Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.5°C18.7°C
2 BF 61%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.4°C18.0°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.7°C16.0°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.3°C18.0°C
0 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.7°C15.7°C
1 BF 69%
Προσμονή ζωής για λίγο γέλιο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Προσμονή ζωής για λίγο γέλιο

Παράσταση

Η θρησκευτικότητα του Βέρντι αντιμετωπίζεται ενίοτε μέσα από στερεότυπα, παρακάμπτοντας τη χρονική, κοινωνική και φιλοσοφική βίωσή της από το ιστορικό πρόσωπο. Έτσι, ο «άθεος» μουσουργός συνθέτει ένα «Ρέκβιεμ» που, ως προϊόν θεολογικής ακηδίας, χρεώνεται μελοδραματική μεγαλοστομία. Απλοποιητικά προεξοφλείται και η σχέση του με το ιλαρό genre, αν αναλογισθεί κανείς ότι εγκαινίασε και ολοκλήρωσε τη μακρά του πορεία με αυτό το είδος, που έμοιαζε να τον φοβίζει έναντι του Ροσσίνι και του Ντονιτζέττι. Η επιστροφή του στην κωμωδία όμως μπορεί να ερχόταν νωρίτερα, αν είχε αποφύγει, στην αρχή της καθιέρωσής του, την τραγωδία απώλειας συζύγου και τέκνων, καθοριστική για την αγνωστικιστική εξέλιξη της εσωτερικής, της «μυστικής» ζωής του. Διόλου τυχαία λοιπόν ο ίδιος αναγνώριζε στον εαυτό του, λίγο μετά την πρεμιέρα του «Οθέλλου» και «μετά τη σφαγή τόσων ηρώων και ηρωίδων, το δικαίωμα για λίγο γέλιο». Όντως «λίγο», αφού η μελοποίηση για τις σαιξπηρικές «Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ» όχι μόνον εμπλούτισε καθοριστικά τον επώνυμο χαρακτήρα του δικού του «Φάλσταφ» με μέρη που τον αφορούσαν από τον «Ερρίκο Δ’», αλλά και είχε εξαρχής αποβλέψει στην κατάληξη του κύκνειου αυτού άσματος με μιαν ανατρεπτικής σύλληψης φούγκα θυμοσοφίας γύρω από τη ζωή ως... «φάρσα»!

Γραμμένος σε ιδίωμα αρκετά προωθημένο για τον ανυποψίαστο ακροατή των προ «Οθέλλου» έργων, ο «Φάλσταφ» ευτύχησε τόσο με αυθεντικές παραστάσεις και λήψεις (από τις προκατακλυσμιαίες χαράξεις πρώτων διδαξάντων σε ρόλους έως τον Αρτούρο Τοσκανίνι) όσο και με αξιομνημόνευτες αναβιώσεις επί ελληνικού εδάφους, όπως οι αλλεπάλληλες παραγωγές του Σπύρου Ευαγγελάτου, εκ των ελαχίστων που μετακλήθηκαν στο εξωτερικό. Ευτυχώς και η νέα παραγωγή της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία τού Steven Langridge, σκηνικά και κοστούμια του Γιώργου Σουγλίδη και φωτισμούς του Peter Mumford, διαχειρίζεται το έργο με αξιώσεις στυλιζαρισμένης, βρετανικής αισθητικής, μεταφυτευμένης από την εποχή του Ερρίκου Δ’ (1399-1413) σε εκείνη του Εδουάρδου Η’ (1936). Η τελευταία παράσταση του κύκλου, της 10ης Φεβρουαρίου, κύλησε με προσεκτική αλλά συνεκτική συνεργασία μονωδών και χορωδών υπό την ελλιπούς αιχμής, μολαταύτα ασφαλή, διεύθυνση του διεθνούς εμπειρίας αρχιμουσικού Pier Giorgio Morandi.

Κυρίαρχος στα μέτρα του ρόλου, φωνητικά και υποκριτικά, αναδείχθηκε ο γοητευτικός επώνυμος χαρακτήρας του Δημήτρη Πλατανιά, που δικαίως αποθεώθηκε από το κοινό στην αυλαία του. Πλάι του ο Βασίλης Καβάγιας, τενόρος πλασμένος για τον Φέντον με το ευγενές μέταλλο και τη νεανική δροσιά του, ο πλούσιος σε αποχρώσεις Φορντ του Τάση Χριστογιαννόπουλου, ο σφαιρικά άρτιος Δρ Κάγιους του Νίκου Στεφάνου, το καλοδουλεμένο δίδυμο Γιάννη Καλύβα και Γιάννη Γιαννίση ως Μπαρντόλφο και Πιστόλα. Η γυναικεία πτέρυγα υπήρξε ομοιογενής και αρκούντως διαδραστική, αλλά συνολικά λιγότερο σπινθηροβόλα, με τη Celia Costea ως (υπερβολικά;) ισχυρή Αλίτσε Φορντ, τη Μαριλένα Στριφτόμπολα ως μουσική, κάπως ανέκφραστη Ναννέτα, την Άννα Αγάθωνος ως υποκριτικά κινητική, αλλά περιορισμένης χαμηλής περιοχής κυρία Κουίκλυ και τη Χρυσάνθη Σπιτάδη ως διεκπεραιωτική Μεγκ. Παράσταση ομάδας με μειδίαμα του Βέρντι!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL