Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.4°C20.7°C
2 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
16.2°C20.7°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
17.0°C19.4°C
2 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.2°C18.8°C
4 BF 47%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.9°C16.3°C
0 BF 72%
Κορωνοϊός / Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του lockdown
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κορωνοϊός / Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του lockdown

Την ώρα που η ελληνική κυβέρνηση απαγόρευε έως τις 30 Νοεμβρίου στα σούπερ μάρκετ να πωλούν διαρκή αγαθά, ακόμη περισσότεροι  Έλληνες στρέφονταν στο ηλεκτρονικό εμπόριο προκειμένου να παραγγείλουν διαδικτυακά τέτοιου είδους προϊόντα, τα οποία δεν μπορούσαν να προμηθευτούν εξαιτίας του επιβληθέντος lockdown (κυρίως βιβλία, παιχνίδια, ενδύματα, υποδήματα, έπιπλα, φωτιστικά, λάπτοπ).

Τυπικώς η απόφαση της κυβέρνησης διαπνέεται από αίσθηση δικαίου (στην οποία σπανίως μας έχουν συνηθίσει οι θιασώτες του οικονομικού φιλελευθερισμού), καθώς στρέφεται κατά του αθέμιτου ανταγωνισμού.

Ουσιαστικά, όμως, η αποκλειστικότητα του e-commerce στις συναλλαγές, αφού το λιανεμπόριο παραμένει κλειστό, σημαίνει «κεσάτια» για τα ελληνικά καταστήματα και διογκωμένους τζίρους για τις μεγάλες πολυεθνικές που χρησιμοποιούν το e-commerce. Και βεβαίως δεν είναι μόνον ο τζίρος που χάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, άρα και η εθνική μας οικονομία, αλλά και τα φορολογικά έσοδα που χάνει το κράτος.

Παρά όμως την απαγόρευση αυτή, τα σούπερ μάρκετ αναμένεται να έχουν αύξηση του τζίρου τη διάρκεια του δεύτερου lockdown. Από την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου, οπότε αναμενόταν το πρώτο τηλεοπτικό μήνυμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τα νέα μέτρα, που τελικά πραγματοποιήθηκε λόγω του σεισμού το Σάββατο 31 Οκτωβρίου, για να ακολουθήσουν η καραντίνα στη Θεσσαλονίκη και το δεύτερο πρωθυπουργικό μήνυμα με την ανακοίνωση του γενικευμένου lockdown την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κατέγραφαν αισθητή αύξηση με ετήσιο ρυθμό μεταξύ 20% και 30%.

Όσον αφορά τον Οκτώβριο, αυτός κινήθηκε στα ελληνικά σούπερ μάρκετ ανοδικά κατά 10%, με αποτέλεσμα ο τζίρος να προσεγγίσει τα επίπεδα που καταγράφονται παραδοσιακά τον «εορταστικό» μήνα Δεκέμβριο.

Προϊόντα υψηλής ζήτησης

Από την εικόνα των πωλήσεων το τελευταίο διάστημα καταδεικνύεται ότι προϊόντα υψηλής ζήτησης εκ μέρους των καταναλωτών αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης και αντισηπτικά. Πρώτα σε πωλήσεις προϊόντα των ημερών του δεύτερου lockdown εμφανίζονται αντισηπτικά μαντηλάκια, υγρά αντισηπτικά, κονσέρβες, όσπρια, αλεύρι, οικιακές μικροσυσκευές, οι οποίες ωστόσο, μετά το «απογοητευτικό» του υπουργείου Ανάπτυξης, έπαψαν να πωλούνται από την Πέμπτη, και τυποποιημένα έτοιμα γεύματα. Παράγοντες του λιανεμπορίου υπολογίζουν ότι η άνοδος του φετινού τζίρου στις οργανωμένες αλυσίδες θα είναι περίπου 850 εκατ. ευρώ, 8% πάνω από πέρυσι.

«Χαμένη» η εστίαση

Στον αντίποδα, εκτός από τους κερδισμένους στην τρέχουσα συγκυρία, ουσιαστικά τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, υπάρχουν και οι χαμένοι. Σε αυτούς περιλαμβάνονται κατά βάση όσοι δραστηριοποιούνται άμεσα στον κλάδο της εστίασης και δεν διαθέτουν take away και delivery, αφού θα παραμείνουν κλειστοί.

Σε αυτούς θα πρέπει να συνυπολογιστούν όσοι εφοδιάζουν αυτό το δίκτυο (μπαρ, καφέ, εστιατόρια κ.λπ. με τρόφιμα, ποτά, αναψυκτικά, υλικά συσκευασίας, χονδρέμποροι, μεταφορείς, τεχνίτες, κάβες, ακόμη και αγρότες). Ακόμη συμπεριλαμβάνονται όλοι οι κλάδοι -και κατεξοχήν ο τουριστικός- που επηρεάζονται από τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνουν χώρες με τις οποίες συναλλάσσεται η Ελλάδα.

Στους χαμένους συγκαταλέγονται οι αεροπορικές εταιρείες, ο κλάδος των ταξιδιών και η ψυχαγωγία. Μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας διαπιστώνει πτώση 67% έως 79% της ζήτησης για ξενοδοχεία και υπηρεσίες εστίασης.

Σε διεθνές επίπεδο μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι εταιρείες τεχνολογίας -όπως Facebook, Amazon, Google και Microsoft- που παρέχουν δυνατότητα κοινωνικών επαφών, αγορών και εργασίας στους απομονωμένους στα σπίτια τους, οι εταιρείες media streaming, οι ταινίες των οποίων προσέφεραν ψυχαγωγία σε εκατομμύρια ανθρώπους που δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν ή να πάμε κινηματογράφο ή για φαγητό και βεβαίως οι φαρμακοβιομηχανίες, ειδικά όσες ψάχνουν το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL