Ο αντιδημοκρατικός κατήφορος του υπουργείου Παιδείας συνεχίζει χωρίς τελειωμό. Προσκολλημένη την προσφιλή της τακτική, η Νίκη Κεραμέως -μεσούσης της πανδημίας- κατέθεσε στη Βουλή το νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, το οποίο σήμερα εισάγεται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με στόχο να έχει ψηφιστεί πριν τις γιορτές.
Υπαγωγή στις ανάγκες της αγοράς
Το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που ήρθε με διαδικασίες εξπρές και για ακόμα μια φορά χωρίς να προηγηθεί διάλογος με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, έχει βρει αντίθετο το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς βασική του επιδίωξη είναι η πλήρης υπαγωγή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς και των επιχειρήσεων, που θα καθορίζουν και τα Προγράμματα Σπουδών, και τις ειδικότητες με βάση τις δικές τους ανάγκες και τα δικά τους συμφέροντα. Πιο συγκεκριμένα, στα δύο νέα κεντρικά όργανα που ιδρύονται, το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας, καθοριστικό ρόλο και λόγο στο περιεχόμενο των σπουδών θα έχουν οι λεγόμενοι «κοινωνικοί εταίροι», δηλαδή οι επιχειρήσεις, εκπρόσωποι του ΣΕΒ και άλλων επιμελητηρίων, φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η ΓΣΕΕ κ.ά.
Παράλληλα, ακόμα ένα «προβληματικό» σημείο έχει να κάνει με το νέο μεταγυμνασιακό επίπεδο που δημιουργείται. Πρόκειται για σχολές διετούς φοίτησης και «πρόωρης εξειδίκευσης», οι οποίες θα αφορούν απόφοιτους γυμνασίου. Αυτού του είδους οι σχολές στοχεύουν να στρέψουν ένα μέρος του μαθητικού δυναμικού στην πρόωρη κατάρτιση, χωρίς ωστόσο να τους παρέχουν ουσιαστική γνώση. Και σε συνδυασμό με την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων -η οποία στο παρελθόν είχε αυξήσει κατακόρυφα τη σχολική αποτυχία- θα αποτελέσει μονόδρομο, οδηγώντας πολλούς μαθητές σε τεχνικές σχολές για να γίνουν φθηνοί ανειδίκευτοι εργάτες και να μειωθεί η πίεση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σε σύμπλευση με την περιβόητη έκθεση Πισσαρίδη, η υπουργός Παιδείας ενσωματώνει στο νομοσχέδιο την ίδρυση πρότυπων ΕΠΑΛ, αρχικά σε περιορισμένη εμβέλεια, ενώ στη συνέχεια θα επεκταθούν πανελλαδικά. Η εισαγωγή των μαθητών στα ΕΠΑΛ θα γίνεται με βάση τον βαθμό απολυτηρίου του γυμνασίου (!), ενώ ο απόλυτος έλεγχος των σπουδών και των ειδικοτήτων τους θα γίνεται από εκπροσώπους της τοπικής αγοράς και διάφορα επιχειρηματικά συμφέροντα. Προβλέπεται και η δυνατότητα για εξάωρη μη αμειβόμενη πρακτική άσκηση ανηλίκων -μαθητών σε όλες τις τάξεις των ΕΠΑΛ- σε χώρους εργασίας, πράγμα που σημαίνει και αντίστοιχη απώλεια διδακτικών ωρών.
Την ίδια ώρα, καταργούνται τα Δημόσια ΙΕΚ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στα οποία φοιτούν λιγότεροι από 250 σπουδαστές, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα -εκτός από παραμεθόριες περιοχές- καταργούνται όσα έχουν λιγότερους από 100 σπουδαστές. Μια ρύθμιση που οδηγεί τους σπουδαστές προς τα ιδιωτικά ΙΕΚ.
Σε ό,τι αφορά τον κρατικό φορέα πιστοποίησης προσόντων ΕΟΠΠΕΠ, παρ’ όλο που το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι «αναβαθμίζεται», στην ουσία θα μπορεί πλέον να δίνει πιστοποίηση σε ιδιωτικούς φορείς «διεξαγωγής εξετάσεων πιστοποίησης προσόντων», ώστε να πραγματοποιούν εκείνοι τις εξετάσεις.
ΟΛΜΕ: Αλλαγές εις βάρος του δημόσιου σχολείου
«Η κυβέρνηση, την ώρα που είναι σε εξέλιξη η πανδημία, συνεχίζει με συνέπεια στην επιβολή της αντιλαϊκής της πολιτικής, που προτάσσει τις απαιτήσεις της αγοράς έναντι των κοινωνικών αναγκών και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας» τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ.
«Πάγια θέση της Ομοσπονδίας και του κλάδου είναι η υπεράσπιση του δημόσιου δωρεάν σχολείου ενάντια στις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές που οξύνουν τις ταξικές αντιθέσεις στην εκπαίδευση» τονίζει η ΟΛΜΕ, καλώντας την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να αποσύρει άμεσα το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο που «χτυπά» την Επαγγελματική Εκπαίδευση και τις ΕΛΜΕ με τους Συλλόγους Διδασκόντων -κυρίως των ΕΠΑΛ- να καταδικάσουν τις επιχειρούμενες αναδιαρθρώσεις και να αναλάβουν δράση ενάντια στην κατάθεση του νομοσχεδίου.
