Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
21.7°C25.1°C
3 BF 35%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Θύελλα
21 °C
19.3°C24.1°C
2 BF 56%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
22 °C
21.6°C23.2°C
3 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.4°C21.0°C
4 BF 47%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
22.4°C23.9°C
0 BF 33%
Άκης Σκέρτσος στην «Α» / Η βασική φιλοσοφία του φορολογικού δεν πρόκειται να αλλάξει
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Άκης Σκέρτσος στην «Α» / Η βασική φιλοσοφία του φορολογικού δεν πρόκειται να αλλάξει

134201012_Skertsos.jpg
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Το μήνυμα ότι η βασική φιλοσοφία των φορολογικών ρυθμίσεων δεν πρόκειται να αλλάξει στέλνει μέσω της ΑΥΓΗΣ της Κυριακής ο Άκης Σκέρτσος, στον απόηχο των αντιδράσεων βουλευτών και τμήματος της γαλάζιας βάσης. Ο υπουργός Επικρατείας ανοίγει μόνο ένα παράθυρο βελτίωσης των ρυθμίσεων, εφόσον κατατεθούν «τεκμηριωμένες προτάσεις». Αναφορικά με τα εργασιακά, ισχυρίζεται ότι σήμερα συνολικά περίπου 1 εκατ. εργαζόμενοι καλύπτονται από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Επικαλείται, παράλληλα, το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα προκειμένου να τεκμηριώσει ότι «οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις έχουν ωφεληθεί από τις πολιτικές αυτής της κυβέρνησης». Ο κ. Σκέρτσος υποστηρίζει ότι «διαχρονικά υπάρχει όντως μια κακή πρακτική με τις απευθείας δημόσιες αναθέσεις», επιχειρώντας μια σχετική διάχυση ευθυνών. Επαναλαμβάνει δε τη δέσμευση ότι θα θεσπιστεί νέο πλαίσιο για τις αναθέσεις και τις δημόσιες προμήθειες. Σε σχέση με τις νέες αποκαλύψεις στο πεδίο των υποκλοπών, επαναλαμβάνει τη γραμμή του πρωθυπουργού ότι «η πολύ σοβαρή αυτή υπόθεση είναι στα χέρια της Δικαιοσύνης»

Κύριε υπουργέ, οι συγκρούσεις στη Γάζα έχουν προκαλέσει έναν ασύλληπτο απολογισμό θυμάτων. Ο κ. Μητσοτάκης έχει εκδηλώσει την πρόθεση της Ελλάδας να συμμετάσχει σε έναν ανθρωπιστικό διάδρομο διά θαλάσσης με σκοπό την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα. Γιατί, εντούτοις, η ελληνική κυβέρνηση απέσχε από την ψηφοφορία του ψηφίσματος του ΟΗΕ που ζητούσε την άμεση κατάπαυση του πυρός και την ανθρωπιστική εκεχειρία στη Γάζα;

Η Ελλάδα και σ’ αυτή τη διεθνή κρίση βρίσκεται στη σωστή πλευρά της Ιστορίας, τιμώντας τις συμμαχίες μας και τη φιλία μας με το Ισραήλ, αλλά χωρίς να παραβλέπουμε το μεγάλο ανθρωπιστικό δράμα που εκτυλίσσεται αυτή τη στιγμή στη Γάζα. Ως προς τη στάση της Ελλάδας κατά την ψηφοφορία στον ΟΗΕ, εκτιμώ ότι εσκεμμένα διακινείται η μισή αλήθεια. Τι ακριβώς συνέβη. Η Ελλάδα ευθυγραμμίστηκε με την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών. Ήμασταν σαφείς: Η Χαμάς είναι τρομοκρατική οργάνωση. Ο μόνος νόμιμος συνομιλητής είναι η Παλαιστινιακή Αρχή που διοικεί σήμερα τη Δυτική Όχθη. Σ’ αυτό το πλαίσιο προσπαθήσαμε να τροποποιήσουμε το ψήφισμα, αλλά δεν κατέστη δυνατό να συμπεριλάβουμε κρίσιμα στοιχεία που αντικατοπτρίζουν τη θέση μας. Ως εκ τούτου, αποφασίσαμε να απέχουμε, μια στάση υπεύθυνη και εθνικά συμφέρουσα, σύμφωνη με τη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως εκφράστηκε στην πρόσφατη δήλωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Αναγνωρίζουμε το δικαίωμα του Ισραήλ στη νόμιμη αυτοάμυνα για τη φρικιαστική επίθεση που δέχθηκε και ταυτόχρονα επιμένουμε ότι οι κανόνες εμπλοκής μιας Δημοκρατίας δεν μπορούν να είναι οι ίδιοι με τους κανόνες εμπλοκής μιας τρομοκρατικής οργάνωσης. Πρέπει να γίνεται σεβαστό το Διεθνές Δίκαιο και ειδικά το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο.

Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο πυροδοτεί τις αντιδράσεις των φορέων της αγοράς, ενώ οι πολιτικοί σας αντίπαλοι υποστηρίζουν ότι η οριζόντια φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών αποτελεί μία κυβερνητική ομολογία αδυναμίας της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Υπάρχει το περιθώριο επανεξέτασης βασικών πτυχών του νομοσχεδίου; Γιατί η κυβέρνηση δεν καταργεί το τέλος επιτηδεύματος, όπως υποσχόταν ο κ. Μητσοτάκης από το 2018;

Υλοποιούμε την προεκλογική μας δέσμευση να καταργήσουμε το τέλος επιτηδεύματος -μάλιστα το κάνουμε νωρίτερα, σταδιακά από το 2024-, αυξάνοντας ταυτόχρονα τη φορολογική συμμόρφωση, όπως επανειλημμένα ορίσαμε ως προαπαιτούμενο. Δεν υπάρχει ούτε πρέπει να γίνεται στοχοποίηση της συγκεκριμένης επαγγελματικής κατηγορίας. Δεν είναι καθ’ έξιν φοροφυγάδες οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Τους κανόνες του παιχνιδιού τούς θέτει πάντα το κράτος και οι πολίτες προσαρμόζονται σε αυτούς. Αν έχουμε αφήσει τρύπες φοροδιαφυγής, είναι ευθύνη της Πολιτείας που το επιτρέψαμε διαχρονικά να συμβαίνει, ευθύνη της Πολιτείας και να το διορθώσει. Την ευρωπαϊκή ταυτότητα που επικαλούνται ορισμένοι και από την αντιπολίτευση δεν την επιλέγουμε α λα καρτ. Το σύστημα που εισηγούμαστε δεν αποτελεί κάποια καινοτομία. Έτσι φορολογούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στη Γαλλία και στην Ιταλία. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης γκρινιάζουν για τη φοροδιαφυγή, όμως δεν εισφέρουν καμία απολύτως ρεαλιστική εναλλακτική πρόταση για την αντιμετώπισή της. Πρακτικά κλείνουμε τρύπες του φορολογικού συστήματος χωρίς να αυξάνουμε φόρους, αλλά επιβάλλοντας μια πιο δίκαιη συμμετοχή στα φορολογικά βάρη με βάση τα πραγματικά εισοδήματα κάθε πολίτη. Με εξαιρέσεις, ώστε να αποφευχθούν αδικίες, όπως η εξαίρεση των νέων επιχειρηματιών, των ΑμεΑ ή των κατοίκων μικρών κοινοτήτων, ενώ πάντα υπάρχει η δυνατότητα αμφισβήτησης της εύλογης αμοιβής καθώς το τεκμαρτό εισόδημα είναι μαχητό. Είμαστε ανοιχτοί σε τεκμηριωμένες προτάσεις βελτίωσης των ρυθμίσεων, αλλά η βασική φιλοσοφία τους δεν πρόκειται να αλλάξει. Είναι ζήτημα φορολογικής δικαιοσύνης και είναι απορίας άξιο πώς η αντιπολίτευση συμβιβάζεται με μια κοινωνικά άδικη πραγματικότητα, που καταγράφει περίπου 500.000 συμπολίτες μας οι οποίοι επιλέγουν το ελεύθερο επάγγελμα και δηλώνουν χαμηλότερο ετήσιο εισόδημα από αυτό των υπαλλήλων τους με κατώτατο μισθό.

Μία από τις βασικές εστίες κριτικής για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο είναι ότι κινείται στις ράγες του σχεδίου Πισσαρίδη, που, όπως υποστηρίζει η αντιπολίτευση, θέτει στο στόχαστρο τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Ποια η απάντησή σας;

Αλλη μια παρανόηση, ηθελημένη ή μη, εκ μέρους της αντιπολίτευσης. Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις έχουν ωφεληθεί από τις πολιτικές αυτής της κυβέρνησης, από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και της φορολογίας εισοδήματος, τα κίνητρα και τις ενισχύσεις που παρέχουμε για τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό τους ώστε να είναι πιο παραγωγικές, ανθεκτικές και εξωστρεφείς. Αν δεν συνέβαινε αυτό, να είστε σίγουροι πως θα είχε καταγραφεί στις κάλπες η αποδοκιμασία τους. Επιμένω, χρειάζεται μια εθνική συμφωνία και συμμαχία για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις ιδιαιτερότητες της χώρας: το υψηλό δημόσιο χρέος που, παρά το πανευρωπαϊκό ρεκόρ που καταγράψαμε στους ρυθμούς μείωσής του, πρέπει να συνεχίζει να πέφτει, εφαρμόζοντας μια πολιτική δημοσιονομικής υπευθυνότητας. Έχουμε υψηλές αμυντικές δαπάνες λόγω της γεωγραφικής μας θέσης και των προκλήσεων στα σύνορά μας, υψηλή δαπάνη συντάξεων λόγω της εθνικής δημογραφίας μας με έναν πληθυσμό που γερνάει. Μόνον έτσι θα μπορέσουμε να αυξήσουμε τις δαπάνες στη δημόσια Υγεία και στη δημόσια Παιδεία. Η αντιπολίτευση απέναντι σε όλες αυτές τις μεγάλες εθνικές προκλήσεις μάς λέει μόνο ποιους φόρους θα κόψει, ξεχνάει να μας πει ποιους φόρους θα αυξήσει ώστε να μην γυρίσουμε ξανά σε δημοσιονομικά ελλείμματα και χρέη. Όσο για τη θέση του νέου αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ για οριζόντια απαλλαγή των ελεύθερων επαγγελματιών των εισοδημάτων έως 10.000 ευρώ, δείχνει πόση απόσταση χωρίζει πλέον τον ΣΥΡΙΖΑ από δήθεν καταστατικές του αρχές, όπως η φορολογική δικαιοσύνη.

Η ακρίβεια αποτελεί το κύριο πρόβλημα για τους πολίτες, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις. Γιατί η κυβέρνηση αρνείται να μειώσει τους έμμεσους φόρους, όπως έκαναν άλλες χώρες στην Ε.Ε.; Για παράδειγμα, η Ισπανία και η Πορτογαλία πέτυχαν μείωση του πληθωρισμού τροφίμων κατά 16% και 6% αντίστοιχα.

Η ακρίβεια είναι πράγματι το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα για το ελληνικό νοικοκυριό. Δεν είναι, όμως, ένα ελληνικό πρόβλημα, είναι διεθνές και ευρωπαϊκό. Η Ελλάδα, σύμφωνα με τη Eurostat, δεν το λέω εγώ, βρίσκεται ακριβώς στον ευρωπαϊκό μέσο όρο των ανατιμήσεων μαζί με την Ισπανία και την Πορτογαλία. Από τον Ιανουάριο του 2022 έως τον Σεπτέμβριο του 2023 ο πληθωρισμός τροφίμων έχει αυξηθεί κατά 22% στην Ε.Ε. συνολικά, στην Ελλάδα και στην Ισπανία επίσης κατά 22% και κατά 21% στην Πορτογαλία. Αντίστοιχα ο γενικός πληθωρισμός την ίδια περίοδο έχει αυξηθεί κατά 14% στην Ε.Ε. και στην Πορτογαλία, κατά 13% στην Ελλάδα και κατά 10% στην Ισπανία. Σας θυμίζω ότι ο κατώτατος μισθός στη χώρα μας έχει αυξηθεί κατά 20% τα δύο προηγούμενα χρόνια και ο μέσος μισθός κατά 14,5%. Αν συνυπολογίσουμε τη σημαντική μείωση 50 φόρων και εισφορών, τις κρατικές ενισχύσεις σχεδόν 58 δισ. κατά την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, αλλά και την αύξηση συντάξεων το 2023 -πρώτη φορά μετά την κρίση του 2010-, νομίζω ότι γίνεται αντιληπτό πως κάνουμε ό,τι μπορούμε για να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών και να απαλύνουμε τις επιπτώσεις των έντονων πληθωριστικών πιέσεων.

Ο καλπασμός των τιμών θα έχει μεγάλη χρονική διάρκεια; Πώς θα τον τιθασεύσει η κυβέρνηση;

Γνωρίζουμε πόσο δύσκολη είναι η καθημερινότητα των πολιτών εξαιτίας της κατά κύριο λόγο εισαγόμενης ακρίβειας. Γι’ αυτό άλλωστε προσθέτουμε συνεχώς μέτρα στη φαρέτρα μας για να στηρίξουμε τα ελληνικά νοικοκυριά και πρωτίστως τους πιο ευάλωτους. Θυμίζω το «καλάθι του νοικοκυριού», το market pass, που τόσο λοιδορήθηκαν από την αντιπολίτευση, και τώρα τη «Μόνιμη μείωση τουλάχιστον 5% των τιμών», που εφαρμόζεται σε σχεδόν 650 προϊόντα. Προφανώς δεν λύνουν το πρόβλημα, αλλά είναι μια σημαντική ανακούφιση για τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Οι αυξήσεις αντιμετωπίζονται επίσης με ελέγχους και πρόστιμα. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να συγκρουστούμε με εταιρείες κολοσσούς. Το κάναμε πρόσφατα. Κανένα κερδοσκοπικό παιχνίδι στην πλάτη των καταναλωτών είναι το μήνυμά μας.

Ο πρωθυπουργός εκτιμά ότι είναι εφικτός ο στόχος για μέσο μισθό 1.500 ευρώ στο τέλος της τετραετίας. Γιατί, εντούτοις, ο κ. Μητσοτάκης δεν κάνει καμία νύξη στην αναγκαία επαναθέσπιση των συλλογικών συμβάσεων;

Το υπουργείο Εργασίας δημοσίευσε πρόσφατα στοιχεία από το Εργάνη, που καταδεικνύουν ότι έχει συντελεστεί αύξηση πάνω από 14% στον μέσο μισθό στον ιδιωτικό τομέα σε σχέση με το 2019 (προ Covid εποχή), από 1.040 σε 1.190 ευρώ τον μήνα (x14 μισθούς), χωρίς να υπολογίζονται οι αυξήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα από μειώσεις φόρων και εισφορών. Ταυτόχρονα το Εργάνη δείχνει σημαντική αύξηση των μισθωτών στον ιδιωτικό τομέα κατά 405.032 εργαζόμενους, αλλά και αύξηση των μόνιμων θέσεων απασχόλησης ως προς τις θέσεις μερικής απασχόλησης που βαίνουν μειούμενες. Η σταθερή και καλύτερα αμειβόμενη εργασία στη χώρα μας κερδίζει έδαφος, το ίδιο και οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Μόνο το 2022 υπογράφηκαν 250 νέες ΣΣΕ και σήμερα βρίσκονται σε ισχύ 794, στις οποίες καθορίζονται στην πλειονότητά τους καλύτερα επίπεδα μισθών (όπως, π.χ., στον τουριστικό και στον επισιτιστικό κλάδο). Με επιχειρησιακές συμβάσεις καλύπτονται σήμερα 211.064 εργαζόμενοι και με κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές περίπου 800.000, δηλαδή συνολικά περίπου 1 εκατ. εργαζόμενοι καλύπτονται σήμερα από ΣΣΕ. Κάτι επίσης πολύ σημαντικό. Βελτιώθηκε η παρακολούθηση της αγοράς εργασίας μέσω της ψηφιακής κάρτας εργασίας και της εντατικοποίησης των ελέγχων της ανεξάρτητης πλέον Επιθεώρησης Εργασίας. Άρα όχι μόνο υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις, αλλά έχουμε στηρίξει τον θεσμό και με σοβαρά εργαλεία.

Σε έκθεσή του το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει ότι μόνο για τα έτη 2021-2022 έγιναν 314.006 συμβάσεις με απευθείας ανάθεση ή με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, με κόστος περίπου 4,5 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση πώς απαντά στις κατηγορίες περί «πάρτι απευθείας αναθέσεων»;

Σύμφωνα με το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, από το 2020 έως το 2022 δόθηκαν 18,5 δισ. με ανοιχτούς διαγωνισμούς και 6,7 δισ. με απευθείας αναθέσεις, οι οποίες είχαν να κάνουν κυρίως με την πανδημία, έγιναν, δηλαδή, υπό πρωτοφανείς συνθήκες μεγάλων ελλείψεων και οξύτατου ανταγωνισμού στις διεθνείς αγορές για να καλυφθούν οι έκτακτες ανάγκες σε μάσκες, εξοπλισμό ΜΕΘ, εμβόλια, σελφ τεστ κ.λπ. Οι προμήθειες έγιναν υπό πλήρη νομιμότητα και με την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Έχουμε αναγνωρίσει ότι διαχρονικά υπάρχει όντως μια κακή πρακτική με τις απευθείας δημόσιες αναθέσεις. Να θυμίσω ότι επί ΣΥΡΙΖΑ, στη διετία 2018-2019 από σύνολο 10 δισ. απευθείας αναθέσεων μόλις τα 2,1 δόθηκαν με ανοιχτούς διαγωνισμούς, το 80%, δηλαδή, ήταν απευθείας αναθέσεις σε μια περίοδο χωρίς παγκόσμιες κρίσεις. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε δεσμευτεί να θεσπίσουμε νέο πλαίσιο για τις αναθέσεις και τις δημόσιες προμήθειες.

Κύριε υπουργέ, πώς προσεγγίζει η κυβέρνηση τις νέες αποκαλύψεις στο σκάνδαλο των υποκλοπών; Προτίθεται ο πρωθυπουργός να εγκρίνει την άρση απορρήτου των στελεχών της ΕΥΠ προκειμένου να μπορέσουν να καταθέσουν στις δικαστικές Αρχές;

Θα επαναλάβω κάτι που έχει ειπωθεί δημοσίως πολλές φορές από τα πλέον επίσημα χείλη, του πρωθυπουργου: Ό,τι έπρεπε να κάνουμε πολιτικά και κοινοβουλευτικά το κάναμε. Η πράγματι πολύ σοβαρή αυτή υπόθεση είναι στα χέρια της Δικαιοσύνης, μάλιστα στον ανώτατο βαθμό που θα την κρίνει. Συζήτηση με διαρροές δεν τιμά κανέναν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL