Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.9°C21.9°C
2 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.2°C19.9°C
2 BF 43%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.0°C20.4°C
2 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.9°C
3 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.4°C18.9°C
2 BF 42%
ΕΝΘΕΤΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ / Το φυσικό αέριο "ταξιδεύει" δι θαλάσσης και οδικώς...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΝΘΕΤΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ / Το φυσικό αέριο "ταξιδεύει" δι θαλάσσης και οδικώς...

Τα επόμενα βήματα της ΔΕΠΑ στην αεριοκίνηση

-Από το λιμάνι της Πάτρας η αρχή για το ναυτιλιακό αέριο

-Εντός του 2017 θεσμικό πλαίσιο για τη χρήση αερίου στις οδικές μεταφορές

Στο ευρύτερο πλαίσιο της ανάπτυξης μιας δυναμικότερης, αναβαθμισμένης εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου εντάσσεται ως στρατηγική επιλογή η επέκταση της χρήσης τού καυσίμου και στις οδικές και θαλάσσιες μεταφορές.

Η αεριοκίνηση είναι ένα project που βρίσκεται στις προτεραιότητες των στοχεύσεων της δημόσιας ΔΕΠΑ και για λόγους κοινωνικούς, οικονομικούς και ενεργειακής επάρκειας, προκειμένου να παράσχει τη δυνατότητα αξιοποίησης των προνομιακών χαρακτηριστικών τού αερίου σε νοικοκυριά, επαγγελματίες και επιχειρήσεις σε περιοχές που σήμερα δεν έχουν πρόσβαση στη χρήση του.

Πέρα από τη σταδιακή επέκταση των πρατηρίων αερίου πανελλαδικά και τις συνεργασίες της στον τομέα των συγκοινωνιών, η εταιρεία πλέον σχεδιάζει την είσοδό της στον τομέα του ανεφοδιασμού καυσίμων (bunkering) στις μεγάλες εθνικές και διεθνείς οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και στη ναυτιλία (επιβατηγό και εμπορική). Πρόκειται για επενδύσεις και σε υποδομές, μεσομακροπρόθεσμου ορίζοντα, με δράσεις που έχουν καινοτομικά στοιχεία, είναι πρωτοπόρες και παρέχουν λύσεις περιβαλλοντικά φιλικές και εξοικονόμησης δαπανών για τους τελικούς χρήστες.

Ναυτιλία

Μια νέα δυναμική εκδηλώνεται στον τομέα της ναυτιλίας, κάτι που αποτυπώνεται ήδη στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Poseidon Med II, με στόχο τον σχεδιασμό τού νομοθετικού πλαισίου και των προϋποθέσεων για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως ναυτιλιακού καυσίμου στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου. Συντονιστής του προγράμματος είναι η ΔΕΠΑ και τεχνικός συντονιστής ο ΔΕΣΦΑ, ενώ οι συμμετέχοντες ανέρχονται σε 26, από Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο, περιλαμβανομένων των οργανισμών λιμένων, (Πειραιά, Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Βενετίας, Λεμεσού), ενώσεων εφοπλιστών, ναυτιλιακών εταιρειών κ.ά.

Ιδιαίτερο ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν οι διεθνείς συμφωνίες για τους περιορισμούς σε σχέση με τους θαλάσσιους ρύπους, κάτι που ήδη ισχύει στη Βόρεια Θάλασσα και τα πλοία, αλλάζοντας μηχανές, αντικαθιστούν το μαζούτ και το ντίζελ με φυσικό αέριο. Κάτι αντίστοιχο αναμένεται να γίνει και στη Μεσόγειο και ειδικά στο Αιγαίο, που είναι “κλειστή” περιοχή με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Μάλιστα, από πλευράς Ε.Ε., διαμηνύεται ότι έως το 2022, το αργότερο, θα πρέπει όλα τα πλοία να “παίρνουν” ως καύσιμο LCNG.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η αρχή θα γίνει από το λιμάνι της Πάτρας, όπου αναμένεται να ξεκινήσει η πρώτη εφαρμογή, με τη δημιουργία κατάλληλων εγκαταστάσεων για το υγροποιημένο φυσικό αέριο, που θα τροφοδοτεί πλοία της Αδριατικής, για τις διαδρομές, δηλαδή, από και προς Ιταλία.

Μάλιστα με την ευκαιρία αυτού του έργου, η ΔΕΠΑ θα προχωρήσει και στην τροφοδοσία της πόλης της Πάτρας με φυσικό αέριο: απαερώνοντας το LNG και κατασκευάζοντας ένα δίκτυο μέσα στην πόλη.

Στόχος εφαρμογής αυτού του πλάνου είναι το τέλος του 2018, εφόσον βέβαια υπάρξει και η συνδρομή ευρωπαϊκού προγράμματος χρηματοδότησης, που θα περιλαμβάνει και την αγορά πλοίου, το οποίο θα μεταφέρει LNG από τη Ρεβυθούσα στα λιμάνια, ώστε να τροφοδοτούνται οι δεξαμενές των εγκαταστάσεων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπάρχει και για τον Πειραιά, καθώς εκεί βρίσκονται τα περισσότερα πλοία που πραγματοποιούν τις διαδρομές του Αιγαίου, όμως γενικότερα σε επίπεδο λιμένων η προετοιμασία βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο.

Οδικές μεταφορές

Οι οδικές μεταφορές αποτελούν ακόμα ακόμα σημαντικό πεδίο στόχευσης της διείσδυσης του αερίου και ήδη ξεκινούν προγράμματα επιδότησης για συνεργεία και για φορτηγά οχήματα σε σχέση με τις αναγκαίες μετατροπές στον κινητήρα για τη χρήση φυσικού αερίου. Συγχρόνως, υπάρχει η προοπτική για τη διάθεση υγροποιημένου φυσικού αερίου και σε φορτηγά που πραγματοποιούν μεγάλες, διευρωπαϊκές αποστάσεις – τεχνολογία που υπάρχει πλέον σε κάποιες χώρες της Ευρώπης.

Πρόκειται για μια λύση με σημαντικά οικονομικά οφέλη για τις μεταφορικές εταιρείες και ευρύτερα τον αναπτυσσόμενο τομέα των logistics, καθώς μόνο σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης η εξοικονόμηση κόστους υπολογίζεται γύρω στο 20%.

Η ΔΕΠΑ στην ουσία συμμετέχει και στην διαμόρφωση του σχετικού θεσμικού πλαισίου, συνεργαζόμενη με το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, καθώς δεν υπάρχει σχετική νομοθετική κάλυψη. Στην παρούσα φάση γίνεται επεξεργασία της νομοθεσίας και για το LCNG (Liquefied -Compressed Natural Gas) και αναμένεται σε περίπου έναν χρόνο να έχουν ολοκληρωθεί τα νομοτεχνικά ζητήματα, ώστε από το 2018 η ΔΕΠΑ να μπορέσει να επενδύσει στις δράσεις αυτές.

Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη η σύνταξη τροπολογίας στο πλαίσιο της συμφωνίας για τις Διεθνείς Μεταφορές Επικίνδυνων Εμπορευμάτων που πραγματοποιούνται οδικώς (ADR), προκειμένου να επιτραπεί η χρήση φυσικού αερίου ως καυσίμου και σε αυτές τις μεταφορές - σε εναρμόνιση με αντίστοιχη αλλαγή στη νομοθεσία της Ε.Ε. Η δυνατότητα αυτή αναμένεται να δώσει μια “ανάσα” και στις μεταφορές καυσίμων, δημιουργώντας πιο ανταγωνιστικές συνθήκες.

Αυτοκίνηση - Πρατήρια

Την ίδια στιγμή, η ΔΕΠΑ συνεχίζει τις επενδύσεις στην επέκταση των πρατηρίων για την περαιτέρω διείσδυση της χρήσης του “FISIKON” στην αυτοκίνηση. Έως το πρώτο πεντάμηνο του 2017, η εταιρεία θα μετρά συνολικά 16 σημεία πώλησης αερίου κίνησης, προσθέτοντας στο υπάρχον δυναμικό έξι νέα πρατήρια στις περιοχές Ρέντη, Κορωπίου, Ηλιούπολης, Αλίμου, Ασπρόπυργου και Ιωαννίνων.

Ειδικά για τα Γιάννενα πρέπει να σημειωθεί ότι το πρατήριο αναμένεται να εγκαινιαστεί το 2017, στο πλαίσιο το MoU που έχει υπογραφεί μεταξύ ΔΕΠΑ-ΚΤΕΛ Ιωαννίνων για την τροφοδοσία τόσο των λεωφορείων όσο και των ιδιωτών και επαγγελματιών.

Παράλληλα, η εταιρεία συνεχίζει τα προγράμματα κινήτρων για συνεργεία (μετατροπές κινητήρων) και για επαγγελματίες με θετική ανταπόκριση, ενώ το επόμενο βήμα είναι να προχωρήσει σε duel fuel, δηλαδή μείξη πετρελαίου και φυσικού αερίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL