέσα από το κέντρο κράτησης της Κω και ο Μάκι του έλεγε ότι δεν είναι καθόλου καλά, πονάει στο στομάχι του και ότι έχει μάλλον σκωληκοειδίτιδα, αλλά δεν τον πάνε σε νοσοκομείο.  Έτσι ο αδελφός προσπαθούσε να βρει κάποιον στην Ελλάδα ή στην Αθήνα από την κοινότητα της Γουινέας, μια και δεν υπάρχει στη χώρα μας προξενείο ή πρεσβεία, για να μπορέσει να στείλει κάποιον για βοήθεια. Το τηλεφώνημα, όπως μας λέει ο Κ. Ντιαλό, έφτασε όταν ήταν πια αργά.

«Πονούσε στο στομάχι και βάραινε και το πόδι του, ζητούσε ιατρική βοήθεια και δεν τον πήγαιναν. Δεν δουλεύουν σήμερα, αύριο, του έλεγαν, κοροϊδεύοντάς τον.  Όταν τελικά τον πήγαν, ήταν αργά» μας μεταφέρει ο Κ. Ντιαλό, ο οποίος μίλησε με μάρτυρα που κρατούνταν μαζί με τον Μάκι στο ΠΡΟΚΕΚΑ της Κω. Ο μάρτυρας αυτός, σύμφωνα με τον Κ. Ντιαλό, δεν επιβεβαιώνει τα περί μεταφοράς του 44χρονου Μ. Ντιουμπατέ εννέα φορές σε ιατρείο και μία στο νοσοκομείο, όπως υποστήριζε η  Ένωση Αστυνομικών Δωδεκανήσου προ μηνός. Υπενθυμίζεται ότι οι αρχικές αστυνομικές πληροφορίες που επιβεβαίωναν τον θάνατο του 44χρονου και παρέπεμπαν στο εν αναμονή ιατροδικαστικό πόρισμα, σημειώνοντας τότε ότι μέρες πριν τον θάνατό του είχε λάβει κάποιου είδους περίθαλψη, δεν διευκρινίζουν ποια ήταν αυτή και για ποιο πρόβλημα υγείας. Οι ίδιες πληροφορίες ανέφεραν ότι το βράδυ της 24ης Μαρτίου έχασε τις αισθήσεις του και με ΕΚΑΒ μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της Κω, όπου και διαπιστώθηκε ο θάνατός του.

Μάκι Ντιουμπατέ
Η νεκροτομή επιβεβαίωσε τον μαρτυρικό θάνατο του Μάκι Ντιουμπατέ, ο οποίος καταγγέλλεται ότι πέθανε σφαδάζοντας επί μέρες από τους πόνους, με τον ιατροδικαστή να ορίζει τον αποφρακτικό ειλεό ως αιτία θανάτου

Η νεκροτομή έγινε στις 2 Απριλίου, μιάμιση εβδομάδα μετά τον θάνατο, όταν έγινε δυνατή η μεταφορά τής σορού στη Ρόδο όπου βρισκόταν ο ιατροδικαστής. Και η νεκροτομή επιβεβαίωσε τον μαρτυρικό θάνατο του Μάκι Ντιουμπατέ, ο οποίος καταγγέλλεται ότι πέθανε σφαδάζοντας επί μέρες από τους πόνους, με τον ιατροδικαστή να ορίζει τον αποφρακτικό ειλεό ως αιτία θανάτου. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της ΑΥΓΗΣ, ο ιατροδικαστής διαπίστωσε ότι είχε γίνει παλιά χειρουργείο στην κοιλιά. Λόγω του χειρουργείου αυτού δημιουργήθηκαν συμφύσεις που με τη σειρά τους προκάλεσαν τον αποφρακτικό ειλεό, ο οποίος ήταν ένα «τελικό γεγονός», όπως περιγράφεται.

Για να φτάσουμε όμως στο «τελικό γεγονός», έχουν προηγηθεί συμπτώματα που επιτρέπουν τη διάγνωση και την αντιμετώπιση. Η αστυνομία επιμένει ακόμα και σήμερα ότι κάθε φορά που ζητήθηκε ιατρική φροντίδα την είχε, είτε στο ιατρείο είτε στο νοσοκομείο, και ότι λάμβανε φαρμακευτική αγωγή, χωρίς να προσδιορίζεται όμως πια ήταν αυτή και για ποιο λόγο τη λάμβανε, καθώς και ότι την ίδια ημέρα του θανάτου του είχε πάει στο ιατρείο.  Όμως, αν όντως τα πράγματα συνέβησαν έτσι και δεν ισχύουν οι καταγγελίες, τότε το ερώτημα παραμένει πώς ο Μάκι Ντιουμπατέ κατέληξε να πεθαίνει από αποφρακτικό ειλεό, πώς κανείς γιατρός δεν κατάλαβε τίποτα; Η περίθαλψη και η φαρμακευτική αγωγή που έλαβε ποιες ήταν;  Ένα αναλγητικό στο ιατρείο του ΠΡΟΚΕΚΑ; Τον εξέτασε ποτέ γιατρός;

Πώς γίνεται να κρίνεται υγιής κατά το screening στις 21 Ιανουαρίου (όταν έφτασε) και μετά από δύο μήνες να πεθαίνει, αναρωτιέται ο δικηγόρος Δημήτρης Ζώτος, μιλώντας στην ΑΥΓΗ.

Τα ερωτήματα ακόμα δεν έχουν απαντηθεί, ενώ για τις συνθήκες θανάτου του Μάκι Ντιουμπατέ είχε ξεκινήσει προανακριτική έρευνα προ μηνός.

Όμως ποιος ήταν ο Μάκι Ντιουμπατέ που έσβησε μέσα στο ΠΡΟΚΕΚΑ της Κω πριν καταφέρει να ζήσει και να δημιουργήσει στην Ευρώπη το καλύτερο μέλλον που ονειρευόταν, όπως διηγείται ο αδελφός του στον Κ. Ντιαλό;  Όπως μεταφέρει στην ΑΥΓΗ ο Κ. Νταλό, ο Μάκι Ντιουμπατέ γεννήθηκε σε ένα χωριό της Γουινέας το οποίο ονομάζεται Μπόφα. Εκεί μεγάλωσε και παράλληλα με το σχολείο δούλευε για να μάθει την τέχνη του υδραυλικού. Του άρεσε όμως και η μουσική και έμαθε να παίζει κιθάρα. Στο χωριό έπαιζε σε γιορτές, όπου και τον είδε και ο θείος του, αδελφός του πατέρα του που ζούσε στην πρωτεύουσα, το Κονάκρι, που θεώρησε ότι το παιδί είχε ταλέντο και θα είχε μέλλον αν τον έπαιρνε μαζί του στο Κονάκρι.

Έτσι ο νεαρός Μάκι Ντιουμπατέ βρέθηκε στην πρωτεύουσα να κάνει καριέρα σαν κιθαρίστας στο πλευρό γνωστών καλλιτεχνών της Γουινέας.  Έβλεπε όμως τους συμπατριώτες του που είχαν φύγει στην Ευρώπη, στη Γαλλία και τη Γερμανία, να επιστρέφουν και να βρίσκονται σε καλύτερη οικονομική κατάσταση από όσους εργαζόταν πίσω στην πατρίδα. Σ’ αυτή τη διαπίστωση προστέθηκε και ο φόβος πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν ο συνεργάτης του, ο τραγουδιστής με τον οποίο συνεργαζόταν, βρέθηκε στο στόχαστρο των αρχών λόγω της υποστήριξής του στην αντιπολίτευση.  Όταν ο Μ. Ντιουμπατέ έμαθε ότι οι αρχές εισέβαλαν στο σπίτι του συνεργάτη του, φοβήθηκε και αποφάσισε να φύγει από τη χώρα για να συναντήσει τον αδελφό του στην Τουρκία και στη συνέχεια να περάσει στη χώρα μας με την ελπίδα μιας καλύτερης, χωρίς φόβο, ζωής.

ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ

Ούτε να πεθάνουν δεν μπορούν...

Αν πεθάνεις και είσαι μετανάστης, πρόσφυγας ή αιτών άσυλο και μουσουλμάνος, η ταφή δεν είναι απλή υπόθεση

Ο θάνατος όμως αν είσαι μετανάστης, πρόσφυγας ή αιτών άσυλο και μουσουλμάνος δεν είναι απλή υπόθεση. Στην Αττική δεν υπάρχει μουσουλμανικό νεκροταφείο και ορισμένος χώρος σε νεκροταφεία για να θάβονται οι μουσουλμάνοι, όπως συμβαίνει με άλλα δόγματα.

«Χρόνια έχουμε αυτό το πρόβλημα» σημειώνει ο πρόεδρος της αφγανικής κοινότητας Μοχτάρ Ρεζάι στην ΑΥΓΗ. Συνήθως το βάρος πέφτει στις κοινότητες, οι οποίες ή θα έρθουν σε επαφή με τον μουφτή στην Κομοτηνή για να σταλεί εκεί η σορός και να θαφτεί στο μουσουλμανικό νεκροταφείο ή θα γίνει επαφή με την πρεσβεία της χώρας προέλευσης του θανόντος για να δρομολογηθεί η επιστροφή της σορού στην πατρίδα, ώστε να θαφτεί εκεί, μας εξηγούν τόσο ο Μ. Ρεζάι όσο και ο διευθυντής του γραφείου στο Ελληνικό Φόρουμ Προσφύγων Γιουνούς Μοχαμαντί και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για ζητήματα μετανάστευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το δε κόστος και οι διαδικασίες για τις μεταφορές των σορών είναι αρκετά μεγάλο και συχνά καλούνται οι ίδιες οι κοινότητες να μαζέψουν χρήματα για να γίνει δυνατή η μεταφορά. «Το ζήτημα το έχουμε φέρει πολλές και στο Συμβούλιο  Ένταξης Μεταναστών και Προσφύγων (ΣΕΜ) του Δήμου Αθηναίων» σημειώνει ο Μ. Ρεζάι.

Το ΣΕΜ προσπαθεί κάθε φορά που προκύπτει το ζήτημα αυτό να διευκολύνει τις διαδικασίες, είτε για μεταφορά είτε για ταφή, τονίζει η πρόεδρος του ΣΕΜ στον Δήμο Αθηναίων Μελίνα Δασκαλάκη.

Μεγάλο κόστος και χρονοβόρες διαδικασίες, γραφειοκρατία, περιγράφει στην ΑΥΓΗ και ο πρόεδρος της κοινότητας της Γουινέας Κ. Ντιαλό, που κλήθηκε να βρει λύση για τη σορό του συμπατριώτη του Μάκι Ντιουμπατέ. «Αν τον θάβαμε στην Κομοτηνή, στην κηδεία θα ήταν μόνος» μας λέει μεταξύ άλλων.  Έτσι, τρεις εβδομάδες μετά ο 44χρονος αιτών άσυλο θάφτηκε στο νεκροταφείο του Σχιστού, μετά τη μεταφορά του από τη Ρόδο, παρουσία λίγων ατόμων της κοινότητας και της ΚΕΕΡΦΑ.

Το νεκροταφείο του Σχιστού είναι μία από τις συνήθεις λύσεις για την ταφή ενός μουσουλμάνου στην Αττική όπως προκύπτει…

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL