Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.3°C21.1°C
3 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.4°C21.7°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.0°C22.0°C
4 BF 49%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
17.2°C19.0°C
3 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
18.0°C18.3°C
3 BF 59%
Δημόσιες συγκοινωνίες / Το μεγάλο φαγοπότι με την ιδιωτικοποίηση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δημόσιες συγκοινωνίες / Το μεγάλο φαγοπότι με την ιδιωτικοποίηση

Βήμα - βήμα ξηλώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας των συγκοινωνιών. Μετά την παράδοση δημόσιου συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες μέσω του leasing και της παραχώρησης γραμμών στα ΚΤΕΛ, ο ΟΑΣΑ αναθέτει τώρα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο τη συγκριτική αξιολόγηση του κόστους λειτουργίας των αστικών λεωφορείων της ΟΣΥ με αυτό των ιδιωτικών ΚΤΕΛ στα οποία ανατέθηκε η εκτέλεση 60 λεωφορειακών γραμμών των αστικών συγκοινωνιών.

Η απόφαση ανάθεσης δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια στις 14.10 και σύμφωνα μ’ αυτή εγκρίθηκε στο Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Μετσοβίου «η ανάθεση Εκτίμησης και Συγκριτικής Αξιολόγησης Μοναδιαίου Κόστους Λειτουργίας Γραμμών Αστικών Λεωφορείων Ο.ΣΥ. Α.Ε. και Γραμμών ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε.».

Η απόφαση του ΟΑΣΑ έρχεται στον απόηχο των επαναλαμβανόμενων τοποθετήσεων του υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή για το υψηλότερο κόστος λειτουργίας των δημόσιων λεωφορείων και συγκεκριμένα για το κόστος του οχηματοχιλιόμετρου των λεωφορείων της ΟΣΥ συγκριτικά με το αντίστοιχο κόστος των ΚΤΕΛ. Σε πρόσφατη συνέντευξη (ΣΚΑΪ, 28.9), μάλιστα, ο υπουργός είχε παρουσιάσει και νούμερα λέγοντας ότι «τα ΚΤΕΛ θα αποζημιώνονται με 1,41 ευρώ ανά χλμ., ενώ το κόστος για την ΟΣΥ είναι περίπου 3 ευρώ ανά χλμ».  Όπερ σημαίνει ότι εξυφαίνονται ήδη η μονιμοποίηση και η διεύρυνση συμμετοχής των ιδιωτών στις δημόσιες συγκοινωνίες με πρόφαση το κόστος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των γραμμών και τα δικαιώματα εργαζομένων και επιβατών.

60 εκατομμύρια στα ΚΤΕΛ

Αναφορικά τώρα με τη δαπάνη με την οποία θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, αυτή ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΦΕΚ της έγκρισης ανάθεσης για την εκτέλεση των 60 λεωφορειακών γραμμών από τα ΚΤΕΛ (Τεύχος B' 4454/8.10.2010), η δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, έχει ως εξής: α) 4.987.077,10 ευρώ για το έτος 2020, β) 29.922.462,59 ευρώ για το έτος 2021 και γ) 24.935.385,50 ευρώ για το έτος 2022.

Κοινώς, συνολικά τα δημόσια ταμεία θα επιβαρυνθούν σχεδόν με 60 εκατ. ευρώ, ένα υπέρογκο ποσό δηλαδή, ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα ο ΟΑΣΑ, με ανακοίνωσή του, ενημέρωνε ότι το κόστος της ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ υπολογίστηκε με προσφερόμενη τιμή 1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο.

Στο ίδιο ΦΕΚ ανατίθεται στον ΟΑΣΑ Α.Ε. να υπογράψει το επόμενο διάστημα τη σχετική σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Νομού Αττικής Α.Ε., η οποία έχει δικαίωμα υπεκμίσθωσης μέρους του συγκοινωνιακού έργου στα Υπεραστικά ΚΤΕΛ Ν. Κορινθίας Α.Ε., Ν. ΕΥΒΟΙΑΣ Α.Ε. και Επαρχίας Θηβών Α.Ε. Η εν λόγω σύμβαση θα έχει διάρκεια δύο ετών.

Με leasing και τα 200 λεωφορεία των ΚΤΕΛ

Για την εκτέλεση των παραπάνω δρομολογίων η ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε. θα διαθέσει 550 οδηγούς και υποχρεούται στην κυκλοφορία 200 αστικού τύπου λεωφορείων, εκ των οποίων 164 κανονικά, 30 αρθρωτά και 6 μικρολεωφορεία. Τα οχήματα αυτά, ωστόσο, τα ΚΤΕΛ θα τα προμηθευτούν με χρηματοδότηση από την Τράπεζα Πειραιώς και την Πειραιώς Leasing, κατά το μοντέλο της χρηματοδοτικής μίσθωσης το οποίο εφάρμοσε η τράπεζα και στον ΟΑΣΘ για την προμήθεια 180 λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη. Το ποσό της χρηματοδότησης από την Πειραιώς στα ΚΤΕΛ δεν έχει γίνει γνωστό, ωστόσο γίνεται φανερό ότι οι ιδιώτες των ΚΤΕΛ δεν διαθέτουν επ’ ουδενί την υποδομή να υποδεχτούν την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου που τους παρείχε απλόχερα η κυβέρνηση. Το ίδιο ισχύει και για τον εξοπλισμό ηλεκτρονικού εισιτηρίου και τηλεματικής, το οποίο παραμένει άγνωστο πότε θα τοποθετηθεί στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ, τα οποία ήδη κυκλοφορούν χωρίς μηχανήματα.

50 εκατομμύρια ο διαγωνισμός του leasing για 300 λεωφορεία

Εκτός των 200 οχημάτων των ΚΤΕΛ, σε εξέλιξη βρίσκεται ο ανοιχτός διαγωνισμός για την προμήθεια μέσω πάλι leasing 300 μεταχειρισμένων λεωφορείων δεκαετίας (210 κανονικών και 90 αρθρωτών) για 3+1 χρόνια με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ. Παρά την επίμονη προσπάθεια που καταβάλλει ο αρμόδιος υπουργός να παρουσιάσει στην κοινή γνώμη ότι η μίσθωση θα κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο 30 εκατ. ευρώ, ο Κ. Καραμανλής διαψεύδεται τόσο από τις Υπουργικές Αποφάσεις που έχει υπογράψει ο ίδιος (!) όσο και από το περιεχόμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα, στην απόφασή του για την «Έγκριση ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης της ΟΣΥ για τη βραχυχρόνια χρηματοδοτική μίσθωση 300 λεωφορείων diesel τεχνολογίας euro v ή νεότερης για χρονικό διάστημα τριών 3 ετών, με δικαίωμα προαίρεσης για 1 έτος», ο Κ. Καραμανλής εγκρίνει το ποσό των 40.320.000 χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ, το οποίο ανέρχεται σε σχεδόν 10 εκατ. ευρώ (σύνολο 50 εκατ. ευρώ). Στη δε προκήρυξη περιγράφεται ρητά ότι για τα 3 έτη το κόστος ανέρχεται σε 37.497.600,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, ενώ για την προαιρετική επέκταση της σύμβασης για επιπλέον ένα έτος προβλέπεται αναλογική αύξηση του προϋπολογισμού συνολικής ενδεικτικής αξίας 10.080.000,00 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ (περίπου 2,5 εκατ. ευρώ το ΦΠΑ, σύνολο δηλαδή 50 εκατ.).

Τα παραπάνω εκθέτουν διπλά τον αρμόδιο υπουργό όχι μόνο επειδή τεχνηέντως επιχειρεί να υποβιβάσει το κόστος διαδίδοντας ότι το έργο κοστίζει 30 εκατ. ευρώ, αλλά κυρίως γιατί σε επανειλημμένες δηλώσεις του παρουσιάζει το ποσό αυτό ως λυσιτελές για τον δημόσιο κορβανά σε σχέση με την επιλογή αγοράς νέων λεωφορείων. Ενδεικτική είναι η πρόσφατη συνέντευξή του (Παραπολιτικά FM, 2.10), όπου σημείωνε με καμάρι ότι «το κόστος των λεωφορείων με leasing είναι 30 εκατ. ευρώ για τρία χρόνια, ενώ το κόστος για την αγορά αντίστοιχων νέων λεωφορείων ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ».

Κοινώς, με βάση τα λεγόμενα του υπουργού, με 10 εκατ. παραπάνω από όσα προβλέπονται στην προκήρυξη για τη μίσθωση των 300 λεωφορείων, το Ελληνικό Δημόσιο θα μπορούσε να αγοράσει νέα δικά του λεωφορεία και όχι τα μεταχειρισμένα δεκαετίας.

Να σημειώσουμε ότι στα 50 εκατ. ευρώ από τα δημόσια ταμεία δεν υπολογίζεται το κόστος για τον εξοπλισμό ηλεκτρονικού εισιτηρίου και τηλεματικής, τον οποίο, όπως περιγράφεται ρητώς στην προκήρυξη, θα τον προμηθεύσει η ΟΣΥ (ο ανάδοχος θα πληρώσει μόνο την εγκατάσταση), ενώ το κομμάτι της συντήρησης των λεωφορείων δεν το αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου ο ανάδοχος, καθώς, όπως πάλι αναλύεται στην προκήρυξη, τμήμα της συντήρησης θα υλοποιούν οι τεχνικοί της ΟΣΥ (οι οποίοι μάλιστα πρέπει να υπακούουν στις εντολές του αναδόχου!)

Αξίζει, τέλος, να σημειώσουμε ότι στην προκήρυξη προβλέπεται η δυνατότητα εξαγοράς των λεωφορείων αυτών από την ΟΣΥ μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης με αντίτιμο (τιμή εξαγοράς) κατ’ ανώτατο 12.000,00 ευρώ ανά κανονικό λεωφορείο και 15.000,00 ευρώ ανά αρθρωτό λεωφορείο. Περίπου δηλαδή άλλα 4 εκατ. ευρώ από τα κρατικά ταμεία για να κρατήσει το Δημόσιο λεωφορεία που θα είναι τότε σχεδόν δεκαπενταετίας σαράβαλα.

Γιώργος Γιολδάσης: Φέρνουν μεταχειρισμένα λεωφορεία από τον σκουπιδοτενεκέ της Αυστρίας και της Γερμανίας

Γιώργος Γιολδάσης

Μύδρους κατά της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, επειδή ξεπουλάει τις συγκοινωνίες στους ιδιώτες με το πρόσχημα της ενίσχυσης του συγκοινωνιακού έργου λόγω κορωνοϊού, εξαπολύουν συνδικαλιστές στις συγκοινωνίες.

«Η ίδια κυβέρνηση που το 2013 ‘ξέχασε’ να εντάξει την ΟΣΥ στο ΕΣΠΑ για αγορά νέων οχημάτων τρόλεϊ και λεωφορείων, η ίδια κυβέρνηση που ακύρωσε έτοιμο διαγωνισμό νέων οχημάτων το 2019, έρχεται πάλι με αδιαφανείς διαδικασίες να φέρει οχήματα έως δεκαετίας αμφιβόλου ποιότητας και αξιοπιστίας (λίζινγκ) υπερκοστολογώντας την αγορά» περιγράφει ο Γιώργος Γιολδάσης, γενικός γραμματέας του σωματείου της  Ένωσης Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ).

«Ξηλώνει υλικό από οχήματα που είναι για επισκευή ή προσωρινά ‘παροπλισμένα’ λόγω ελλείψεως ανταλλακτικών για να τα δώσει δωρεάν στα ΚΤΕΛ, τα οποία θα έπρεπε να έχουν τοποθετήσει με δικό τους κόστος. Αντί με τα μισά χρήματα να επισκευάσουν τα υπάρχοντα, με μεθόδους fast track ετοιμάζονται με χρυσά κουτάλια να φάνε την περιουσία της ΟΣΥ που έχει πληρώσει ο ελληνικός λαός δύο και τρεις φορές. Για παράδειγμα υπάρχουν 80 τρόλεϊ με μικρές βλάβες, που κάθονται στα αμαξοστάσια, τα οποία με ένα ελάχιστο ποσό της τάξης των 7.000 - 8.000 ευρώ μπορούν να επισκευαστούν και να τεθούν σε κυκλοφορία με αξιοπιστία μέχρι και τα επόμενα 5 έτη» καταλήγει!

Λεωνίδας Σκούλος: Είχε σχέδιο εξαρχής να εισαγάγει τους ιδιώτες

Λεωνίδας Σκούλος

Σύμφωνα με τον γ.γ. του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ (λεωφορεία) Λεωνίδα Σκούλο, «η κυβέρνηση καθυστέρησε χαρακτηριστικά να πάρει σοβαρά μέτρα για τις αστικές συγκοινωνίες. Θα μπορούσε από τον Απρίλιο, ξέροντας όλοι ότι θα πάμε σε δεύτερο κύμα πανδημίας, να προσλάβει οδηγούς εκείνη την εποχή, να επισκευάσει τα 168 λεωφορεία με μικροβλάβες και τα 200 που είναι με πιο σοβαρές βλάβες, ώστε τον Σεπτέμβριο να είχαμε συν 300 λεωφορεία στον δρόμο και συν τις 500 - 600 προσλήψεις εργαζομένων.  Άρα, έτσι όπως έφθασαν στο σημείο αυτό, αποκαλύπτεται ότι είχε σχέδιο εξαρχής να εισαγάγει τους ιδιώτες στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες».

Θέμης Αμπλάς: Έχουν φάει τα ψωμιά τους

Θέμης Αμπλάς

«Διαφωνούμε κάθετα με το λίζινγκ» μας περιγράφει ο Θέμης Αμπλάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας, καθώς «αφορά μεταχειρισμένα, τσακισμένα λεωφορεία, που έχουν πολλαπλές φθορές, τα οποία θα προμηθευτεί ο ανάδοχος του λίζινγκ από το εξωτερικό, από τον σκουπιδοτενεκέ της Αυστρίας και της Γερμανίας δηλαδή.

Και ενώ στον διαγωνισμό για τα 300 μιλάει για έως δεκαετίας, στην περίπτωση των ΚΤΕΛ δεν λέει τίποτα, μπορεί να είναι και εικοσαετίας, τα οποία έχουν φάει τα ψωμιά τους, τα χουν αποσύρει και τώρα θα τα βάψουν και θα τα φέρουν εδώ. Και τα περισσότερα εξαιτίας των φθορών δεν κοστίζουν πάνω από 7.000 με 8.000 ευρώ»!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL