Είναι αλήθεια πως οι Γερμανοί αρέσκονται στην οργάνωση και τις πρακτικές λύσεις, σε σημείο που ορισμένες φορές φτάνουν στα όρια της υπερβολής, ενίοτε και της ιστορικής ασέβειας. Εκατοντάδες ξένοι, περίπου επτακόσιοι, σύμφωνα με τις πηγές, υποχρεώθηκαν να ζήσουν στην πόλη Σβέρτε, στο δυτικό τμήμα της ναζιστικής Γερμανίας, πριν από 70 χρόνια ως "προσωπικό εξυπηρέτησης" του φυλακίου των SS που κάλυπτε τις ανάγκες φρούρησης ενός από τα πιο διαβόητα στρατόπεδα συγκέντρωσης του χιτλερικού καθεστώτος, του Μπούχενβαλντ. Εκεί όπου πέθαναν σχεδόν 240.000 άνθρωποι...
Στο ίδιο φυλάκιο είναι πιθανόν να οδηγηθούν σήμερα είκοσι ένα πρόσφυγες που έφτασαν πρόσφατα στη Γερμανία για να γλιτώσουν από τον πόλεμο και τις σφαγές στις χώρες τους. Οι τοπικές αρχές τούς προσέφεραν κατάλυμα στους ίδιους στρατώνες όπου έμεναν κάποτε οι δήμιοι των SS!
Οι δημοτικές αρχές προσπαθούν να "απογυμνώσουν" τον στρατώνα από το μαύρο παρελθόν του υποστηρίζοντας ότι ποτέ δεν έμειναν εκεί κρατούμενοι του ναζιστικού καθεστώτος και ότι στα χρόνια μετά τον πόλεμο τα κτήριά του διατέθηκαν για διάφορες χρήσεις, από αποθήκες και ατελιέ ζωγραφικής ώς παιδικός σταθμός! Το πρώην φυλάκιο των SS είναι ένα από τα ελάχιστα κτήρια του Μπούχενβαλντ που διατηρήθηκαν, καθώς σχεδόν όλο το στρατόπεδο και οι εγκαταστάσεις του ισοπεδώθηκαν το 1950.
Οι υπεύθυνοι επιμένουν ότι η "πρότασή" τους να χρησιμοποιηθεί ο στρατώνας ως κατάλυμα είναι... "ρεαλιστική λύση" στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της μεγάλης εισροής προσφύγων στη Γερμανία από τη Συρία και το Ιράκ.
Ωστόσο, οι περισσότεροι πολίτες έχουν άλλη γνώμη. Οργανώσεις και ακτιβιστές εξαπέλυσαν μύδρους κατά του δημοτικού συμβουλίου του Σβέρτε χαρακτηρίζοντας τη στάση των μελών του "αναίσθητη". "Ακόμα κι αν ο στρατώνας των SS χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν για άλλους σκοπούς, αυτό δεν σημαίνει αυτόματα ότι μπορεί να δοθεί ως κατάλυμα", ξεκαθάρισε η Κριστίν Γκλάνινγκ, διευθύντρια του Κέντρου Τεκμηρίωσης για την Καταναγκαστική Εργασία στη ναζιστική Γερμανία, μιλώντας στο Spiegel. Η ίδια χαρακτήρισε τον παλιό στρατώνα "τόπο ανθρώπινης εκμετάλλευσης, καταπίεσης και ανείπωτης βίας" προσθέτοντας ότι είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι άνθρωποι που έχουν εγκαταλείψει σήμερα τα σπίτια τους γι' αυτούς ακριβώς τους λόγους θα φιλοξενηθούν εκεί.