Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.2°C15.0°C
3 BF 72%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.2°C14.4°C
3 BF 54%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
9.4°C15.0°C
1 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.2°C14.0°C
3 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
15.0°C15.0°C
2 BF 58%
Κεραμέως – Χρυσοχοΐδης / Έρχονται οι πιο σκοτεινές ημέρες για την Παιδεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κεραμέως – Χρυσοχοΐδης / Έρχονται οι πιο σκοτεινές ημέρες για την Παιδεία

EUROKINISSI

Αντιμέτωποι με τις αντισυνταγματικές αλλαγές που φέρνει σαν θύελλα το νομοσχέδιο Κεραμέως για την τριτοβάθμια θα έρθουν πανεπιστημιακοί, φοιτητές και μαθητές, που θα ζήσουν τις πιο σκοτεινές μέρες της εκπαίδευσης από τη μεταπολίτευση και μετά. Αυθαίρετες βάσεις εισαγωγής, χιλιάδες εισακτέοι εκτός δημόσιας εκπαίδευσης, αστυνομία μέσα στις σχολές, «ελεγχόμενη είσοδος» στα ΑΕΙ, είναι μερικά από τα μελανά σημεία του νομοσχεδίου που επιχειρεί να αλλάξει άρδην τον δημόσιο χαρακτήρα της Παιδείας, να ανοίξει δρόμους προς κάθε λογής ιδιωτικά κολέγια και να ισοπεδώσει το άσυλο που κατακτήθηκε με αγώνες δεκαετιών.

Πλήγμα για τη δημόσια Παιδεία

Ακόμα ένα «χτύπημα» στη δημόσια Παιδεία δίνει η Νίκη Κεραμέως, η οποία, μεσούσης της υγειονομικής κρίσης, με τις σχολές κλειστές, φέρνει ένα ακόμα νομοσχέδιο που καταργεί στην πράξη το άσυλο, θέτει ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, βάζει «κόφτη» στη φοίτηση και περιορίζει δραστικά τις σχολές που μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι στα μηχανογραφικά τους, ανοίγοντας διάπλατα τις πόρτες για ιδιωτικά κολέγια και απειλώντας με «λουκέτο» τα περιφερειακά τμήματα. Ήδη οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι θυελλώδεις, καθώς πλήττονται τόσο οι μαθητές που μπαίνουν στην κούρσα των Πανελλαδικών όσο και οι εν ενεργεία φοιτητές. Πρόκειται για ρυθμίσεις με ταξικό πρόσημο, που θα «βυθίσουν» όσους μαθητές δεν κατάφεραν να εισαχθούν στη σχολή της αρεσκείας τους και λόγω οικονομικής αδυναμίας θα στραφούν σε ιδιωτικά κολέγια. Κι όλα αυτά, στο όνομα μιας επίπλαστης «αριστείας».

Επιπλέον, τη στιγμή που το υπουργείο Παιδείας έχει αφήσει τα πανεπιστήμια να ρημάζουν εξαιτίας της υποχρηματοδότησης, την ώρα που το διδακτικό προσωπικό είναι ελλιπές, την ώρα που «δεν υπάρχουν» λεφτά για έρευνα, η κυβέρνηση δείχνει την πολιτική της πρόθεση, επενδύοντας στον φόβο και την καταστολή. Πως; Προσλαμβάνοντας -χωρίς αιδώ- 1.000 αστυνομικούς, οι οποίοι θα υπάγονται ιεραρχικά στην ΕΛ.ΑΣ., για να «κάνουν περιπολίες» μέσα στα πανεπιστήμια. Η στόχευση είναι σαφής. Επιχειρεί να ισοπεδώσει το άσυλο -το οποίο είχε καταργήσει αδιακρίτως εν μέσω θέρους τον Αύγουστο του 2019- και να συμπαρασύρει την ελευθερία διακίνησης ιδεών, την πολυφωνία και την πολυσυλλεκτικότητα εντός των ιδρυμάτων. Να «φιμώσει» όσες φωνές προσπαθούν να σπάσουν τη σιωπή, τον φόβο, την τρομοκρατία. Να καταστείλει τις συνελεύσεις και τον αγώνα των φοιτητών ενάντια στα αντισυνταγματικάσχέδιά της, που φέρνουν στον νου τις πιο σκοτεινές στιγμές της Ιστορίας μας, τότε που το λεγόμενο «Σπουδαστικό της Ασφάλειας» αλώνιζε μέσα στα πανεπιστήμια, υποδεικνύοντας τους «αντιφρονούντες».

Η απέκδυση των πανεπιστημίων από την αναζήτηση της αλήθειας

«Τα πανεπιστήμια είναι ένα πεδίο σύγκρουσης εδώ και τουλάχιστον σαράντα χρόνια. Υπήρξαν χώρος εκδήλωσης της ταξικής σύγκρουσης και αναπαραγωγής», λέει στην «Α» ο Γιάννης Σκαρπέλος, καθηγητής Οπτικού Πολιτισμού στο Πάντειο. Σύμφωνα με τον ίδιο, το σώμα των καθηγητών ώς τις αρχές της δεκαετίας του 1980 σε μεγάλο βαθμό προερχόταν από την ελίτ και συντασσόταν ιδεολογικά μαζί της. Φυσικά, υπήρχαν σημαντικές εξαιρέσεις, αλλά η ίδια η δομή της καθηγητικής ιεραρχίας που συμβόλιζε η «έδρα» συνόψιζε την ιδεολογία του ελέγχου και την άκαμπτης ιεραρχικής δομής που μασκαρευόταν πίσω από το ιδεολόγημα της επιστημοσύνης.

Από το 1982, με τον νόμο Πανούση και παρά τα μειονεκτήματά του, το πεδίο άνοιξε και αχρηστεύτηκε η κάθετη ιεραρχία, όπως λέει ο ίδιος. Τα πανεπιστήμια έγιναν το διακύβευμα της αντιπαράθεσης, η «μετωνυμία» των μηχανισμών και των ομάδων που θα έλεγχαν τις σαρωτικές αλλαγές στην ελληνική κοινωνία τις επόμενες δεκαετίες. Γι’ αυτό και παραμένουν διαρκώς στο πολιτικό προσκήνιο: άσχετα από την πραγματική σύνδεση με την αγορά εργασίας -η οποία από τα τέλη του 1980 αποφασίστηκε πως είναι μικρότερης σημασίας από τη μόρφωση μεγαλύτερης μερίδας του λαού-, άσχετα από οποιαδήποτε «αριστεία» -η οποία δεν είναι αντικειμενικά μετρήσιμο μέγεθος, αλλά μια κοινωνική κατασκευή μέσω της οποίας κάθε άρχουσα ομάδα επιχειρεί να ελέγξει την κοινωνική κινητικότητα-, τα πανεπιστήμια είναι ακόμη το πεδίο συμβολικής διεξαγωγής της ταξικής πάλης, προσθέτει.

Και έτσι ερχόμαστε στο σήμερα. «Με την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας το συμβολικό μετατρέπεται σε πραγματικό - με τους όρους της λακανικής ψυχανάλυσης. Η μετατροπή αυτή επιβάλλει στα ίδια τα πανεπιστήμια να απεκδυθούν ό,τι έχει μείνει από την αναζήτηση της 'αλήθειας' και του διακυβεύματος για την πραγματική κοινωνία και να περιοριστούν στον ρόλο της αναπαραγωγής όχι μόνο γνώσεων αλλά και ταξικής δομής. Επιβεβαιώνει την επικράτηση μιας συγκεκριμένης πολιτικής τάξης στο συμβολικό πεδίο, με την προσδοκία και αδιατάρακτης επικράτησης στο κοινωνικό. Στη σύγκρουση δεν χωράνε υποχωρήσεις. It’s now or never», τονίζει ο κ. Σκαρπέλος.

Το φοιτητικό κίνημα «στη γωνία»

Το άσυλο, η ελεύθερη διακίνηση ιδεών και το φοιτητικό κίνημα «δεν είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους: συγκροτούν έναν συμβολικό θύλακα αντίστασης, και αυτό η κυβέρνηση δεν μπορεί να το αντέξει. Γιατί; Επειδή εντέλει το συμβολικό αποτελεί οδηγό για το πραγματικό. Και το πραγματικό δεν είναι προφανώς ούτε τα ναρκωτικά, ούτε οι παράνομες πράξεις εξωπανεπιστημιακών, ούτε και η αυθαίρετη δράση ομάδων εντός του Πανεπιστημίου, αλλά η υπεράσπιση των δικαιωμάτων στον χώρο της εργασίας, των δικαιωμάτων όσων δεν έχουν φωνή στην κοινωνία, η υπεράσπιση της αξιοπρέπειας όλων. Αυτά βρίσκονται στο πραγματικό στόχαστρο και όχι αν θα φοράνε πράσινη ή κόκκινη στολή τα μέλη της πανεπιστημιακής αστυνομίας».

Και το πειθαρχικό δίκαιο που εισάγεται με το νομοσχέδιο «μετατρέπει σε κολάσιμες πράξεις κάθε μορφή διαμαρτυρίας εκ μέρους των φοιτητών. Βγάζει το φοιτητικό κίνημα στη γωνία. Η ηχορύπανση -αν κάποιοι φοιτητές συγκεντρωθούν και φωνάξουν ένα σύνθημα- συνιστά παράπτωμα. Οι ποινές που προβλέπονται έχουν διαβάθμιση, αλλά δεν συνδέονται με συγκεκριμένα παραπτώματα. Το φοιτητικό κίνημα υπ' αυτές τις συνθήκες θα μπορεί μόνο να διοργανώνει πάρτι και εκδρομές. Είναι αυτό που περιμένουμε από τους νέους μας; Να υποταχθούν από τα 18 στις κυρίαρχες αξίες του ατομισμού και της κατανάλωσης ψευδών υποκατάστατων ευημερίας;» αναρωτιέται ο κ. Σκαρπέλος.

Δεξαμενή πελατείας για τα ιδιωτικά κολέγια

Αναφερόμενος στην ελάχιστη βάση εισαγωγής, τονίζει ότι «σίγουρα διαμορφώνεται μια μεγαλύτερη δεξαμενή 'πελατείας' για τα ιδιωτικά κολέγια. Παράλληλα, το γεγονός ότι με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων απαιτείται πλέον φοίτηση σε εξειδικευμένα προγράμματα, ακόμη και για εργασίες που δεν χρειάζονται ουσιαστική μαθητεία, και σε μια νύχτα εξομοιώθηκαν τα ιδιωτικά κολέγια με τα δημόσια Πανεπιστήμια, τα καθιστά μια επιλογή για όσους μπορούν να καλύψουν το κόστος.

Αν αυτή η δεξαμενή θα μετατραπεί και σε πραγματική 'πελατεία', στις συνθήκες της νέας οικονομικής κρίσης που διαμορφώνεται στο πλαίσιο της πανδημίας, είναι άγνωστο. Σίγουρα όμως περισσότεροι νέοι θα προσπαθήσουν να αποκατασταθούν με τέτοια επιλογή», λέει ο κ. Σκαρπέλος.

Η πανδημία ως ευκαιρία για αντιεκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις

Άγης Ρήγας, μέλος του bloco: Η Κεραμέως βρήκε την κατάλληλη ευκαιρία να περάσει μεταρρυθμίσεις αναίμακτα και να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης

«Η κυβέρνηση εξαπολύει επίθεση στα κοινωνικά δικαιώματα και επιδιώκει τη συρρίκνωση της δημοκρατίας σε όλα τα επίπεδα», λέει στην «Α» ο Άγης Ρήγας, φοιτητής στη σχολή Μεταλλειολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ και μέλος του bloco. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πανδημία έχει διαμορφώσει ένα κλίμα φόβου και «η υπουργός Παιδείας βρήκε την κατάλληλη ευκαιρία να περάσει μια σειρά από μεταρρυθμίσεις αναίμακτα και να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, τη στιγμή που τα πανεπιστήμια είναι κλειστά τους τελευταίους εννέα μήνες και οι φοιτητές δεν μπορούν να αντιδράσουν».

EUROKINISSI

Η λογική της «ψευδοαριστείας»

«Με τη λογική της ψευδοαριστείας -η οποία δεν υφίσταται όταν δίνεις σε αμφιβόλου ποιότητας κολέγια ισότιμα επαγγελματικά δικαιώματα με τα δημόσια πανεπιστήμια- θέλει να περιορίσει τον αριθμό των μαθητών στην τριτοβάθμια», αναφέρει ο Άγης. Κι αυτό, σε συνδυασμό με την ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη μείωση των εισακτέων που αυτή θα επιβάλλει, «δημιουργούν ένα πλέγμα που δίνει προβάδισμα στα ιδιωτικά κολέγια. Οι αλλαγές αυτές έχουν ταξικό πρόσημα, καθώς τα παιδιά που δεν έχουν ούτε την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν εκτός της πόλης κατοικίας τους ή να πάνε σε φροντιστήριο αναγκαστικά θα οδηγηθούν σε ιδιωτικά κολέγια. Είναι οι πρώτοι που θα χτυπηθούν από τις κυβερνητικές αλλαγές», προσθέτει.

«Όχι» στη φίμωση των φοιτητών

Ήδη από την αρχή της διακυβέρνησής της, η Ν.Δ. είχε προσπαθήσει να απονομιμοποιήσει το δημόσιο Πανεπιστήμιο και να χτίσει ένα αφήγημα περί «ανομίας» για την οποία ευθύνεται το «άσυλο», σχολιάζει ο Άγης. «Δεν υπήρχε λόγος να καταργήσει το άσυλο, καθώς, από τη μία, δεν ήταν συνυφασμένο με τις όποιες έκνομες ενέργειες συνέβαιναν και, από την άλλη, η απολύτως καταδικαστέα πράξη με τον πρύτανη της ΑΣΟΕΕ έγινε με το άσυλο καταργημένο. Εξάλλου, και πριν την κατάργησή του, η αστυνομία μπορούσε να επέμβει, όταν μέσα στα πανεπιστήμια τελούνταν πράξεις κατά της ζωής».

Με την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας που θα έχει αναφορά στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η σκόπευση της κυβέρνησης είναι να ελέγχει την πανεπιστημιακή κοινότητα, καταργώντας το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, λέει ο ίδιος, «και, βέβαια, να καταστείλει τους φοιτητές που αγωνίζονται ενάντια στις αντιεκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. «Από εδώ και στο εξής, πανεπιστημιακή κοινότητα και φοιτητές θα πρέπει να δράσουν συντονισμένα και να συγκρουστούν μετωπικά με τις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις», καταλήγει ο Άγης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL