Live τώρα    
Ρήγμα στη "γραμμή" της Δημοκρατικής Συμπαράταξης / "Όχι" λέει τώρα στην απλή αναλογική το ΠΑΣΟΚ, "ναι" από τη ΔΗΜ.ΑΡ.
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ρήγμα στη "γραμμή" της Δημοκρατικής Συμπαράταξης / "Όχι" λέει τώρα στην απλή αναλογική το ΠΑΣΟΚ, "ναι" από τη ΔΗΜ.ΑΡ.

Επιβεβαιώθηκε το ρήγμα ανάμεσα στους δύο εταίρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, το ΠΑΣΟΚ και τη ΔΗΜ.ΑΡ., ως προς τη στάση που θα κρατήσουν στην ψηφοφορία για την απλή αναλογική που φέρνει η κυβέρνηση.

Η Φ. Γεννηματά, στην κοινή συνεδρίαση Κ.Ο. - Π.Σ. του ΠΑΣΟΚ, εισηγήθηκε καταψήφιση της απλής αναλογικής της κυβέρνησης, ανακοινώνοντας ότι “σε κάθε περίπτωση εμείς δεν πρόκειται να ψηφίσουμε τις αποσπασματικές ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση με διαδικασία fast track”. Αντίθετα, η Ε.Ε. της ΔΗΜ.ΑΡ., που συνεδρίαζε παράλληλα, αποφάσισε ότι “αυτή η θέση της καθιέρωσης της απλής αναλογικής, με κατάργηση του μπόνους των 50 εδρών, θα υποστηριχτεί, καθώς αποτελεί θέση μας”.

Ο διχασμός της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, παρ' ότι αριθμητικά ανισοβαρής, ουσιαστικά και συμβολικά είναι έντονος, αφού πρόκειται για αντιπαράθεση επί θέματος στρατηγικής σημασίας μεταξύ δύο εταίρων. Είναι νωρίς για να διαφανεί εάν η διαφορετική “γραμμή” θα επηρεάσει τις σχέσεις των δύο αρχηγών και, κατά συνέπεια, τη συμπόρευση και το κοινό εγχείρημα για “ανασυγκρότηση της Κεντροαριστεράς”. Σύμφωνα με πληροφορίες της “Α”, οι δύο αρχηγοί δεν είχαν επικοινωνήσει τουλάχιστον έως αργά χθες το βράδυ, με την τελευταία τους τηλεφωνική επικοινωνία να τοποθετείται στην περασμένη Παρασκευή, όταν και η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ενημέρωσε τον Θ. Θεοχαρόπουλο για την ανακοίνωση που επρόκειτο να εκδώσει και η οποία συνιστούσε προαναγγελία καταψήφισης εκ μέρους τής Χαρ. Τρικούπη.

Οι αντιφάσεις του ΠΑΣΟΚ και ο καιροσκοπισμός Βενιζέλου

Οι ξεχωριστές κομματικές συνεδριάσεις επιβεβαίωσαν ότι: Η ΔΗΜ.ΑΡ. έμεινε πιστή στις θέσεις για απλή αναλογική που έχει εκφράσει και που αποτελούν απόφαση της συνδιάσκεψης του κοινού σχήματος. Το ΠΑΣΟΚ τελικά έμεινε πιστό στη θέση του Ευ. Βενιζέλου ότι, σε αντίθεση με το 2015 και τη σχετική ομόφωνη πρόταση του κόμματος για κατάργηση του μπόνους, αλλά και σε αντίθεση με την απόφαση της συνδιάσκεψης, τώρα δεν χρειάζεται απλή αναλογική.

Στη χθεσινή συνεδρίαση, ο Ευ. Βενιζέλος διατύπωσε το ίδιο επιχείρημα με την προειδοποίηση που απηύθυνε προς τη Χαρ. Τρικούπη την περασμένη Πέμπτη, ένα βράδυ προτού η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ υιοθετήσει αδιάλλακτη στάση καταψήφισης. “Η πρότασή μας του 2015 ήταν πρωτοβουλία κατά του πολιτικού τυχοδιωκτισμού της κυβέρνησης. Η στάση μας τώρα πρέπει να είναι και πάλι πρωτοβουλία κατά του πολιτικού τυχοδιωκτισμού της κυβέρνησης” ανέφερε.

Με αυτή την απόφαση και κεντρικό επιχείρημά της τη “σκοπιμότητα” που καταλογίζει στην κυβέρνηση για τον χρόνο που ξεδιπλώνει την πρωτοβουλία της, η Χαρ. Τρικούπη προσπαθεί να διατηρήσει τη λογική της πάγιας τακτικής της για μέτωπο κατά της Ν.Δ. και του ΣΥΡΙΖΑ. Παρόλο που επανέλαβε και χθες ότι ο στόχος είναι ένας αυτόνομος πόλος, “με διακριτές πολιτικές από τη συντήρηση και τον λαϊκισμό, από τη Ν.Δ. και τον ΣΥΡΙΖΑ” και παρ' ότι θα “κατεβάσει” τη δική της πρόταση 5 σημείων για νέο εκλογικό νόμο, η απόφαση του ΠΑΣΟΚ λειτουργεί στην πράξη υπέρ της ατζέντας του Κυρ. Μητσοτάκη. Όπως υπέρ του μετώπου της Ν.Δ. λειτουργεί και η εδώ και καιρό ειλημμένη απόφαση (ομόφωνα από την Κ.Ο. του Ποταμιού, όπως έχει ανακοινώσει) του Στ. Θεοδωράκη για καταψήφιση.

Αντίθετα, η ΔΗΜ.ΑΡ. δεν υποχώρησε από την κομματική θέση της ούτε από τη συλλογική απόφαση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, παρόλο που κι εκείνη καταλογίζει “μικροκομματικές σκοπιμότητες” στην κυβέρνηση και ταυτόχρονα επιμένει στο μέτωπο απέναντι στα δύο μεγάλα κόμματα: “Η Δημοκρατική Συμπαράταξη και η ευρύτερη προοδευτική παράταξη που ανασυγκροτείται δεν πρέπει να γίνουν, είτε τώρα είτε μετά τις επόμενες εκλογές, συμπλήρωμα και δεκανίκι κανενός, ούτε της Ν.Δ., ούτε του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτή είναι η δική μας θέση”. Με αυτόν τον τρόπο, η Αγ. Κωνσταντίνου αποδομεί και το επιχείρημα ότι στήριξη στην απλή αναλογική της κυβέρνησης θα σηματοδοτήσει κάποιο μετεκλογικό “κλείσιμο ματιού’ στον ΣΥΡΙΖΑ. Έναν συμβολισμό τις προεκτάσεις του οποίου μάλλον ζύγισαν αρκετά στη Χαρ. Τρικούπη.

"Έχουμε οργανωτική αυτονομία"

Η ΔΗΜ.ΑΡ. με τη δική της διαφορετική απόφαση άφησε αιχμές για την επιλογή του ΠΑΣΟΚ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπήρξε αλλαγή στάσης: “Η αξιοπιστία του συστήματος απαιτεί να μη λες άλλα χθες, άλλα σήμερα και άλλα αύριο”, επισημαίνοντας ότι η θέση για απλή αναλογική, δηλαδή κατάργηση του μπόνους, “είναι και 1 από τις 50 θέσεις της Δημοκρατικής Συμπαράταξης η οποία αποφασίστηκε στην πρόσφατη προγραμματική συνδιάσκεψη του Μαΐου. Πέρα από την έμμεση βολή, η αναφορά αυτή αποτελεί και τη βάση λογικής αιτιολόγησης της στάσης του προέδρου της ΔΗΜ.ΑΡ. Θ. Θεοχαρόπουλου για ψήφιση της κυβερνητικής πρότασης στην επικείμενη διαδικασία της Βουλής.

Η ποιοτική διαφορά μεταξύ των δύο αποφάσεων έγκειται και στο επιχείρημα της απόφασης της ΔΗΜ.ΑΡ. ότι η πρόταση της κυβέρνησης "αν και αποσπασματική", "είναι το πρώτο απαραίτητο βήμα". Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αναφορά που επισημαίνει την αυτονομία των δύο κομμάτων: “Τέλος, επισημαίνεται ότι συμμετέχουμε στη Βουλή στον συνασπισμό των κομμάτων Δημοκρατική Συμπαράταξη ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜ.ΑΡ., όπως αυτός δημιουργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015 και στον οποίο τα κόμματα έχουμε διατηρήσει την πολιτική και οργανωτική μας αυτονομία με τον αποφασιστικό ρόλο των οργάνων του κάθε κόμματος”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0