ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΛΛΗ ΖΩΤΟΥ, ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ
Χρηματοδότηση απευθείας σε δήμους και περιφέρειες για τις μεταναστευτικές - προσφυγικές ροές, με την προϋπόθεση συνεργασίας τους όμως με την κυβέρνηση, που πρέπει να προχωρήσει μαζί τους στην κατάρτιση και υποβολή των σχετικών σχεδίων, προανήγγειλε χθες ο Ευρωπαίος επίτροπος Μετανάστευσης Δ. Αβραμόπουλος έπειτα από τη συνάντησή του με τους 13 περιφερειάρχες της χώρας.
Ο επίτροπος έσπευσε μιλώντας "γενικά" να υπογραμμίσει ότι "η Ευρώπη είναι η ομπρέλα προστασίας της Ελλάδας για όλα τα μεγάλα ζητήματα που αυτό τον καιρό αντιμετωπίζει η χώρα", ενώ σε ερωτήσεις που δέχθηκε σχετικά με το αν οι επιχειρήσεις εναντίον των διακινητών σε Λιβύη θα στρέψουν τις ροές προς την Τουρκία και τη χώρα μας, απάντησε πως δεν μπορεί να προβλέψει κανείς. Ωστόσο τόνισε πως "έχουμε κηρύξει τον πόλεμο κατά των διακινητών", διευκρινίζοντας πως θα χτυπηθούν οι εγκαταστάσεις και τα δίκτυα και δεν θα γίνει εισβολή σε χώρα, σημειώνοντας παράλληλα ότι συνεργάζονται με Τυνησία, Μαρόκο, Τουρκία αλλά δεν έχει καταστεί εφικτή, λόγω της κατάστασης, η συνεργασία με Λιβύη. Τις επιχειρήσεις αυτές θα αναλάβει η Frontex, οι δυνάμεις και η χρηματοδότηση της οποίας θα τριπλασιαστούν.
Οι περιφερειάρχες
Ο Κ. Αγοραστός, πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, μαρτύρησε το ποσό της χρηματοδότησης που θα φτάνει τα 500 εκατομμύρια για τη χώρα σε βάθος 5ετίας σημειώνοντας πως θα είναι εκτός ΕΣΠΑ, ενώ έσπευσε να αφήσει αιχμές για την κυβέρνηση και την τωρινή αλλά και τις προηγούμενες αναφέροντας μεταξύ άλλων πως "μεταναστευτική πολιτική δεν υπήρχε και δεν υπάρχει". Πρόσθεσε επίσης ότι "θέλουμε η κυβέρνηση να μας καλέσει για να συνεργαστούμε", παρότι κάτι τέτοιο έχει ήδη συμβεί, ενώ σημείωσε πως "οι περιφερειάρχες δήλωσαν το 'παρών' από την πρώτη στιγμή χωρίς να έχουμε καμία αρμοδιότητα". Προκειμένου να κατευνάσει τις αντιδράσεις μεταξύ των περιφερειαρχών του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, αλλά και "γαλάζιων" και "πράσινων" περιφερειαρχών της ηπειρωτικής Ελλάδας, έσπευσε να πει: "Είναι ώρα να διαμορφώσουμε στρατηγική, όχι ενόχους και όχι αρνήσεις". Στην πίεση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών που ασκεί η Τουρκία στην Ε.Ε. "ποντάρουν" άλλωστε οι Περιφερειάρχες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου.
Ο Δ. Αβραμόπουλος επισήμανε την "τεράστια πολιτική σημασία για την Ελλάδα να ανταποκριθεί, μέσα στα ευρωπαϊκά πλαίσια και τις προδιαγραφές, στις υποχρεώσεις της απέναντι σε αυτούς που ζητούν προστασία", γεγονός για το οποίο έχει δεσμευτεί, και αναφέρθηκε στη δρομολόγηση της αύξησης ανοιχτών κέντρων φιλοξενίας μεταναστών από την κυβέρνηση.
"Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποφασίσει να κατευθύνει κονδύλια, όχι μόνο προς την κεντρική εξουσία αλλά και προς τις περιφέρειες και στους δήμους γι' αυτό τον σκοπό. Κατά συνέπεια πρέπει οι ελληνικές περιφέρειες μαζί με την κυβέρνηση να υποβάλουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο χρηματοδότησης, ώστε οι πόροι του Ευρωπαϊκού Διαρθρωτικού και Επενδυτικού Ταμείου να καλύψουν τις ανάγκες των ανοιχτών κέντρων φιλοξενίας", ανέφερε και παραδέχθηκε ότι "χωρίς την κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων, η Ελλάδα δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της και να παρέχει στους μετανάστες στέγαση και περίθαλψη".
Μιλώντας για την προσπάθεια το συντομότερο να αποδεσμευθούν τα κονδύλια γνωστοποίησε πως βρίσκεται στην Αθήνα κλιμάκιο της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης με επικεφαλής τον γενικό διευθυντή της και πως βρίσκονται στην τελευταία φάση πριν την ολοκλήρωση των ελληνικών προτάσεων. "Θα στηρίξουμε, επίσης, τη χώρα στους τομείς της διαχείρισης των συνόρων, του ασύλου και της επιστροφής των παράτυπων μεταναστών. Προωθούμε, με εντατικούς ρυθμούς, την εφαρμογή του μηχανισμού έκτακτης ανάγκης για τη μετεγκατάσταση αιτούντων ασύλου σε άλλα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα πάντα και με τις τελευταίες μας αποφάσεις" , κατέληξε.