Περί τις αρχές Μαΐου αναμένεται να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την ΕΡΤ. Εισηγήτρια του νομοσχεδίου από την κυβέρνηση ήταν η Αγλαΐα Κυρίτση, γνωστή όχι μόνο από την παρουσία της στην ΕΡΤ ήδη από το 1994, ως δημοσιογράφος, αρχισυντάκτρια και παρουσιάστρια των Ειδήσεων, αλλά και στη συνέχεια, με τους αγώνες που έδωσε μαζί με τους συναδέλφους της στην ΕΡΤ3 και την ertopen και αργότερα με την υποψηφιότητά της για την Περιφέρεια Β. Αιγαίου. «Χρωστάμε χάρη σ' αυτούς που μας έκλεισαν» λέει η ίδια χαριτολογώντας, «μας ένωσαν με τους συναδέλφους μας, μας δυνάμωσαν, μας αδελφοποίησαν με ανθρώπους που ούτε καν γνωρίζαμε». Η Αγλαΐα Κυρίτση μιλάει στην "Αυγή" της Κυριακής για τις προοπτικές που δίνει το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη δημόσια τηλεόραση και για την επόμενη μέρα της ΕΡΤ.
Συνέντευξη στην Αγγέλα Νταρζάνου
* Ήσασταν η εισηγήτρια του νομοσχεδίου για τη νέα ΕΡΤ από την πλευρά της κυβέρνησης. Πιστεύετε ότι βάζει τις βάσεις για αντικειμενική ενημέρωση και ποιοτική ψυχαγωγία;
Το σημερινό νομοσχέδιο είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης κοινωνικής διαβούλευσης, είναι αποτέλεσμα ενός διαλόγου στον οποίο πήραν μέρος πάνω από 500 συμπολίτες μας, ενσωματώνει παρατηρήσεις και απόψεις που διατυπώθηκαν τόσο από τους απολυμένους εργαζόμενους της ΕΡΤ και τους συνδικαλιστικούς φορείς, όσο και γενικότερα από επιστήμονες, ειδικούς του χώρου αλλά και απλούς πολίτες. Και, ναι, πιστεύω ότι το νομοσχέδιο, μετά μάλιστα την ενσωμάτωση σ' αυτό και τροπολογιών που προτάθηκαν, θα θέσει τις βάσεις και για αντικειμενική ενημέρωση και ποιοτική ψυχαγωγία. Φωνάξαμε σε όλους τους τόνους, και πριν το κλείσιμο της ΕΡΤ με τις απεργιακές μας κινητοποιήσεις και μετά το πραξικοπηματικό μαύρο με τη λειτουργία της αυτοδιαχείρισης, ότι δεν θα επιτρέψουμε επιστροφή στις παθογένειες παρελθόντων ετών. Δεν θα επιτρέψουμε μια χειραγωγούμενη ΕΡΤ.
Τέλος «στα τηλεφωνήματα των υπουργών» και άλλων παραγόντων κυρίως της διαπλοκής, που άλλαζαν τις συνθέσεις των δημοσιογραφικών πάνελ, άλλαζαν την ιεράρχηση των ειδήσεων, καθόριζαν την πολιτική ατζέντα της ημέρας, εξοβέλιζαν τις δυσάρεστες για την εξουσία ειδήσεις, διαστρέβλωναν τις κινητοποιήσεις κοινωνικών ομάδων, δεν έδιναν χώρο και χρόνο να αναπτυχθεί ψύχραιμα και λογικά ο κοινωνικός διάλογος, αντιμετώπιζαν υστερικά καθετί που άρχιζε να αναδεικνύεται από την ίδια την κοινωνία και ερχόταν σε αντίθεση με την κυρίαρχη συστημική άποψη. Και κυρίως χειραγωγούσαν την κοινωνία σε μονόδρομους ή την κατεύθυναν στο φόβο. Γνωρίζουμε καλά ότι τα στοιχήματα μπροστά μας είναι μεγάλα. Όμως με αυτά θα αναμετρηθούμε.
Επίσης, γνωρίζουμε ότι δεν αρκεί ένας νόμος για να γίνουν πραγματικότητα τα μεγάλα διακυβεύματα που αφορούν στην εμπέδωση της δημοκρατίας στη δημόσια τηλεόραση, την πλήρη διαφάνεια και τον σεβασμό των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Αναγκαία είναι η πολιτική βούληση, η διαφάνεια και ο ουσιαστικός κοινωνικός έλεγχος. Μα πάνω απ' όλα θεωρούμε ότι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ θα εγγυώνται με τη δουλειά, την παρουσία και την κριτική τους τον έλεγχο της Διοίκησης. Είμαστε βέβαιοι, μετά την εμπειρία της λειτουργίας της αυτοδιαχειριζόμενης ΕΡΤ, ότι αυτοί πρώτοι απ' όλους θα είναι το «μάτι και το αυτί της κοινωνίας» μέσα στο Ραδιομέγαρο και στους περιφερειακούς σταθμούς.
* Ποιες είναι οι τομές που επιχειρούνται στην οργάνωση και λειτουργία της ΕΡΤ;
Για πρώτη φορά θεσμοθετούνται: Πρώτον «η σύναψη Συμφωνίας Αρχών μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΡΤ Α.Ε. κατόπιν διαβούλευσης με το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο και τους εργαζόμενους». Δεύτερον, ο διορισμός των πέντε μελών του Δ.Σ. θα γίνεται κατόπιν διαδικασίας της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, με ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 49Α του Κανονισμού, ο οποίος, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τροποποιηθεί, προκειμένου να προβλεφθεί μια ειδική διαδικασία που θα αφορά την εκλογή των μελών του Δ.Σ. του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα μέσω της ευρύτερης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Τρίτον, η συγκρότηση Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχου τηλεθεατών, θεσμών και κοινωνικών συλλογικοτήτων. Τέταρτον, η συμμετοχή στο Δ.Σ. δύο εργαζόμενων, εκ των οποίων ο ένας από τον δημοσιογραφικό χώρο (και μάλιστα που δεν θα είναι μέλη των Δ.Σ. των συνδικαλιστικών τους οργάνων), οι οποίοι και θα εκλέγονται κατόπιν συνολικής εκλογικής διαδικασίας. Πέμπτον, η λογοδοσία το πρώτο τρίμηνο κάθε ημερολογιακού έτους στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Όμως είπαμε, όλα αυτά θα λειτουργήσουν όταν υπάρχει πολιτική βούληση, που αυτή η κυβέρνηση τη διαθέτει και όταν οι εργαζόμενοι και η κοινωνία, συλλογικά και με δημοκρατική εγρήγορση, ελέγχουν διαρκώς την υλοποίηση των παραπάνω.
* Έχει γίνει μεγάλη συζήτηση για την επαναφορά εργαζόμενων που συνταξιοδοτήθηκαν πρόωρα, αλλά και για τη ρύθμιση αποκλειστικής απασχόλησης. Ποια είναι η γνώμη σας;
Η ρύθμιση για την αποκλειστική απασχόληση των εργαζόμενων στην ΕΡΤ, κυρίως των δημοσιογράφων, είναι μια δημοκρατική επιλογή, μια πράξη αλληλεγγύης έναντι των χιλιάδων ανέργων συναδέλφων μας. Άλλωστε αυτή είναι και θέση της ΕΣΗΕΑ. Όσον αφορά τη δυνατότητα επαναφοράς των εργαζόμενων που συνταξιοδοτήθηκαν πρόωρα, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι μπορούν να επανέλθουν όσοι δεν έχουν οριστικά συνταξιοδοτηθεί. Γεγονός που σημαίνει ότι εάν έχει μόνο κατατεθεί αίτηση συνταξιοδότησης, αλλά δεν έχει εκδοθεί οριστική απόφαση, μπορούν να ζητήσουν την ανάκληση της αίτησής τους. Για τους υπόλοιπους, υπάρχει η εκφρασμένη πολιτική πρόθεση της κυβέρνησης να αντιμετωπιστούν με δίκαιο τρόπο, χωρίς φυσικά να παραβιάζεται η γενικότερη νομοθεσία. Νομίζω ότι και γι' αυτούς τους πρώην εργαζόμενους θα βρεθεί λύση.
* Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, στην εφαρμογή του ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι προτεραιότητες; Πού πρέπει να δώσει βάρος η νέα προσωρινή διοίκηση της ΕΡΤ;
Πρώτ' απ' όλα να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που ορίζονται στο νομοσχέδιο. Να προσληφθούν όλοι οι εργαζόμενοι που το επιθυμούν. Να τοποθετηθούν οι γενικοί διευθυντές και να αρχίσει σταδιακά αλλά με εντατικούς ρυθμούς να σχηματίζεται και να υλοποιείται το νέο πρόγραμμα.
* Πότε θα δούμε νέο πρόγραμμα πιστεύετε; Ενημερωτικό και ψυχαγωγικό. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Είναι πολύς ο κόσμος που ανυπομονεί.
Από το τέλος Μαΐου πιστεύω ότι θα είμαστε έτοιμοι. Ήδη στην κοινοβουλευτική επιτροπή διαβούλευσης για το νομοσχέδιο και πιο συγκεκριμένα κατά τη διαδικασία ακρόασης φορέων κατατέθηκαν προτάσεις -προϊόν πανελλαδικής γενικής συνέλευσης των εργαζομένων για το πρόγραμμα- οι οποίες θα μεταφερθούν στο νέο Δ.Σ., το οποίο σε συνεργασία με τις αντίστοιχες επιτροπές των εργαζόμενων που θα δημιουργηθούν θα τις μελετήσουν και θα τις αξιοποιήσουν στο έπακρον. Κάθε μέρα θεωρώ πως οι τηλεθεατές θα παρακολουθούν με έκπληξη πώς θα αλλάζει το τοπίο της θέασης και της ακρόασης του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού μέσου στην ενημέρωση, στον Πολιτισμό, στην εκπαίδευση. Και σας διαβεβαιώ ότι κυρίως οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θα δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους προς αυτή την κατεύθυνση.
* Ήσασταν εργαζόμενη στην ΕΡΤ επί σειρά ετών, στον τομέα των ειδήσεων. Τι θα συμβουλεύατε τον διευθυντή ειδήσεων της ΕΡΤ και τι τους ρεπόρτερ, ώστε τα δελτία να παρουσιάζουν με όσο το δυνατόν αντικειμενικότερο τρόπο την ειδησεογραφία;
Να κλείσουν τα τηλέφωνα. Να μη δέχονται δήθεν «συμβουλές» από τους διάφορους επιτήδειους. Υπάρχουν έμπειροι και καθόλα άξιοι συνάδελφοι που δεν έχουν πουλήσει την ψυχή τους στον διάβολο της «αγοράς» και των συμφερόντων. Να ακολουθήσουν τη δεοντολογία του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, ήτοι ψύχραιμη αντιμετώπιση των γεγονότων, αντικειμενική παρουσίαση της είδησης, επαφή με την κοινωνία, τα κινήματα, την τέχνη και τον Πολιτισμό. Όχι στη χειραγώγηση του κοινού.
* Θα κάνετε αίτηση να επαναπροσληφθείτε στην ΕΡΤ;
Φυσικά. Η δημόσια τηλεόραση ήταν πάντα η προσωπική μου επιλογή. Επιλογή ζωής.