Δύο δεκαετίες αφότου το ηγετικό δίδυμο Κολ - Γκένσερ μεθόδευσε με τον πιο απροσχημάτιστο τρόπο τη διάλυση της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας αποσκοπώντας σε μια ακόμη... κεραυνοβόλο γερμανική οικονομική διείσδυση κατά το "μοντέλο" της Τσεχοσλοβακίας, οι Γερμανοί δηλώνουν σήμερα ξεκάθαρα, αν και πλαγίως, ότι πήραν το μάθημά τους απ' την Ιστορία.
"Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ήταν ένας καλύτερος τόπος αν η Γιουγκοσλαβία είχε ενταχθεί σ' αυτήν αντί να διαλυθεί σε μισή ντουζίνα μικρότερα κράτη", υποστήριξε Γερμανός αναλυτής παραδεχόμενος εμμέσως πλην σαφώς ότι η κοντόφθαλμη γερμανική στρατηγική της εποχής της επανένωσης υπήρξε άστοχη και λανθασμένη.
"Φανταστείτε πώς μπορεί να ήταν η Ευρώπη αν η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γιουγκοσλαβίας δεν είχε διαλυθεί, αλλά είχε, ας πούμε, απλώς απαλλαγεί από το 'σοσιαλιστικό' πρόθεμά της", έγραψε στο ιστολόγιό του ο Κορνέλιους Άντεμπαρ, αναλυτής του Ινστιτούτου Έρευνας του Γερμανικου Συμβουλίου για τις Εξωτερικές Σχέσεις (DGAP).
Υποδαυλίζοντας και αναζωπυρώνοντας τους βαλκανικούς εθνικισμούς στις αρχές της δεκαετίας του '90, η γερμανική εξωτερική πολιτική της εποχής της επανένωσης συνετέλεσε αποφασιστικά στο ν' ανάψει η φωτιά του αιματηρού εμφυλίου στη Γιουγκοσλαβία. Εκτός από τους χιλιάδες νεκρούς, ο πόλεμος οδήγησε στην αλλαγή των ευρωπαϊκών συνόρων δημιουργώντας μια σειρά από ασταθή και οικονομικά μη βιώσιμα κράτη όπως αυτά της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, της ΠΓΔΜ ή ακόμα και του Μαυροβουνίου. Στη λίστα προστέθηκε εσχάτως και το Κόσοβο, που παραμένει άμεσα εξαρτημένο από την ξένη οικονομική βοήθεια.