Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
11.4°C17.6°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
10.1°C14.9°C
1 BF 61%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
11.0°C14.4°C
1 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.8°C12.7°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
9 °C
8.9°C10.7°C
0 BF 81%
Τραμπ / Έτσι μεθόδευσαν αποχή εκατομμυρίων αφροαμερικανών από την κάλπη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τραμπ / Έτσι μεθόδευσαν αποχή εκατομμυρίων αφροαμερικανών από την κάλπη

ΤΡΑΜΠ
EUROKINISSI / WORLD ECONOMIC FORUM / BORIS BALDINGER

Ρεπορτάζ του βρετανικού Channel 4 έφερε στο φως πλήθος στοιχείων για το «φακέλωμα» περίπου 3,5 εκατομμυρίων αφροαμερικανών ψηφοφόρων στις εκλογές του 2016, προκειμένου να «αποτραπούν» τελικά από το να ψηφίσουν, αλλά να «μείνουν σπίτι». Ήδη, εκπρόσωποι κινημάτων για τα δικαιώματα τονίζουν ότι πρόκειται για «καταστολή ψηφοφόρων» και ζήτησαν από το facebook να δώσει στοιχεία για διαφημίσεις και στοχευμένες καμπάνιες εκείνης της περιόδου.

Το «Σχέδιο Αποτροπή» όπως το ονομάζει το Channel 4, είναι γιγάντιας κλίμακας, με τεράστια και λεπτομερή δεδομένα για περίπου 200 εκατ. πολίτες των ΗΠΑ και όγκο της τάξης των 5 Terabyte, κάτι που καθιστά την διαρροή πληροφοριών μία από τις μεγαλύτερες στην παγκόσμια ιστορία. Η εφαρμογή που περιελάμβανε τον διαχωρισμό των ψηφοφόρων 16 κρίσιμων πολιτειών των ΗΠΑ σε οκτώ διαφορετικές κατηγορίες, με την χρήση αλγορίθμου, προκειμένου να κατευθυνθούν σε κάθε ομάδα στοχευμένες διαφημίσεις στο facebook και άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. 

Η κατηγορία «Αποτροπή» περιελάμβανε αυτούς που κατά τον επικεφαλής της διαχείρισης δεδομένων του Τραμπ, «ελπίζουμε να μην εμφανιστούν να ψηφίσουν». Για μία ακόμη φορά στην Ιστορία των ΗΠΑ, η αφροαμερικανική κοινότητα αποτέλεσε τον στόχο αυτής της πρακτικής αποτροπής από την άσκηση του δικαιώματος ψήφου, με δυσανάλογη εκπροσώπηση στην συγκεκριμένη κατηγορία, αφού περιελήφθησαν σε αυτή 3,5 εκατομμύρια αφροαμερικανοί. Ενδεικτικά, στην Τζόρτζια όπου οι αφροαμερικανοί είναι το 32% του πληθυσμού, στην «Αποτροπή» έφταναν το 61%. Στην Βόρεια Καρολίνα, για το 22% του πληθυσμού έφταναν το 46%. Στο Γουισκόνσιν με τους μόλις 5,4% αφροαμερικανούς στον πληθυσμό, στην «Αποτροπή» το ποσοστό ήταν υπερτριπλάσιο, στο 17%.

Και δεν είναι μόνο οι αφροαμερικανοί, σημειώνει το Channel 4, καθώς στην «Αποτροπή» κατηγοριοποιήθηκαν και Ισπανόφωνοι, Ασιάτες και «Άλλες» εθνικές ομάδες που καλύπτουν το 54% της κατηγορίας. Αντίθετα, στις κατηγορίες που είχαν στόχο την προσέλκυση στην κάλπη, οι λευκοί κυριαρχούν με συντριπτικά ποσοστά.

Και η πρακτική αυτή φαίνεται να απέδωσε. Το 2016, για πρώτη φορά σε μία 20ετία, η προσέλευση των μαύρων ψηφοφόρων στην κάλπη μειώθηκε. Και αυτό ενώ συνολικά η συμμετοχή αυξήθηκε, κάτι που δείχνει να εξηγεί το πώς η αμερικανική alt right πέτυχε να μονοπωλήσει την αύξηση της συμμετοχής στις εκλογές που έφερε τον Ντόναλντ Τραμπ στην εξουσία. Ενδεικτικά, το 2016 η συμμετοχή έφτασε το 55,7%, όταν ο Ομπάμα είχε εκλεγεί το 2008 με συμμετοχή 58,2% και επανεκλεγεί το 2012 με συμμετοχή 54,9%...

Η αποκάλυψη του Channel 4 φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον ρόλο που έπαιξε στην εκλογή Τραμπ η βρετανική Cambridge Analytica με την συλλογή και εκμετάλλευση προσωπικών δεδομένων χρηστών του Facebook χωρίς την συγκατάθεσή τους. Ομάδα από την συγκεκριμένη εταιρεία συμμετείχε και στην «ψηφιακή» προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ. Ο τότε διευθυντής της ψηφιακής προεκλογικής καμπάνιας Μπραντ Παρσκέιλ αρνείται ότι στοχοποιήθηκαν αφροαμερικανοί ψηφοφόροι, ωστόσο το Channel 4 δηλώνει ότι είναι στη γνώση των δημοσιογράφων του εμπιστευτικό έγγραφο στο οποίο η Cambridge Analytica παραδεχόταν ότι έκανε ακριβώς αυτό, με στόχο να περιορίσει το πλήθος που θα συνέρεε στην κάλπη για να ψηφίσει την Χίλαρι Κλίντον. Είναι χαρακτηριστικό βίντεο με την Κλίντον να χαρακτηρίζει «σούπερ επιθετικούς» προς τις γυναίκες νεαρούς αφροαμερικανούς, που μόνο στην Τζόρτζια προωθήθηκε στο facebook με πάνω από 55.000 δολάρια.

Η καμπάνια του Τραμπ το 2016 κατήύθυνε συνολικά πάνω από 55 εκατ. δολάρια σε διαφημίσεις μέσω facebook, με έναν αδιανόητο αριθμό πάνω από 6 εκατομμύρια διαφορετικά μηνύματα υψηλής στόχευσης σε συγκεκριμένα κοινά, χρησιμοποιώντας μάλιστα στέλεχος του facebook που είχε ενσωματωθεί στο δυναμικό του νυν προέδρου των ΗΠΑ. Ο τρόπος με τον οποίο αναρτήθηκαν εξασφάλισε ότι δεν υπάρχουν πλήρη στοιχεία για την φύση και την στόχευση αυτών των μηνυμάτων, εκτός αν τα αποκαλύψει η ίδια η εταιρεία.

Λεπτομέρεια: Δύο υψηλόβαθμα στελέχη της Cambridge Analytica τότε, είναι σήμερα στην προεκλογική καμπάνια του Τραμπ για την επανεκλογή του τον Νοέμβριο. Οπότε, ακόμα και με το κίνημα Black Lives Matter σε πλήρη ανάπτυξη τους τελευταίους μήνες, ακόμη και με τις τραγικές επιδόσεις Τραμπ στην αντιμετώπιση της πανδημίας, ίσως δεν θα πρέπει να μας εκπλήξει τίποτα και σε αυτές τις προεδρικές εκλογές...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL