"Ο μεγάλος αντίπαλος είναι μέσα στη χώρα, το σύστημα διαπλοκής και διαφθοράς που ευνοήθηκε από τις δυνάμεις που κυβερνούσαν"
Ευ. Μεϊμαράκης: "Αν δεν υπάρχει η εγγύηση της Ν.Δ., η κυβέρνηση και η χώρα θα έχουν τεράστιο πρόβλημα"
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΛΙΓΓΩΝΗΣ
Δεσμεύσεις προς την κοινωνία αλλά και τους βουλευτές της συμπολίτευσης ότι "το παλιό θα τελειώσει σε αυτή τη χώρα", πως "η Αριστερά δεν θα γίνει μια μικρή παρένθεση μέσα στον χρόνο", αλλά και πως η κυβέρνηση θα καταβάλει κάθε προσπάθεια προκειμένου να "αμβλυνθούν οι συνέπειες των μέτρων" για τους οικονομικά ασθενέστερους παρέσχε χθες ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας μιλώντας στη Βουλή τη δωδεκάτη ώρα πριν την κρίσιμη ψηφοφορία επί του κατεπείγοντος νομοσχεδίου της κυβέρνησης.
Ο πρωθυπουργός επανέλαβε τη δέσμευσή του πως "δεν δραπετεύει από τις ευθύνες του", ενώ υπογράμμισε πως οι διαπραγματεύσεις ήταν μια "μάχη δύσκολη". Ο Αλ. Τσίπρας επισήμανε, στέλνοντας μηνύματα με πολλούς αποδέκτες, πως τους πέντε μήνες που προηγήθηκαν έγινε σκληρή διαπραγμάτευση και αγώνας "που είχε και λάθη και αναλαμβάνω τις ευθύνες", όπως είπε χαρακτηριστικά.
"Αφήσαμε παρακαταθήκη αξιοπρέπειας και δημοκρατίας στην Ευρώπη"
Ο Αλ. Τσίπρας υπογράμμισε, για το πεντάμηνο των διαπραγματεύσεων, πως η κυβέρνηση "έδωσε τη μάχη με αυταπάρνηση για το δίκιο του λαού μας". "Δώσαμε μια μάχη άνιση, δύσκολη, απέναντι όχι απλώς στα οργανωμένα κατεστημένα συμφέροντα εντός της χώρας, που από την πρώτη στιγμή είχαν στόχο να σαμποτάρουν αυτή την προσπάθεια, αλλά αυτό είναι το λιγότερο. Τα βάλαμε με ισχυρούς αντιπάλους. Τα βάλαμε με το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα, δώσαμε έναν αγώνα που από τη μια μεριά ήταν το δίκιο και από την άλλη μεριά η οικονομική ισχύς" είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός, για να προσθέσει πως "με αυτή την έννοια, ήταν ένας άδικος αγώνας". Παρ' όλα αυτά, ο πρωθυπουργός εμφανίστηκε βέβαιος πως "έχουμε αφήσει παρακαταθήκη αξιοπρέπειας και δημοκρατίας στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο και αυτή η παρακαταθήκη δεν σβήνει". "Είμαι βέβαιος ότι αυτός ο αγώνας κάποια στιγμή θα φέρει καρπούς. Η σπορά θα καρποφορήσει στην Ευρώπη" πρόσθεσε.
"Το παλιό θα τελειώσει"
Ο Αλ. Τσίπρας, απαντώντας ακόμη και σε ενστάσεις διαφωνούντων συμπολιτευόμενων βουλευτών, επισήμανε ότι θα διαψευστούν όσοι έχουν την αίσθηση πως "η κατάληξη της διαπραγμάτευσης σηματοδοτεί την επαναφορά του παλιού σκηνικού". "Το παλιό θα τελειώσει σε αυτή τη χώρα. Ο λαός έχει συνείδηση και μπορεί να καταλάβει τη διαφορά μεταξύ όσων δίνουν τη μάχη και αντιστέκονται και μεταξύ όσων παραδίδονται αμαχητί" τόνισε ο πρωθυπουργός.
Εξάλλου, αφού παραδέχθηκε πως η συμφωνία είναι "δύσκολη" και "θα μας βάλει στενά δημοσιονομικά πλαίσια", πρόσθεσε ότι σε σύγκριση με προηγούμενα Μνημόνια "εμείς δε θα προχωρήσουμε το κούρεμα ομολόγων των ταμείων, ούτε θα ξεπουλήσουμε τράπεζες σε μια νύχτα". "Αυτά ήταν επιλογές του παλιού συστήματος που επιδιώκει μια ρεβάνς". "Τώρα δεν είναι ώρα για ρεβάνς" επισήμανε ο Αλ. Τσίπρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη "να στηριχθούν οι παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και οι δυνάμεις της εργασίας". "Η κυβέρνηση δεν θα κάνει πίσω από τη δέσμευσή της να αγωνιστεί για το δίκαιο των λαϊκών στρωμάτων και, όπως είπε, δεν θα κάνουμε το χατίρι στους αντιπάλους, μέσα και έξω από τη χώρα, που επιδίωκαν να αποτελέσουμε παρένθεση".
"Η ώρα της ευθύνης"
Ο Αλ. Τσίπρας, θέτοντας όλους τους βουλευτές προ των ιστορικών ευθυνών τους, επισήμανε πως "τώρα είναι η ώρα της ευθύνης" και πρόσθεσε ότι "ο μεγάλος αντίπαλος βρίσκεται εντός των τειχών, είναι η ολιγαρχία, η διαφθορά, η διαπλοκή, η φοροδιαφυγή, που ευνοήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια". Παράλληλα, έθεσε στη Βουλή το ερώτημα αν πιστεύει ότι είναι υπαρκτός ή πλαστός ο εκβιασμός ως προς τις επιλογές που είχε, δηλαδή μια συμφωνία παρά τις διαφωνίες, την άτακτη χρεοκοπία και την πρόταση Σόιμπλε για συναινετική έξοδο και παράλληλο νόμισμα. "Μπορούμε και τώρα να τη συζητήσουμε. Αν πιστεύετε ότι ο εκβιασμός είναι πλαστός, να ακούσω εναλλακτικές επιλογές. Αν όμως πιστεύετε ότι είναι πραγματικός, τότε δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να μοιραστούμε όλοι μαζί το βάρος της ευθύνης" κατέληξε ο πρωθυπουργός, εκφράζοντας την πίστη του πως η κυβέρνηση και η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ "δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω από τη δέσμευσή μας να αγωνιστούμε μέχρι τέλους για το δίκιο του ελληνικού λαού, των λαϊκών στρωμάτων. Δεν θα κάνουμε το χατίρι σε κανέναν από τους πολιτικούς μας αντιπάλους μέσα και έξω, που επεδίωκαν από την πρώτη στιγμή να αποτελέσουμε μία μικρή παρένθεση μέσα στον χρόνο. Δεν θα τους κάνουμε τη χάρη", κατέληξε ο Αλ. Τσίπρας.
"Συνεννόηση στα νομοσχέδια" ζητεί ο Ευ. Μεϊμαράκης
Τον λόγο στη συνέχεια πήρε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Ευ. Μεϊμαράκης, ο οποίος αφενός φρόντισε να θέσει το κόμμα του εκτός του κάδρου των εξελίξεων και των χειρισμών, αφετέρου όμως άφησε να εννοηθεί ότι αφ' ης στιγμής η κυβέρνηση θα χρειάζεται τους βουλευτές της Ν.Δ., θα πρέπει να... συνεννοείται με την αξιωματική αντιπολίτευση για το περιεχόμενο των νομοσχεδίων. "Η Ν.Δ. σάς δίνει την ευρωπαϊκή στήριξη, αλλά για θέματα Παιδείας, Υγείας κ.λπ. θα πρέπει να υπάρχει μία συνεννόηση", είπε ο πρόεδρος της Ν.Δ., υποστηρίζοντας πως η στάση της αντιπολίτευσης "έδωσε στη φαρέτρα" της κυβέρνησης "πολλά όπλα". "Περιμένουμε και το άλλο νομοσχέδιο την άλλη εβδομάδα και την τελική συμφωνία τον Σεπτέμβριο - Οκτώβριο, αλλά με συνεννόηση και με σύμπλευση στα νομοσχέδια που θα φέρνετε από σήμερα ώς τον Σεπτέμβριο", είπε ο πρόεδρος της Ν.Δ.
Βεβαίως, ο Ευ. Μεϊμαράκης φρόντισε να κρατήσει αποστάσεις από σενάρια για ανασύνθεση του κυβερνητικού σχήματος, υποστηρίζοντας πως "το 'ναι' το δικό μας είναι χωρίς συναλλαγές, δεν ζητάμε ανταλλάγματα. Αλλά δεν ταυτιζόμαστε και με συγκεκριμένα μέτρα". "Η συμφωνία, όμως, φέρνει την υπογραφή Τσίπρα - Καμμένου, είναι ιδιοκτησία δική σας και πρέπει να βρείτε και τη γενναιότητα και τον μηχανισμό να την πραγματοποιήσετε" πρόσθεσε ο πρόεδρος της Ν.Δ., "απειλώντας" τον πρωθυπουργό πως "αν δεν υπάρχει η εγγύηση της ΝΔ, να ξέρετε ότι θα έχετε τεράστιο πρόβλημα και ως Ελλάδα και ως κυβέρνηση". "Εμείς είμαστε εκείνοι που εγγυώμαστε την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας", κατέληξε ο Ευ. Μεϊμαράκης.
"Δεν υπάρχουν αυτόχειρες βουλευτές"
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι επειδή ο Ευ. Μεϊμαράκης αναφέρθηκε πολλές φορές στο κατά πόσον θα "άντεχε" τα μέτρα η Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός πέταξε το γάντι στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης: "Έχετε μεγάλη αγωνία για το τι θα ψηφίσει η Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ. Αν αγωνιάτε τόσο, γιατί δεν κάνετε μία πρόταση μομφής ή, ακόμη, γιατί δεν ζητάτε εκλογές; Οι κυβερνήσεις πέφτουν όταν χάνουν τη στήριξή τους στην κοινωνία και δεν την έχει χάσει η κυβέρνησή μας. Δεν υπάρχουν αυτόχειρες βουλευτές που θα ρίξουν την κυβέρνηση της Αριστεράς" είπε ο πρωθυπουργός, με τον Ευ. Μεϊμαράκη να του απαντά σκωπτικά ότι, "αν χρειάζεται περισσότερη συσπείρωση για το κόμμα του, δεν έχει πρόβλημα η Ν.Δ. να καταθέσει πρόταση δυσπιστίας".
Κόντρα για το χρέος
Επίσης, ο Ευ. Μεϊμαράκης ισχυρίστηκε ότι η κυβέρνηση "δεν πήρε τίποτα παραπάνω για το χρέος απ' αυτό που προβλεπόταν στη συμφωνία του 2012". "Στην απόφαση του Eurogroup το 2012 αναφέρεται πως όταν η χώρα θα έχει πρωτογενή πλεονάσματα, θα συζητήσουμε βιωσιμότητα χρέους. Σ' αυτή την απόφαση υπάρχει σαφής δέσμευση ότι αμέσως μετά την πρώτη αξιολόγηση θα υπάρξει ουσιαστική συζήτηση για την αναγκαία αναδόμηση του χρέους και επιπλέον γίνεται αναφορά σε δύο όρους: περίοδος χάριτος και επιμήκυνση. Αυτοί οι όροι δεν υπήρχαν στην προηγούμενη απόφαση" απάντησε ο πρωθυπουργός στον πρόεδρο της Ν.Δ.
Ζ. Κωνσταντοπούλου: "Έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και κοινωνική γενοκτονία"
Πριν λάβει τον λόγο ο πρωθυπουργός και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είχε μιλήσει η πρόεδρος της Βουλής Ζ. Κωνσταντοπούλου, η οποία επισήμανε πως η "υπογραφή του Μνημονίου αλλά και ο εκβιαστικός τρόπος που επιβάλλεται στον ελληνικό λαό από τους δανειστές αποτελεί έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και κοινωνική γενοκτονία του ελληνικού λαού". «Τον πρωθυπουργό που εκβιάζεται η Κ.Ο. πρέπει να τον θωρακίσει και όχι να του ρίξει τη χαριστική βολή. Αντί να τον παρακαλάει να την εκβιάσει. Κάτι που δεν έκανε ο πρωθυπουργός προς τιμήν του», συνέχισε η πρόεδρος της Βουλής, υπογραμμίζοντας την ανάγκη "να αποτρέψει το σχέδιο της αριστερής παρένθεσης" το Κοινοβούλιο.
«Στη Δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα, ο λαός μίλησε και είπε ένα μεγάλο 'όχι' στα τελεσίγραφα και στα Μνημόνια, γι' αυτό τον λόγο δεν έχουμε δικαίωμα το 'όχι' του λαού να το κάνουμε 'ναι' με την ψήφο μας. Έχουμε υποχρέωση να υπερασπιστούμε την ετυμηγορία του αλλά και την εξουσία που μας πηγάζει από αυτόν», κατέληξε η Ζ. Κωνσταντοπούλου.