Στον πειρασμό να λύσει μια δύσκολη και με πολλούς αγνώστους εξίσωση, αυτήν της επιστροφής στην “κανονικότητα” εν μέσω πανδημίας, και ενώ εμφανίζονται διαρκώς νέες παραλλαγές του Sars Cov-2, υποκύπτει ένα τουλάχιστον μέρος του κόσμου, σ’ ένα πείραμα που φαίνεται να προκαλεί περισσότερη αβεβαιότητα απ’ ό,τι αισιοδοξία.
Την αρχή κάνει η Δανία, η πρώτη χώρα στην Ε.Ε. που αφήνει πίσω της όλους τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν πριν από δύο χρόνια, όταν τα πρώτα κρούσματα του νέου κορωνοϊού άρχισαν να καταγράφονται στην Ευρώπη. Για την Κοπεγχάγη, ο δρόμος της επιβολής αυστηρών περιορισμών στην κινητικότητα σε όλους του τομείς της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας φαίνεται πως κλείνει οριστικά.
Έπειτα από μια πρώτη απόπειρα, μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου, οι μάσκες, τα πιστοποιητικά εμβολιασμού και οι περιορισμοί στη λειτουργία των μπαρ, των κλαμπ και των εστιατορίων αποτελούν από χθες παρελθόν στην σκανδιναβική χώρα. Παύουν επίσης να ισχύουν και οι περιορισμοί στον αριθμό των πελατών των νυχτερινών κέντρων. Ως εκ τούτου, ελάχιστα περιοριστικά μέτρα παραμένουν σε ισχύ για την είσοδο ταξιδιωτών στη χώρα κι αυτά αφορούν τους μη εμβολιασμένους που προέρχονται από χώρες εκτός της ζώνης Σένγκεν.
Η Εθνική Υπηρεσία Υγείας εξακολουθεί να "συστήνει" την απομόνωση για τέσσερις ημέρες στην περίπτωση θετικού τεστ, αλλά σε περιπτώσεις επαφής με επιβεβαιωμένο κρούσμα δεν υπάρχει υποχρέωση επιβολής αυτοπεριορισμού. Η χρήση μάσκας και το υγειονομικό πιστοποιητικό εξακολουθούν επίσης να “συνιστώνται” για τις επισκέψεις στα νοσοκομεία.
Μετέωρο βήμα
Το μετέωρο βήμα της επιστροφής στην “κανονικότητα” από τη σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση της πρωθυπουργού Μέτε Φρέντρικσεν, η οποία απολαμβάνει ευρείας κοινοβουλευτικής υποστήριξης από τα κόμματα της ευρύτερης Κεντροαριστεράς και τους οικο-σοσιαλιστές της “Κοκκινο-Πράσινης Συμμαχίας”, βασίστηκε στο γεγονός ότι η χώρα έχει επιτύχει υψηλά ποσοστά εμβολιαστικής κάλυψης. Συνυπολογίστηκε επίσης το γεγονός ότι η παραλλαγή Όμικρον προκαλεί λιγότερο σοβαρή νόσο, άρα χαλαρώνει- ή εκτιμάται ότι θα χαλαρώσει- την πίεση που δέχεται το υγειονομικό σύστημα.
Η άρση των μέτρων υπαγορεύτηκε από τις εκτιμήσεις των ειδικών ότι η υψηλή εμβολιαστική κάλυψη σε συνδυασμό με την επικράτηση του λιγότερο σοβαρού στελέχους της Όμικρον θα οδηγήσει τελικά σε μια πιο διαρκή ανοσία, γεγονός που θα καταστήσει τα επόμενα κύματα μολύνσεων λιγότερο επικίνδυνα. "Έχουμε έναν εξαιρετικά υψηλό αριθμό ενηλίκων που έχουν εμβολιαστεί και με τις τρεις δόσεις, αυτό είναι το μυστικό μας", λέει η επιδημιολόγος Λον Σίμονσεν, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Ροσκίλντε της Κοπεγχάγης.
Σημειώνεται ότι ποσοστό μεγαλύτερο του 60% των Δανών έχει κάνει την αναμνηστική δόση του εμβολίου κατά της Covid-19 έναντι λιγότερου του 45% στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Περιλαμβάνοντας τα πρόσφατα κρούσματα, οι υγειονομικές αρχές υπολογίζουν ότι το 80% του πληθυσμού είναι "προστατευμένο" από τις σοβαρές μορφές της νόσου. Αυτή, βέβαια, είναι η μια πλευρά της πραγματικότητας, η σχετικά αισιόδοξη. Η άλλη, η πιο ρεαλιστική, δεν παύει να προκαλεί όχι μόνο ανησυχία αλλά και να εντείνει την αβεβαιότητα και τη σύγχυση. Διότι η άρση των μέτρων αποφασίζεται σε μια συγκυρία όπου όχι μόνο δεν παρατηρείται ύφεση της πανδημίας και αποκλιμάκωση των μολύνσεων αλλά, αντιθέτως, βρίσκεται σε εξέλιξη σοβαρή έξαρση της. Ακόμη χειρότερα, η Δανία είναι η χώρα όπου καταγράφεται σε παγκόσμια κλίμακα η μεγαλύτερη εξάπλωση της υποπαραλλαγής ΒΑ-2 της Όμικρον, η οποία θεωρείται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως πολύ περισσότερο μεταδοτική.
"Πρωτιά" στην υποπαραλλαγή ΒΑ.2
Η σχεδόν ολοκληρωτική άρση των μέτρων γίνεται ενώ τα νέα κρούσματα πλησιάζουν καθημερινά τις 40.000 με 50.000, δηλαδή σε επίπεδο - ρεκόρ που αναλογικά ανέρχεται σχεδόν στο 1% των 5,8 εκατομμυρίων κατοίκων της σκανδιναβικής χώρας. Σαν να μην έφτανε αυτό, μελέτη από τέσσερα επιστημονικά ιδρύματα της χώρας, ανάμεσά τους το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και το Πολυτεχνείο της Δανίας, επιβεβαιώνει ουσιαστικά το πόρισμα του ΠΟΥ συμπεραίνοντας ότι η υποπαραλλαγή BA.2 είναι πιο μεταδοτική από την κοινή BA.1 και πιο ικανή να μολύνει εμβολιασμένα άτομα.
Η μελέτη, στο πλαίσιο της οποίας αναλύθηκαν στοιχεία για τις μολύνσεις από κορωνοϊό σε περισσότερα από 8.500 νοικοκυριά της Δανίας μεταξύ Δεκεμβρίου και Ιανουαρίου, διαπιστώνει ότι τα άτομα που είχαν μολυνθεί από την BA.2 είχαν περίπου 33% περισσότερες πιθανότητες να μολύνουν άλλους, σε σύγκριση με όσους είχαν μολυνθεί από την BA.1. Οι Δανοί ερευνητές κατέληξαν επίσης στο συμπέρασμα ότι η BA.2 διακρίνεται από “αυξημένη ικανότητα ανοσοδιαφυγής”, δηλαδή είναι επικινδυνότερη από την BA.1 στο να μολύνει εμβολιασμένα άτομα, ακόμη κι αυτά που έχουν κάνει την τρίτη αναμνηστική δόση.
Πάντως, η στρατηγική της χαλάρωσης των μέτρων φαίνεται να υποστηρίζεται από την πλειονότητα των Δανών πολιτών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα δημοσκόπησης που δημοσίευσε χθες η εφημερίδα Politiken, το 64% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι εμπιστεύονται την υγειονομική πολιτική της κυβέρνησης.