Live τώρα    
13°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
11.7°C13.3°C
4 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
8 °C
7.2°C8.9°C
2 BF 39%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
8 °C
6.7°C9.0°C
1 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
13.3°C15.6°C
5 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
-1.0°C9.4°C
1 BF 92%
ΑΣΕΠ / Παράθυρο για τα… δικά μας παιδιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΑΣΕΠ / Παράθυρο για τα… δικά μας παιδιά

ΑΣΕΠ

Με πλήρη υποβάθμιση των σπουδών και των αντικειμενικών τυπικών προσόντων, εξαφάνιση της εργασιακής εμπειρίας - προϋπηρεσίας και πλείστες ασάφειες και παραθυράκια που συνδέονται με τις «πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες», οι οποίες διενεργούνται μετά τον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό, τέθηκε προς διαβούλευση το σχέδιο νόμου για το νέο σύστημα προσλήψεων στο Δημόσιο και την αναμόρφωση του ΑΣΕΠ.

Το νέο νομοσχέδιο, παρότι δείχνει να απομακρύνεται από τις τυμπανοκρουσίες για καινοτόμο και ριζική αναμόρφωση του ΑΣΕΠ, που συνόδευαν την πρώτη παρουσίασή του από τον υπουργό Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκο πριν από λίγους μήνες, εντούτοις εισάγει ορισμένα εξαιρετικά προβληματικά σημεία στη διαδικασία προσλήψεων στο Δημόσιο.

Κατ’ αρχάς το σχέδιο νόμου εισάγει τον γραπτό πανελλήνιο διαγωνισμό, ο οποίος διενεργείται τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια, ενώ μπορεί να διενεργείται ενιαία ή κατά στάδια. Ο πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός που αφορά στην πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού και προσωπικού κατηγορίας Π.Ε, Τ.Ε. και Δ.Ε. περιλαμβάνει

* εξέταση γνώσεων,

* δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας.

Η βαθμολογία για την εξέταση γνώσεων και για τη δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας ορίζεται σε κλίμακα από 1 έως 100 για κάθε μία με συντελεστή βαρύτητας 50% - 50%. Ωστόσο δύνανται να καθορίζονται και να ανακοινώνονται τουλάχιστον ένα μήνα πριν από την έναρξη του διαγωνισμού, στο πλαίσιο των ανωτέρω συντελεστών βαρύτητας, ειδικότεροι συντελεστές για κάθε επιμέρους στοιχείο.

Η εξέταση γνώσεων περιλαμβάνει την αξιολόγηση γνώσεων γενικού περιεχομένου, καθώς και γνώσεων που συνδέονται με τη φύση των συγκεκριμένων κλάδων, με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών (multiple choice) ή με ανάπτυξη κειμένου ή με συνδυασμό των δύο.

Από την άλλη, η δοκιμασία δεξιοτήτων έχεις στόχο να «αξιολογεί τις δεξιότητες γλωσσικού και αριθμητικού συλλογισμού, δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων στον χώρο εργασίας, ιεράρχησης προτεραιοτήτων και ποιοτικής και αποδοτικής εργασίας».

Παραθυράκια με τις «πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες» και ιδιώτες που θα κρίνουν τους υποψηφίους

Ωστόσο, πέρα από τη γραπτή διαδικασία, προβλέπεται, κατόπιν αιτήματος του φορέα και έγκρισης του ΑΣΕΠ, και η «διεξαγωγή πρόσθετων διαγωνιστικών διαδικασιών για τη διακρίβωση της καταλληλότητας των προσόντων των υποψηφίων ή της ύπαρξης ειδικής γνώσης ή εμπειρίας για την υπό πλήρωση θέση».

Κατ’ αρχήν αλγεινή εντύπωση και πλήθος ερωτημάτων για την αξιοπιστία της διαδικασίας προκαλεί το γεγονός ότι στην ειδική επιτροπή που θα διενεργεί αυτές τις πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες θα περιλαμβάνονται και ιδιώτες!

Ειδικότερα, όπως προβλέπει το άρθρο 25, «πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού μπορούν να διεξάγονται από ειδική τουλάχιστον τριμελή ή τριμελείς επιτροπές, στην οποία μετέχει ένα μέλος του ΑΣΕΠ ή πρώην μέλος του ΑΣΕΠ, ένας εκπρόσωπος του φορέα και κρατικοί λειτουργοί ή τεχνικοί ή υπάλληλοι του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα που διαθέτουν την κατάλληλη επιστημονική εξειδίκευση».

Οι πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες, όπως ορίζονται στο νομοσχέδιο, μπορεί να περιλαμβάνουν πρακτική δοκιμασία ή εξέταση ειδικών γνώσεων, οι οποίες αξιολογούνται ως επιτυχής ή μη επιτυχής με τους αποτυχόντες υποψήφιους να διαγράφονται από τους πίνακες κατάταξης για τις συγκεκριμένες θέσεις!

Οι πρακτικές δοκιμασίες περιλαμβάνουν αμφίβολης αξιοπιστίας τεστ προσομοίωσης στο αντικείμενο απασχόλησης της θέσης, αθλητικές δοκιμασίες, δοκιμασίες ορθοφωνίας ή ψυχομετρικά τεστ. Η πρακτική δοκιμασία διεξάγεται μετά την κατάρτιση του οριστικού πίνακα κατάταξης μεταξύ όσων περιλαμβάνονται στον πίνακα αυτόν κατά τη σειρά που είναι καταχωρισμένοι, σε αριθμό τουλάχιστον διπλάσιο των θέσεων που έχουν προκηρυχθεί, μέχρις ότου καλυφθούν όλες οι συγκεκριμένες θέσεις.

Αντίθετα, η εξέταση ειδικών γνώσεων, όπου αυτή προβλέπεται, διεξάγεται παράλληλα με την εξέταση γνώσεων και τη δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας.

Ο ρόλος της συνέντευξης

Για θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού απαιτείται, πέραν των άλλων, και ατομική συνέντευξη με συντελεστή βαρύτητας 35% στη συνολική βαθμολογία. Σε συνέντευξη καλούνται οι υποψήφιοι με τη μεγαλύτερη βαθμολογία κατά τη σειρά τους στον προσωρινό πίνακα κατάταξης μετά την εξέταση τυχόν ενστάσεων και σε αριθμό τουλάχιστον διπλάσιο, εφόσον τέτοιος υφίσταται, από τον αριθμό των προς πλήρωση θέσεων.

Επιπλέον, διαδικασία συνέντευξης προβλέπεται και για θέσεις το αντικείμενο των οποίων σχετίζεται με την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, χωρίς όμως να εξειδικεύονται ποιες είναι αυτές οι ειδικότητες. Η συνέντευξη διεξάγεται μετά την κατάρτιση του οριστικού πίνακα κατάταξης μεταξύ όσων περιλαμβάνονται στον πίνακα αυτόν κατά τη σειρά που είναι καταχωρισμένοι, σε αριθμό τουλάχιστον διπλάσιο των θέσεων που έχουν προκηρυχθεί, μέχρις ότου καλυφθούν όλες οι συγκεκριμένες θέσεις.

Αντίθετα με τις συνεντεύξεις του ειδικού επιστημονικού προσωπικού, η ατομική συνέντευξη για θέσεις που σχετίζεται με την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής αξιολογείται ως επιτυχής ή μη επιτυχής, με τη δεύτερη να συνιστά λόγο διαγραφής από τον πίνακα διοριστέων.

Απαξίωση των σπουδών και των τυπικών προσόντων

Ένα από τα πιο προβληματικά σημεία στο προτεινόμενο νέο σύστημα προσλήψεων είναι η απαξίωση των ακαδημαϊκών προσόντων και σπουδών στη μοριοδότηση για την πρόσληψη, σε βαθμό να υπολογίζονται ελάχιστα για την υλοποίηση της τελευταίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 11 με τίτλο «Προσαυξήσεις», μετά τον γραπτό διαγωνισμό ή και τις πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες, η σταθμισμένη βαθμολογία υποψηφίων των κατηγοριών Π.Ε. και Τ.Ε. προσαυξάνεται ως ακολούθως:

α. Κατά πέντε μονάδες για τους κατόχους διδακτορικού διπλώματος.

β. Κατά δύο μονάδες για τους κατόχους αυτοτελούς μεταπτυχιακού τίτλου ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης που θα αναφέρεται ως αποδεκτός στην προκήρυξη.

γ. Κατά μία μονάδα για τους κατόχους ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master).

Αξίζει να επισημάνουμε πως βαθμολογείται μόνο μέχρι ένα διδακτορικό δίπλωμα και μέχρι ένας τίτλος μεταπτυχιακών σπουδών, ενώ οι προσαυξήσεις υπολογίζονται αθροιστικά για τους κατόχους διδακτορικού και μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών.

Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά βαρύτητας των τυπικών προσόντων σε σχέση με το ισχύον σύστημα προσλήψεων, για τη μοριοδότηση σήμερα υπολογίζονται ο βαθμός (για τους Π.Ε., Τ.Ε.) του βασικού τίτλου σπουδών (επί 110 μόρια), ο δεύτερος τίτλος σπουδών σε αντικείμενο συναφές με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης και της αυτής εκπαιδευτικής βαθμίδας με το βασικό τίτλο σπουδών (150 μόρια), το πτυχίο ή δίπλωμα επαγγελματικής ειδικότητας, εκπαίδευσης και κατάρτισης, επιπέδου 5 ή δεύτερος τίτλος σπουδών (150 μόρια για τους Δ.Ε.).

Αντίστοιχα το διδακτορικό δίπλωμα στο γνωστικό αντικείμενο της θέσης λαμβάνει 400 μόρια, το διδακτορικό δίπλωμα σε άλλο γνωστικό αντικείμενο 200, ο μεταπτυχιακός τίτλος ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης στο γνωστικό αντικείμενο της θέσης 200, ο μεταπτυχιακός τίτλος ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης σε άλλο γνωστικό αντικείμενο 100.

ΑΣΕΠ

Απαλείφθηκε η προϋπηρεσία, μειώθηκαν οι μοριοδοτήσεις στους πολύτεκνους

Την ίδια στιγμή με το νέο σύστημα δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη η γνώση ξένης γλώσσας, η οποία σήμερα μοριοδοτείται από 30 έως 70 μόρια, ενώ εξαλείφθηκε πλήρως η εργασιακή εμπειρία - προϋπηρεσία, η οποία σήμερα λαμβάνει 7 μόρια ανά μήνα για 84 μήνες.

Στο κομμάτι της μοριοδότησης των κοινωνικών κριτηρίων για την πρόσληψη (ΑμεΑ, πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, αδέλφια ΑμεΑ κ.λπ.), αν και αυξάνεται (από 10 που είναι σήμερα σε 12%) το ποσοστό των θέσεων που καλύπτεται από άτομα με αναπηρία, με ποσοστό αναπηρίας πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον, μειώνεται εν τούτοις για όλες τις άλλες κοινωνικές κατηγορίες. Συγκεκριμένα, για τους πολύτεκνους και τα τέκνα τους από 15% σε 10%, για τους τρίτεκνους και τα τέκνα τους από 10% σε 5% και για τους συγγενείς ΑμεΑ από 5% σε 3%.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι τον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό διενεργεί Κεντρική Επιτροπή Διαγωνισμού, η οποία είναι τουλάχιστον πενταμελής και συγκροτείται από ένα τουλάχιστον μέλος του ΑΣΕΠ, ως πρόεδρο και από μέλη ή πρώην μέλη του, εν ενεργεία ή ομότιμους καθηγητές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς λειτουργούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τακτικούς δημοσίους υπαλλήλους ή κρατικούς λειτουργούς κ.λπ.

Αντιδράσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ για τη νέα μοριοδότηση στο Δημόσιο

Δεν μπορεί να παραγνωρίζονται οι σπουδές και η εμπειρία των υποψηφίων

«Η μοριοδότηση με 5 μονάδες των συναφών διδακτορικών και με 2 μονάδες των συναφών μεταπτυχιακών είναι εξαιρετικά χαμηλή σε σχέση με τις 100 μονάδες που δύναται να λάβει κάποιος από τη γραπτή εξέταση» τονίζει σε ανακοίνωση του ο Τομέας Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ προσθέτοντας ότι το ίδιο ισχύει με τον πλήρη παραγκωνισμό της εργασιακής εμπειρίας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει πως «συμφωνεί στη βασική αρχή ότι η γραπτή εξέταση πρέπει να είναι ο πρωτεύων παράγοντας για την πρόσληψη. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούν να παραγνωριστούν πλήρως οι σπουδές και η εμπειρία των υποψηφίων. Ιδίως όταν επί δεκαετίες το Δημόσιο προσλαμβάνει με βασικά κριτήρια τους τίτλους σπουδών και την εργασιακή εμπειρία, στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας δικαίου επιβάλλουν μία εξισορρόπηση του συστήματος».

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και η μείωση των ποσοστών που αντιστοιχούν σε διορισμό πολυτέκνων, τρίτεκνων και συγγενών ατόμων με αναπηρία, ενώ «εξίσου προβληματική» χαρακτηρίζει την «πρόβλεψη περί δυνατότητας συμμετοχής ιδιωτών στις πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ. Σε συνδυασμό με κάποιες διαρροές περί εμπλοκής ιδιωτικών φορέων που θα συνδράμουν το ΑΣΕΠ στις διαγωνιστικές διαδικασίες, δημιουργούν περαιτέρω επιφυλάξεις για τις αληθινές προθέσεις των κυβερνώντων».

Κατά τα άλλα, όπως σημειώνει ακόμη ο ΣΥΡΙΖΑ, το ν/σ εισάγει δήθεν καινοτομίες, οι οποίες όμως είναι ήδη θεσμοθετημένες. Για παράδειγμα:

* Ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων προβλέφθηκε ήδη από τον Φεβρουάριο του 2019 (αρχικά με τον Ν. 4590/2019 και στη συνέχεια με το Ν. 4622/2019).

* Η δυνατότητα έκδοσης ενιαίων προκηρύξεων από το ΑΣΕΠ βρίσκεται σε ισχύ επίσης, από τον Φεβρουάριο του 2019 (Ν. 4590/19).

* Η διεξαγωγή γραπτών διαγωνισμών προβλέπεται από τον ιδρυτικό νόμο του ΑΣΕΠ (Ν. 2190/1994).  Άλλωστε κατά το παρελθόν διεξήχθησαν γραπτοί διαγωνισμοί ευρείας κλίμακας με επιτυχία.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL