Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.0°C25.2°C
3 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.8°C25.4°C
2 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C21.6°C
4 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
0 BF 33%
Σχολεία / Πρεμιέρα Λυκείων με αμφιλεγόμενα self tests
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σχολεία / Πρεμιέρα Λυκείων με αμφιλεγόμενα self tests

ΣΧΟΛΕΙΟ

Το άνοιγμα των σχολικών μονάδων έγινε ξανά χωρίς να υπάρχει σαφές πλάνο και χωρίς να ληφθούν μέτρα προστασίας για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ήδη από το πρώτο κύμα της πανδημίας οι εκπαιδευτικοί είχαν διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις για μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, εξεύρεση νέων αιθουσών, μαζικά και επαναλαμβανόμενα μοριακά τεστ, πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικών και προσωπικού καθαριότητας και μέριμνα για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών από και προς τις σχολικές μονάδες.

Έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται στο μηδέν. Γιατί επέλεξε να μην υλοποιήσει ούτε ένα από τα αιτήματα των εκπαιδευτικών, επέλεξε να τους κλείσει τις πόρτες του υπουργείου και τις πόρτες του διαλόγου και αποφάσισε να ανοίξει βιαστικά τα σχολεία, τα οποία παραμένουν ανοχύρωτα. Οι εμβολιασμοί γίνονται με το σταγονόμετρο, καθώς οι αδιάθετες δόσεις εμβολίων αρκούν για ελάχιστο ποσοστό του συνόλου των εκπαιδευτικών. Οι υπόλοιποι εξακολουθούν να εργάζονται σε ένα δυσμενές περιβάλλον, χωρίς να έχει προβλεφθεί τίποτα για την προστασία τους.

Από την άλλη, οι μαθητές επέστρεψαν στα σχολεία γεμάτοι ανασφάλεια. Και κυρίως εκείνοι οι μαθητές που έχουν μπει στην κούρσα των Πανελλαδικών. Γιατί, πέρα από το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας δεν έχει μειώσει όσο θα έπρεπε την ύλη των εξετάσεων, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, οι μαθητές θα πρέπει να διαχειριστούν και το άγχος της διασποράς του ιού.

Πρόταση Λινού για επανέλεγχο με μοριακά τεστ

Τελικά, μετά από έναν χρόνο απουσίας ουσιαστικών παρεμβάσεων, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να ανοίξει τις σχολικές μονάδες με μοναδικό όχημα ένα self test, πράγμα που προκαλεί ανησυχία γιατί πολλοί από τους ειδικούς αλλά και ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος έχουν τονίσει πως «η χρήση των self tests δεν αποτελεί λύση για την καταπολέμηση της πανδημίας, καθώς δεν εξασφαλίζεται η ορθή λήψη του δείγματος από τους πολίτες».

Αξίζει να σημειωθεί πως «η μεθοδολογία των κατ' οίκον τεστ μπορεί να έχει ψευδή αποτελέσματα», όπως είπε χθες σε τηλεοπτική της συνέντευξη η καθηγήτρια Αθηνά Λινού. Η ίδια πρότεινε στο υπουργείο Παιδείας να πάρει ένα τυχαίο δείγμα από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς που βγήκαν αρνητικοί στα self tests και στη συνέχεια να γίνει επανέλεγχος με μοριακά τεστ, έτσι ώστε να διαπιστωθεί εάν και κατά πόσο τα self tests είναι αξιόπιστα.

ΣΧΟΛΕΙΟ

Τι προβλέπει η διαδικασία

Υπενθυμίζεται πως τα self tests είναι υποχρεωτικά για μαθητές και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα πρέπει να κάνουν έλεγχο δύο φορές την εβδομάδα, κάθε Δευτέρα και Πέμπτη. Έχουν διατεθεί στα φαρμακεία, από όπου οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να τα παραλάβουν δωρεάν χρησιμοποιώντας τον ΑΜΚΑ τους. Σημειώνεται ότι οι γονείς μπορούν να παραλάβουν τεστ για τους μαθητές που έχουν γεννηθεί από το 2003 έως το 2005. Σε ό,τι αφορά τα Εσπερινά Λύκεια και τα ΕΠΑΛ όλης της επικράτειας, έχει προβλεφθεί η απευθείας διανομή του πρώτου τεστ στα σχολεία.

Τα self tests θα πρέπει να διενεργούνται από μαθητές και εκπαιδευτικούς ή το προηγούμενο βράδυ ή το ίδιο πρωί στο σπίτι τους. Τα αποτελέσματα θα πρέπει να τα δηλώνουν στην ειδική πλατφόρμα self-testing.gov.gr, στην οποία εισέρχονται με τους κωδικούς του taxisnet. Σε περίπτωση που το self test είναι αρνητικό, θα εκδίδεται σχολική κάρτα που θα την παίρνουν στο σχολείο και θα την επιδεικνύουν κατά την είσοδό τους στην τάξη. Σε περίπτωση που είναι θετικό, θα γίνεται δωρεάν επαναληπτικό rapid test σε δημόσια δομή από επαγγελματία Υγείας. Εάν και το επαναληπτικό τεστ είναι θετικό, θα ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, ενώ θα προβλέπεται η δυνατότητα ταυτόχρονης τηλεκπαίδευσης ή συμμετοχή σε διαδικτυακό τμήμα - χωρίς να είναι υποχρεωτικού χαρακτήρα. Εάν το επαναληπτικό τεστ είναι αρνητικό, θα λαμβάνουν σχετική βεβαίωση και θα επιστρέφουν στο σχολείο.

Οικονομική επιβάρυνση για το δεύτερο τεστ

Επιπλέον, μέχρι και το περασμένο Σάββατο δεν είχε προβλεφθεί τίποτα σχετικά με τη διενέργεια τεστ για το βοηθητικό προσωπικό των σχολείων, για το προσωπικό καθαριότητας και το διοικητικό προσωπικό. Τελικά, έπειτα από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, το μέτρο επεκτάθηκε και σε αυτές τις κατηγορίες ανθρώπων που εργάζονται στις σχολικές μονάδες και έρχονται καθημερινά σε επαφή με εκατοντάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Από την άλλη, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, ένα ακόμα πρόβλημα έχει να κάνει με το σύστημα το οποίο είναι σχεδιασμένο με τρόπο που να αποδέχεται μόνο ένα τεστ την εβδομάδα ανά ΑΜΚΑ. Επομένως, το δεύτερο τεστ ενδέχεται να επιβαρύνει οικονομικά τους δικαιούχους. Προς το παρόν δεν έχει διευκρινιστεί εάν το ζήτημα θα διευθετηθεί ή εάν πρόκειται για ακόμα μια... παράλειψη του αρμόδιου υπουργείου.

Παράλληλα, τις προηγούμενες ημέρες σημειώθηκαν προβλήματα στην πλατφόρμα, καθώς δεν επιτρεπόταν η προμήθεια τεστ σε άτομα που βάσει οδηγιών συπεριλαμβάνονται στους δικαιούχους. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου, «εάν κάποιος δεν έχει ή συναντά δυσκολίες με τον ΑΜΚΑ, παρέχεται η δυνατότητα επίσκεψης σε δομές που εμφανίζονται στη λίστα: self-testing.gov.gr/eody-stathera-simeia.pdf.

ΦΙΛΗΣ

Φίλης: Τα σχολεία στην Ελλάδα έμειναν κλειστά επτά βδομάδες παραπάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο

«Η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταθλητής των κλειστών σχολείων στον κόσμο και αυτό το στατιστικό στοιχείο έχει όνομα και υπεύθυνο. Λέγεται υπουργείο Παιδείας της κυβέρνησης Ν.Δ. Τα ελληνικά σχολεία έχουν μείνει κλειστά 21 από τις 38 εβδομάδες του ενεργού σχολικού έτους. Ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 14 στις 38 εβδομάδες. Επτά εβδομάδες λιγότερες για τους μαθητές αλλά και 21 βδομάδες τηλεκπαίδευσης με τεχνικά προβλήματα, όλο αυτό το σκάνδαλο με τη Cisco, και καμιά υποβοήθηση των εκπαιδευτικών να προσαρμόσουν το μάθημά τους στην κάμερα», τόνισε, σε ανακοίνωσή του, ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης.

Παράλληλα, καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι «αρνήθηκε να πάρει μέτρα όταν έπρεπε», επισημαίνοντας ότι «το μόνο που αλλάξει είναι η διενέργεια των self test, τα οποία δεν προκύπτει ότι θα ενισχύσουν σημαντικά την επιδημιολογική επιτήρηση ούτε ότι θα εφαρμοστούν με επιτυχία. Το μόνο που κάνει η κυβέρνηση έτσι, είναι να 'απλώνει' το δόγμα της ατομικής ευθύνης και σε αυτό τον τομέα».

Τέλος, κάλεσε το υπουργείο Παιδείας να λάβει ουσιαστικά μέτρα ασφαλείας στα σχολεία, να αναπροσαρμόσει την ύλη, να μην εφαρμόσει την Τράπεζα Θεμάτων και να ακυρώσει τη μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, την οποία χαρακτήρισε «απάνθρωπο μέτρο για τους μαθητές της Γ' τάξης, εν μέσω πανδημίας και ειδικών συνθηκών».

Ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί είναι για μία ακόμα φορά έρμαια των κυβερνητικών αποφάσεων και της βιαστικής επαναλειτουργίας των σχολείων. Άλλωστε, τα σχολεία ανοίγουν με 4.000 κρούσματα την ημέρα, ενώ είχαν κλείσει με λιγότερα από τα μισά.

Από την άλλη, υπάρχει ζήτημα αξιοπιστίας των self test, το οποίο έχει τονιστεί τόσο από την εκπαιδευτική κοινότητα όσο και από πολλούς ειδικούς. Και αυτό γιατί δεν μπορεί να γίνει σωστή δειγματοληψία από κάποιον μη ειδικό, πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει λανθασμένο αποτέλεσμα, ευνοώντας τη διασπορά του ιού. Παράλληλα, ένα βασικό ζήτημα έχει να κάνει με τους εμβολιασμούς των εκπαιδευτικών, οι οποίοι προχωρούν με πολύ αργούς ρυθμούς. Οι αδιάθετες δόσεις εμβολίων καλύπτουν ένα πολύ μικρό ποσοστό, ενώ οι υπόλοιποι παραμένουν εκτεθειμένοι. Υπενθυμίζεται ότι ένα από τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας ήταν η ολοκλήρωση των εμβολιασμών πριν το άνοιγμα των σχολείων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL