ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ
Με τη φιλοδοξία η αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) να αποτελέσει "πρότυπο" για όλες τις περιφέρειες της χώρας, ώστε να καταστεί "ισχυρό χαρτί ανάπτυξης για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την προστασία του περιβάλλοντος", έκλεισε τις εργασίες του το Σάββατο το Διεθνές Συνέδριο που συνδιοργάνωσε η Περιφέρεια Αττικής με τον ΕΔΣΝΑ.
Οι αρχές της ανακύκλωσης και της επανάχρησης, με σκοπό να εδραιωθεί η κυκλική οικονομία προς όφελος των πολιτών, έδωσαν το στίγμα της "αλλαγής σελίδας", όπως χαρακτηριστικά είπε ο Στ. Ιατρού, μέλος της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ, που ανέλαβε να παρουσιάσει τα συμπεράσματα του συνεδρίου. Τονίζοντας τον "χαρακτήρα διαβούλευσης" του συνεδρίου, σημείωσε ότι "ο διάλογος δεν σταματά", αλλά επισήμανε το "επείγον" της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ λόγω του "αδιεξόδου που έχει διαμορφωθεί στον ΧΥΤΑ Φυλής". "Οι δράσεις θα υλοποιηθούν με βάση το πολιτικό πρόγραμμα της Ρ. Δούρου" είπε χαρακτηριστικά ο Στ. Ιατρού, κάνοντας λόγο για "ρήξη και ανατροπή" με το προηγούμενο μοντέλο διαχείρισης.
Αναφέροντας τους άξονες που θα περιλαμβάνει ο νέος ΠΕΣΔΑ (αποκεντρωμένη, με δημόσιο χαρακτήρα διαχείριση απορριμμάτων, ανακύκλωση, επανάχρηση και κομποστοποίηση), εξέφρασε την πεποίθηση για ολοκλήρωσή του "νωρίτερα από τον Σεπτέμβριο του 2015", οπότε και λήγει η προθεσμία για ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020. Άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κατασκευής μονάδων διαλογής, χαιρετίζοντας ταυτόχρονα την πρόταση του δημάρχου Πειραιά Γ. Μώραλη για κατασκευή Κέντρου Διαλογής στο Σχιστό (σε οικόπεδο του δήμου) και θυμίζοντας την πρόσφατη απόφαση του ΕΔΣΝΑ για ακύρωση του διαγωνισμού κατασκευής τεσσάρων φαραωνικών εργοστασίων.
Ο Στ. Ιατρού χαρακτήρισε "αναγκαία προϋπόθεση" τη συνεργασία με τους 66 δήμους της Αττικής, ώστε να προχωρήσουν άμεσα στην κατάρτιση τοπικών σχεδίων διαχείρισης απορριμμάτων. Μέσα σε ένα μήνα θα έχει καταρτιστεί και αποσταλεί από τον ΕΔΣΝΑ ένα πρότυπο τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων, το οποίο θα αποτελεί συνέχεια του αιτήματος της Ρ. Δούρου για κατάρτιση των τοπικών σχεδίων. "Τυχόν απορίες ή αμφιβολίες έχουν απαντηθεί από τον νόμο" είπε χαρακτηριστικά, για να βάλει τέλος στην παραφιλολογία που αναπτύχθηκε σε μερίδα αιρετών που δεν επιθυμούν να προχωρήσει το σύγχρονο αποκεντρωμένο σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων και αντιδρούν στη χωροθέτηση πράσινων σημείων που προτείνει η Περιφερειακή αρχή.
Αναγνωρίζοντας ότι χρίζει "εξυγίανσής του από παλιά προβλήματα", ο Στ. Ιατρού δεσμεύτηκε ότι ο ΕΔΣΝΑ θα ανταποκριθεί στον ρόλο τού επισπεύδοντα για την κατάρτιση και υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ. Ταυτόχρονα, κάλεσε τα υπουργεία Εσωτερικών και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης στη διαμόρφωση ενός σταθερού νομοθετικού πλαισίου, επισημαίνοντας όμως ότι "η πολιτική κατάσταση βοηθά τις αλλαγές".
Ανοιχτοί σε προτάσεις
Εκ μέρους του ΕΔΣΝΑ, ο Στ. Ιατρού δήλωσε πως ο φορέας είναι «ανοιχτός» σε προτάσεις που μπορούν να συμβάλουν στην κατάρτιση του νέου ΠΕΣΔΑ, γιατί σκοπός της νέας περιφερειακής αρχής είναι να γίνει «παράδειγμα» για όλες τις Περιφέρειες. "Εμείς δεν ενοχοποιούμε, ούτε απενοχοποιούμε καμία τεχνολογία, γιατί θέση μας είναι η βιώσιμη και οικολογική διαχείριση" είπε ο Στ. Ιατρού αναφερόμενος στις τοποθετήσεις φορέων ή εταιρειών που προκρίνουν μεθόδους καύσης είτε για ενεργειακή αξιοποίηση είτε για χρήση της τέφρας στον κατασκευαστικό κλάδο.
Παρ' όλα αυτά, ο Στ. Ιατρού ανάφερε πως θα εξεταστεί η λειτουργία του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης (ΕΜΑΚ), προκειμένου να λειτουργεί αποτελεσματικότερα (γιατί σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας ΗΛΕΚΤΩΡ η μονάδα λειτουργεί στο 50% της δυναμικής της), η λειτουργία αποτεφρωτήρα, η απορρόφηση του παραγόμενου RDF (καύσιμη ύλη για την τσιμεντοβιομηχανία, παραγόμενη από πλαστικό και χαρτί), η εκπόνηση πιλοτικού προγράμματος αποκεντρωμένων μονάδων ανακύκλωσης στα νησιά της Περιφέρειας Αττικής, η σύνδεση της συγκομιδής ανακυκλώσιμων με δίκτυα ρακοσυλλεκτών ή Ρομά για να παταχθεί η παραοικονομία.
Όχι Σγουρού - "γαλάζιων"
Επικριτικός στη στρατηγική της Ρ. Δούρου στάθηκε ο Κ. Καράμπελας (παράταξη Σγουρού), λέγοντας πως πλέον "η διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική επιστρέφει και πάλι στο σημείο μηδέν". Αντίστοιχη θέση πήρε και ο "γαλάζιος" Γ. Κουμουτσάκος, που όμως τάχθηκε υπέρ της εναρμόνισης με την κοινοτική νομοθεσία. Ο Θ. Τζήμερος ζήτησε την προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού για τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων.
Η Κ. Αδαμοπούλου (παράταξη των ΑΝ.ΕΛΛ.) τάχθηκε υπέρ του σχεδίου Δούρου, επισημαίνοντας όμως ότι "πρέπει να υπάρχει πολιτική βούληση για πάταξη της παραοικονομίας", που αφορά την παράνομη διαχείριση ανακυκλώσιμων υλικών. "Λευκή επιταγή" έδωσε στη Ρ. Δούρου ο Αντ. Γάκης, επικεφαλής της "Ανάσας για την Οικολογία" προκρίνοντας την εφαρμογή της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει". Την αρχή "όσο ανακυκλώνεις κερδίζεις από τέλη και φόρους" αντέτεινε η Μ. Γιαννακάκη, προτάσσοντας την "εξυπηρέτηση δημόσιου συμφέροντος, πολιτών, περιβάλλοντος και όχι των συμφερόντων των αναδόχων". Υπέρ του αποκλειστικού δημόσιου χαρακτήρα διαχείρισης απορριμμάτων τάχθηκαν Λαϊκή Συσπείρωση και Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική.