ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΑΡΟΥΛΑ ΠΛΗΚΑ
Θεσσαλονίκη
Σήμερα στο δικαστικό μέγαρο του Πολυγύρου θα «παιχτεί» ακόμη ένα επεισόδιο της διαχρονικής διαπλοκής επιχειρηματιών με εκκλησιαστικούς και πολιτικούς κύκλους, μέσα από το οποίο γίνεται εμφανές πως ξεπουλιέται δημόσια γη που «βαπτίζεται» μοναστηριακή περιουσία σε ανύποπτο ή, καλύτερα, ύποπτο χρόνο.
Πρόκειται για την υπόθεση των 53.800 στρεμμάτων στη Σιθωνία της Χαλκιδικής και οι κάτοικοι της περιοχής θα δώσουν δυναμικό «παρών» έξω από τα δικαστήρια για να υπερασπιστούν περιουσίες, δάση και δημόσια γη.
Η υπόθεση αυτή κρατά σχεδόν 42 χρόνια. Στα μαύρα χρόνια της χούντας, το 1973, ο τότε δασάρχης Πολυγύρου με αναφορά του αναγνωρίζει αυτό που η Διεύθυνση Δασών Πολυγύρου αρνούνταν από το 1965, ότι δηλαδή μια τεράστια έκταση, που περιλαμβάνει και νησάκια της Βουρβουρού και 13.200 ιδιοκτησίες κατοίκων της περιοχής, ανήκει στη Μονή Ξενοφώντος του Αγίου Όρους.
Επί χούντας αναγνωρίστηκε ιδιοκτησία της Μονής και πουλήθηκε
Το καθεστώς της χούντας, πατώντας πάνω στη συγκεκριμένη αναφορά, τον Νοέμβριο του '73 αναγνωρίζει διοικητικά ως ιδιοκτήτρια της επίμαχης έκτασης τη Μονή Ξενοφώντος και εκείνη με τη σειρά της την πουλάει στη ΣΕΚΑ Α.Ε., συμφερόντων του Ομίλου Βαρδινογιάννη. Η εξέλιξη αυτή ξεσηκώνει μεγάλες αντιδράσεις των κατοίκων της Χαλκιδικής και με την πτώση της χούντας, τον Απρίλιο του '74 ανακλήθηκε η απόφαση που καθιστούσε ιδιοκτήτρια τη Μονή Ξενοφώντος. Η έκταση επαναχαρακτηρίζεται δημόσια και έκτοτε τόσο η συγκεκριμένη αθωνική ιερά μονή όσο και η ΣΕΚΑ Α.Ε. ξεκίνησαν δικαστικό αγώνα κατά του Δημοσίου.
Τα χρυσόβουλα καήκανε...
Το πλεόν αξιοσημείωτο, όπως δηλώνουν κάτοικοι και τοπικές αρχές της Χαλκιδικής, είναι ότι η Μονή Ξενοφώντος στηρίζει τις απαιτήσεις της για τα 53.800 στρέμματα σε χρυσόβουλα και μολυβδόβουλα, που όμως ούτε καν παρουσιάζει, υποστηρίζοντας ότι κάηκαν σε κάποια πυργκαγιά. Προβάλλει δε ως επιχείρημα ότι στην επίμαχη περιοχή του Όρμου Παναγιάς υπήρχε ένα μετόχι της μονής με 800 στρέμματα, το οποίο, όμως, απαλλοτριώθηκε το 1929 από τον Ελ. Βενιζέλο και η έκταση μοιράστηκε στους κατοίκους του Αγίου Νικολάου. Σύμφωνα με του κατοίκους, η ΣΕΚΑ Α.Ε. έκανε προσπάθειες να προσεγγίσει τους θιγόμενους ιδιοκτήτες των 13.200 στρεμμάτων με την υπόσχεση ότι θα τους τα χαρίσει...
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η επίδικη έκταση στο λεγόμενο δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής εκτείνεται από τον Όρμο Παναγιάς μέχρι τη Βουρβουρού από τη μία και από την Κωβιού ώς τη Λαγόμαντρα περίπου απ' την άλλη. Για όσους και όσες δεν γνωρίζουν την περιοχή, πρόκειται για ένα τεράστιο «φιλέτο» πολύ μεγάλης εμπορικής αξίας ακόμη και σήμερα. Για την υπόθεση αυτή είχαν καταθέσει ερώτηση στην προηγούμενη κυβέρνηση η τότε βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σ. Σακοράφα και η βουλευτής Κ. Ιγγλέζη.