Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.2°C15.6°C
5 BF 76%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
11.0°C12.2°C
1 BF 87%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.9°C14.0°C
2 BF 62%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
14.4°C16.0°C
5 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
13 °C
13.0°C13.0°C
3 BF 58%
ΕΝΘΕΤΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ / Όταν ΔΕΗ και ΔΕΠΑ συμπράττουν
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΝΘΕΤΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ / Όταν ΔΕΗ και ΔΕΠΑ συμπράττουν

Μια νέα δυνατότητα συνεργασίας, εκκινώντας από τον ίδιο παρονομαστή, την κοινωνική οπτική, εν μέσω ραγδαίων εξελίξεων στις αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, διερευνούν οι δύο δημόσιες ενεργειακές εταιρείες ΔΕΗ και ΔΕΠΑ.

Στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψαν πρόσφατα οι δύο επιχειρήσεις, εξετάζεται η δυνατότητα χρήσης φυσικού αερίου σε περιοχές όπου σήμερα δεν υπάρχει, όπως είναι τα νησιά και άλλες περιοχές απομακρυσμένες από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου.

Τέτοιες περιοχές αποτελούν σε πρώτη φάση μεγάλα νησιά, όπως η Μυτιλήνη, η Κρήτη, η Ρόδος η Σάμος κ.ά., όπου η ΔΕΗ έχει ενδιαφέρον ως προς την αλλαγή των μονάδων της, ώστε από τη χρήση μαζούτ/πετρελαίου να περάσει στο φιλικότερο προς το περιβάλλον φυσικό αέριο, ενώ στη συνέχεια μπορεί να γίνει και χρήση δικτύου αερίου στις μεγάλες πόλεις των νησιών, αλλά και σε ηπειρωτικές περιοχές, όπως η δυτική Ελλάδα (π.χ. Πάτρα).

Με απλά λόγια, για παράδειγμα στη Λέσβο, το εγχείρημα μπορεί να ξεκινήσει από τον τερματικό σταθμό της ΔΕΗ, που σήμερα παράγει ρεύμα με μαζούτ -με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την επιβάρυνση της περιοχής-, ενώ σε απόσταση σχεδόν ενός χιλιομέτρου είναι η πόλη της Μυτιλήνης. Η ιδέα είναι η εξής: μετά την αναγκαία μετατροπή, μέσα στον τερματικό σταθμό της ΔΕΗ μπαίνει μια δεξαμενή (“φούσκα”, όπως λέγεται) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), το οποίο φτάνει εκεί ενδεχομένως με πλοίο (σ.σ.: είναι στα σχέδια της ΔΕΠΑ η αγορά πλοίου) από τη Ρεβυθούσα ή ακόμα και από την Αλγερία. Επομένως, η μονάδα της ΔΕΗ λειτουργεί με LNG και παράλληλα, μέσω της δημιουργίας κοινής εταιρείας, κατασκευάζεται ένα μικρό δίκτυο χαμηλής πίεσης μέσα στην πόλη της Μυτιλήνης. Δημιουργούνται εκεί ένα ή περισσότερα mother stations, οπότε δυνητικά μπορούν να εφοδιαστούν, με βυτία πλέον, και απομακρυσμένοι από την πόλη της Μυτιλήνης στόχοι, όπως ένα μεγάλο ξενοδοχείο, ένα ελαιοτριβείο κ.τ.λ., ή ακόμη και μια μεγάλη κωμόπολη (π.χ. Αγιάσος) με την κατασκευή και εκεί ενός μικρού δικτύου.

Το ανωτέρω παράδειγμα μπορεί να έχει εφαρμογή σε μεγάλα νησιά, υπάρχει πρόβλεψη και για πιο μικρά νησιά, ενώ ιδιαίτερα για την Κρήτη, όπου λόγω μεγαλύτερου μεγέθους, και ιδιαίτερα το καλοκαίρι που ο πληθυσμός της αυξάνεται πολύ, υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν και πρατήρια για αεριοκίνηση, συμπληρωματικά πάντα με τη διασύνδεση της νήσου. Συνέργεια θα υπάρξει μεταξύ των δύο εταιρειών και στην Πάτρα, όπου η ΔΕΠΑ έχει σχεδιάσει ήδη τη δημιουργία δικτύου.

Με τον τρόπο αυτό η ΔΕΠΑ θα “πάει” το φυσικό αέριο και σε περιοχές εκτός της εμβέλειάς της, επεκτείνοντας τη διείσδυση του καυσίμου και των ωφελειών από τη χρήση του, ενώ η ΔΕΗ, σε συνδυασμό με τη μετατροπή των ρυπογόνων και κοστοβόρων μονάδων, θα εισέλθει επιχειρηματικά και στον χώρο του φυσικού αερίου. Στο πλαίσιο της συνεργασίας εξετάζεται και η παροχή συνδυασμένων ενεργειακών προϊόντων σε τοπικό επίπεδο.

Βέβαια, στην παρούσα φάση το όλο εγχείρημα βρίσκεται μάλλον σε πρώιμο στάδιο, καθώς υπάρχουν κυρίως σκέψεις και συζητήσεις, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται αυτά να αποτυπωθούν και τεχνοκρατικά και να δημιουργηθεί σχετικό επιχειρησιακό σχέδιο.

Επίσης, οι δύο δημόσιες εταιρείες, δεδομένου του “ανοίγματος” των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού και προκειμένου να μην υπάρξουν ζητήματα ανταγωνισμού, έχουν ξεκαθαρίσει ήδη ότι η σύμπραξή τους προβλέπει και τη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL