Τη δυναμική του κινήματος των αγορών που είναι γνωστές ως “χωρίς μεσάζοντες”, με σκοπό τη διασφάλιση της ομαλής τους λειτουργίας και του επαναπροσδιορισμού του ρόλο6υ των καταναλωτών ως πολιτών με τη διεύρυνση και της δραστηριότητάς τους, αξιοποιεί η νέα ρύθμιση που έρχεται να καλύψει το σχετικό θεσμικό κενό.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, αναμένεται να εισάγει τις «αγορές καταναλωτών» κατοχυρώνοντας θεσμικά το κίνημα που «γέννησε» η κρίση και έφερε σε φυσική επαφή πολίτες και παραγωγούς, αλλά και τηρώντας τις απαραίτητες ισορροπίες στη λειτουργία των αγορών.
Η σχετική ρύθμιση βρίσκεται σήμερα σε διαβούλευση με τους εκπροσώπους των φορέων, εντάσσεται στην ευρύτερη μεταρρύθμιση του καθεστώτος που διέπει το υπαίθριο εμπόριο και αναμένεται εντός του φθινοπώρου να πάρει τη μορφή νομοθετήματος, ώστε να τεθεί σε ισχύ έως το τέλος του έτους.
Όπως τονίζει στην «Αυγή» ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης, «Θωρακίζουμε, κατοχυρώνουμε και προστατεύουμε το κίνημα, διοχετεύουμε τη φιλοσοφία αυτή και την κάνουμε αντίληψη σε όλο το καταναλωτικό κίνημα, ενώ παράλληλα παρέχεται η δυνατότητα ανάπτυξής του και σε άλλα θέματα, απόλυτα συνδεδεμένα με τις ανάγκες των πολιτών». Εξηγεί ότι οι αγορές χωρίς μεσάζοντες ξεκίνησαν ως κινηματική δραστηριότητα και η στόχευση του ίδιου και του υπουργείου είναι ακριβώς να προφυλαχθεί ο χαρακτήρας του κινήματος αλλά και να επεκταθεί η δράση του. “Θέλουμε”, συνεχίζει, “να διασφαλίσουμε πλαίσιο νομιμοποίησης στη λειτουργία τους και να διατηρήσουμε αναλλοίωτα, κατά το δυνατόν, τα βασικά τους χαρακτηριστικά, πάντα σε αρμονική σχέση με το υπόλοιπο στεγασμένο και υπαίθριο εμπόριο”.
Σε αυτό το πλαίσιο επιχειρείται να θωρακιστούν θεσμικά οι αγορές αυτές, αντιμετωπίζοντας στο επίπεδο των καταναλωτικών κινημάτων τους κινδύνους διοχέτευσης μη ασφαλών προϊόντων αλλά και της δημιουργίας σχέσεων συναλλαγής και στο επίπεδο των δήμων το ενδεχόμενο αλλοίωσης των χαρακτηριστικών των κινημάτων και επίσης τον κίνδυνο δημιουργίας σχέσεων αδιαφάνειας.
Ο κ. Παπαδεράκης αναφέρεται στη σημασία τού να έχει ρόλο και να παρεμβαίνει ο πολίτης-καταναλωτής στο τι παράγεται, στην τήρηση των κανόνων προστασίας τόσο του περιβάλλοντος όσο και της δημόσιας υγείας, μια δυναμική που θεωρεί πως μπορεί να οδηγήσει σε αναγέννηση του καταναλωτικού κινήματος. Στην ουσία, σημειώνει, μέσα από το θεσμικό πλαίσιο κατοχυρώνεται το δικαίωμα αφενός του παραγωγού να έρθει σε επαφή με τον καταναλωτή και αφετέρου του καταναλωτή να επιλέξει, στο πλαίσιο και των δυνατοτήτων του, τα προϊόντα που θα προμηθευτεί.
Τι προβλέπεται
Οι αγορές αυτές θα οργανώνονται από τις καταναλωτικές οργανώσεις/φορείς προκειμένου να στηρίξουν το κίνημα που δημιουργήθηκε κυρίως στα χρόνια της οικονομικής κρίσης αλλά και ευρύτερα τους καταναλωτές, σε συνεργασία με τους οικείους δήμους.
Βάσει της υπό επεξεργασία ρύθμισης, οι «αγορές καταναλωτών» θα δημιουργούνται μόνο κατόπιν αιτήματος των ενώσεων των καταναλωτών-πολιτών στον σχετικό δήμο και από κοινού θα αποφασίζεται το είδος και το εύρος των προϊόντων που θα διατίθενται. Στη συνέχεια, θα απευθύνεται ανοιχτή πρόσκληση στους παραγωγούς, με στόχευση κυρίως την απορρόφηση της τοπικής αγροτικής παραγωγής και ενδεχομένως και κάποια είδη πρώτης μεταποίησης του αγροτοδιατροφικού τομέα, ενώ μέριμνα θα λαμβάνεται για παραγωγικά σχήματα της κοινωνικής οικονομίας.
Προβλέπεται, επίσης, ότι θα εκδίδεται ειδική, ημερήσιας διάρκειας άδεια από τον δήμο για τις «αγορές των καταναλωτών», που θα λειτουργούν με συχνότητα τουλάχιστον τέσσερις φορές ετησίως (βρίσκεται υπό εξέταση η λειτουργία τους μία φορά ανά δύο ή ανά τρεις μήνες).
Στις συγκεκριμένες αγορές δεν θα μπορούν να συμμετέχουν οι παραγωγοί των λαϊκών αγορών καθώς και όσοι δραστηριοποιούνται στο υπαίθριο εμπόριο εν γένει, ενώ προβλέψεις περιλαμβάνονται και για την έκδοση των απαραίτητων φορολογικών παραστατικών.