Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
18 °C
15.4°C19.5°C
2 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
11.6°C14.2°C
1 BF 84%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
21 °C
17.7°C21.0°C
4 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
28 °C
21.9°C27.8°C
5 BF 21%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
13.5°C14.9°C
0 BF 82%
Νομοσχέδιο Κεραμέως / Τα αυταρχικά τους σχέδια θα μείνουν στα χαρτιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νομοσχέδιο Κεραμέως / Τα αυταρχικά τους σχέδια θα μείνουν στα χαρτιά

Όλοι τους είναι αποφασισμένοι να ανατρέψουν στην πράξη το νομοσχέδιο που έρχεται σαν θύελλα να σαρώσει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, ταξικοί φραγμοί, υποβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων, μείωση των εισακτέων, θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής, όρια φοίτησης και διαγραφές φοιτητών, περιορισμοί στα μηχανογραφικά, πειθαρχικά φοιτητών, κέντρα ελέγχου και ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας συνθέτουν το παζλ των αντισυνταγματικών σημείων του νομοσχεδίου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, το οποίο ετοιμάζεται να αφήσει το καταστροφικό του αποτύπωμα στη δημόσια Παιδεία. Μπορεί η κρατική χρηματοδότηση για τα ΑΕΙ να μειώθηκε κατά 13%, αλλά η κυβέρνηση επιλέγει να δώσει ένα ακόμα «δώρο» σε κάθε λογής ιδιωτικά κολέγια, εξισώνοντας τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους με εκείνα των δημόσιων πανεπιστημίων. Την ίδια ώρα, ενισχύει την καταστολή, επιδιώκοντας να φιμώσει το αγωνιζόμενο φοιτητικό κίνημα και να ισοπεδώσει κάθε γροθιά που υψώνεται στον δρόμο. Θέλει να δημιουργήσει πανεπιστήμια αποστειρωμένα, πανεπιστήμια που έχουν απεκδυθεί από τις δημοκρατικές αξίες τους.

Φοιτητές και μαθητές μιλούν στην ΑΥΓΗ της Κυριακής για τη συνταγματική εκτροπή που φέρνει το νομοσχέδιο και τις «μαύρες» ημέρες που διανύει η Παιδεία.

Καταλύουν τη δημοκρατία

Ιουλία Ηλιοπούλου, φοιτήτρια Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΣΟΕΕ (262)

Ιουλία Ηλιοπούλου

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τη δημιουργία πανεπιστημιακής αστυνομίας. Πρόκειται για 1.000 ειδικούς φρουρούς με το δικαίωμα να φέρουν κλομπ, χειροπέδες, να κάνουν συλλήψεις, ενώ θα έχουν ανακριτικά καθήκοντα. Το σώμα αυτό θα υπάγεται στην ΕΛ.ΑΣ. Μια ΕΛ.ΑΣ. που θα δρα προληπτικά. Μια ΕΛ.ΑΣ. που θα στιγματίζει φοιτητές και φοιτήτριες, εργαζόμενους και εργαζόμενες, όποιον και όποια τολμά να σηκώσει κεφάλι. Η υπουργός Παιδείας εξακολουθεί να αγνοεί τα πραγματικά και χρόνια προβλήματα της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, όπως η έλλειψη διδακτικού, διοικητικού και ερευνητικού προσωπικού και η ανεπάρκεια στα στοιχειώδη αναλώσιμα. Αντ' αυτού επιλέγει να επενδύσει 30 εκατομμύρια στην καταστολή. Επιλέγουν την καταστολή, επιδιώκοντας την κατάλυση της δημοκρατίας. Γιατί αυτό είναι που τους ενοχλεί. Οι συλλογικές διαδικασίες των φοιτητικών συλλόγων, οι διεκδικήσεις της φοιτητικής κοινότητας, οι αγώνες για το αύριο που μας αξίζει. Πραγματικός στόχος όμως είναι το φοιτητικό κίνημα και η Αριστερά. Αυτό επιβεβαιώνεται από την εισαγωγή πειθαρχικών παραπτωμάτων, στα οποία θα περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η χρήση των στεγασμένων και υπαίθριων χώρων του Πανεπιστημίου για την εξυπηρέτηση σκοπών που δεν συνάδουν με την ‘αποστολή του’. Η ‘αποστολή του’ όμως δεν περιορίζεται στην αποστειρωμένη και στυγνή μεταφορά γνώσεων. Σκοπός της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι και η παροχή ερεθισμάτων για την συγκρότηση της πολιτικής ταυτότητας των νέων. Έτσι λοιπόν είναι σαφές ότι η Ν.Δ. δεν αντιλαμβάνεται το πανεπιστήμιο ως ελεύθερο κοινωνικό χώρο. Αντλεί έμπνευση από το Σπουδαστικό Τμήμα Ασφαλείας της Χούντας και επιχειρεί να ισοπεδώσει κάθε έννοια δημοκρατίας στα πανεπιστήμια από τη ρίζα της. Σε αυτό όμως φοιτητές και φοιτήτριες δίνουν την απάντηση που αρμόζει. Αυτό το νομοσχέδιο θα μείνει στα χαρτιά.

Το φοιτητικό κίνημα θα φέρει τα πάνω κάτω

Ραφαήλ Παναγιωτόπουλος, φοιτητής Σχολής Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ

Ραφαήλ Παναγιωτόπουλος

Η Νίκη Κεραμέως έρχεται, υπό την συνθήκη της πανδημίας, με κλειστές σχολές και εν μέσω εξεταστικής, να φέρει ένα νομοσχέδιο ταξικό και αντιδημοκρατικό, βαθιά ποτισμένο στην ανάμνηση μιας άλλης εποχής, το τέλος της οποίας γράφτηκε με αίμα και αγώνες. Η πανεπιστημιακή αστυνομία αποτελεί πρωτοτυπία, καθώς εντοπίζεται μόνο στην Αμερική της ελεύθερης διακίνησης όπλων και στην Τουρκία του Ερντογάν, όπου οι φοιτητές είναι στον δρόμο διεκδικώντας δημοκρατία και ελευθερία στα πανεπιστήμια τους. Παράλληλα, οι βάσεις εισαγωγής και οι διαγραφές φοιτητών έχουν ως στόχο την ώθηση των νέων στα ιδιωτικά κολέγια ενισχύοντας τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση. Η κυβέρνηση νομοθετεί προκειμένου να μετατρέψει το πανεπιστήμιο από ζωντανό κοινωνικό χώρο σε αποστειρωμένο περιβάλλον, από το οποίο θα λείπει η συλλογική διεκδίκηση των δικαιωμάτων, δημιουργώντας πειθήνιους εργαζόμενους στις προσταγές της αγοράς εργασίας.

Στο ΕΜΠ, προχωρήσαμε, σε σύμπνοια με την υπόλοιπη πανεπιστημιακή κοινότητα του Ιδρύματος, στον συμβολικό αποκλεισμό του, δηλώνοντας έμπρακτα την εναντίωσή μας σε αυτό το νομοσχέδιο-  καταπέλτη της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Η κυβέρνηση, αντί να δώσει τα 30 εκατομμύρια στα υποχρηματοδοτούμενα Ιδρύματα, τα δίνει για πανεπιστημιακή αστυνομία. Χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες βγαίνουμε μπροστά και δίνουμε δυναμική απάντηση στον δρόμο και στην κοινωνία για το πανεπιστήμιο των αναγκών μας. Και αν φαίνεται ότι είναι δύσκολο και ο χρόνος λίγος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν δεκαετίες στις οποίες τίποτα δεν συμβαίνει και υπάρχουν εβδομάδες στις οποίες συμβαίνουν δεκαετίες ολόκληρες και δεν είναι η πρώτη φορά που το φοιτητικό κίνημα θα φέρει τα πάνω κάτω.

Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο για όλους

Ηλίας Πανταζής, φοιτητής Φαρμακευτικής ΑΠΘ

Ηλίας Πανταζής

Ερχόμαστε αντιμέτωποι με την απόφαση της κυβέρνησης να καταθέσει ένα νομοσχέδιο που αλλάζει ριζικά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Δημιουργώντας Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής, αποκλείουν μεγάλο αριθμό νέων από τα δημόσια ΑΕΙ και τους κατευθύνουν στην ιδιωτική εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, διοχετεύουν τεράστια κονδύλια για την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας, αντιμετωπίζουν το πανεπιστήμιο σαν χώρο ανομίας και χλευάζουν τις σχολές, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ήδη περιορισμένος, απειλώντας τα ιδρύματα με περαιτέρω οικονομική ασφυξία σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν με τους νέους νόμους. Επιπλέον, δημιουργώντας πειθαρχικά συμβούλια και επιβάλλοντας πειθαρχικές ποινές, όπως απαγόρευση συμμετοχής σε εξεταστικές ή αναστολή φοιτητικής ιδιότητας, εγκαθιδρύουν ένα καθεστώς «νόμου και της τάξης» στο οποίο δεν χωράνε φοιτητές που σκέφτονται, κινητοποιούνται ή αντιδρούν στην εξουσία. Η κυβέρνηση θέλει ένα πανεπιστήμιο στο οποίο θα παίρνουμε τυποποιημένη και αμάσητη γνώση, χωρίς να αμφισβητούμε, χωρίς να κάνουμε διάλογο, χωρίς να σκεφτόμαστε. Ένα πανεπιστήμιο χωρίς αξίες και ιδανικά. Οι φοιτητές είμαστε υπέρ ενός πανεπιστημίου ανοιχτού, με επαρκή χρηματοδότηση, το οποίο θα αποτελεί χώρο ζύμωσης ιδεών και πολιτισμού. Ενός πανεπιστημίου για όλους.

Η νέα γενιά έχει ιδανικά

Παναγιώτα Κοπαλίδου, μαθήτρια 3ης Λυκείου, 1ο ΓΕΛ Πολίχνης

Παναγιώτα Κοπαλίδου

Πανδημία, τηλεκπαίδευση, μαζικές κινητοποιήσεις μαθητών - φοιτητών - καθηγητών. Τίποτα δεν ήταν αρκετό ώστε η υπουργός Παιδείας να αποσύρει το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο. Το αντίθετο. Εν μέσω πανδημίας μειώνει τον αριθμό των σχολών και των εισακτέων στα πανεπιστήμια, επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων, ευνοεί τα κολέγια και μειώνει τη χρηματοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων για να προσληφθούν χιλιάδες αστυνομικοί σε αυτά. Η Νίκη Κεραμέως με έναν εκπληκτικό τρόπο εφαρμόζει το ‘‘νομοσχέδιο της ποδιάς’’ του 1990-1991 που ο πρώην υπουργός Παιδείας Βασίλης Κοντογιαννόπουλος είχε αποσύρει λόγω της έκτασης που είχαν λάβει οι αντιδράσεις. Εκμεταλλεύεται την πανδημία για να εφαρμόσει το πολιτικό πρόγραμμα της κυβέρνησης, την όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων. Το νομοσχέδιο αυτό ευνοεί τους προνομιούχους και αφήνει εκτός πανεπιστημίων χιλιάδες νέους λαϊκών οικογενειών. Χιλιάδες μαθητές, φοιτητές, καθηγητές αλλά και η ομοσπονδία αστυνομικών έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους. Η κυβέρνηση ωστόσο έχει ξεχάσει το βασικό σύνθημα της νεολαίας. Η νέα γενιά έχει ιδανικά. Συνεχίζουμε να παλεύουμε για δημόσια και δωρεάν Παιδεία.

Νεοφιλελεύθερη αλλεργία στα δημόσια ΑΕΙ

Χάρης Βουνοτρυπίδης, φοιτητής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΗΜΤΥ) Πανεπιστημίου Πατρών

Χάρης Βουνοτρυπίδης

Δεν μας εξέπληξε όταν ακούσαμε την υπουργό Παιδείας, σε συνέντευξή της, να υπερηφανεύεται για το κλείσιμο τον 38 Τμημάτων ούτε η κυνική παραδοχή ότι με τη βάση εισαγωγής θα κλείσουν ή θα συγχωνευτούν ήδη υπάρχοντα Τμήματα. Το νέο σύστημα αφήνει εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης περίπου 24.000 εισακτέους, που ωθούνται στην ιδιωτική εκπαίδευση, και κυρίως οι σχολές της περιφέρειας δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα. Η επιλογή, μάλιστα, του συντελεστή εισαγωγής αναγκάζει τα περιφερειακά ΑΕΙ να διαφοροποιηθούν επιλέγοντας τον χαμηλότερο δυνατό για να προσεγγίσουν φοιτητές, δημιουργώντας πανεπιστήμια δύο ταχυτήτων. Σε περίπτωση που δεν κλείσουν, θα έχουν μειωμένη χρηματοδότηση, αφού αυτή πλέον συνδέεται με τον αριθμό των φοιτητών. Η νεοφιλελεύθερη αλλεργία της κυβέρνησης σε κάθε τι δημόσιο δεν της επιτρέπει να δει τις καταστροφικές συνέπειες του κλεισίματος Τμημάτων σε τοπικό και σε πανελλαδικό επίπεδο. Το παραγόμενο ερευνητικό έργο θα μειωθεί, ενώ νέοι ερευνητές θα αναζητήσουν λύσεις στο εξωτερικό. Τα πανεπιστήμια της επαρχίας στηρίζουν τις τοπικές κοινωνίες σε πολλούς τομείς. Επίσης, κάτι που οι κυβερνώντες προσπαθούν με κάθε τρόπο να αποτρέψουν είναι η κινηματική δράση. Τα πανεπιστήμια αποτελούν χώρο αμφισβήτησης και αντίδρασης και παίζουν καθοριστικό ρόλο στις λαϊκές διεκδικήσεις.

Η συνέντευξη της κ. Κεραμέως κλείνει με την υπόσχεση ότι θα γίνουν περαιτέρω ενέργειες για την αναδιαμόρφωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Εμείς υποσχόμαστε ότι θα πάρει απαντήσεις από το σύνολο της φοιτητικής κοινότητας.

Λουκέτο σε περιφερειακά πανεπιστήμια

Γιάννης Τοπαλίδης, φοιτητής ΗΜΜΥ, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης, ΔΠΘ

Γιάννης Τοπαλίδης

Η κυβέρνηση επιχειρεί να εφαρμόσει ένα σχέδιο ολικής καταστροφής του πανεπιστημιακού χάρτη και διάλυσης του δημόσιου πανεπιστημίου. Παρ' όλο που εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είναι πιο δύσκολο να σπουδάζουμε μακριά από το σπίτι μας, η κυβέρνηση, αντί να στηρίξει τους φοιτητές, δίνει 30 εκατομμύρια για να προσλάβει ειδικούς φρουρούς, ενώ ταυτόχρονα στον φετινό προϋπολογισμό μείωσε τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων. Αν αναλογιστεί κανείς την οικονομική κρίση σε συνδυασμό με το νέο σχέδιο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που αφήνει εκτός αυτής πάνω από 20.000 εισακτέους, μπορεί να καταλάβει πως τα περιφερειακά πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, όπως το ΔΠΘ, θα έχουν μηδαμινό αριθμό νέων εισακτέων. Επιπλέον, με επίσης ψηφισμένο νόμο της κυβέρνησης το 20% της χρηματοδότησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων θα προκύπτει από την αξιολόγησή τους, με τον αριθμό νέων εισακτέων να αποτελεί κριτήριο. Μιλάμε για οικονομική ασφυξία και κατά συνέπεια για κλείσιμο πολλών Τμημάτων των πανεπιστημίων της περιφέρειας.

«Το νομοσχέδιο διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες»

Αλέξανδρος Σιαμπανόπουλος, Μηχανικων Χωροταξιας , Πολεοδομιας και Περιφερειακης Αναπτυξης (ΤΜΧΠΠΑ)

Οι σχολές είναι κλειστές, η κοινωνία σε καραντίνα, η νέα γενιά βιώνει την ανεργία το άγχος και την ανασφάλεια για το αύριο αλλά η κυβέρνηση συνεχίζει να νομοθετεί για την παιδεία, μη λαμβάνοντας υπόψη αποφάσεις συγκλήτων, φοιτητικών συλλόγων, πρυτανικών συμβουλίων.

Το νομοσχέδιο για την παιδεία (σύμπραξη Κεραμέως – Χρυσοχοϊδη) αρχικά ενισχύει τις ταξικές ανισότητες καθώς καθιερώνει την ελάχιστη βάση εισαγωγής που σημαίνει πως περίπου 25.000 με 30.000  μαθητές/τριες θα μείνουν εκτός πανεπιστημίων. Επίσης προσπαθεί να ξηλώσει το δημόσιο σύστημα παιδείας καθώς ήδη έχει ισοτιμήσει τα πτυχία των ΑΕΙ με αμφιβόλου ποιότητας πτυχία ιδιωτικών κολλεγίων ενώ σχεδιάζει την περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων, κλείσιμο σχολών της περιφέρειας και διαγραφές φοιτητών. Σα να μην έφταναν όλα τα παραπάνω αισθανόμαστε, ως φοιτητές/τριες, πως η κυβέρνηση μας αντιμετωπίζει σαν εν δυνάμει εγκληματίες καθώς εισάγει στους χώρους των πανεπιστημίων κάρτες εισόδου, κάμερες, πανεπιστημιακή αστυνομία και πειθαρχικά συμβούλια φοιτητών, γυρνώντας πίσω τον χρόνο στο σπουδαστικό της ασφάλειας και σε μαύρες εποχές που κάθε δημοκρατικός άνθρωπος θέλει να αφήσει στο παρελθόν. Τέλος ανακοινώνει προκλητικά πως η χρηματοδότηση για την πανεπιστημιακή αστυνομία θα  κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο 30 εκατομμύρια, χρήματα που κάλλιστα θα μπορούσαν να δοθούν σε ερευνητικά προγράμματα ιδρυμάτων, στην αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού σχολών αλλά και να χρησιμοποιηθούν για την άμβλυνση των ανισοτήτων που δημιουργεί η τηλεκπαίδευση στην εποχή του κορονοϊού.

Η κυβέρνηση εάν κρίνουμε από την προσπάθεια στοχοποίησης της νέας γενιάς το προηγούμενο διάστημα, νομοθετεί με χυδαίο ρεβανσιστικό τρόπο κατά των νέων. Φαίνεται πως ο εχθρός της είναι οι συλλογικές διαδικασίες, η ελεύθερη διακίνηση ιδεών, η αμφισβήτηση, οι φωνές που ενώνονται και διεκδικούν ένα καλύτερο μέλλον με ίσες ευκαιρίες για όλους και για όλες. Είναι ξεκάθαρο πως το σχέδιο για την διάλυση της δημόσιας παιδείας αυτή τη φορά είναι στοχευμένο και εφαρμόζεται με χειρουργική ακρίβεια, χρέος μας είναι να υψώσουμε ένα δημοκρατικό τείχος αποτελούμενο από μαθητές, φοιτητές, εργαζομένους, καθηγητές και γονείς για να υπερασπιστούμε την δημόσια δωρεάν παιδεία. Αυτή είναι η μάχη της γενιάς μας και θα την δώσουμε με όλες μας τις δυνάμεις μέχρι να νικήσουμε!   

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL